2017. 07. 27. csütörtök
Liliána, Olga
: 305 Ft   : 260 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Csaba felderítő páncélgépkocsi

Art of WAR  |  2006-09-06 06:28:57

Ezen a héten ismét folytatjuk a magyar harcjárművekről szóló sorozatunkat. Egy olyan eszközt mutatunk be, melyről nagyon kevés információ áll rendelkezésre. Közkívánatra itt a Csaba felderítő páncélgépkocsi. 

Straussler Miklós Angliában élő magyar mérnök 1933-ban a Weiss Manfréd gyártól egy általa tervezett páncélautó prototípusának legyártását rendelte meg. A magyar gyár a jármü alvázát áttervezte, aminek köszönhetően több száz darabos angol megrendelésre tett szert. Ez a gazdasági és technikai siker adta az ötletet egy magyar tervezésü és gyártású páncélautó elkészítésére.

Az angolok által megrendelt AC II páncélkocsi alvázán végzett kísérletek során olyan tapasztalatokra tett szert a Weiss Manfréd gyár, amely alapján képes volt egy jó terepjáró képességgel rendelkező páncélkocsi elkészítésére. A honvédelmi minisztérium a páncélkocsi megrendelésével a honvédségnél régóta jelentkező hiányosságot kívánta orvosolni, hiszen a felderítés eme modern eszköze nem állt rendszerben Magyarországon. Az alváz és a futómü alkalmasságához nem fért kétség. A négykerék-hajtású jármü a független felfüggesztésnek köszönhetően kimagasló terepjáró képességekkel rendelkezett. A tengelyenként elhelyezett laprugók megfelelő rugózást biztosítottak. A jármü érdekessége, hogy mindkét tengelyen kormányozható kerekek voltak. 

A futómü cseréje a fronton is megoldható volt

A felépítmény tervezésében a Haditechnikai Intézet munkatársai is részt vettek. A 9 mm-es szegecselt páncéltest ferde síkokból állt, egyetlenegy merőleges elemet sem tartalmazott. Ez a megoldás jó védelmet nyújtott a gyalogsági fegyverek, illetve a gyengébb páncéltörő fegyverek ellen. A jármü két vezetőhellyel rendelkezett, mindkét vezetőhelyről egyforma lehetőség nyílt a jármü irányítására. A vezetőhelyeket nyitható páncéllal fedték le. A szintén ferde síkokból álló, 360°-ban forgatható toronyban kapott helyet egy 20 mm-es nehézpuska és egy 8 mm-es Gebauer géppuska. A torony lenyitható hátfalán át egy golyószóró tüzével lehetett növelni a jármü védettségét. A jármü erőforrása egy 90 LE-s, négyhengeres Ford benzinmotor volt, mely 5 előre- és 5 hátrafokozatával 65 km/h sebességgel tudta röpíteni a jármüvet és négyfős kezelőszemélyzetét. A terepjáró képessége kiválóra sikerült, hisz közel 6 tonnája ellenére a lejtőmászó képessége 30°, lépcsőmászó képessége 0,5 méteres, gázlóképessége 1 méteres volt.

 Jól látható a golyószóró helye és az egyik vezetőnyílás

Az elkészült próbakocsi olyannyira elnyerte a hadvezetés tetszését, hogy 1939-ben 61 darabot, 1940-ben pedig újabb 32 darabot rendeltek a felderítőalakulatok számára. A páncélkocsi 39 M Csaba felderítő páncélkocsi néven állt hadrendbe. A hadvezetés kérésére a második megrendelést szervokormánnyal látták el, és kétféle kivitelben kezdték el gyártani. A fegyverrel ellátott, úgynevezett csatárpáncélkocsi mellett 12 darab rádiós, parancsnoki gépet is kértek. A parancsnoki változat fegyverzetét csupán egy 8 mm-es géppuska alkotta. A jobb rádió-összeköttetés érdekében egy igen feltünő, rácsszerü tetőantennával látták el.  

 

Egy parancsnoki Csaba. A takaró a rádiót védi a hidegtől

A közel 5 méter hosszú, 2 méter széles és 2,3 méter magas jármü a magyar hadiipar egyik sikerének tekinthető. Mozgékonysága, fegyverzete, páncélzata alapján egyaránt megfelelt a követelményeknek. A felderítés kedvelt eszközeként a háború végéig hadrendben állt.     

 Csabákkal megerősített felderítő-zászlóalj menetben

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-25 15:10:41
Amit korábban már az orosz médiák is nyilvánosságra hoztak, most vietnámi részről is megerősítésre került: a délkelet-ázsiai ország 64 darab T-90Sz/SzK harckocsit vásárol Oroszországtól.
2017-07-20 09:51:47
Elérkezett a régóta várt alkalom. Az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred honvédei két év után ismét légvédelmi rakéta éleslövészeten bizonyíthatták szakmai felkészültségüket, melyre idén a TOBRUQ LEGACY 2017 gyakorlat kínált lehetőséget Csehországban.
2017-07-19 10:14:30
A TOBRUQ LEGACY 2017 többnemzeti, kis-közeli hatótávolságú, légvédelmi rakéta harcászati gyakorlat és a TOBRUQ ARROW 2017 éleslövészet már javában tart, a rendezvények fő napjai azonban még hátra vannak.
2017-07-14 09:26:18
Megérkeztek Csehországba az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred honvédei. A győri katonák a következő két hét során a TOBRUQ LEGACY 2017 elnevezésű gyakorlaton képviselik hazánkat.
2017-07-13 09:49:16
Büszkék vagyunk katonáinkra. Kiválóan felkészült katonákat láthattunk a gyakorlat során, példaértékű volt a bemutató − fogalmazott dr. Simicskó István honvédelmi miniszter július 12-én, a Black Swan 2017 elnevezésű nemzetközi gyakorlat kiemelt látogatói napján.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 26., 15:50
Július 25-e, Szent Kristóf napja a Magyar Honvédségben a harckocsizó fegyvernem napja.
2017. 07. 24., 15:56
Donald Trump szombaton a virginiai Norfolk haditengerészeti kikötőjében tartott ceremónián szolgálatba állította a világ legkorszerűbb repülőgép-hordozójának számító Gerald R. Ford nevű hajót.
2017. 07. 20., 09:14

Videón a drónvadász lézerfegyver

A világ első aktívan használt lézerfegyverét mutatta be az Egyesült Államok haditengerészete a CNN riportereinek, akik működés közben készíthettek videót a csendben támadó hadieszközről.
2017. 07. 19., 13:35
A Saber Guardian (Szablya Őre) 2017 fedőnevű rendezvénysorozat része az a keddi ejtőernyős légideszant-művelet is, melyet a pápai légibázis és a bulgáriai Bezmer repülőtere között végeztek.

  JETfly Magazin

Látványosan halad a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az új, a 2B Terminálhoz közvetlenül kapcsolódó 225 méter hosszú utasmóló építése. A kivitelező KÉSZ szakemberei már az indulási szint betonfödémjét öntik ki, a közvetlen beszállító folyosókat tartó lépcsőházak már lényegében elkészültek.