2016. 12. 03. szombat
Ferenc, Olívia
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Csaba felderítő páncélgépkocsi

Art of WAR  |  2006-09-06 06:28:57

Ezen a héten ismét folytatjuk a magyar harcjárművekről szóló sorozatunkat. Egy olyan eszközt mutatunk be, melyről nagyon kevés információ áll rendelkezésre. Közkívánatra itt a Csaba felderítő páncélgépkocsi. 

Straussler Miklós Angliában élő magyar mérnök 1933-ban a Weiss Manfréd gyártól egy általa tervezett páncélautó prototípusának legyártását rendelte meg. A magyar gyár a jármü alvázát áttervezte, aminek köszönhetően több száz darabos angol megrendelésre tett szert. Ez a gazdasági és technikai siker adta az ötletet egy magyar tervezésü és gyártású páncélautó elkészítésére.

Az angolok által megrendelt AC II páncélkocsi alvázán végzett kísérletek során olyan tapasztalatokra tett szert a Weiss Manfréd gyár, amely alapján képes volt egy jó terepjáró képességgel rendelkező páncélkocsi elkészítésére. A honvédelmi minisztérium a páncélkocsi megrendelésével a honvédségnél régóta jelentkező hiányosságot kívánta orvosolni, hiszen a felderítés eme modern eszköze nem állt rendszerben Magyarországon. Az alváz és a futómü alkalmasságához nem fért kétség. A négykerék-hajtású jármü a független felfüggesztésnek köszönhetően kimagasló terepjáró képességekkel rendelkezett. A tengelyenként elhelyezett laprugók megfelelő rugózást biztosítottak. A jármü érdekessége, hogy mindkét tengelyen kormányozható kerekek voltak. 

A futómü cseréje a fronton is megoldható volt

A felépítmény tervezésében a Haditechnikai Intézet munkatársai is részt vettek. A 9 mm-es szegecselt páncéltest ferde síkokból állt, egyetlenegy merőleges elemet sem tartalmazott. Ez a megoldás jó védelmet nyújtott a gyalogsági fegyverek, illetve a gyengébb páncéltörő fegyverek ellen. A jármü két vezetőhellyel rendelkezett, mindkét vezetőhelyről egyforma lehetőség nyílt a jármü irányítására. A vezetőhelyeket nyitható páncéllal fedték le. A szintén ferde síkokból álló, 360°-ban forgatható toronyban kapott helyet egy 20 mm-es nehézpuska és egy 8 mm-es Gebauer géppuska. A torony lenyitható hátfalán át egy golyószóró tüzével lehetett növelni a jármü védettségét. A jármü erőforrása egy 90 LE-s, négyhengeres Ford benzinmotor volt, mely 5 előre- és 5 hátrafokozatával 65 km/h sebességgel tudta röpíteni a jármüvet és négyfős kezelőszemélyzetét. A terepjáró képessége kiválóra sikerült, hisz közel 6 tonnája ellenére a lejtőmászó képessége 30°, lépcsőmászó képessége 0,5 méteres, gázlóképessége 1 méteres volt.

 Jól látható a golyószóró helye és az egyik vezetőnyílás

Az elkészült próbakocsi olyannyira elnyerte a hadvezetés tetszését, hogy 1939-ben 61 darabot, 1940-ben pedig újabb 32 darabot rendeltek a felderítőalakulatok számára. A páncélkocsi 39 M Csaba felderítő páncélkocsi néven állt hadrendbe. A hadvezetés kérésére a második megrendelést szervokormánnyal látták el, és kétféle kivitelben kezdték el gyártani. A fegyverrel ellátott, úgynevezett csatárpáncélkocsi mellett 12 darab rádiós, parancsnoki gépet is kértek. A parancsnoki változat fegyverzetét csupán egy 8 mm-es géppuska alkotta. A jobb rádió-összeköttetés érdekében egy igen feltünő, rácsszerü tetőantennával látták el.  

 

Egy parancsnoki Csaba. A takaró a rádiót védi a hidegtől

A közel 5 méter hosszú, 2 méter széles és 2,3 méter magas jármü a magyar hadiipar egyik sikerének tekinthető. Mozgékonysága, fegyverzete, páncélzata alapján egyaránt megfelelt a követelményeknek. A felderítés kedvelt eszközeként a háború végéig hadrendben állt.     

 Csabákkal megerősített felderítő-zászlóalj menetben

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 11. 29., 11:51

Feltalálták a drónszelídítő puskát

Ahogy a drónok egyre elterjedtebbé válnak, úgy használják őket egyre többen bűncselekmények elkövetésére.
2016. 11. 25., 09:20

Bács-Kiskun megye katonásan teljesít a toborzásban

A katonai toborzás elmúlt másfél évtizede alkalmából szerveztek ünnepséget csütörtökön Kecskeméten, az egyetem GAMF Karán.
2016. 11. 21., 09:36

A képességnövekedés korszaka kezdődik

NFIU: fontos lépés a szövetségesi elkötelezettség terén.
2016. 11. 18., 09:34

Katonai temető - Solymár

Budapesttől alig 15 kilométerre, Solymár közelében helyezkedik el a brit katonai temető, 211 katona végső nyughelye, akik a Royal Air Force Magyarország fölött lelőtt bombázóin vesztették életüket 1944-ben.

  JETfly Magazin

A szovjet történelemben kevés az olyan család, amely akkora hatással lett volna a történelemre, mint a Mikojan család generációi. A közelmúltban elhunyt Ivan Mikojanra emlékezünk az alábbi összeállítással.