2017. 02. 20. hétfő
: 308 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Csaba felderítő páncélgépkocsi

Art of WAR  |  2006-09-06 06:28:57

Ezen a héten ismét folytatjuk a magyar harcjárművekről szóló sorozatunkat. Egy olyan eszközt mutatunk be, melyről nagyon kevés információ áll rendelkezésre. Közkívánatra itt a Csaba felderítő páncélgépkocsi. 

Straussler Miklós Angliában élő magyar mérnök 1933-ban a Weiss Manfréd gyártól egy általa tervezett páncélautó prototípusának legyártását rendelte meg. A magyar gyár a jármü alvázát áttervezte, aminek köszönhetően több száz darabos angol megrendelésre tett szert. Ez a gazdasági és technikai siker adta az ötletet egy magyar tervezésü és gyártású páncélautó elkészítésére.

Az angolok által megrendelt AC II páncélkocsi alvázán végzett kísérletek során olyan tapasztalatokra tett szert a Weiss Manfréd gyár, amely alapján képes volt egy jó terepjáró képességgel rendelkező páncélkocsi elkészítésére. A honvédelmi minisztérium a páncélkocsi megrendelésével a honvédségnél régóta jelentkező hiányosságot kívánta orvosolni, hiszen a felderítés eme modern eszköze nem állt rendszerben Magyarországon. Az alváz és a futómü alkalmasságához nem fért kétség. A négykerék-hajtású jármü a független felfüggesztésnek köszönhetően kimagasló terepjáró képességekkel rendelkezett. A tengelyenként elhelyezett laprugók megfelelő rugózást biztosítottak. A jármü érdekessége, hogy mindkét tengelyen kormányozható kerekek voltak. 

A futómü cseréje a fronton is megoldható volt

A felépítmény tervezésében a Haditechnikai Intézet munkatársai is részt vettek. A 9 mm-es szegecselt páncéltest ferde síkokból állt, egyetlenegy merőleges elemet sem tartalmazott. Ez a megoldás jó védelmet nyújtott a gyalogsági fegyverek, illetve a gyengébb páncéltörő fegyverek ellen. A jármü két vezetőhellyel rendelkezett, mindkét vezetőhelyről egyforma lehetőség nyílt a jármü irányítására. A vezetőhelyeket nyitható páncéllal fedték le. A szintén ferde síkokból álló, 360°-ban forgatható toronyban kapott helyet egy 20 mm-es nehézpuska és egy 8 mm-es Gebauer géppuska. A torony lenyitható hátfalán át egy golyószóró tüzével lehetett növelni a jármü védettségét. A jármü erőforrása egy 90 LE-s, négyhengeres Ford benzinmotor volt, mely 5 előre- és 5 hátrafokozatával 65 km/h sebességgel tudta röpíteni a jármüvet és négyfős kezelőszemélyzetét. A terepjáró képessége kiválóra sikerült, hisz közel 6 tonnája ellenére a lejtőmászó képessége 30°, lépcsőmászó képessége 0,5 méteres, gázlóképessége 1 méteres volt.

 Jól látható a golyószóró helye és az egyik vezetőnyílás

Az elkészült próbakocsi olyannyira elnyerte a hadvezetés tetszését, hogy 1939-ben 61 darabot, 1940-ben pedig újabb 32 darabot rendeltek a felderítőalakulatok számára. A páncélkocsi 39 M Csaba felderítő páncélkocsi néven állt hadrendbe. A hadvezetés kérésére a második megrendelést szervokormánnyal látták el, és kétféle kivitelben kezdték el gyártani. A fegyverrel ellátott, úgynevezett csatárpáncélkocsi mellett 12 darab rádiós, parancsnoki gépet is kértek. A parancsnoki változat fegyverzetét csupán egy 8 mm-es géppuska alkotta. A jobb rádió-összeköttetés érdekében egy igen feltünő, rácsszerü tetőantennával látták el.  

 

Egy parancsnoki Csaba. A takaró a rádiót védi a hidegtől

A közel 5 méter hosszú, 2 méter széles és 2,3 méter magas jármü a magyar hadiipar egyik sikerének tekinthető. Mozgékonysága, fegyverzete, páncélzata alapján egyaránt megfelelt a követelményeknek. A felderítés kedvelt eszközeként a háború végéig hadrendben állt.     

 Csabákkal megerősített felderítő-zászlóalj menetben

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-02-08 09:16:55
A második világháború vérzivataros évei után pár hónappal, 1946. február 6-án Bay Zoltán és tudóscsoportja hatalmas horderejű bejelentést tett. Radarjelek segítségével sikerült megmérniük a Föld-Hold távolságot, ezzel megalapozva a modern rádiócsillagászatot.
2017-01-25 10:00:46
Az elmúlt hónapok európai politikájának egyik központi kérdése a közös európai védelem ügye, az egységes irányítású haderő kialakítása volt.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 15., 09:29
Napjaink folyamatosan változó világában is a régi értékek, így a bajtársiasság, a bátorság, az önfeláldozás, a közösségért való kiállás a legfőbb katonai erények – fogalmazott dr. Simicskó István honvédelmi miniszter február 14-én, Budapesten, a haderő éves értékelő és feladatszabó vezetői értekezletén.
2017. 02. 13., 09:37
Amikor minden veszni látszott, Ernest E. Evans sorhajóhadnagy teljes gőzzel a japán flottára rontott.
2017. 02. 10., 09:20
Nincs is olyan messze határainktól a legközelebbi nukleáris támaszpont.
2017. 02. 08., 09:28
A katonák nagyon hatékonyan végzik feladatukat, és tisztességesen helytállva segítik a rendőröket – fogalmazott dr. Benkő Tibor vezérezredes, Honvéd Vezérkar főnök február 7-én, kedden Kelebián, ahol megtekintette a Magyar Honvédség első határvédelmi bázisát.

  JETfly Magazin

2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.