2017. 07. 24. hétfő
Kinga, Kincső
: 305 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A D-944 páncélozott szállító harcjármű (PSZH)

Art of WAR  |  2006-09-04 07:49:54

Lassan teljesen feledésbe merül a magyar harcjárműgyártás gyöngyszeme, a D-944 típusú PSZH. Sokféleképpen becézték a közel fél évszázadon keresztül hódító lövészharcjárművet: volt nyuszibusz, panni, pöszke stb. Egy rövid ismertetéssel elevenítsük fel emlékeinket! 

A magyar hadiipar a második világháborút követően szovjet nyomásra háttérbe szorult, elsősorban kézifegyverek gyártását engedélyezte a „nagy testvér”. Többek között ennek köszönhető, hogy a 60-as években még csak gépkocsizó egységeink voltak, a néphadsereg nem rendelkezett páncélozott szállító jármüvekkel. Egy magyar típus kifejlesztését indokolttá tette, hogy a szocialista blokk a magyar gépjármübázis bezárását „javasolta”. A Rába Magyar Vagon- és Gépgyár és a Csepeli Gépgyár megmentése érdekében kezdődött meg a D-944 szállító harcjármü tervezése, majd gyártása.

 A magyar páncélozott jármü külföldi hadseregek érdeklődését is felkeltette

A Honvédelmi Minisztérium kidolgoztatta a harcászati-müszaki követelményeket, melyeket a tervezés során figyelembe kellett venni. A megrendelő egy olyan páncélzattal rendelkező, legalább kilenc személy befogadására alkalmas, gumikerekes jármüvet kért, amely a szállítás mellett tüztámogatást is biztosít a gyalogság számára. Az elkészült kísérleti példányokat 10 mm vastag páncéllemezekből hegesztették össze. A jármü mechanikusan zárható differenciálmüves hátsó futómüvét a csepeli gyár készítette. A mellső futómüvet az Ikarus-303-as autóbusz futómüvéből alakították át úgy, hogy a mellső hajtást is beépítették. Az összkerékhajtás, a terepfokozat, valamint a csörlőhajtás biztosítását szolgáló osztómü a deszanttérben helyezkedett el. A katonák biztonságának érdekében az osztómüvet és a kardánhajtásokat egy müanyag borítással látták el, amit a katonák bőgőtoknak neveztek. Nemcsak a kinézetének köszönhette ezt a nevet, hanem annak a nehezen elviselhető zajnak is, melyet menet közben adott. A kormányzást egy szervorásegítéses kormánymü biztosította. A fékrendszere kétkörös levegőrásegítéses olajfék volt. A levegőrendszer gyakori, sokszor menet közbeni meghibásodása sokszor megtréfálta a vezetőket.

A két részben nyíló ajtón kellett átpréselni magukat a lövészkatonáknak, teljes felszerelésben

A négyhengeres, 74 LE-s, Csepel D 414.44 dízelmotor a jármü hátsó részében kapott helyet, a deszanttértől teljesen elkülönítve. A motortérben helyezkedett el a két, egyenként 90 literes üzemanyagtartály. A motor érdekessége, hogy osztott hengerfejes, ami a javítást tette könnyebbé.

A páncélost kézi meghajtású, forgatható toronnyal látták el, melybe a szovjet gyártmányú 14,5 mm-es KPVT géppuskát és a 7,62 mm-es szintén szovjet KGKT géppuskát építették be, párhuzamosítva. A 14,5 mm-es géppuskához páncéltörő lőszert is rendszeresítettek. A  géppuskák elektromos elsütőberendezéssel müködtek, de volt mechanikus elsütésre is lehetőség.

A jármü tornyában csak a toronylövész kapott helyet. A vezető melletti ülésen volt a rajparancsnok vagy szakaszparancsnok kényelmesnek nem nevezhető helye. A deszanttér jobb és bal oldalán helyezkedett el a hatfős raj. A menet közbeni tüzelés biztosítása érdekében kezdetleges tüzelőnyílásokat alakítottak ki a páncéltesten, melyet egy-egy kis ablak lenyitásával lehetett szabaddá tenni. A jármü vízi átkelésre is alkalmas volt, melyet két vízsugárhajtómü biztosított.

A vezető baloldalt, a parancsnok jobboldalt foglalt helyet (kicsit elhanyagolt a belseje)  

Az „elefántfülek” mögött a vízsugárhajtómüvek rejlenek (hajócsavar)

Az elkészült mintapéldányokat 1966-ban a Valtava harcászati gyakorlótéren próbálták ki, majd 5000 kilométeres csapatpróbán tesztelték. A 68 pontos hibajegyzéken szereplő hiányosságok kijavítását követően megkezdődött a szériagyártás. A jármüből 1970 és 1979 között 2600 darab készült. Az első gépesített lövészdandárokat ezzel az eszközzel látták el, melyeket majd csak a 90-es évek vége felé vontak ki a kötelékből. A magyar honvédségen kívül az NDK hadvezetése és az iraki hadsereg is vásárolt ebből a típusból.  A magyar fejlesztésü PSZH az iraki-iráni háborúban bevetésre került. A harcok során kiderült, hogy gyenge páncélzata miatt támadótevékenységre kevésbé alkalmas. Védőharc során a beásott, ezáltal védett jármüvek 14,5 mm-es géppuskáival végrehajtott tüzösszpontosítások azonban megtorpanásra késztették az ellenfelet.

A PSZH-t fénykorában tömegek csodálták a katonai díszszemlék alkalmával

Napjainkban már csak a hadtörténeti parkokban találkozhatunk vele, kiállított régiségként

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-13 09:49:16
Büszkék vagyunk katonáinkra. Kiválóan felkészült katonákat láthattunk a gyakorlat során, példaértékű volt a bemutató − fogalmazott dr. Simicskó István honvédelmi miniszter július 12-én, a Black Swan 2017 elnevezésű nemzetközi gyakorlat kiemelt látogatói napján.
2017-07-14 09:26:18
Megérkeztek Csehországba az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred honvédei. A győri katonák a következő két hét során a TOBRUQ LEGACY 2017 elnevezésű gyakorlaton képviselik hazánkat.
2017-07-10 11:10:04
Korántsem hétköznapi lehetőség adódott Szolnokon, az Aba-Novák Kulturális Központban július 8-án, szombaton: magyar és amerikai katonák, valamint haditechnikai eszközeik töltötték meg a közeli parkolót, hogy a Black Swan 2017 nemzetközi gyakorlat résztvevői hivatalosan is bemutatkozhassanak a város lakóinak.
2017-07-06 09:50:17
Az első szó, ami eszembe jut arról, amit itt láttunk, az az együttműködés volt. Ennek láttuk ékes bizonyítékát, és szeretnék gratulálni minden egyes katonának, aki a felkészülésben és a bemutatóban részt vett, hiszen magas szinten, magas színvonalon művelik mesterségüket.
2017-07-06 09:42:12
A francia–brit erők nagy reményekkel indított 1917-es tavaszi offenzívája az első világháború korábbi éveinek forgatókönyve szerint zajlott: a német vonalakat nem sikerült áttörni, s a csupán méterekben mérhető előrenyomulásnak hatalmas ára volt.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 20., 09:14

Videón a drónvadász lézerfegyver

A világ első aktívan használt lézerfegyverét mutatta be az Egyesült Államok haditengerészete a CNN riportereinek, akik működés közben készíthettek videót a csendben támadó hadieszközről.
2017. 07. 19., 13:35
A Saber Guardian (Szablya Őre) 2017 fedőnevű rendezvénysorozat része az a keddi ejtőernyős légideszant-művelet is, melyet a pápai légibázis és a bulgáriai Bezmer repülőtere között végeztek.
2017. 07. 19., 13:22
Harminc év után látogatott izraeli kormányfő Magyarországra, Benjámin Netanjahu július 18-án, kedden Orbán Viktor miniszterelnökkel tárgyalt az Országházban. A magyar delegáció tagja volt többek között dr. Simicskó István honvédelmi miniszter is.
2017. 07. 18., 16:17
Az Oroszország ellen érvényben lévő szankciókkal indokolja a Honvédelmi Minisztérium (HM), hogy Mi–17-es szállítóhelikoptereinek nemrégiben Oroszországban elvégzett nagyjavítását nem használta ki arra, hogy egyúttal modernizálja az elavult, 30 éves gépeket.

  JETfly Magazin

1998. július 23-án, délután 3 óra előtt nem sokkal a 17-es oldalszámú MiG-29B repülőgéppel katasztrófát szenvedett Rácz Zsolt alezredes, aranykoszorús első osztályú repülőgép-vezető.