2016. 05. 05. csütörtök
Adrián, Györgyi
3°C (-3°C / 11°C) : 313 Ft   : 273 Ft Benzin: 300 Ft/l   Dízel: 308 Ft/l   Írjon nekünk

A Zrínyi I rohamlöveg és a Zrínyi II rohamtarack

Art of WAR  |  2006-09-11 07:59:22

A Turán harckocsival párhuzamosan megkezdődött egy önjáró löveg tervezése is. A németek a keleti fronton jó hatékonysággal alkalmazták a harckocsinál alacsonyabb előállítási költségű rohamlövegeket, ami a magyar gyártást is indokolttá tette. A sorozat következő részeként bemutatjuk a Zrínyi rohamlöveg-és tarackcsaládot. 

Az 1942-ig rendszeresített harckocsik páncélvédettségük, a páncéltörő lövegek pedig rombolóerejük miatt nem feleltek meg a kor követelményeinek. A hadvezetés ezért arra a következtetésre jutott, hogy a páncéloshadosztályokhoz beosztott tüzérséget olyan önjáró lövegekkel kell felszerelni, amelyek a harckocsitámadás minden fázisát követni tudják, és megfelelő tüztámogatást nyújthatnak az előretörő páncélosoknak. Olasz, német és szovjet mintára a hadvezetés egy 105 mm-es önjáró löveg rendszerbe állítását javasolta. A javaslat szerint a Turán-alvázra, a torony elhagyásával, a magyar honvédségnél rendszerben lévő, 40 M 105 mm-es tábori tarack csövét építették volna be. 

 

 Az ürméret már elegendő volt, azonban a rövid cső miatt a páncéltörő képessége romlott

Annak ellenére, hogy a minisztérium és a vezérkar az alkalmazás módjában - támadó- vagy kísérőtüzérség, esetleg harckocsi-elhárítás - nem jutott közös nevezőre, megbízták a Haditechnikai Intézetet a tervek kidolgozásával. A kutatóintézet irányításával 1942 szeptemberében elkészült a jármü famodellje a Weiss Manfréd gyárban. Ezt követően kezdődött meg a mintakocsi gyártása. A Turán alvázát 45 cm-rel szélesítették meg, így a 105 mm-es tarack beépítése lehetővé vált, lehetőség nyílt bizonyos mértékü oldalirányzásra. Az elkészült mintapéldányt komoly tesztelés alá vetették a hajmáskéri kiképzőközpontban. A tesztelések során kiderült, hogy a rövid cső miatt harckocsi ellen kevésbé, de gyalogság ellen annál inkább bevethető. A próbákat követően beindították a sorozatgyártást, és 43 M Zrínyi II rohamtarack néven 236 darabot gyártottak. A Zrínyi II-t Kelet-Galíciában vetették be először, 1944. június 14-én. A jelentések szerint a harckocsikat kísérő élőerő leválasztásában komoly sikereket ért el, azonban a páncélosok ellen nem volt elég hatékony.

 

A Zrínyi II a Turánnál 45 cm-rel szélesebb volt

A páncélelhárító fegyver kérdése azonban továbbra is megoldatlan maradt. A hiányosság kiküszöbölése érdekében a már elkészült Zrínyi-alvázra a Turán III 75 mm-es páncéltörő ágyút kívánták felszerelni. A hosszú cső pontos célzásra és a megfelelő kezdősebességre, míg az ürméret a páncélátütő képességre volt garancia. A prototípus elkészítése azonban egyre késett, és mire elkészült, már csak a tesztelésre maradt idő, a sorozatgyártása sohasem indult be. A Zrínyi I harckocsiból csak egyetlen példány készült.

 

A Zrínyi I egyetlen elkészült példánya egy kissé megkopott fotón

Mindenképpen megjegyzendő, hogy a Zrínyi I és a Zrínyi II a magyar hadiipar legsikerültebb harckocsijának bizonyult, melyet a Zrínyi II a harcmezőkön is bizonyított. A kezelőszemélyzet megbízható, jól kezelhető eszköznek tartotta. Az ellenség közelébe férkőzve a 105 mm-es tarack szinte mindent megsemmisített.  

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 05. 05., 15:08

Fekete színben is rendelhető a Kecskeméti Repülőbázis pilótadzseki!

Fekete és zöld színben, MA-1 és CWU változatokban rendelhető a Kecskeméti Repülőbázis pilótadzseki a JETfly Webáruházban!
2016. 05. 03., 16:19

Sikeres rakétastart Oroszországban

Sikeresen végrehajtották csütörtök hajnalban a Távol-Keleten megépített orosz Vosztocsnij űrrepülőtér első rakétastartját - jelentették az orosz hírügynökségek.
2016. 05. 03., 11:37

Átvette új beosztását Fucsku Sándor vezérőrnagy

Az MH Összhaderőnemi Parancsnokság korábbi parancsnoka, Fucsku Sándor vezérőrnagy tavasztól az Ulm városában települt Többnemzeti Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnokhelyettesi beosztását látja el.
2016. 05. 02., 15:50

Légi képességfejlesztés a MH Geoinformációs Szolgálatnál

A MH Geoinformációs Szolgálat (MH GEOSZ) a „légi geodéziai és térképészeti” képességfejlesztés egy fontos eseményéhez érkezett.

  JETfly Magazin