2017. 03. 23. csütörtök
Emőke
: 309 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Zrínyi I rohamlöveg és a Zrínyi II rohamtarack

Art of WAR  |  2006-09-11 07:59:22

A Turán harckocsival párhuzamosan megkezdődött egy önjáró löveg tervezése is. A németek a keleti fronton jó hatékonysággal alkalmazták a harckocsinál alacsonyabb előállítási költségű rohamlövegeket, ami a magyar gyártást is indokolttá tette. A sorozat következő részeként bemutatjuk a Zrínyi rohamlöveg-és tarackcsaládot. 

Az 1942-ig rendszeresített harckocsik páncélvédettségük, a páncéltörő lövegek pedig rombolóerejük miatt nem feleltek meg a kor követelményeinek. A hadvezetés ezért arra a következtetésre jutott, hogy a páncéloshadosztályokhoz beosztott tüzérséget olyan önjáró lövegekkel kell felszerelni, amelyek a harckocsitámadás minden fázisát követni tudják, és megfelelő tüztámogatást nyújthatnak az előretörő páncélosoknak. Olasz, német és szovjet mintára a hadvezetés egy 105 mm-es önjáró löveg rendszerbe állítását javasolta. A javaslat szerint a Turán-alvázra, a torony elhagyásával, a magyar honvédségnél rendszerben lévő, 40 M 105 mm-es tábori tarack csövét építették volna be. 

 

 Az ürméret már elegendő volt, azonban a rövid cső miatt a páncéltörő képessége romlott

Annak ellenére, hogy a minisztérium és a vezérkar az alkalmazás módjában - támadó- vagy kísérőtüzérség, esetleg harckocsi-elhárítás - nem jutott közös nevezőre, megbízták a Haditechnikai Intézetet a tervek kidolgozásával. A kutatóintézet irányításával 1942 szeptemberében elkészült a jármü famodellje a Weiss Manfréd gyárban. Ezt követően kezdődött meg a mintakocsi gyártása. A Turán alvázát 45 cm-rel szélesítették meg, így a 105 mm-es tarack beépítése lehetővé vált, lehetőség nyílt bizonyos mértékü oldalirányzásra. Az elkészült mintapéldányt komoly tesztelés alá vetették a hajmáskéri kiképzőközpontban. A tesztelések során kiderült, hogy a rövid cső miatt harckocsi ellen kevésbé, de gyalogság ellen annál inkább bevethető. A próbákat követően beindították a sorozatgyártást, és 43 M Zrínyi II rohamtarack néven 236 darabot gyártottak. A Zrínyi II-t Kelet-Galíciában vetették be először, 1944. június 14-én. A jelentések szerint a harckocsikat kísérő élőerő leválasztásában komoly sikereket ért el, azonban a páncélosok ellen nem volt elég hatékony.

 

A Zrínyi II a Turánnál 45 cm-rel szélesebb volt

A páncélelhárító fegyver kérdése azonban továbbra is megoldatlan maradt. A hiányosság kiküszöbölése érdekében a már elkészült Zrínyi-alvázra a Turán III 75 mm-es páncéltörő ágyút kívánták felszerelni. A hosszú cső pontos célzásra és a megfelelő kezdősebességre, míg az ürméret a páncélátütő képességre volt garancia. A prototípus elkészítése azonban egyre késett, és mire elkészült, már csak a tesztelésre maradt idő, a sorozatgyártása sohasem indult be. A Zrínyi I harckocsiból csak egyetlen példány készült.

 

A Zrínyi I egyetlen elkészült példánya egy kissé megkopott fotón

Mindenképpen megjegyzendő, hogy a Zrínyi I és a Zrínyi II a magyar hadiipar legsikerültebb harckocsijának bizonyult, melyet a Zrínyi II a harcmezőkön is bizonyított. A kezelőszemélyzet megbízható, jól kezelhető eszköznek tartotta. Az ellenség közelébe férkőzve a 105 mm-es tarack szinte mindent megsemmisített.  

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-13 15:40:22
A német védelmi minisztérium a napokban döntést hozott arról, hogy az amerikai Northrop Grumman vállalattól MQ-4C Triton típusú pilóta nélküli repülőeszközöket vásárol. A Tritonok leszállítása 2025 után kezdődik meg.
2017-03-10 11:38:40
2017. február 27-én levegőbe emelkedett a legújabb kínai felderítő és csapásmérő feladatokra is alkalmas Wing-Loong II típusú drón. A pilóta nélküli repülőgép összesen 31 percet töltött a levegőben.
2017-03-14 11:36:54
Mindkét kontingens katonái tisztességgel és becsülettel helytálltak − jelentette ki Huszár János vezérőrnagy, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka március 13-án, hétfőn Tatán, az MH Iraki Kiképzés Biztosító Kontingens (MH IKBK) harmadik, valamint az MH KFOR Kontingens tizenötödik váltásának visszafogadó ünnepségén.
2017-03-02 09:19:39
A Krím orosz katonai erőkkel történt elfoglalásának, majd a kelet-ukrajnai háború eseményeinek köszönhetően ismét az országvédelmi képességek kerültek előtérbe a NATO-ban. Fokozottan vonatkozik ez a leginkább érintett kelet-európai tagországokra.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 23., 09:31
Hét Bács-Kiskun megyei katona is tagja az ENSZ ciprusi békefenntartó missziója következő váltásának. Valamennyien a kecskeméti repülőbázison dolgoznak, egy év külszolgálatot vállaltak.
2017. 03. 16., 11:39
A magyar katonák eddig is bebizonyították, hogy tudásban, felkészültségben bármikor felveszik a versenyt más nemzetbeli bajtársaikkal.
2017. 03. 14., 11:01
A bukaresti szociálliberális kormány hatályon kívül fogja helyezni az előző szakértői kabinet holland hadihajók beszerzéséről szóló határozatát.
2017. 03. 10., 10:25
A Magyar Honvédség szeretné megnyugtatni a lakosságot, hogy semmilyen veszély nem fenyegeti a szentendrei laktanya környékén sétálókat.

  JETfly Magazin

2017. március 16-tól április közepéig hat darab Eurofighter Typhoon állomásozik az izlandi Keflavik repülőterén. A vadászrepülőgépek az Olasz Légierő alakulataitól érkeztek és a NATO észak-európai légvédelmi készültségi erőit fogják támogatni.