2017. 06. 26. hétfő
János, Pál
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A 44 M Tas típusú nehéz harckocsi

Art of WAR  |  2006-10-12 17:02:18

A II. világháború híres magyar páncélosait bemutató   sorozatunkat egy meg nem valósult álommal zárjuk, melyből csak egy kicsinyített változat készült el. Talán ez a harckocsi befolyásolni tudta volna az eseményeket, és komolyabb ellenállást fejthetett volna ki hadseregünk. 

A villámháború és a gyors győzelem esélye 1943 tavaszára szinte teljes mértékben eloszlott. A gyenge felszereléssel bevetett magyar hadsereg személyi állománya és technikája súlyos veszteségeket szenvedett. Egyben azonban bővelkedett a magyar hadsereg, mégpedig harci tapasztalatban, melyet a haditechnika, ezen belül a páncélozott eszközök fejlesztésére kívántak fordítani. A szovjet csapatok által nagy számban alkalmazott közepes és nehéz harckocsik ellen egyetlenegy ütőképes fegyvert sem tudtunk bevetni. A német szövetséges ugyan adott át néhány nehéz harckocsit, de azok nem jelentettek megoldást a Magyar Honvédség problémájára.

 

A rajzon jól látható a Tas modern vonalvezetése és korszerü felépítménye 

A magyar hadvezetés 1943 áprilisában tájékozódó látogatást tett Németországban azzal a nem titkolt céllal, hogy korszerü német harckocsi gyártási jogát vásárolják meg. Akkoriban kezdték meg a Panther harckocsi tesztelését, amelynek sorozatgyártását Magyarországon kívánták folytatni. Erre azonban a német fél elzárkózása miatt nem kerülhetett sor. A kudarcba fulladt német látogatás után a Haditechnikai Intézet a Weiss Manfréd gyárral karöltve egy nehéz harckocsi fejlesztéséhez kezdett. A tervek rekordsebességgel készültek el. Ezt követően egy vas- és páncélfelépítményü mintakocsi elkészítésére adott utasítást a hadvezetés. Az 1:10 arányú mintakocsi az egyetlen elkészült darabja ennek a kiváló munkának, ezért csak a tervek alapján tudunk adatokat közrebocsátani.A 44 M Tas névre keresztelt nehéz harckocsi komoly mutatókkal rendelkezett. A tervek alapján a páncélos súlya 38 tonna lett volna. Ehhez egy nagyobb teljesítményü motorra lett volna szükség. Ennek kifejlesztésére már a magyar hadiipar nem rendelkezett elegendő tartalékkal, ezért két Turán motor beépítése mellett döntöttek. Az így nyert 2 x 265 LE elegendő lett volna a jármü gyors manőverezéséhez, melyet egy 2 x 5 fokozatú bolygómüves sebességváltó beépítésével növeltek volna. A harckocsi mellső lánckerék-meghajtású volt. A meghajtáshoz oldalanként három pár laprugóval megtámasztott közepes nagyságú görgőpárokat alkalmaztak. A páncéltestet hegesztéssel kívánták összeállítani. A jármü fegyverzetét egy 43 M 75 mm-es ürméretü páncéltörő ágyú és két 8 mm-es géppuska alkotta volna. A páncéltest, valamint a torony vonalvezetése roppant korszerü volt. A páncélvastagsága is versenyképes volt, hiszen a veszélyes irányokban 120 mm, míg az egyéb irányokban 50-20 mm-es volt.

A Tas nehéz harckocsin jól megfigyelhetőek voltak az akkori igényeknek megfelelő korszerü döntött formák

A hegesztett törzs és a torony 1944 tavaszán elkészült, a páncéltestbe a futómüvet, a motorokat és a meghajtást beépítették, azonban a szerelőmühelyt és ezzel a magyar álmokat egy bombatámadás elpusztította. A háború után sokáig csak legendák keringtek a Tasról, hiszen nem állt rendelkezésre sem tervdokumentáció, sem fénykép. A legenda a nyolcvanas évek végére vált valósággá, amikor a brnói Páncélos Katonai Akadémia titkos anyagai közül előkerült néhány dokumentum.

 Vajon milyen teljesítményt nyújtott volna a harcmezőn?

Szinte minden publikációban arról írnak, hogy a Tas a T-34-es és a Panther másolata volt. Természetesen innen is megközelíthető a kérdés, azonban más oldalról vizsgálva a Tas nehéz harckocsi tervezői ötvözték a két csúcstípus erényeit, ezzel pedig egy korszerü, versenyképes és mindenekelőtt magyar harckocsit terveztek.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-15 10:11:21
A tajvani kormány a napokban ingyen és bérmentve 2 darab UH-1H típusú forgószárnyast adott át Burkina Faso-nak. Az ünnepélyes átadáson részt vett a Tajvani Légierő parancsnoka, Wang Shin-Lung altábornagy is, aki épp az országban tartózkodott.
2017-06-14 10:37:40
Európai és magyar szempontból egyaránt fontos döntés a honvédség iraki szerepvállalásának meghosszabbítása és kibővítése, a 2018-as honvédelmi költségvetésből pedig a katonák illetményének emelésére és fejlesztésekre egyaránt jut forrás – mondta Vargha Tamás, a honvédelmi tárca parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes június 13-án, Budapesten.
2017-06-13 09:40:32
Műveleti készenlétet jelentett az MH Légi Tanácsadó Csoport. A helikoptervezetők, fedélzeti technikusok és repülő-műszaki kiszolgáló személyzet tagjai május közepén érkeztek meg afganisztáni állomáshelyükre.
2017-06-06 09:54:37
Kéthetes harckocsizó altiszti szakmai tanfolyamot tartott az MH Altiszti Akadémia a „nullaponti” lő- és gyakorlótéren május végén. Érdekesség, hogy a tanfolyam részeként lefolytatott harckocsiparancsnok-képzésre tizenhárom esztendeje nem volt példa az akadémián, illetve jogelőd szervezeteinél.
   MÁSOK ÍRTÁK
Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis harmadik alkalommal szervezte meg a nyári Honvédelmi Tábort.
2017. 06. 21., 15:33
A Magyar Honvédség szervezeteinek hajtó-, kenő- és karbantartó anyagokkal, üzemanyag-technikai eszközökkel, hűtőfolyadékkal történő ellátásáért az MH Anyagellátó Raktárbázis hetényegyházi bázisparancsnoksága a felelős.
2017. 06. 21., 15:30
A kecskeméti születésű Ács Arnold Bence fiatalon kezdett oroszul tanulni. Egyetemistaként már önkéntes­ volt Oroszországban, ahová­ azóta is rendszeresen vissza­jár. A Don-kanyarban a magyar hadsereg emlé­keit kutatja.
2017. 06. 16., 14:01
Elismeréssel köszöntötte az afgán hadsereg légierejének kiképzését végző RSM egyéni tanácsadó csoport tizenegy fős váltását újra Szolnokon Kiss Róbert ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis törzsfőnöke.

  JETfly Magazin

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.