2017. 02. 26.
: 309 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A 44 M Tas típusú nehéz harckocsi

Art of WAR  |  2006-10-12 17:02:18

A II. világháború híres magyar páncélosait bemutató   sorozatunkat egy meg nem valósult álommal zárjuk, melyből csak egy kicsinyített változat készült el. Talán ez a harckocsi befolyásolni tudta volna az eseményeket, és komolyabb ellenállást fejthetett volna ki hadseregünk. 

A villámháború és a gyors győzelem esélye 1943 tavaszára szinte teljes mértékben eloszlott. A gyenge felszereléssel bevetett magyar hadsereg személyi állománya és technikája súlyos veszteségeket szenvedett. Egyben azonban bővelkedett a magyar hadsereg, mégpedig harci tapasztalatban, melyet a haditechnika, ezen belül a páncélozott eszközök fejlesztésére kívántak fordítani. A szovjet csapatok által nagy számban alkalmazott közepes és nehéz harckocsik ellen egyetlenegy ütőképes fegyvert sem tudtunk bevetni. A német szövetséges ugyan adott át néhány nehéz harckocsit, de azok nem jelentettek megoldást a Magyar Honvédség problémájára.

 

A rajzon jól látható a Tas modern vonalvezetése és korszerü felépítménye 

A magyar hadvezetés 1943 áprilisában tájékozódó látogatást tett Németországban azzal a nem titkolt céllal, hogy korszerü német harckocsi gyártási jogát vásárolják meg. Akkoriban kezdték meg a Panther harckocsi tesztelését, amelynek sorozatgyártását Magyarországon kívánták folytatni. Erre azonban a német fél elzárkózása miatt nem kerülhetett sor. A kudarcba fulladt német látogatás után a Haditechnikai Intézet a Weiss Manfréd gyárral karöltve egy nehéz harckocsi fejlesztéséhez kezdett. A tervek rekordsebességgel készültek el. Ezt követően egy vas- és páncélfelépítményü mintakocsi elkészítésére adott utasítást a hadvezetés. Az 1:10 arányú mintakocsi az egyetlen elkészült darabja ennek a kiváló munkának, ezért csak a tervek alapján tudunk adatokat közrebocsátani.A 44 M Tas névre keresztelt nehéz harckocsi komoly mutatókkal rendelkezett. A tervek alapján a páncélos súlya 38 tonna lett volna. Ehhez egy nagyobb teljesítményü motorra lett volna szükség. Ennek kifejlesztésére már a magyar hadiipar nem rendelkezett elegendő tartalékkal, ezért két Turán motor beépítése mellett döntöttek. Az így nyert 2 x 265 LE elegendő lett volna a jármü gyors manőverezéséhez, melyet egy 2 x 5 fokozatú bolygómüves sebességváltó beépítésével növeltek volna. A harckocsi mellső lánckerék-meghajtású volt. A meghajtáshoz oldalanként három pár laprugóval megtámasztott közepes nagyságú görgőpárokat alkalmaztak. A páncéltestet hegesztéssel kívánták összeállítani. A jármü fegyverzetét egy 43 M 75 mm-es ürméretü páncéltörő ágyú és két 8 mm-es géppuska alkotta volna. A páncéltest, valamint a torony vonalvezetése roppant korszerü volt. A páncélvastagsága is versenyképes volt, hiszen a veszélyes irányokban 120 mm, míg az egyéb irányokban 50-20 mm-es volt.

A Tas nehéz harckocsin jól megfigyelhetőek voltak az akkori igényeknek megfelelő korszerü döntött formák

A hegesztett törzs és a torony 1944 tavaszán elkészült, a páncéltestbe a futómüvet, a motorokat és a meghajtást beépítették, azonban a szerelőmühelyt és ezzel a magyar álmokat egy bombatámadás elpusztította. A háború után sokáig csak legendák keringtek a Tasról, hiszen nem állt rendelkezésre sem tervdokumentáció, sem fénykép. A legenda a nyolcvanas évek végére vált valósággá, amikor a brnói Páncélos Katonai Akadémia titkos anyagai közül előkerült néhány dokumentum.

 Vajon milyen teljesítményt nyújtott volna a harcmezőn?

Szinte minden publikációban arról írnak, hogy a Tas a T-34-es és a Panther másolata volt. Természetesen innen is megközelíthető a kérdés, azonban más oldalról vizsgálva a Tas nehéz harckocsi tervezői ötvözték a két csúcstípus erényeit, ezzel pedig egy korszerü, versenyképes és mindenekelőtt magyar harckocsit terveztek.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-02-15 11:16:13
Az Nigériai Légierő vezetése a napokban jelentette be, hogy a brazil kormány jóváhagyta, hogy az Embraer Defence and Security Limited vállalat közreműködésével, A-29 Super Tucano típusú könnyű-támadó repülőgépet vásároljanak.
2017-02-08 09:16:55
A második világháború vérzivataros évei után pár hónappal, 1946. február 6-án Bay Zoltán és tudóscsoportja hatalmas horderejű bejelentést tett. Radarjelek segítségével sikerült megmérniük a Föld-Hold távolságot, ezzel megalapozva a modern rádiócsillagászatot.
2017-02-06 14:26:51
Az Orosz Fekete-tengeri Flotta tengeralattjáró-elhárító korvettjéről adtak le lövéseket az Ukrán Haditengerészet An-26-osára – a teherszállító éppen az ogyesszai gázmezők partmenti területe fölött repült.
2017-02-02 12:05:53
Február 3-án lesz a hivatalos búcsúztatása a világ első nukleáris meghajtású repülőgép-hordozójának, az USS Enterprise-nak. A hordozó kulcsfontosságú szereplője volt több fontos eseménynek, így az 1962-es kubai rakétaválságnak, de a részt vett az iraki és az afganisztáni missziókban is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 24., 16:39
Kiképzésre, felderítésre, a határőrizeti munkát segítő megfigyelésre, szükség esetén árvízi helyzet felmérésére is bevethetők lesznek a Magyar Honvédség új, rövidesen hadrendbe álló ZLIN típusú repülőgépei.
2017. 02. 21., 14:16
A fegyverkereskedelem a hidegháború óta nem látott szintre emelkedett a legutóbbi öt évben a világban.
2017. 02. 15., 09:29
Napjaink folyamatosan változó világában is a régi értékek, így a bajtársiasság, a bátorság, az önfeláldozás, a közösségért való kiállás a legfőbb katonai erények – fogalmazott dr. Simicskó István honvédelmi miniszter február 14-én, Budapesten, a haderő éves értékelő és feladatszabó vezetői értekezletén.
2017. 02. 13., 09:37
Amikor minden veszni látszott, Ernest E. Evans sorhajóhadnagy teljes gőzzel a japán flottára rontott.

  JETfly Magazin