2017. 01. 18. szerda
Piroska
: 308 Ft   : 288 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A 44 M Tas típusú nehéz harckocsi

Art of WAR  |  2006-10-12 17:02:18

A II. világháború híres magyar páncélosait bemutató   sorozatunkat egy meg nem valósult álommal zárjuk, melyből csak egy kicsinyített változat készült el. Talán ez a harckocsi befolyásolni tudta volna az eseményeket, és komolyabb ellenállást fejthetett volna ki hadseregünk. 

A villámháború és a gyors győzelem esélye 1943 tavaszára szinte teljes mértékben eloszlott. A gyenge felszereléssel bevetett magyar hadsereg személyi állománya és technikája súlyos veszteségeket szenvedett. Egyben azonban bővelkedett a magyar hadsereg, mégpedig harci tapasztalatban, melyet a haditechnika, ezen belül a páncélozott eszközök fejlesztésére kívántak fordítani. A szovjet csapatok által nagy számban alkalmazott közepes és nehéz harckocsik ellen egyetlenegy ütőképes fegyvert sem tudtunk bevetni. A német szövetséges ugyan adott át néhány nehéz harckocsit, de azok nem jelentettek megoldást a Magyar Honvédség problémájára.

 

A rajzon jól látható a Tas modern vonalvezetése és korszerü felépítménye 

A magyar hadvezetés 1943 áprilisában tájékozódó látogatást tett Németországban azzal a nem titkolt céllal, hogy korszerü német harckocsi gyártási jogát vásárolják meg. Akkoriban kezdték meg a Panther harckocsi tesztelését, amelynek sorozatgyártását Magyarországon kívánták folytatni. Erre azonban a német fél elzárkózása miatt nem kerülhetett sor. A kudarcba fulladt német látogatás után a Haditechnikai Intézet a Weiss Manfréd gyárral karöltve egy nehéz harckocsi fejlesztéséhez kezdett. A tervek rekordsebességgel készültek el. Ezt követően egy vas- és páncélfelépítményü mintakocsi elkészítésére adott utasítást a hadvezetés. Az 1:10 arányú mintakocsi az egyetlen elkészült darabja ennek a kiváló munkának, ezért csak a tervek alapján tudunk adatokat közrebocsátani.A 44 M Tas névre keresztelt nehéz harckocsi komoly mutatókkal rendelkezett. A tervek alapján a páncélos súlya 38 tonna lett volna. Ehhez egy nagyobb teljesítményü motorra lett volna szükség. Ennek kifejlesztésére már a magyar hadiipar nem rendelkezett elegendő tartalékkal, ezért két Turán motor beépítése mellett döntöttek. Az így nyert 2 x 265 LE elegendő lett volna a jármü gyors manőverezéséhez, melyet egy 2 x 5 fokozatú bolygómüves sebességváltó beépítésével növeltek volna. A harckocsi mellső lánckerék-meghajtású volt. A meghajtáshoz oldalanként három pár laprugóval megtámasztott közepes nagyságú görgőpárokat alkalmaztak. A páncéltestet hegesztéssel kívánták összeállítani. A jármü fegyverzetét egy 43 M 75 mm-es ürméretü páncéltörő ágyú és két 8 mm-es géppuska alkotta volna. A páncéltest, valamint a torony vonalvezetése roppant korszerü volt. A páncélvastagsága is versenyképes volt, hiszen a veszélyes irányokban 120 mm, míg az egyéb irányokban 50-20 mm-es volt.

A Tas nehéz harckocsin jól megfigyelhetőek voltak az akkori igényeknek megfelelő korszerü döntött formák

A hegesztett törzs és a torony 1944 tavaszán elkészült, a páncéltestbe a futómüvet, a motorokat és a meghajtást beépítették, azonban a szerelőmühelyt és ezzel a magyar álmokat egy bombatámadás elpusztította. A háború után sokáig csak legendák keringtek a Tasról, hiszen nem állt rendelkezésre sem tervdokumentáció, sem fénykép. A legenda a nyolcvanas évek végére vált valósággá, amikor a brnói Páncélos Katonai Akadémia titkos anyagai közül előkerült néhány dokumentum.

 Vajon milyen teljesítményt nyújtott volna a harcmezőn?

Szinte minden publikációban arról írnak, hogy a Tas a T-34-es és a Panther másolata volt. Természetesen innen is megközelíthető a kérdés, azonban más oldalról vizsgálva a Tas nehéz harckocsi tervezői ötvözték a két csúcstípus erényeit, ezzel pedig egy korszerü, versenyképes és mindenekelőtt magyar harckocsit terveztek.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-01-11 12:14:03
A szerb védelmi és belügyminisztérium a napokban szerződést kötött az európai Airbus Helicopers vállalattal 9 darab H-145M típusú forgószárnyas vásárlásáról. Korábban, még 2016. októberben a felek már aláírtak egy memorandumot az ügyben.
2017-01-03 13:39:26
Nem panaszkodhatunk: a 2016-os év számos haditechnikai csemegével szolgált az érdeklődők számára. Ezekből választottunk ki „hadszínterenként” egyet-egyet, a világűrtől a tengerekig.
2016-12-27 20:13:51
Dr. Koller József ezredessel, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis megbízott parancsnokával az elmúlt időszak helyi tapasztalatainak összegzése mellett áttekintettük a megvalósításra váró jelentősebb terveket, fejlesztéseket is.
2016-12-21 12:32:39
A Brit Hadsereg létrehozott egy új kiképző csoportot, amely célja az újonnan kialakítandó „Csapásmérő Dandárok” harci alkalmazási elveinek kidolgozása lesz. Az új szervezeti egységek a General Dynamics Ajax harcjármű-családjának eszközeivel lesznek felszerelve.
2016-12-21 09:21:09
Zrínyi 2026 névvel, tízéves honvédelmi és haderőfejlesztési programot indít a Magyar Honvédség jövő januárban, ez lesz az elmúlt 26 év legnagyobb haderőfejlesztési vállalkozása - jelentette be dr. Simicskó István honvédelmi miniszter december 20-án, kedden, Budapesten, egy háttérbeszélgetésen.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 18., 11:24
Afganisztáni egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt kollégáitól köszönt el január 16-án, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka nevében dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka.
2017. 01. 12., 09:18

Tűzszerészek és hadihajósok – 2016.

Tragikus és szomorú évként vonul be 2016 az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred történetébe.
2017. 01. 11., 10:55
Az orosz haditengerészet zászlóshajója a 60 ezer tonnás Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó első alkalommal került éles harci bevetésre.
2017. 01. 09., 12:27

A nagy hidegben is helytállnak a katonák a határon

  JETfly Magazin