2017. 08. 17. csütörtök
Jácint
: 304 Ft   : 259 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A 44 M Tas típusú nehéz harckocsi

Art of WAR  |  2006-10-12 17:02:18

A II. világháború híres magyar páncélosait bemutató   sorozatunkat egy meg nem valósult álommal zárjuk, melyből csak egy kicsinyített változat készült el. Talán ez a harckocsi befolyásolni tudta volna az eseményeket, és komolyabb ellenállást fejthetett volna ki hadseregünk. 

A villámháború és a gyors győzelem esélye 1943 tavaszára szinte teljes mértékben eloszlott. A gyenge felszereléssel bevetett magyar hadsereg személyi állománya és technikája súlyos veszteségeket szenvedett. Egyben azonban bővelkedett a magyar hadsereg, mégpedig harci tapasztalatban, melyet a haditechnika, ezen belül a páncélozott eszközök fejlesztésére kívántak fordítani. A szovjet csapatok által nagy számban alkalmazott közepes és nehéz harckocsik ellen egyetlenegy ütőképes fegyvert sem tudtunk bevetni. A német szövetséges ugyan adott át néhány nehéz harckocsit, de azok nem jelentettek megoldást a Magyar Honvédség problémájára.

 

A rajzon jól látható a Tas modern vonalvezetése és korszerü felépítménye 

A magyar hadvezetés 1943 áprilisában tájékozódó látogatást tett Németországban azzal a nem titkolt céllal, hogy korszerü német harckocsi gyártási jogát vásárolják meg. Akkoriban kezdték meg a Panther harckocsi tesztelését, amelynek sorozatgyártását Magyarországon kívánták folytatni. Erre azonban a német fél elzárkózása miatt nem kerülhetett sor. A kudarcba fulladt német látogatás után a Haditechnikai Intézet a Weiss Manfréd gyárral karöltve egy nehéz harckocsi fejlesztéséhez kezdett. A tervek rekordsebességgel készültek el. Ezt követően egy vas- és páncélfelépítményü mintakocsi elkészítésére adott utasítást a hadvezetés. Az 1:10 arányú mintakocsi az egyetlen elkészült darabja ennek a kiváló munkának, ezért csak a tervek alapján tudunk adatokat közrebocsátani.A 44 M Tas névre keresztelt nehéz harckocsi komoly mutatókkal rendelkezett. A tervek alapján a páncélos súlya 38 tonna lett volna. Ehhez egy nagyobb teljesítményü motorra lett volna szükség. Ennek kifejlesztésére már a magyar hadiipar nem rendelkezett elegendő tartalékkal, ezért két Turán motor beépítése mellett döntöttek. Az így nyert 2 x 265 LE elegendő lett volna a jármü gyors manőverezéséhez, melyet egy 2 x 5 fokozatú bolygómüves sebességváltó beépítésével növeltek volna. A harckocsi mellső lánckerék-meghajtású volt. A meghajtáshoz oldalanként három pár laprugóval megtámasztott közepes nagyságú görgőpárokat alkalmaztak. A páncéltestet hegesztéssel kívánták összeállítani. A jármü fegyverzetét egy 43 M 75 mm-es ürméretü páncéltörő ágyú és két 8 mm-es géppuska alkotta volna. A páncéltest, valamint a torony vonalvezetése roppant korszerü volt. A páncélvastagsága is versenyképes volt, hiszen a veszélyes irányokban 120 mm, míg az egyéb irányokban 50-20 mm-es volt.

A Tas nehéz harckocsin jól megfigyelhetőek voltak az akkori igényeknek megfelelő korszerü döntött formák

A hegesztett törzs és a torony 1944 tavaszán elkészült, a páncéltestbe a futómüvet, a motorokat és a meghajtást beépítették, azonban a szerelőmühelyt és ezzel a magyar álmokat egy bombatámadás elpusztította. A háború után sokáig csak legendák keringtek a Tasról, hiszen nem állt rendelkezésre sem tervdokumentáció, sem fénykép. A legenda a nyolcvanas évek végére vált valósággá, amikor a brnói Páncélos Katonai Akadémia titkos anyagai közül előkerült néhány dokumentum.

 Vajon milyen teljesítményt nyújtott volna a harcmezőn?

Szinte minden publikációban arról írnak, hogy a Tas a T-34-es és a Panther másolata volt. Természetesen innen is megközelíthető a kérdés, azonban más oldalról vizsgálva a Tas nehéz harckocsi tervezői ötvözték a két csúcstípus erényeit, ezzel pedig egy korszerü, versenyképes és mindenekelőtt magyar harckocsit terveztek.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-31 11:17:54
1914. szeptember 5-én még csak egy hónapja tartott az I. világháború, de aznap délután örökre megváltozott a tengeri hadviselés, mert egy tengeralattjáró először süllyesztett el modern torpedóval egy hadihajót.
2017-07-27 10:08:12
Az alakulat Szomódon található helyőrségi lőterén ünnepelték fegyvernemi napjukat a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár 11. Harckocsi Zászlóaljának katonái július 25-én, kedden.
2017-07-26 13:47:10
A sikeresen teljesített Tobruq Legacy 2017 többnemzeti, kis-közeli hatótávolságú légvédelmi rakéta harcászati gyakorlat, valamint az éleslövészet után hazatértek az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred honvédjei Csehországból.
2017-07-20 10:06:56
Magazinunkban évek óta beszámolunk az MH 1. Honvéd Tűzszerész- és Hadihajós Ezred kábító- és robbanószer-kereső kutyáinak, illetve vezetőiknek tevékenységéről, májusi számunkban pedig bemutatkoztak az MH Katonai Rendészeti Központ „kutyásai” is.
2017-07-20 09:51:47
Elérkezett a régóta várt alkalom. Az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred honvédei két év után ismét légvédelmi rakéta éleslövészeten bizonyíthatták szakmai felkészültségüket, melyre idén a TOBRUQ LEGACY 2017 gyakorlat kínált lehetőséget Csehországban.
2017-07-19 10:14:30
A TOBRUQ LEGACY 2017 többnemzeti, kis-közeli hatótávolságú, légvédelmi rakéta harcászati gyakorlat és a TOBRUQ ARROW 2017 éleslövészet már javában tart, a rendezvények fő napjai azonban még hátra vannak.
2017-07-18 11:17:34
Tizenhét ország hatvanhat csapata vett részt májusban az Országos Rendőr-főkapitányság Rendőrségi Oktatási és Kiképző Központjának nagytétényi, illetve a Magyar Honvédség tatárszentgyörgyi lőterén megrendezett XV. rendőri és katonai mesterlövő világkupán, amelyen a magyar specialisták tiszteletre méltó eredményeket értek el.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 08. 15., 15:54
Kína lassan a világ vezető gazdasági hatalma lesz, de hadereje közel sem olyan ütőképes, mint létszáma és az ország forrásai alapján sejteni lehetne.
2017. 08. 08., 14:45
Kritikus időszakot élünk a magyar honvédelem ügye szempontjából.
2017. 08. 03., 10:35
Népszerűek a gyermekek körében a Magyar Honvédség nyári táborai.

  JETfly Magazin

Az ausztrál védelmi miniszter Marise Payne, 2017. augusztus 11-én az East Sale légibázison rendezett ünnepségen bejelentette, hogy hivatalosan is hadrendbe állt az első 6 Pilatus PC-21 típusú kiképzőgép.