2017. 03. 30. csütörtök
Zalán
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Panther 4 x 4-es, könnyű páncélozott parancsnoki és összekötő jármű

Art of WAR  |  2006-09-18 15:57:03

A UK Ministry of Defence 2003-ban választotta ki a Panther könnyű páncélozott járművet a brit hadsereg jövőbeni parancsnoki és összekötő járműjévé. 

Az első 401 db jármü megrendeléséről szóló szerződés 2003 novemberében született meg (további 400 db van tervben). A jármü a Panther Command and Liaison Vehicle (CLV, Párduc Parancsnoki és Összekötő Jármü) nevet kapta.

Panther CLV

A megrendelt jármümennyiségnek 2006-2009 között kell elkészülnie és leváltania ugyanezen kategória kiöregedett jármüveit, olyanokat, mint a Land Rover, Saxon, FV432, és számos más, hasonló feladatokat ellátó lánctalpas eszközöket. A jármü szintén rendszerben lesz a Royal Air Force-nál.

2006-ban elkezdik a jármüvek csapatpróbáit, és az első 50 db jármü rendszerbe állítása 2007-ben várható.

A JÁRMÜRŐL ÁLTALÁNOSSÁGBAN

A jármü kialakítása az olasz Iveco Defence Vehicles Division tervei alapján folyik. A kiváló harcászati és mozgékonysági képességek mellett a tervezők nagy figyelmet fordítottak a taposó- és harckocsiaknák elleni védelem, valamint a páncélvédettség hatékonysága terén. Békefenntartó missziókban a személyzet tagjai maximális védelmet élveznek a helyi villongásokban való részvétel során a jármüvet ért támadásokkor. Fegyveres konfliktusokban a jármü használható felderítő, parancsnoki, összekötő feladatokra, valamint bázisán kialakítható fegyverrel szerelt változat (rászerelve géppuska, páncéltörő rakétakomplexum stb.).

A jármüveket a Bowman harcászati-kommunikációs berendezésével szerelik fel, melyet a General Dynamics UK gyárt.

2004 júniusában a Thales Defence Optronics céget választották ki, hogy a jármüvezető részére éjszakai vezetéshez alkalmas optikai berendezést gyártson.

KIALAKÍTÁS

A kialakításnál az egyik fő tényező a vezetőülés és a személyzeti kabin legtávolabbi elhelyezése volt a kerekektől. Mindez azért, hogy aknarobbanáskor védve legyen a személyzet. A haspáncél úgy lett kialakítva (V forma), hogy aknarobbanáskor annak pusztító energiáját elvezesse a jármütől kifelé.

A páncéltest hátsó része is egy speciális fémötvözetből készült, szintén az aknavédelem miatt.

Nincsenek nehéz, súlyos fémből készült alkotóelemek a jármü hasi részén, így ugyanis aknarobbanáskor az esetleges leszakadó részek nem sértik annyira súlyosan a bent ülőket. Egy könnyü, háromrétegü szendvicspáncél alkotja a jármü alvázát.

A tengelytávolságot tekintve kétfajta jármü létezik: a 3200 mm-es és a 3500 mm-es tengelytávú.A páncéltest nagy ellenálló képességü acélból készül. 

 

A jármü oldalnézetből

A SZEMÉLYZET KABINJA

Két állítható, aknabiztos ülés található elöl (természetesen a vezetőé és a parancsnoké) és három hátul. Az ülések nincsenek fixen rögzítve (hegesztve) a padlóhoz. A jármüben bukócső is található (mint a versenyautókban).

Légkondicionáló és fütés természetesen van a jármüben. A szélvédők (két részből állnak) és az oldalüvegek golyóállóak.

PÁNCÉLVÉDETTSÉG

A páncélvédettség változtatható. A jármü a feladatnak megfelelő páncélcsomaggal szerelhető fel. Az alappáncél ellenáll a kézifegyverek tüzének és az aknák és gránátok repeszeinek.

ÖNVÉDELMI FEGYVERZET

A BAE Systems gyártja az önvédelmi fegyver tüzelőállását a jármü részére. Ebben található a Surveillance, Target Acquisition Weapon Sight (STAWS, nappali-éjszakai irányzék), valamint az Enforcer Remote Controlled Weapon Station (RCWS, távirányított fegyverállvány).

A fegyver lehet egy 7,62 mm-es vagy 12,7 mm-es géppuska, illetve egy 40 mm-es automata gránátvető.

Géppuskával szerelt változat

AZ IVECO F1C MOTOR

A 3 literes, Euro 3-as Iveco F1C motor 136 kW-os teljesítményt ad 3700-as fordulaton. 

SZÁLLÍTHATÓSÁG

A 2050 mm szélességü jármü, mely 6500 kg-ot nyom, légi úton szállítható: EH101 repülővel két jármü, C-27J, C160 Transall, C-130J gépekkel két jármü és helikopterekkel CH-53-mal és CH-47-tel két jármü.

MOZGÉKONYSÁG

A jármü maximális közúti sebessége 130 km/h, hatótávolsága kb. 500 km. Automata sebességváltója hat előre- és egy hátrameneti fokozatot biztosít. A fordulási sugár 14 m. 30%-os lejtő és 60%-os emelkedőleküzdési képességgel rendelkezik az eszköz.

A jármü képes leküzdeni 0,85 m mélységü gázlót felkészítés nélkül, minimális felkészítéssel pedig 1,5 m mélységü vízi akadály leküzdésére is képes (nem úszóképes). A kerékfelfüggesztésnek köszönhetően 4,2 tonna pluszsúllyal terhelhető a gépkocsi.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-28 10:43:58
Az Airbus Defence and Space vállalat stílusosan a LIMA-2017 szakkiállításra időzítve, átadta Malajziának a negyedik, egyben utolsó A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet.
2017-03-24 10:21:18
1918. március 23., Olaszország, Pergine repülőtere: vitéz Boksay Antal repülőfőhadnagy végrehajtja az első sikeres magyar katonai ejtőernyős ugrást. 2017. március: mint már régóta minden évben, idén is e történelmi ugrás előtt tisztelegve tartják fegyvernemi napjukat a Magyar Honvédség ejtőernyősei.
2017-03-20 09:56:37
Nehéz esztendő vár a honvédségre 2017-ben, ám folytatódnak a megkezdett intézkedések, amelyek az állomány méltóbb megbecsülését célozzák, a fejlesztések pedig rég nem látott tempóban valósulnak meg a következő időszakban. Dr. Benkő Tibor vezérezredessel, a Honvéd Vezérkar főnökével tekintettünk előre az idei esztendőt illetően.
2017-03-17 11:56:28
A magyar katonák eddig is bebizonyították, hogy tudásban, felkészültségben bármikor felveszik a versenyt más nemzetbeli bajtársaikkal – köszönt el az ENSZ Ciprusi Békefenntartó Misszió (UNFICYP) magyar kontingens 41. váltásának tagjaitól dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka.
2017-03-14 11:36:54
Mindkét kontingens katonái tisztességgel és becsülettel helytálltak − jelentette ki Huszár János vezérőrnagy, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka március 13-án, hétfőn Tatán, az MH Iraki Kiképzés Biztosító Kontingens (MH IKBK) harmadik, valamint az MH KFOR Kontingens tizenötödik váltásának visszafogadó ünnepségén.
2017-03-10 11:38:40
2017. február 27-én levegőbe emelkedett a legújabb kínai felderítő és csapásmérő feladatokra is alkalmas Wing-Loong II típusú drón. A pilóta nélküli repülőgép összesen 31 percet töltött a levegőben.
2017-03-09 10:16:04
Az INS Viraat repülőgép-hordozó után az Indiai Haditengerészet újabb ikonikus, szovjet gyártmányú eszközétől válik meg a közeljövőben, ugyanis március 29-én az INS Rajali légibázison elbúcsúztatják a Tu-142M nagy hatótávolságú tengerészeti felderítő repülőgépeket.
2017-03-08 15:10:24
Indiai küldöttség tárgyalt a Novoszibirszki Légijármű-javító Üzemben (NARZ) február végén. Az előzetes tárgyalások pontosítása után szerződést írtak alá a gyárral, melynek értelmében 30 darab Mi-17-1V helikopter nagyjavítására kerül sor.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 29., 15:26
1956 augusztusában egy kazahsztáni atomfegyver-kísérlet tragédiába torkollott, és négyszer annyi ember szenvedett akut sugárbetegséget, mint Csernobilban.
2017. 03. 28., 13:54
18 évvel ezelőtt, vagyis 1999. március 27-én hadtörténelmi jelentőségű esemény történt a NATO Szerbia elleni akciója során. A légvédelemnek sikerült megsemmisítenie az amerikai légierő egyik F-117A Nighthawk „lopakodó” bombázóját.
2017. 03. 27., 09:55
1968 elejétől az észak-vietnami légvédelem új taktikát kezdett alkalmazni az amerikai repülőgépek ellen azzal, hogy a támadó kötelékekre több tüzelőállás indított rakétát.
2017. 03. 24., 09:09

Magyar-amerikai közös kiképzés

Háromnapos közös kézi lőfegyvergyakorlaton vett részt a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár kijelölt állománya, illetve az amerikai 10. páncélos felderítőezred 4. zászlóaljának „Apache” százada a szomódi lőtéren.

  JETfly Magazin

A japán védelmi minisztérium a napokban erősítette meg, hogy átadott 2 darab TC-90 típusú repülőgépet a Fülöp-szigeteki haditengerészetnek.