2017. 02. 26.
: 309 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Botond terepjáró tehergépkocsi-család

Art of WAR  |  2006-10-16 10:23:42

A magyar tehergépjármű-gyártás a két világháború között élte fénykorát. Nemcsak a belföldi piacra készültek járművek, komoly megrendeléseink voltak Európa számos országából is. Sajnos a háború után a közös piacon nem volt helyük magyar járműveknek, így a megmaradt gyáraink csak tengődtek. A kiváló minőség és terepjáró képesség jó példája az 1938-ban rendszerbe állított Botond teherautó és annak módosított változata. A következő sorokban ezt a járműcsaládot mutatjuk be.

A Magyar Honvédség terepjáró tehergépkocsik iránti igényének kielégítése érdekében a legnagyobb erőfeszítéseket a Magyar Vagon- és Gépgyár tette. A 36 M 1,5 tonnás Rába AF tervei alapján Winkler Dezső gépészmérnök, a gyár fejlesztési osztályának vezetője megtervezte a Botond A jelü, 6 x 4-es meghajtású 1,5 tonnás terepjáró tehergépkocsit. A gépkocsizó gyalogság rajszállító jármüvének szánták ezt a típust, de alkalmazni kívánták a páncéltörő lövegek vontatására is. 

A Botondot terepjáró képessége emelte a kor színvonala fölé

A próbák során kiderült, hogy a jármü kiváló tulajdonságokkal rendelkezik. A hátsó hajtás kialakításának köszönhetően a jármü terepjáró képessége jobb volt, mint az Opel-Blitzé, szinte minden terepet képes volt leküzdeni. A jármü 20 fokos lejtő leküzdésére is alkalmasnak bizonyult, 300 mm-es szabadmagasságának köszönhetően 700 mm-es gázlóképességgel rendelkezett. A 4 ütemü, 4 hengeres soros, 3771 cm³-es, 65 LE-s benzinmotor 60 km/h sebességre tudta gyorsítani a jármüvet. A fogyasztása a kor követelményeinek megfelelt, hiszen 100 kilométeren „csak” 30 liter üzemanyagot evett. A tesztek során oly mértékben elnyerte a hadvezetés tetszését, hogy rögtön 1402 darabot rendeltek a teherautóból, és 38 M Botond A néven hadrendbe is állították. A megrendelt szériát 1940. év végére le is szállították. A típus érdekessége, hogy mind jobb kormányosak voltak. Terepen 1000 kg, míg közúton 2000 kg vontatására volt képes. A vezetőn kívül további 13 főt szállíthatott.A hadvezetés további 1400 darab jármü gyártására adott utasítást. Az új széria 4333 cm³-es, 70 LE-s motorral készült. Az új típus már bal kormányos volt. A Botond kiforrottságára utal, hogy egyéb módosítást nem eszközöltek rajta. 38/42 M Botond B néven álltak hadrendbe az első jármüvek 1943 elején. Ekkor a korábbi megrendelést 2057 darabra módosították. A gyártás 1944. április 13-ig folytatódott, melynek egy bombatámadás vetett véget. Ugyan a gyártást átvette a MÁVAG, de a Botond B-ből így is csak 1230 darab készült el.

 

Vajon 1948 óta hol tartana a Botond fejlesztése?

A Botond mindkét változata igen jól bevált, európai szinten is élenjáró jármü volt.  Megmaradt példányait 1949-ben vonták ki a hadrendből. A második világháború legjobb magyar gépjármü-konstrukciója volt, teljesítményei és müszaki megoldásai jobbak voltak, mint az 1950-től gyártott Csepel 350 sorozaté. A Botond továbbfejlesztését 1948 után a dogmatikus szemléletü párt- és katonai vezetők akadályozták meg.

A szemre is tetszetős jármüvet kiválóan lehetett volna alkalmazni harctéri körülmények között is

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-02-15 11:16:13
Az Nigériai Légierő vezetése a napokban jelentette be, hogy a brazil kormány jóváhagyta, hogy az Embraer Defence and Security Limited vállalat közreműködésével, A-29 Super Tucano típusú könnyű-támadó repülőgépet vásároljanak.
2017-02-08 09:16:55
A második világháború vérzivataros évei után pár hónappal, 1946. február 6-án Bay Zoltán és tudóscsoportja hatalmas horderejű bejelentést tett. Radarjelek segítségével sikerült megmérniük a Föld-Hold távolságot, ezzel megalapozva a modern rádiócsillagászatot.
2017-02-06 14:26:51
Az Orosz Fekete-tengeri Flotta tengeralattjáró-elhárító korvettjéről adtak le lövéseket az Ukrán Haditengerészet An-26-osára – a teherszállító éppen az ogyesszai gázmezők partmenti területe fölött repült.
2017-02-02 12:05:53
Február 3-án lesz a hivatalos búcsúztatása a világ első nukleáris meghajtású repülőgép-hordozójának, az USS Enterprise-nak. A hordozó kulcsfontosságú szereplője volt több fontos eseménynek, így az 1962-es kubai rakétaválságnak, de a részt vett az iraki és az afganisztáni missziókban is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 24., 16:39
Kiképzésre, felderítésre, a határőrizeti munkát segítő megfigyelésre, szükség esetén árvízi helyzet felmérésére is bevethetők lesznek a Magyar Honvédség új, rövidesen hadrendbe álló ZLIN típusú repülőgépei.
2017. 02. 21., 14:16
A fegyverkereskedelem a hidegháború óta nem látott szintre emelkedett a legutóbbi öt évben a világban.
2017. 02. 15., 09:29
Napjaink folyamatosan változó világában is a régi értékek, így a bajtársiasság, a bátorság, az önfeláldozás, a közösségért való kiállás a legfőbb katonai erények – fogalmazott dr. Simicskó István honvédelmi miniszter február 14-én, Budapesten, a haderő éves értékelő és feladatszabó vezetői értekezletén.
2017. 02. 13., 09:37
Amikor minden veszni látszott, Ernest E. Evans sorhajóhadnagy teljes gőzzel a japán flottára rontott.

  JETfly Magazin