2017. 06. 22. csütörtök
Paulina
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

SEP kerekes és lánctalpas járművek Svédországból

Art of WAR  |  2006-10-22 20:08:20

A BAE Systems Land Systems Hagglunds fejlesztette ki a SEP (Spitterskyddad Enhets Platform) elemes páncélozott harcjárműveket, melyekben a mechanikus erőátviteli elemeket elektromos átviteli technológiával váltották fel.

Az elektromos erőátviteli rendszer (a tengelyeket kábelekkel helyettesítették, és a motor/ok/ által termelt energia azokon keresztül továbbítódik) számos előnyt biztosít a jármü részére. Ezek: nagyobb hatékonyság, üzemanyag-kihasználás, kisebb fenntartási költség, kisebb érzékenység a negatív környezeti hatásokra. Az akkumulátorok az elektromos erőátviteli rendszer részét képezik. Ez képessé teszi a jármüvet több órán keresztül haladni az akkumulátorok energiáját hasznosítva, ha már a motor leállt.

A 8,7 köbméteres belső tér lényegesen nagyobb, mint a többi hagyományos meghajtású, hasonló hosszúságú jármüvek esetében. A SEP harci súlya 13,5 t, teljes feltöltéssel 6 t. A lánctalpas változat maximális közúti sebessége 100 km/h, a gumikerekes változaté 85 km/h.

SEP PROGRAM

A fejlesztőmunka 1996-ban kezdődött. Az első jármü 2000 novemberében érkezett meg a Swedish Defence Materiel, Forsvarets Materialverkhez (FMV) tesztelésre. 2003-ban már túl volt a 2000 km-es tesztúton. Az FMV szerződést kötött a Hagglundsszal a kerekes változatú SEP-re 2001 novemberében, és az első prototípus jármü meg is érkezett 2003-ban. 2003-ban az FMV már a lánctalpas SEP gondolatával kacérkodott, és 2005 novemberében kapott is egy tesztpéldányt belőle.

Az új elektromos meghajtás nagyban csökkenti a felderíthetőséget az ellenség számára. Az ellenség hő-, hang- és radarérzékelői csődöt mondanak, ha ez a jármü jön szembe. Alacsony sziluettje, zajtalan közeledése futurisztikus hatást kelt. A lánctalp joval könnyebb, mint a megszokott, mert felülete gumiból készül. 

A KEREKES VÁLTOZAT

A SEP kerekes változata három tengellyel készül, és mind a hat kerék hajtott. A meghajtás két motortól jön. Az egyenként 100 kW energia termelésére képes elektromos motorokat a Magnetic Systems Technology (UK) gyártja.

Az első két kerék kormányzott, a középső kettő fix, és a hátsó kettő elektromosan kontrollált. Alacsony sebességi fokozaton kormányozható, és magas sebességi fokozaton lekapcsolja a kormányzás lehetőségét. A kerekek 405/70-esek. 

LÁNCTALPAS VÁLTOZAT

A lánctalpak felülete gumiból készül. Könnyebbek és csendesebbek, mint a hasonló jármüvek lánctalpai. A zaj, amit kelt, kb. 6 dB. A jármü lánctalpa kibírja a 7 kg-os TNT-robbanást is. 

KÜLDETÉSEK

A modular felépítésnek köszönhetően 24 különböző jármü hozható létre bázisán: PSZH, személyszállító, parancsnoki vezetési pont, mentő, páncéltörő komplexummal szerelt, légvédelmi komplexummal szerelt, aknavető jármü, figyelőpont, ABV felderítő jármü, aknamentesítő jármü stb.

A jármü szélsőséges időjárási és terepviszonyok között is müködik. SEP PARANCSNOKI VEZETÉSI PONT

A jármü egy teljesen új elektromos rendszert használ a vezetéshez. A neve VETEC, és a Hagglunds fejlesztette ki. A rendszer egy kis hibafaktorú központi adatbuszon alapul, mely felügyeli a fedélzeti berendezéseket, a fegyverrendszert, a harcmező-elemző rendszert, az önvédelmi rendszert, a rádiókat és más kommunikációs berendezéseket.

A SEP BELSŐ TERE

A deszanttérben minden benn lévő személy részére 0,35 köbméter légtér biztosított. 

ÖNVÉDELEM

A harcjármü páncéltestének védettsége a veszélyes irányok függvényében változik. Leginkább védett terület az, ahol a legénység van elhelyezve. A páncéltest egyébként ellenáll a gyalogsági lövedékeknek és a tüzérségi gránátok repeszeinek egyaránt. A német IBD cég még kiegészítő páncélzatot is fejlesztett a jármühöz. A 1,5 tonnát nyomó kiegészítő páncélzat ellenáll a 14,5 mm-es páncéltörő, a nehezebb változat pedig a 30 mm-es APFSDS lövedékeknek is.

A MOTOR

A SEP két dízelmotorral készül. Az első példányok motorjai egyenként 2,3 literesek voltak, és a Volkswagen típusúak. Teljesítményük egyenként 130 kW. Ezek a dízelmotorok hajtották a ZF generátorokat, melyek az áramot termelik. A későbbi típusok Steyr M16 típusúak lettek, és egyenként 3,2 literesek.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-15 10:11:21
A tajvani kormány a napokban ingyen és bérmentve 2 darab UH-1H típusú forgószárnyast adott át Burkina Faso-nak. Az ünnepélyes átadáson részt vett a Tajvani Légierő parancsnoka, Wang Shin-Lung altábornagy is, aki épp az országban tartózkodott.
2017-06-14 10:37:40
Európai és magyar szempontból egyaránt fontos döntés a honvédség iraki szerepvállalásának meghosszabbítása és kibővítése, a 2018-as honvédelmi költségvetésből pedig a katonák illetményének emelésére és fejlesztésekre egyaránt jut forrás – mondta Vargha Tamás, a honvédelmi tárca parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes június 13-án, Budapesten.
2017-06-13 09:40:32
Műveleti készenlétet jelentett az MH Légi Tanácsadó Csoport. A helikoptervezetők, fedélzeti technikusok és repülő-műszaki kiszolgáló személyzet tagjai május közepén érkeztek meg afganisztáni állomáshelyükre.
2017-06-06 09:54:37
Kéthetes harckocsizó altiszti szakmai tanfolyamot tartott az MH Altiszti Akadémia a „nullaponti” lő- és gyakorlótéren május végén. Érdekesség, hogy a tanfolyam részeként lefolytatott harckocsiparancsnok-képzésre tizenhárom esztendeje nem volt példa az akadémián, illetve jogelőd szervezeteinél.
   MÁSOK ÍRTÁK
Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis harmadik alkalommal szervezte meg a nyári Honvédelmi Tábort.
2017. 06. 21., 15:33
A Magyar Honvédség szervezeteinek hajtó-, kenő- és karbantartó anyagokkal, üzemanyag-technikai eszközökkel, hűtőfolyadékkal történő ellátásáért az MH Anyagellátó Raktárbázis hetényegyházi bázisparancsnoksága a felelős.
2017. 06. 21., 15:30
A kecskeméti születésű Ács Arnold Bence fiatalon kezdett oroszul tanulni. Egyetemistaként már önkéntes­ volt Oroszországban, ahová­ azóta is rendszeresen vissza­jár. A Don-kanyarban a magyar hadsereg emlé­keit kutatja.
2017. 06. 16., 14:01
Elismeréssel köszöntötte az afgán hadsereg légierejének kiképzését végző RSM egyéni tanácsadó csoport tizenegy fős váltását újra Szolnokon Kiss Róbert ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis törzsfőnöke.

  JETfly Magazin

2017. június 21-én, szerdán, ünnepélyes keretek között érkezett meg az első Gulfstream G550 kormánygép Varsó nemzetközi repülőterére, melyet várhatóan júliusban követhet a második példány, leváltva ezzel a korábban szolgáló Tu-154M és Jak-40 VIP repülőgépeket.