2017. 02. 22. szerda
: 307 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

SEP kerekes és lánctalpas járművek Svédországból

Art of WAR  |  2006-10-22 20:08:20

A BAE Systems Land Systems Hagglunds fejlesztette ki a SEP (Spitterskyddad Enhets Platform) elemes páncélozott harcjárműveket, melyekben a mechanikus erőátviteli elemeket elektromos átviteli technológiával váltották fel.

Az elektromos erőátviteli rendszer (a tengelyeket kábelekkel helyettesítették, és a motor/ok/ által termelt energia azokon keresztül továbbítódik) számos előnyt biztosít a jármü részére. Ezek: nagyobb hatékonyság, üzemanyag-kihasználás, kisebb fenntartási költség, kisebb érzékenység a negatív környezeti hatásokra. Az akkumulátorok az elektromos erőátviteli rendszer részét képezik. Ez képessé teszi a jármüvet több órán keresztül haladni az akkumulátorok energiáját hasznosítva, ha már a motor leállt.

A 8,7 köbméteres belső tér lényegesen nagyobb, mint a többi hagyományos meghajtású, hasonló hosszúságú jármüvek esetében. A SEP harci súlya 13,5 t, teljes feltöltéssel 6 t. A lánctalpas változat maximális közúti sebessége 100 km/h, a gumikerekes változaté 85 km/h.

SEP PROGRAM

A fejlesztőmunka 1996-ban kezdődött. Az első jármü 2000 novemberében érkezett meg a Swedish Defence Materiel, Forsvarets Materialverkhez (FMV) tesztelésre. 2003-ban már túl volt a 2000 km-es tesztúton. Az FMV szerződést kötött a Hagglundsszal a kerekes változatú SEP-re 2001 novemberében, és az első prototípus jármü meg is érkezett 2003-ban. 2003-ban az FMV már a lánctalpas SEP gondolatával kacérkodott, és 2005 novemberében kapott is egy tesztpéldányt belőle.

Az új elektromos meghajtás nagyban csökkenti a felderíthetőséget az ellenség számára. Az ellenség hő-, hang- és radarérzékelői csődöt mondanak, ha ez a jármü jön szembe. Alacsony sziluettje, zajtalan közeledése futurisztikus hatást kelt. A lánctalp joval könnyebb, mint a megszokott, mert felülete gumiból készül. 

A KEREKES VÁLTOZAT

A SEP kerekes változata három tengellyel készül, és mind a hat kerék hajtott. A meghajtás két motortól jön. Az egyenként 100 kW energia termelésére képes elektromos motorokat a Magnetic Systems Technology (UK) gyártja.

Az első két kerék kormányzott, a középső kettő fix, és a hátsó kettő elektromosan kontrollált. Alacsony sebességi fokozaton kormányozható, és magas sebességi fokozaton lekapcsolja a kormányzás lehetőségét. A kerekek 405/70-esek. 

LÁNCTALPAS VÁLTOZAT

A lánctalpak felülete gumiból készül. Könnyebbek és csendesebbek, mint a hasonló jármüvek lánctalpai. A zaj, amit kelt, kb. 6 dB. A jármü lánctalpa kibírja a 7 kg-os TNT-robbanást is. 

KÜLDETÉSEK

A modular felépítésnek köszönhetően 24 különböző jármü hozható létre bázisán: PSZH, személyszállító, parancsnoki vezetési pont, mentő, páncéltörő komplexummal szerelt, légvédelmi komplexummal szerelt, aknavető jármü, figyelőpont, ABV felderítő jármü, aknamentesítő jármü stb.

A jármü szélsőséges időjárási és terepviszonyok között is müködik. SEP PARANCSNOKI VEZETÉSI PONT

A jármü egy teljesen új elektromos rendszert használ a vezetéshez. A neve VETEC, és a Hagglunds fejlesztette ki. A rendszer egy kis hibafaktorú központi adatbuszon alapul, mely felügyeli a fedélzeti berendezéseket, a fegyverrendszert, a harcmező-elemző rendszert, az önvédelmi rendszert, a rádiókat és más kommunikációs berendezéseket.

A SEP BELSŐ TERE

A deszanttérben minden benn lévő személy részére 0,35 köbméter légtér biztosított. 

ÖNVÉDELEM

A harcjármü páncéltestének védettsége a veszélyes irányok függvényében változik. Leginkább védett terület az, ahol a legénység van elhelyezve. A páncéltest egyébként ellenáll a gyalogsági lövedékeknek és a tüzérségi gránátok repeszeinek egyaránt. A német IBD cég még kiegészítő páncélzatot is fejlesztett a jármühöz. A 1,5 tonnát nyomó kiegészítő páncélzat ellenáll a 14,5 mm-es páncéltörő, a nehezebb változat pedig a 30 mm-es APFSDS lövedékeknek is.

A MOTOR

A SEP két dízelmotorral készül. Az első példányok motorjai egyenként 2,3 literesek voltak, és a Volkswagen típusúak. Teljesítményük egyenként 130 kW. Ezek a dízelmotorok hajtották a ZF generátorokat, melyek az áramot termelik. A későbbi típusok Steyr M16 típusúak lettek, és egyenként 3,2 literesek.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-02-15 11:16:13
Az Nigériai Légierő vezetése a napokban jelentette be, hogy a brazil kormány jóváhagyta, hogy az Embraer Defence and Security Limited vállalat közreműködésével, A-29 Super Tucano típusú könnyű-támadó repülőgépet vásároljanak.
2017-02-08 09:16:55
A második világháború vérzivataros évei után pár hónappal, 1946. február 6-án Bay Zoltán és tudóscsoportja hatalmas horderejű bejelentést tett. Radarjelek segítségével sikerült megmérniük a Föld-Hold távolságot, ezzel megalapozva a modern rádiócsillagászatot.
2017-02-02 12:05:53
Február 3-án lesz a hivatalos búcsúztatása a világ első nukleáris meghajtású repülőgép-hordozójának, az USS Enterprise-nak. A hordozó kulcsfontosságú szereplője volt több fontos eseménynek, így az 1962-es kubai rakétaválságnak, de a részt vett az iraki és az afganisztáni missziókban is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 21., 14:16
A fegyverkereskedelem a hidegháború óta nem látott szintre emelkedett a legutóbbi öt évben a világban.
2017. 02. 15., 09:29
Napjaink folyamatosan változó világában is a régi értékek, így a bajtársiasság, a bátorság, az önfeláldozás, a közösségért való kiállás a legfőbb katonai erények – fogalmazott dr. Simicskó István honvédelmi miniszter február 14-én, Budapesten, a haderő éves értékelő és feladatszabó vezetői értekezletén.
2017. 02. 13., 09:37
Amikor minden veszni látszott, Ernest E. Evans sorhajóhadnagy teljes gőzzel a japán flottára rontott.
2017. 02. 10., 09:20
Nincs is olyan messze határainktól a legközelebbi nukleáris támaszpont.

  JETfly Magazin

A Rosztech állami vállalat vezérigazgatója, Szergej Csemezov a napokban arról számolt be, hogy az Egyesült Arab Emirátusok szándéknyilatkozatot írt alá Oroszországgal Szu-35-ös vadászbombázók esetleges eladása ügyében.