2017. 08. 18. péntek
Ilona
: 304 Ft   : 259 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

SEP kerekes és lánctalpas járművek Svédországból

Art of WAR  |  2006-10-22 20:08:20

A BAE Systems Land Systems Hagglunds fejlesztette ki a SEP (Spitterskyddad Enhets Platform) elemes páncélozott harcjárműveket, melyekben a mechanikus erőátviteli elemeket elektromos átviteli technológiával váltották fel.

Az elektromos erőátviteli rendszer (a tengelyeket kábelekkel helyettesítették, és a motor/ok/ által termelt energia azokon keresztül továbbítódik) számos előnyt biztosít a jármü részére. Ezek: nagyobb hatékonyság, üzemanyag-kihasználás, kisebb fenntartási költség, kisebb érzékenység a negatív környezeti hatásokra. Az akkumulátorok az elektromos erőátviteli rendszer részét képezik. Ez képessé teszi a jármüvet több órán keresztül haladni az akkumulátorok energiáját hasznosítva, ha már a motor leállt.

A 8,7 köbméteres belső tér lényegesen nagyobb, mint a többi hagyományos meghajtású, hasonló hosszúságú jármüvek esetében. A SEP harci súlya 13,5 t, teljes feltöltéssel 6 t. A lánctalpas változat maximális közúti sebessége 100 km/h, a gumikerekes változaté 85 km/h.

SEP PROGRAM

A fejlesztőmunka 1996-ban kezdődött. Az első jármü 2000 novemberében érkezett meg a Swedish Defence Materiel, Forsvarets Materialverkhez (FMV) tesztelésre. 2003-ban már túl volt a 2000 km-es tesztúton. Az FMV szerződést kötött a Hagglundsszal a kerekes változatú SEP-re 2001 novemberében, és az első prototípus jármü meg is érkezett 2003-ban. 2003-ban az FMV már a lánctalpas SEP gondolatával kacérkodott, és 2005 novemberében kapott is egy tesztpéldányt belőle.

Az új elektromos meghajtás nagyban csökkenti a felderíthetőséget az ellenség számára. Az ellenség hő-, hang- és radarérzékelői csődöt mondanak, ha ez a jármü jön szembe. Alacsony sziluettje, zajtalan közeledése futurisztikus hatást kelt. A lánctalp joval könnyebb, mint a megszokott, mert felülete gumiból készül. 

A KEREKES VÁLTOZAT

A SEP kerekes változata három tengellyel készül, és mind a hat kerék hajtott. A meghajtás két motortól jön. Az egyenként 100 kW energia termelésére képes elektromos motorokat a Magnetic Systems Technology (UK) gyártja.

Az első két kerék kormányzott, a középső kettő fix, és a hátsó kettő elektromosan kontrollált. Alacsony sebességi fokozaton kormányozható, és magas sebességi fokozaton lekapcsolja a kormányzás lehetőségét. A kerekek 405/70-esek. 

LÁNCTALPAS VÁLTOZAT

A lánctalpak felülete gumiból készül. Könnyebbek és csendesebbek, mint a hasonló jármüvek lánctalpai. A zaj, amit kelt, kb. 6 dB. A jármü lánctalpa kibírja a 7 kg-os TNT-robbanást is. 

KÜLDETÉSEK

A modular felépítésnek köszönhetően 24 különböző jármü hozható létre bázisán: PSZH, személyszállító, parancsnoki vezetési pont, mentő, páncéltörő komplexummal szerelt, légvédelmi komplexummal szerelt, aknavető jármü, figyelőpont, ABV felderítő jármü, aknamentesítő jármü stb.

A jármü szélsőséges időjárási és terepviszonyok között is müködik. SEP PARANCSNOKI VEZETÉSI PONT

A jármü egy teljesen új elektromos rendszert használ a vezetéshez. A neve VETEC, és a Hagglunds fejlesztette ki. A rendszer egy kis hibafaktorú központi adatbuszon alapul, mely felügyeli a fedélzeti berendezéseket, a fegyverrendszert, a harcmező-elemző rendszert, az önvédelmi rendszert, a rádiókat és más kommunikációs berendezéseket.

A SEP BELSŐ TERE

A deszanttérben minden benn lévő személy részére 0,35 köbméter légtér biztosított. 

ÖNVÉDELEM

A harcjármü páncéltestének védettsége a veszélyes irányok függvényében változik. Leginkább védett terület az, ahol a legénység van elhelyezve. A páncéltest egyébként ellenáll a gyalogsági lövedékeknek és a tüzérségi gránátok repeszeinek egyaránt. A német IBD cég még kiegészítő páncélzatot is fejlesztett a jármühöz. A 1,5 tonnát nyomó kiegészítő páncélzat ellenáll a 14,5 mm-es páncéltörő, a nehezebb változat pedig a 30 mm-es APFSDS lövedékeknek is.

A MOTOR

A SEP két dízelmotorral készül. Az első példányok motorjai egyenként 2,3 literesek voltak, és a Volkswagen típusúak. Teljesítményük egyenként 130 kW. Ezek a dízelmotorok hajtották a ZF generátorokat, melyek az áramot termelik. A későbbi típusok Steyr M16 típusúak lettek, és egyenként 3,2 literesek.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-31 11:17:54
1914. szeptember 5-én még csak egy hónapja tartott az I. világháború, de aznap délután örökre megváltozott a tengeri hadviselés, mert egy tengeralattjáró először süllyesztett el modern torpedóval egy hadihajót.
2017-07-27 10:08:12
Az alakulat Szomódon található helyőrségi lőterén ünnepelték fegyvernemi napjukat a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár 11. Harckocsi Zászlóaljának katonái július 25-én, kedden.
2017-07-26 13:47:10
A sikeresen teljesített Tobruq Legacy 2017 többnemzeti, kis-közeli hatótávolságú légvédelmi rakéta harcászati gyakorlat, valamint az éleslövészet után hazatértek az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred honvédjei Csehországból.
2017-07-20 10:06:56
Magazinunkban évek óta beszámolunk az MH 1. Honvéd Tűzszerész- és Hadihajós Ezred kábító- és robbanószer-kereső kutyáinak, illetve vezetőiknek tevékenységéről, májusi számunkban pedig bemutatkoztak az MH Katonai Rendészeti Központ „kutyásai” is.
2017-07-20 09:51:47
Elérkezett a régóta várt alkalom. Az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred honvédei két év után ismét légvédelmi rakéta éleslövészeten bizonyíthatták szakmai felkészültségüket, melyre idén a TOBRUQ LEGACY 2017 gyakorlat kínált lehetőséget Csehországban.
2017-07-19 10:14:30
A TOBRUQ LEGACY 2017 többnemzeti, kis-közeli hatótávolságú, légvédelmi rakéta harcászati gyakorlat és a TOBRUQ ARROW 2017 éleslövészet már javában tart, a rendezvények fő napjai azonban még hátra vannak.
2017-07-18 11:17:34
Tizenhét ország hatvanhat csapata vett részt májusban az Országos Rendőr-főkapitányság Rendőrségi Oktatási és Kiképző Központjának nagytétényi, illetve a Magyar Honvédség tatárszentgyörgyi lőterén megrendezett XV. rendőri és katonai mesterlövő világkupán, amelyen a magyar specialisták tiszteletre méltó eredményeket értek el.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 08. 17., 12:03
Kiválóan teljesít a kiképzéseken az észtországi Training Bridge 2017 feladaton résztvevő Lövészszázad Harccsoport állománya. A terep sajátosságai miatt a foglalkozások fő hangsúlyát a gyalogos harcászatra helyezték.
2017. 08. 15., 15:54
Kína lassan a világ vezető gazdasági hatalma lesz, de hadereje közel sem olyan ütőképes, mint létszáma és az ország forrásai alapján sejteni lehetne.
2017. 08. 08., 14:45
Kritikus időszakot élünk a magyar honvédelem ügye szempontjából.

  JETfly Magazin

Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület augusztus 5-én Emlékhely avatót tartott Balatonalmádiban. A 70-es évek közepén két Mi-8-as és egy Kamov Ka-26-os típusú helikopter zuhant a Balatonba.