2017. 04. 29. szombat
Péter
: 312 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

SEP kerekes és lánctalpas járművek Svédországból

Art of WAR  |  2006-10-22 20:08:20

A BAE Systems Land Systems Hagglunds fejlesztette ki a SEP (Spitterskyddad Enhets Platform) elemes páncélozott harcjárműveket, melyekben a mechanikus erőátviteli elemeket elektromos átviteli technológiával váltották fel.

Az elektromos erőátviteli rendszer (a tengelyeket kábelekkel helyettesítették, és a motor/ok/ által termelt energia azokon keresztül továbbítódik) számos előnyt biztosít a jármü részére. Ezek: nagyobb hatékonyság, üzemanyag-kihasználás, kisebb fenntartási költség, kisebb érzékenység a negatív környezeti hatásokra. Az akkumulátorok az elektromos erőátviteli rendszer részét képezik. Ez képessé teszi a jármüvet több órán keresztül haladni az akkumulátorok energiáját hasznosítva, ha már a motor leállt.

A 8,7 köbméteres belső tér lényegesen nagyobb, mint a többi hagyományos meghajtású, hasonló hosszúságú jármüvek esetében. A SEP harci súlya 13,5 t, teljes feltöltéssel 6 t. A lánctalpas változat maximális közúti sebessége 100 km/h, a gumikerekes változaté 85 km/h.

SEP PROGRAM

A fejlesztőmunka 1996-ban kezdődött. Az első jármü 2000 novemberében érkezett meg a Swedish Defence Materiel, Forsvarets Materialverkhez (FMV) tesztelésre. 2003-ban már túl volt a 2000 km-es tesztúton. Az FMV szerződést kötött a Hagglundsszal a kerekes változatú SEP-re 2001 novemberében, és az első prototípus jármü meg is érkezett 2003-ban. 2003-ban az FMV már a lánctalpas SEP gondolatával kacérkodott, és 2005 novemberében kapott is egy tesztpéldányt belőle.

Az új elektromos meghajtás nagyban csökkenti a felderíthetőséget az ellenség számára. Az ellenség hő-, hang- és radarérzékelői csődöt mondanak, ha ez a jármü jön szembe. Alacsony sziluettje, zajtalan közeledése futurisztikus hatást kelt. A lánctalp joval könnyebb, mint a megszokott, mert felülete gumiból készül. 

A KEREKES VÁLTOZAT

A SEP kerekes változata három tengellyel készül, és mind a hat kerék hajtott. A meghajtás két motortól jön. Az egyenként 100 kW energia termelésére képes elektromos motorokat a Magnetic Systems Technology (UK) gyártja.

Az első két kerék kormányzott, a középső kettő fix, és a hátsó kettő elektromosan kontrollált. Alacsony sebességi fokozaton kormányozható, és magas sebességi fokozaton lekapcsolja a kormányzás lehetőségét. A kerekek 405/70-esek. 

LÁNCTALPAS VÁLTOZAT

A lánctalpak felülete gumiból készül. Könnyebbek és csendesebbek, mint a hasonló jármüvek lánctalpai. A zaj, amit kelt, kb. 6 dB. A jármü lánctalpa kibírja a 7 kg-os TNT-robbanást is. 

KÜLDETÉSEK

A modular felépítésnek köszönhetően 24 különböző jármü hozható létre bázisán: PSZH, személyszállító, parancsnoki vezetési pont, mentő, páncéltörő komplexummal szerelt, légvédelmi komplexummal szerelt, aknavető jármü, figyelőpont, ABV felderítő jármü, aknamentesítő jármü stb.

A jármü szélsőséges időjárási és terepviszonyok között is müködik. SEP PARANCSNOKI VEZETÉSI PONT

A jármü egy teljesen új elektromos rendszert használ a vezetéshez. A neve VETEC, és a Hagglunds fejlesztette ki. A rendszer egy kis hibafaktorú központi adatbuszon alapul, mely felügyeli a fedélzeti berendezéseket, a fegyverrendszert, a harcmező-elemző rendszert, az önvédelmi rendszert, a rádiókat és más kommunikációs berendezéseket.

A SEP BELSŐ TERE

A deszanttérben minden benn lévő személy részére 0,35 köbméter légtér biztosított. 

ÖNVÉDELEM

A harcjármü páncéltestének védettsége a veszélyes irányok függvényében változik. Leginkább védett terület az, ahol a legénység van elhelyezve. A páncéltest egyébként ellenáll a gyalogsági lövedékeknek és a tüzérségi gránátok repeszeinek egyaránt. A német IBD cég még kiegészítő páncélzatot is fejlesztett a jármühöz. A 1,5 tonnát nyomó kiegészítő páncélzat ellenáll a 14,5 mm-es páncéltörő, a nehezebb változat pedig a 30 mm-es APFSDS lövedékeknek is.

A MOTOR

A SEP két dízelmotorral készül. Az első példányok motorjai egyenként 2,3 literesek voltak, és a Volkswagen típusúak. Teljesítményük egyenként 130 kW. Ezek a dízelmotorok hajtották a ZF generátorokat, melyek az áramot termelik. A későbbi típusok Steyr M16 típusúak lettek, és egyenként 3,2 literesek.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-05 09:24:10
A NATO-tag Lengyelország – földrajzi fekvésénél és történelménél fogva – jogosan tekint aggodalommal keleti határain túlra. Az észak-atlanti szövetség és Oroszország szembenállása egyre fokozódik, s ennek megfelelően a lengyel védelmi képesség, így a légvédelem erősítése sem maradhat el.
2017-04-04 09:15:03
Nem sok idejük lesz a Bakony természeti szépségeit csodálni az MH Bakony Harckiképző Központ katonáinak az idén sem, mert a sűrű tavalyi évhez képest 2017-ben tovább emelkedik a központ kezelésében lévő lő- és gyakorlótereken a különféle kiképzési napok száma.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 28., 09:21
Az ázsiai nagyhatalom vízre bocsátotta első, teljes mértékben saját gyártású repülőgép-hordozóját április 26-án, szerdán.
2017. 04. 27., 16:35
Az oroszországi javíttatás mellett amerikai használt Black Hawkokra is van ajánlat.
2017. 04. 26., 11:39
Látogatás a besti Museum Wings of Liberation-ban.
2017. 04. 25., 09:56
A USS Tang nevű amerikai tengeralattjáró 1943-ban merült először a víz alá, és a második világháború végéig csaknem húsz japán hajót süllyesztett el.

  JETfly Magazin

A napokban megérkezett Izraelbe (a Nevatim légibázisra) a soron következő 3 F-35A Lighting II (Adir) típusú ötödik generációs vadászrepülőgép – írja a Lockheed Martin.