2017. 01. 21. szombat
Ágnes
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Black Eagle orosz harckocsi

Art of WAR  |  2006-10-11 15:56:35

A Szovjetunió szétbomlása után sok elemző és szakértő véleménye volt, hogy az orosz hadiipar darabjaira hullik, és a hadsereg fejlődése megáll. Ez ideig-óráig valóban bekövetkezett, de mint az orosz gazdaság más területén, a hadiiparban is újabb fellendülésnek lehetünk tanúi. Kiváló bizonyítéka ennek a Black Eagle harckocsi, az orosz harckocsigyártás legújabb remeke.

A Szovjetunió széthullása után az orosz hadiipar megtorpant, ennek ellenére a 80-as évek végén a leningrádi Kirov tervezőirodában Nyikolaj Popov tervei alapján megkezdődött egy forradalmian új harckocsi tervezése. A terveket az omszki gyár kapta meg, és kapta feladatul, hogy ezek alapján a T-80-as méltó utódját készítse el. Az első mintadarabot 1997 szeptemberében a II. Omszki Katonai Felszerelések és Fegyverek  Nemzetközi Kiállításán mutatták be.

 

Számos feltételezés kering arra vonatkozóan, hogy ez az új jármü akár exportlehetőséget is biztosíthat Oroszország számára, bár erről még hivatalos álláspont nem született. Természetesen az is fontos, hogy az omszki gyár rengeteg lobbit folytat a sorozatgyártás elnyerése érdekében, ezzel biztosítva a jövőjét, kiszabadulva a csődeljárás árnyékából. A harckocsit éveken keresztül homály fedte. Néhány poszteren és egy-egy elejtett félmondaton kívül semmilyen információ sem jutott el a nemzetközi szaksajtóhoz, míg 1998-ban a Görögországban megrendezett Nemzetközi Védelmi Találkozó alkalmával be nem mutatták. A bemutató a nemzetközi szakértők minden várakozását felülmúlta. Az újszerü megjelenés és kivitelezés lenyügözte a rivális feleket.

A Black Eagle (oroszul: Чёрный Орёл) több ponton tér el a hagyományos szovjet „T” modellektől. A páncéltest nyújtottabb, ezzel a teljes magasság 400 mm-rel csökkent. A futógörgők száma oldalanként hétre növekedett, ezzel a jármü stabilitása és mozgékonysága is pozitívan változott. A vezető helyét hátrébb tolták, lehetővé téve a frontpáncélzat vastagságának növelését. A páncélvastagság mellett a dőlésszögét is növelték.  A vezető optikai eszközei a T-80U eszközeinek továbbfejlesztett változatai. 

 Jól látható az elnyújtott páncéltest és a meredek, különböző szögü síkokból álló torony

A tank fő fegyverzete egy 125 mm-es 2A46M típusú sima csövü löveg. A fegyvert automata töltő- és ürítőberendezéssel látták el, aminek köszönhetően a tüzgyorsasága 12 lövés/percre növekedett. A 30 darab lőszer a torony hátsó részében helyezkedik el, innen juttatja az automatika a lövegbe. A torony különlegessége, hogy többféle löveg beépítését teszi lehetővé különösebb átalakítás nélkül, így akár 152 mm-es löveg befogadására is alkalmassá tehető. A jármübe épített kiegészítő fegyverekről sajnos nem rendelkezünk adatokkal, de feltételezhető, hogy egy 7,62 mm-es párhuzamosított géppuskát építettek a löveg mellé. Minden bizonnyal ellátták gránátvetőkkel is.

  A torony hátsó részében 30 darab lőszer rejlik

A háromfős legénység minden tagja egy-egy kamrában helyezkedik el. A kamra feladata, hogy találat esetén megvédje a kezelőszemélyzetet. A torony alakjában is komoly változtatásokat eszközöltek: növelték a dőlésszögek nagyságát, és megváltoztatták a páncéltest vastagságát is. Az alkalmazott páncélzatra vonatkozó adatokat az oroszok titkosan kezelik. Ugyanígy kevés adattal rendelkezünk a jármü többi tulajdonságáról is. Azt lehet tudni, hogy a tank erőforrása egy dízelmotor és egy gázturbina. A jármü súlya 50 tonna körül van.

A Black Eagle nem emlékeztet a „T” testvéreire

A nagy titkolózás okai összetettek. Egyrészt hagyományosan féltik a még mindig riválisnak tekintett amerikai és nyugat-európai hadseregektől az új technikai eszközöket, másodsorban ezzel kívánnak a világpiac vezető helyére törni, megmentve a csőd szélén álló gyárakat. Elfogadhatónak látszik azoknak a katona szakértőknek a véleménye, hogy az oroszok az omszki gyárat kívánják a hazai harckocsigyártás központjává tenni.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-01-11 12:14:03
A szerb védelmi és belügyminisztérium a napokban szerződést kötött az európai Airbus Helicopers vállalattal 9 darab H-145M típusú forgószárnyas vásárlásáról. Korábban, még 2016. októberben a felek már aláírtak egy memorandumot az ügyben.
2017-01-03 13:39:26
Nem panaszkodhatunk: a 2016-os év számos haditechnikai csemegével szolgált az érdeklődők számára. Ezekből választottunk ki „hadszínterenként” egyet-egyet, a világűrtől a tengerekig.
2016-12-27 20:13:51
Dr. Koller József ezredessel, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis megbízott parancsnokával az elmúlt időszak helyi tapasztalatainak összegzése mellett áttekintettük a megvalósításra váró jelentősebb terveket, fejlesztéseket is.
2016-12-21 12:32:39
A Brit Hadsereg létrehozott egy új kiképző csoportot, amely célja az újonnan kialakítandó „Csapásmérő Dandárok” harci alkalmazási elveinek kidolgozása lesz. Az új szervezeti egységek a General Dynamics Ajax harcjármű-családjának eszközeivel lesznek felszerelve.
2016-12-21 09:21:09
Zrínyi 2026 névvel, tízéves honvédelmi és haderőfejlesztési programot indít a Magyar Honvédség jövő januárban, ez lesz az elmúlt 26 év legnagyobb haderőfejlesztési vállalkozása - jelentette be dr. Simicskó István honvédelmi miniszter december 20-án, kedden, Budapesten, egy háttérbeszélgetésen.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 18., 11:24
Afganisztáni egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt kollégáitól köszönt el január 16-án, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka nevében dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka.
2017. 01. 12., 09:18

Tűzszerészek és hadihajósok – 2016.

Tragikus és szomorú évként vonul be 2016 az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred történetébe.
2017. 01. 11., 10:55
Az orosz haditengerészet zászlóshajója a 60 ezer tonnás Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó első alkalommal került éles harci bevetésre.
2017. 01. 09., 12:27

A nagy hidegben is helytállnak a katonák a határon

  JETfly Magazin

Az Olasz Légierő aláírta a szerződést a Leonardo konszernnel, így megkezdődhet az első 5 darab Alenia Aermacchi M-345-ös kiképzőgép gyártása a berendelt 45 darabos tételből.