2017. 06. 24. szombat
Iván
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

56 fegyverei: Budapest utcáin főpróbáztak az új szovjet páncélosok

Art of WAR  |  2006-10-29 05:00:00

A több mint 30 éven keresztül gyártott T-54-et 1956-ban, Budapest utcáin próbálták ki első alkalommal „harci körülmények” között. A bemutató jól sikerült.

A szovjetek által használt T-34/85-ös és a JSZ-3-as a világháború végére elveszítette vezető pozícióját. A németek Király Tigrise és az amerikaiak M-41-ese, valamint M-47-ese minden tekintetben korszerübbnek számított. A hidegháború arra késztette a szovjet pártvezetőket, hogy ebben a fegyverkezési versenyben lépést tartsanak a nyugati hatalmakkal. Komoly hátrányban voltak, hiszen a szocialista blokkon belül önzetlen és őszinte segítségre senkitől sem számíthattak. A modernizációs törekvések első terméke a T-44-es volt, melyet 1945 és 1946 között gyártottak, a T-34-es lövegét és tornyát felhasználva. Számos újítást vezettek be, többek között a keresztbe fordított motort itt próbálták ki először. Minden próbálkozás ellenére a T-44-es kudarcot vallott.

 

A T-44-es harckocsi

A következő lehetőség a JSZ-3-as jól eltalált tornyában rejlett.  Ezt a „serpenyő” kialakítású tornyot vették alapul az új harckocsi tervezésénél. Ez a felfordított lábasra emlékeztető forma eltérítette a becsapódó gránátokat. A felépítményen komoly változtatásokat eszközöltek, melynek köszönhetően a harckocsi súlya 46 tonnáról 36 tonnára csökkent.

 Jól látható a tepsi alakú forma

Ennek ellenére a páncélvédettség nem romlott, sőt inkább előnyére változott. A törzs homlokpáncélja és a torony eleje 100 mm-es, míg a lövegpajzs 170 mm-es páncéllemezt kapott. A Christie-rendszerü futómüvet 5 nagyméretü torziós rugózású, egyenlőtlen elrendezésü futógörgő alkotta, melyek a visszafutó görgők szerepét is betöltötték.

 Az első és a második futógörgő közötti távolság nagyobb, mint a többi görgő esetében

A tankot az 570 LE-s V-2-54 típusú, 12 hengeres dízelmotor hajtotta. A motor teljesítménye elegendő volt arra, hogy a jármüvet 52 km/h-s sebességre gyorsítsa. A motor üzemanyag-fogyasztása elképesztő: a 812 literes üzemanyag-kapacitás 400 kilométer megtételét tette lehetővé, azaz a motor kilométerenként több mint két liter gázolajat fogyasztott.A JSZ 122 mm-es lövege helyett egy 100 mm-es löveget építettek be. A tengerészeti lövegből kifejlesztett típus 16 kilogrammos lövedékét 1000 m/s torkolati sebességgel lőtte ki, és az 1000 méter távolságra lévő 185 mm-es függőleges páncélzatot is átütötte. A löveghez később kifejlesztett, páncéltörő robbanó gránát már a 380 mm-es páncél átütésére is alkalmas volt, 2500 méteres távolságból. A harmadik generációs ürméret alatti páncéltörő lövedék, amely 1420 m/s torkolati sebességgel kilőve, szintén 2500 méterről átütötte a 200 mm-es páncélzatot, és a reaktív páncélzat sem jelentett ellene védelmet.

 A 100 mm-es löveg hatékonyabb volt, mint 122 mm-es elődje

A harckocsioszlop látványa is elrettentő   

A löveg mellé egy 7,62 mm-es géppuskát építettek be. A vezető búvónyílása fölé egy 12,7 mm-es légvédelmi géppuskát szereltek. A toronyban kapott helyet a parancsnok, a töltő-kezelő, valamint az irányzó is.A korai változat tüzvezető rendszere egyszerü optikai irányzékból és célkeresztből állt, azonban ez a 40-es évek végére teljesen elavult. A tüzvezető rendszeren kívül a másik gyengéje a zsúfolt torony volt, melynek következtében csak 34 lőszert tudott magával vinni. Továbbá hátrányt jelentett, hogy a löveget -4° alá nem lehetett kitéríteni.   

 A T-54-esekre ez a szomorú vég várt

A szovjet hadvezetés azt hitte, hogy a T-54-es minden hadszíntéren megállja a helyét. 1956. november 4-én a magyar forradalom leverésében szerzett tapasztalatok azonban csalóka képet adtak. Az elkövetkező háborúkban, ahol a két nagyhatalom fegyverei csaptak össze, bebizonyosodott, hogy a T-54-es harckocsik már rendszerbe állításukkor elavultak. Ennek ellenére 1949 és 1981 között több mint 50 000 darabot gyártottak belőle, és a 80-as évek elejéig ezek jelentették a Varsói Szerződés tagállamainak legfőbb fegyverzetét.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-15 10:11:21
A tajvani kormány a napokban ingyen és bérmentve 2 darab UH-1H típusú forgószárnyast adott át Burkina Faso-nak. Az ünnepélyes átadáson részt vett a Tajvani Légierő parancsnoka, Wang Shin-Lung altábornagy is, aki épp az országban tartózkodott.
2017-06-14 10:37:40
Európai és magyar szempontból egyaránt fontos döntés a honvédség iraki szerepvállalásának meghosszabbítása és kibővítése, a 2018-as honvédelmi költségvetésből pedig a katonák illetményének emelésére és fejlesztésekre egyaránt jut forrás – mondta Vargha Tamás, a honvédelmi tárca parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes június 13-án, Budapesten.
2017-06-13 09:40:32
Műveleti készenlétet jelentett az MH Légi Tanácsadó Csoport. A helikoptervezetők, fedélzeti technikusok és repülő-műszaki kiszolgáló személyzet tagjai május közepén érkeztek meg afganisztáni állomáshelyükre.
2017-06-06 09:54:37
Kéthetes harckocsizó altiszti szakmai tanfolyamot tartott az MH Altiszti Akadémia a „nullaponti” lő- és gyakorlótéren május végén. Érdekesség, hogy a tanfolyam részeként lefolytatott harckocsiparancsnok-képzésre tizenhárom esztendeje nem volt példa az akadémián, illetve jogelőd szervezeteinél.
   MÁSOK ÍRTÁK
Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis harmadik alkalommal szervezte meg a nyári Honvédelmi Tábort.
2017. 06. 21., 15:33
A Magyar Honvédség szervezeteinek hajtó-, kenő- és karbantartó anyagokkal, üzemanyag-technikai eszközökkel, hűtőfolyadékkal történő ellátásáért az MH Anyagellátó Raktárbázis hetényegyházi bázisparancsnoksága a felelős.
2017. 06. 21., 15:30
A kecskeméti születésű Ács Arnold Bence fiatalon kezdett oroszul tanulni. Egyetemistaként már önkéntes­ volt Oroszországban, ahová­ azóta is rendszeresen vissza­jár. A Don-kanyarban a magyar hadsereg emlé­keit kutatja.
2017. 06. 16., 14:01
Elismeréssel köszöntötte az afgán hadsereg légierejének kiképzését végző RSM egyéni tanácsadó csoport tizenegy fős váltását újra Szolnokon Kiss Róbert ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis törzsfőnöke.

  JETfly Magazin

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.