2017. 04. 27. csütörtök
Zita
: 312 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Indiai rakétateszt – földön, vízen, levegőben

Art of WAR  |  2007-02-12 19:52:00

India sikeresen tesztelte a PJ-10 BrahMosz hajók és statikus célok ellen alkalmazható rakéta szárazföldről indított változatát. Még júliusban állították fel az első ilyen rakétákkal felszerelt zászlóaljat, amely négy önjáró indítóállványból, kiszolgáló járművekből és 60 db rakétából áll. A rakétákat kerekes járműveken hordozzák, illetve ugyanezen járművekről indítják is. A 300 km hatótávú és 270 kg harci résszel rendelkező, 3,2 tonnás rakétából egyszerre három is ráfér egy járműre. Ami azonban igazán különlegessé teszi a rakétát, az a 914 m/s sebessége, ami tengerszinten a hangsebesség 2,6-szorosa.

A rakétát elsősorban hajók ellen fogják alkalmazni, ugyanis a rakéta szárazföldről indítható változatának hatótávján belül kevés olyan cél található, amely indokolttá tenné egy 2,3 millió dolláros rakéta bevetését. A rakétának természetesen létezik repülőgépről, illetve hajófedélzetről indítható változata is.

BrahMoszok a DefExpo04 kiállításon. A rakéta a nagy sebességet a torló-sugárhajtómünek köszönhetően képes tartani, amelyre előbb azonban egy hagyományos rakétahajtómünek kell felgyorsítania

A fegyvert India és Oroszország közösen fejlesztette ki, és természetesen exportálni is hajlandóak. A BrahMosz az orosz SS-NX-26-on (Jáchont) alapszik, amelynek fejlesztése a Szovjetunió utolsó éveiben indult, ám annak felbomlása miatt a fejlesztőmunka megállt. A rakéta első számú célpontjai természetesen az amerikai repülőgép-hordozók lettek volna. A fejlesztést végző cég a munkát azután vette fel újra, hogy India magára vállalta a munkálatok befejezéséhez szükséges 240 millió dollárnyi költség nagy részét. A rakétát Oroszországban építik. A fent említett magas ár behatárolja azon országok számát, amelyek megengedhetik maguknak ilyen fegyverrendszer beszerzését. Az első vásárló természetesen India, amelynek haditengerészete már alkalmazza a hajófedélzetről indítható változatot. Kína, Irán, Malajzia, Chile, Dél-Afrika, Kuvait és az Egyesült Arab Emírségek is érdeklődik a rendszer iránt. Biztonságpolitikai megfontolásokból az első két nevezett ország azonban valószínüleg nem tehet szert egyelőre a rakétára. Egyrészt az Egyesült Államok komoly erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy megakadályozza a kínai és iráni BrahMosz-üzlet megköttetését, hiszen ilyen rakétákkal Irán lezárhatná a Hormuzi-szorost, sőt az egész Perzsa-öblöt ellenőrizhetné. (A világ olajtermelésének 20 százaléka innen indul a fogyasztókhoz.) Másrészt India olajszükségletének egy részét a Perzsa-öböl térségéből szerzi be, így a szubkontinens sem érdekelt Irán fegyvervásárlásában.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-12 11:12:52
A fehérorosz Belta hírügynökség a napokban tette közzé, hogy 2017. április 7-én újabb Mi-8MTV-5 típusú forgószárnyasokat vehetett át az ország légiereje. A helikopterek a Macsulisah légibázisra érkezek, összesen 6 példány.
2017-04-04 09:15:03
Nem sok idejük lesz a Bakony természeti szépségeit csodálni az MH Bakony Harckiképző Központ katonáinak az idén sem, mert a sűrű tavalyi évhez képest 2017-ben tovább emelkedik a központ kezelésében lévő lő- és gyakorlótereken a különféle kiképzési napok száma.
2017-04-03 09:29:24
1942. október 2-án délután a Queen Mary óceánjáró Írország partjaitól északnyugatra járt, fedélzetén 843 főnyi személyzetén kívül csaknem 15 000 amerikai katonával.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 26., 11:39
Látogatás a besti Museum Wings of Liberation-ban.
2017. 04. 25., 09:56
A USS Tang nevű amerikai tengeralattjáró 1943-ban merült először a víz alá, és a második világháború végéig csaknem húsz japán hajót süllyesztett el.
2017. 04. 24., 10:13
A volt NDK és NSZK határán található múzeum galériája, Németország, 2017. április.
2017. 04. 21., 09:51
Fontos követelmény lesz a radartendernél az olcsó működtetés, a rádióelektronikai fedés és a felderíthetőség csökkentése is.

  JETfly Magazin

Az Amerikai Haditengerészet feloldotta a Boeing T-45 Goshawk kiképzőgépekre elrendelt repülési tilalmat, ám bizonyos korlátozásokkal, mivel a fedélzeti oxigénellátó rendszer (Onboard Oxygen Generation System - OBOGS) vizsgálata még folytatódik.