2017. 06. 26. hétfő
János, Pál
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az M4 Sherman harckocsi II. rész

Art of WAR  |  2006-02-18 15:33:06

Az M4A2-től az M4A6-ig

A típus harmadik változatát, az M4A2-est (Sherman III) a General Motors 12 hengeres, 375 LE-s kétütemü dízelmotorjával szerelték fel. A harckocsinak ezzel javult a terepjáró képessége, 20%-kal nőtt a sebessége (48 km/h-ra), ugyanakkor 30%-kal csökkent a fogyasztása. 1942 áprilisától 1945 májusáig összesen 8053 darab 75 mm-es és 2915 darab 76 mm-es löveggel felszerelt M4A2 harckocsit gyártottak.Mivel az amerikai hadsereg tengerentúli alakulataihoz egy 1942. márciusi határozat értelmében csak benzinüzemü harckocsikat lehetett küldeni, az M4A2-eseket főleg a szövetségesek részére gyártották. A Szovjetunió, ahol a dízelüzemü hajtómü számított szabványosnak, 1990 darab 75 mm-es és 2073 darab 76 mm-es löveggel szerelt példányt kapott, míg a fennmaradó mennyiség zömét Nagy-Britannia alkalmazta. Az amerikaiak csak az észak-afrikai partraszállásukkor, illetve Okinawán vetettek be belőle néhány példányt. 1944 tavaszán a harci tapasztalatok hatására a hegesztett homloklemez dőlésszögét 47 fokra változtatták, miközben a páncélvastagságot megnövelték. Emiatt el kellett hagyni a jármü elején található búvónyílásokat, ami nagyban megnövelte az immáron egy darab hengerelt lemezből készített elülső páncélzat szilárdságát.

Az M4A3 változat meghajtásáról egy 450 LE-s Ford GAA nyolchengeres benzinmotor gondoskodott – az összes alkalmazott motor közül ezt tartották a legjobbnak. 661 literes üzemanyag-mennyiségével a harckocsi 210 km-t tudott megtenni, úton legfeljebb 42 km/h sebességgel. Ebből a változatból összesen 12 342 darabot gyártottak 75, 76 és 105 mm-es löveggel egyaránt. 7 darab, Angliának átadott példányt (Sherman IV) kivéve az összeset az amerikai hadsereg alkalmazta. A változatnak létezett egy M4A3E2 jelzésü altípusa is, amelynek páncélvastagságát jelentős mértékben megnövelték, de így a harckocsi tömege 47,7 tonnára nőtt, ezért a gyártást 254 példányt követően leállították.Az összes motorvariáció közül kétségkívül az M4A4 (Sherman V) Chrysler A57-es több hengersorú motorja volt a legkülönlegesebb. Ennél öt blokkban helyezték el a hathengeres blokkokat, ami így minden berendezésből (gyújtáselosztó, karburátor stb.) öt darab alkalmazását tette szükségessé. Méretéből adódóan a motor csak úgy fért el, ha a törzset 28 cm-rel kiszélesítették és az üzemanyagtartályok számát lecsökkentették – emiatt ez a változat rendelkezett a legkisebb hatótávolsággal. 1942 júliusa és 1943 szeptembere között összesen 7499 darabot gyártottak ebből a változatból, melyek 56 példányt kivéve külföldi (brit, kínai stb.) hadseregekben kerültek alkalmazásra. Nagy-Britanniában ez a változat képezte alapját a 17 fontos harckocsiágyúval felszerelt Sherman VC Firefly típusnak.

Mivel az A5-ös jelzést a kanadai építésü, M3-as alváz felhasználásával készült Ram harckocsi kapta, az utolsó amerikai Sherman alváltozat M4A6 jelöléssel került rendszeresítésre. Meghajtásáról egy 450 LE-s D200-as (RD-1820) "mindenevő" motor gondoskodott, ami nyersolajtól a benzinig bármilyen üzemanyaggal müködtethető volt. 1943 januárjában a Fegyverzetügyi Bizottság 775 darabot rendelt meg belőle, de a 75. példányt követően a gyártást 1944 februárjában felfüggesztették, hogy az M4A3-ra koncentrálhassanak.

Harci alkalmazásban

A típus első harci alkalmazására 1942. október 24-én El-Alameinnél került sor, amikor a brit 2. harckocsidandár Sherman II és III harckocsijai – összesen 252 darab állt rendelkezésre – összecsaptak az Afrika Korps 15. páncéloshadosztályának PzKpfw III és IV harckocsijaival. Az angolok 1800 m-ről tüzet nyitottak és több ellenséges harckocsit kilőttek, miközben maguk is számos Shermant vesztettek. A németek végül visszavonultak.Az első bemutatkozás tehát jól sikerült, és bár a britek az 1943 májusáig tartó észak-afrikai harcokban még sok harckocsit vesztettek, egyértelmüvé vált, hogy végre megtalálták a német Panzerek ellenszerét. A tüzerőben és a páncélvédettségben mutatkozó hiányosságokat ugyanis a Sherman kiváló mozgékonysággal és megbízhatósággal ellensúlyozta. A német harckocsizók, amint ez az 1944. október 19–25. között Olaszországban tartózkodó Albert Speer fegyverkezési miniszter Hitlernek tett jelentéséből kiderült, igen nagyra értékelték a Shermanok manőverező-képességét:"A délnyugati [értsd: olaszországi] fronton katonáink nagyra tartják a Sherman tank terepjáró képességét. A Shermanok olyan hegyeken is át tudnak kelni, amire a mi Panzereink képtelenek. Ezt a harckocsi saját tömegéhez képest rendkívül erős motor teszi lehetővé. A 26. páncéloshadosztály jelentéséből az is kitünik, hogy a Sherman terepjáró képessége nem csak a hegyekben, hanem sík terepen is (a Pó völgyében) felülmúlja a mi harckocsijainkat. A Shermanok szabadon mozoghatnak a vidéken bármerre, a mi páncélosaink viszont csak a keskeny utakat használhatják, ami jelentős mértékben korlátozza bevethetőségüket és harcértéküket.Minden páncélos katona könnyebb, mozgékonyabb, jobb terepjáró képességgel rendelkező harckocsikat szeretne, amelyek kizárólag erős fegyverzetükkel biztosítanák a harctéri fölényt. Ez az igény más szempontokból is megfontolandó. Termelési kapacitásunk egyre csökken, a krómhiány miatt pedig képtelenek leszünk a terveknek megfelelő mennyiségü páncéllemezt előállítani. Következésképpen vagy az előállított harckocsik számát, vagy a páncélzat vastagságát kell csökkentenünk. E két megoldás közül a csapatok egyöntetüen a páncélvédettség mérséklése mellett vannak, hiszen így több harckocsi kerülhetne a gyárakból a frontra."

A típus univerzalitása nem ismert határokat. Páncélvadász, lángszórós, rakétavető, önjáró löveg, aknarobbantó, müszaki mentő, buldózer, rőzsenyaláb-szállító, hídvető, kétéltü, csapatszállító, légvédelmi harckocsi – megannyi változat, melyek ékesen bizonyították a típus kiválóságát. A Sherman minden hadszíntéren bizonyított. Olaszországban, Franciaországban, a Szovjetunióban, a csendes-óceáni szigeteken, Burmában, majd a II. világháborút követően a koreai háborúban, illetve az arab–izraeli háborúkban egyaránt megállta a helyét. L/51-es 105 mm-es löveggel felszerelt változata, amelyeket M51-esnek hívtak, még az 1973-as arab–izraeli háborúban is szerepet vállalt, és győzedelmeskedett a sokkal korszerübb T-62-esek fölött!

Előnyök és hátrányok

Az M4 fegyverzetét és páncélzatát tekintve egyértelmüen gyengébb volt, mint a német harckocsik. A vastag homlokpáncélzatú Tigris és Párduc ellen a 75 és 76 mm-es harckocsiágyúk nem sokat értek, egyedül a brit Firefly 17 fontos lövege rendelkezett elegendő tüzerővel a német páncélosok leküzdésére. Ezzel szemben a németek már messziről kilőhették a közelítő Shermanokat, éppen ezért az amerikaiaknak csak úgy lehetett esélyük az ellenséges tankok elpusztítására, ha álcázott rejtekhelyeikről a Panzerek vékonyabb oldalsó vagy hátulsó páncélzatát vették célba. Emellett komoly hátrányt jelentett, hogy a Shermannal nem lehetett helyben megfordulni, hanem csak egy 20 m sugarú köríven, ami igencsak megnehezítette a hegyvidéki és a városi közlekedést.Ugyanakkor az M4 rendkívül megbízható és egyszerü konstrukciónak bizonyult, ami igen értékes harceszközzé tette, bármelyik fronton is vetették be a szövetségesek. A harc hevében egy beragadt váltó nagyon könnyen végzetessé válhatott, visszavonuláskor pedig egy kis hiba is az egész harckocsi elvesztését jelenthette – amint ez oly sokszor megesett a német harckocsikkal. A Shermanok ebből a szempontból messze felülmúlták ellenfeleiket.

A torony forgási sebessége is kiemelkedő volt: egy teljes fordulathoz elegendő volt 10 mp. Összehasonlításként a Tigris személyzetének a legjobb esetben is 25 mp-be telt körbeforgatni a tornyot, de ez akár 1 percet is igénybe vehetett. Ennyi idő alatt a Sherman 2-3 lövést is leadhatott, ami gyakran döntőnek bizonyult a harc kimenetele szempontjából.Mindemellett egyszerü konstrukciójuk révén gyorsan, nagy mennyiségben lehetett őket előállítani – összesen 49 234 Shermant gyártottak –, ami szintén jelentős előnynek bizonyult a kétségkívül világszínvonalú, de bonyolult felépítésü harckocsik gyártásával pepecselő német hadiiparral szemben.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-15 10:11:21
A tajvani kormány a napokban ingyen és bérmentve 2 darab UH-1H típusú forgószárnyast adott át Burkina Faso-nak. Az ünnepélyes átadáson részt vett a Tajvani Légierő parancsnoka, Wang Shin-Lung altábornagy is, aki épp az országban tartózkodott.
2017-06-14 10:37:40
Európai és magyar szempontból egyaránt fontos döntés a honvédség iraki szerepvállalásának meghosszabbítása és kibővítése, a 2018-as honvédelmi költségvetésből pedig a katonák illetményének emelésére és fejlesztésekre egyaránt jut forrás – mondta Vargha Tamás, a honvédelmi tárca parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes június 13-án, Budapesten.
2017-06-13 09:40:32
Műveleti készenlétet jelentett az MH Légi Tanácsadó Csoport. A helikoptervezetők, fedélzeti technikusok és repülő-műszaki kiszolgáló személyzet tagjai május közepén érkeztek meg afganisztáni állomáshelyükre.
2017-06-06 09:54:37
Kéthetes harckocsizó altiszti szakmai tanfolyamot tartott az MH Altiszti Akadémia a „nullaponti” lő- és gyakorlótéren május végén. Érdekesség, hogy a tanfolyam részeként lefolytatott harckocsiparancsnok-képzésre tizenhárom esztendeje nem volt példa az akadémián, illetve jogelőd szervezeteinél.
   MÁSOK ÍRTÁK
Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis harmadik alkalommal szervezte meg a nyári Honvédelmi Tábort.
2017. 06. 21., 15:33
A Magyar Honvédség szervezeteinek hajtó-, kenő- és karbantartó anyagokkal, üzemanyag-technikai eszközökkel, hűtőfolyadékkal történő ellátásáért az MH Anyagellátó Raktárbázis hetényegyházi bázisparancsnoksága a felelős.
2017. 06. 21., 15:30
A kecskeméti születésű Ács Arnold Bence fiatalon kezdett oroszul tanulni. Egyetemistaként már önkéntes­ volt Oroszországban, ahová­ azóta is rendszeresen vissza­jár. A Don-kanyarban a magyar hadsereg emlé­keit kutatja.
2017. 06. 16., 14:01
Elismeréssel köszöntötte az afgán hadsereg légierejének kiképzését végző RSM egyéni tanácsadó csoport tizenegy fős váltását újra Szolnokon Kiss Róbert ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis törzsfőnöke.

  JETfly Magazin

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.