2017. 04. 26. szerda
Ervin
: 312 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az Arrow 2 ballisztikusrakéta-elhárító rendszer

Art of WAR  |  2006-08-08 09:22:40

Cikksorozatunkban folytatjuk a libanoni háború fegyvereinek bemutatását. Arra az esetre, ha a Hezbollah úgy gondolná, nagyobb hatótávolságú rakétákat is bevetne izraeli célpontok ellen, megvan a hatásos gyógyszer: az Arrow 2 rakétaelhárító rendszer.

Az Arrow 2 ballisztikusrakéta-elhárító rendszert az Israel Aircraft Industries, MLM Division részlege gyártja az Izraeli Védelmi Erők számára. A Homa vagy Fence elnevezésü rendszerből két üteg müködik Izraelben. Az egyiket Tel-Aviv közelében, a másikat Haifától délre telepítették. Az első üteg 2000-ben kezdte meg müködését, a második pedig 2002-ben. A rendszer fejlesztése 1988-ban kezdődött, amikor a US Department of Defense Strategic Defense Initiative szerződött az Electronics Division of Israel Aircraft Industrieszel, hogy építse meg a Chetz-1 (héberül Arrow 1) ballisztikusrakéta-elhárító rendszer tesztpéldányát. A tesztek pozitív eredményt hoztak, és elkezdték gyártani a rendszert. 

Vetőcső és rakéta együtt a képen (Arrow 2)

Az Arrow 1 súlya 2000 kg volt. A használat során bebizonyosodott, hogy egy könnyebb eszközre van szükség. Megkezdték az Arrow 2 fejlesztését, melynek súlya 1300 kg lett. Az új rendszer tesztjét 1995-ben kezdték el. Az Arrow 2-vel 14 tesztlövészetet hajtottak végre, melyből 9 a teljes rendszert vizsgálta. A hetedik próba volt az, amikor nem szimulált rakétatámadással, hanem valódi ballisztikus rakétával próbázták a rendszert. 2004 júliusában egy Scud-B kis hatótávolságú rakétát kellett megsemmisíteni a röppályáján. Egy teljes Arrow üteget szállítottak a Point Mugu tengerészeti tesztpályára Kaliforniába. A Scud-B-t a rendszer befogta, és az Arrow rakéta megsemmisítette a Scud-B-t 40 000 m magasságon. A második teszt 2004 augusztusában volt, és szintén sikerrel végződött. A folyamat 2005 decemberében zárult le. A rakétarendszer idén állt rendszerbe Izraelben.

Egy rakétaüteg 4-8 kilövőállványból (állványonként 6 vetőcsőből) áll. Tüzszakaszonként tartozik hozzá egy teherautóra szerelt Mogyorófa nevü indítórendszer és szintén egy teherautóra szerelt kommunikációs központ. Egy tréleren helyezkedik el a Citromfa nevü tüzvezető központ. A rendszerhez tartozik még a Zöld fenyő nevü radarrendszer.

Hat vetőcső a tréleren

A kommunikáció mikrohullámú és rádió-adatátvitellel valósul meg, ennek köszönhetően a kilövőállvány 300 km-re is elhelyezkedhet a radartól és az irányítórendszertől, és még akkor is müködik.

Az Arrow 2 rakéta

A rakétát szilárd hajtóanyagú indítótöltet löki ki a konténerből, és egy szintén szilárd anyagú rakétahajtómü juttatja célba. Kilövéskor az első hajtómü kiröpíti a rakétát a csőből, majd beindul a második, és kb. 9 Mach sebességre gyorsítja fel azt. A röppályán a hajtómü tolóerővektorát eltérítő rendszer müködik, így pontosabb a manőver. 

A rendszerben az a különleges, hogy el lehet indítani a rakétát anélkül, hogy a megsemmisítendő rakéta röppályáját és a röppályák keresztezési pontját (egymásba csapódást) pontosan ismernék. Minél több adatot gyüjt a radar, annál jobban pontosítja a tüzvezető rendszer az Arrow rakéta röppályáját.  

Amikor a rakéta a cél közelébe ér, robbanótöltete felrobban, és 50 m-es sugarú  körön belül repeszei megsemmisítik a támadóeszközt. A rakéta hatásosan használható a 10-50 km közötti magasságon támadó légi célok ellen. A maximális hatótávolsága 70 km, maximális repülési távolsága 90 km.

Az Arrow 2 ballisztikusrakéta-elhárító rendszer müködési rajza

Az Arrow rakéta képes 4 m-es távolságra megközelíteni a célt, és felrobbantani azt

A Zöld fenyő nevü célfelderítő és rakétairányító radar

The Elta Electronic Industries, mely az IAI Electronic Group leányvállalata. fejleszti a Zöld fenyő korai célfelismerő és Arrow rakétát irányító rendszert. A radarhoz tartozik egy szállítóeszköz, melyre a radarernyő van szerelve, az energiaellátáshoz szükséges generátor, a hütőrendszer és a radarkontrollközpont.

A radar egy fázisvezérelt eszköz, mely az L-band üzemmódban, a 500-1000 MHz közötti tartományban müködik.

Képes a célokat 500 km-es távolságnál is érzékelni, és alkalmas azok megcélzására, akkor is, ha 3000 m/s-mal repülnek. A radar 4 m-es pontossággal irányítja az Arrow rakétát a cél közelébe.

 

A Zöld fenyő nevü radar

A Citromfa nevü tüzvezető rendszer

A Tadiran Electronics Limited a Citromfa nevü tüzvezető rendszer gyártója. A Citromfa  tréleren elhelyezkedő számítógépes központja begyüjti a radar által szolgáltatott információkat, és számítógép segítségével teljesen önállóan kiszámolja a repülési adatokat és röppályaelemeket.

Amikor a radar közeledő rakétát észlel, a Citromfa számítógépen megjeleníti a kilövési helyet, a rakéta pozícióját és annak röppályáját. Ezután kiszámolja a még biztonságos megsemmisítési pontot, azaz megrajzolja a röppályák keresztezési helyét. A rendszer egyszerre 14 keresztezési pontot tud kiszámolni egy időben.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-12 11:12:52
A fehérorosz Belta hírügynökség a napokban tette közzé, hogy 2017. április 7-én újabb Mi-8MTV-5 típusú forgószárnyasokat vehetett át az ország légiereje. A helikopterek a Macsulisah légibázisra érkezek, összesen 6 példány.
2017-04-04 09:15:03
Nem sok idejük lesz a Bakony természeti szépségeit csodálni az MH Bakony Harckiképző Központ katonáinak az idén sem, mert a sűrű tavalyi évhez képest 2017-ben tovább emelkedik a központ kezelésében lévő lő- és gyakorlótereken a különféle kiképzési napok száma.
2017-04-03 09:29:24
1942. október 2-án délután a Queen Mary óceánjáró Írország partjaitól északnyugatra járt, fedélzetén 843 főnyi személyzetén kívül csaknem 15 000 amerikai katonával.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 25., 09:56
A USS Tang nevű amerikai tengeralattjáró 1943-ban merült először a víz alá, és a második világháború végéig csaknem húsz japán hajót süllyesztett el.
2017. 04. 24., 10:13
A volt NDK és NSZK határán található múzeum galériája, Németország, 2017. április.
2017. 04. 21., 09:51
Fontos követelmény lesz a radartendernél az olcsó működtetés, a rádióelektronikai fedés és a felderíthetőség csökkentése is.
2017. 04. 20., 12:57
A Geroi Arsenala tizenkét emberrel a fedélzetén tört ketté az erős viharban és süllyedt el szerdán a Fekete-tengeren.

  JETfly Magazin

Az Amerikai Haditengerészet feloldotta a Boeing T-45 Goshawk kiképzőgépekre elrendelt repülési tilalmat, ám bizonyos korlátozásokkal, mivel a fedélzeti oxigénellátó rendszer (Onboard Oxygen Generation System - OBOGS) vizsgálata még folytatódik.