2017. 06. 25.
Vilmos
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Önjáró lövegek korszerűsítését sürgeti az amerikai haderő

Art of WAR  |  2006-10-27 13:12:00

Már megjelenése is félelmetes, a tűzereje még nagyobb tekintélyt parancsoló. Az M110 önjáró löveg korszerűsítését sürgetik az amerikai szárazföldi haderők. A mozgékony és gyors technikai eszköz jó szolgálatot tett többek között az iraki háborúban. Korszerűsítésére azért van szükség, mert a jármű küzdőtere védtelen a vegyi fegyverek támadása, valamint a tüzérségi repeszek ellen.

Az 50-es években az Egyesült Államok hadseregében rendszeresített 203 mm-es önjáró tarack az M55 volt. Az eszköz két fő hátrányaként említhető a 45 tonnás tömeg, ami miatt légi szállításra nem volt alkalmas, illetve hogy a benzinmotor hihetetlen mértékü üzemanyag-fogyasztása miatt csak 270 kilométer megtételére volt képes. Az ötvenes évek közepe felé egy új önjáró tarack kifejlesztéséről született döntés. A tender kiírásában szerepelt, hogy a jármü légi úton szállítható legyen, valamint hogy mozgékonysága haladja meg az elődökét. A tendert a Pacific Car and Foundry Company nyerte el, és itt kezdődött meg az eszköz gyártása.A hatótávolság növelése érdekében az eszköz benzinmotorját egy 405 LE-s Detriod Diesel Model 8V-71T típusú dízelmotorra cserélték, ezzel a hatótávolsága 750 km-re nőtt. Számos további módosítás után M110 néven állították hadrendbe.

 

Ez a hatalmas monstrum 60 km/h sebesség elérésére képes

A jármüvet öt futógörgővel látták el. A meghajtó lánckerék elöl kapott helyet. A futómü érdekessége, hogy a többi lánctalpas jármütől eltérően ezen nincs külön láncfeszítő kerék, ezt a szerepet az utolsó futógörgő tölti be. A stabil tüzelési helyzet elérése érdekében a felfüggesztést tüzeléskor rögzíteni lehet. A jármü rugózását torziós tengelyek teszik puhábbá. A felépítmény hegesztett acélkonstrukció.

A láncfeszítőn kívül láncvezető görgőket sem láthatunk

Különösebb gondot nem fordítottak a komoly páncélvédelemre, mert a tarack tüztámogató szerepe ezt nem is indokolta. A motor az alváz elejében kapott helyet, jobbra, a vezető számára kialakított kabin mellett. A tarackot a páncéltest hátsó részére szerelték. A jármüre szerelt 203 mm-es M2A2 tarackot a II. világháború előtt fejlesztették ki.

Egy tüzeléshez előkészített M110…

A tarack függőleges irányzási szöge -2º-tól +65º-ig terjedt, a vízszintes irányzási szög pedig jobbra és balra egyaránt 30º. Mind a vízszintes, mind a függőleges irányzás hidraulikus meghajtású, de kézi erővel is müködtethető. A tarack csőszájfékkel és füstelszívóval nem rendelkezik. Az alváz hátsó részén találjuk a töltőautomatát, amely felemeli a lövedéket a földről, és a töltőürbe helyezi.

…és egy tüzet kiváltó. Jól látható, hogy mennyi ember munkájára van szükség

A tarack hagyományos, kazettás, vegyi, nukleáris lövedékek kilövésére egyaránt alkalmas. A jármü csak két lövedéket visz magával, a többi lőszert és a kezelőszemélyzet egy részét egy M548-as szállítja. Az M110 kezelőszemélyzete 13 fő, közülük öt (parancsnok, vezető, három tüzér) tartózkodik a jármüvön. Komoly hátránya, hogy a küzdőtér nyitott, így a kezelőszemélyzet teljesen védtelen a kézifegyverek tüze, a vegyi fegyverek támadása és a repeszek ellen. A védőfelszerelések fejlesztése folyamatban van.

A kezelőszemélyzet egy részét és a lőszereket szállító M548-as

A jármü népszerüségét jól jellemzi, hogy az Egyesült Államok szárazföldi csapatain kívül Belgium, Görögország, Irán, Izrael, Olaszország, Japán, Jordánia, Hollandia, Pakisztán, Szaúd-Arábia, Dél-Korea, Spanyolország, Tajvan, az Egyesült Királyság és Németország alkalmazza.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-15 10:11:21
A tajvani kormány a napokban ingyen és bérmentve 2 darab UH-1H típusú forgószárnyast adott át Burkina Faso-nak. Az ünnepélyes átadáson részt vett a Tajvani Légierő parancsnoka, Wang Shin-Lung altábornagy is, aki épp az országban tartózkodott.
2017-06-14 10:37:40
Európai és magyar szempontból egyaránt fontos döntés a honvédség iraki szerepvállalásának meghosszabbítása és kibővítése, a 2018-as honvédelmi költségvetésből pedig a katonák illetményének emelésére és fejlesztésekre egyaránt jut forrás – mondta Vargha Tamás, a honvédelmi tárca parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes június 13-án, Budapesten.
2017-06-13 09:40:32
Műveleti készenlétet jelentett az MH Légi Tanácsadó Csoport. A helikoptervezetők, fedélzeti technikusok és repülő-műszaki kiszolgáló személyzet tagjai május közepén érkeztek meg afganisztáni állomáshelyükre.
2017-06-06 09:54:37
Kéthetes harckocsizó altiszti szakmai tanfolyamot tartott az MH Altiszti Akadémia a „nullaponti” lő- és gyakorlótéren május végén. Érdekesség, hogy a tanfolyam részeként lefolytatott harckocsiparancsnok-képzésre tizenhárom esztendeje nem volt példa az akadémián, illetve jogelőd szervezeteinél.
   MÁSOK ÍRTÁK
Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis harmadik alkalommal szervezte meg a nyári Honvédelmi Tábort.
2017. 06. 21., 15:33
A Magyar Honvédség szervezeteinek hajtó-, kenő- és karbantartó anyagokkal, üzemanyag-technikai eszközökkel, hűtőfolyadékkal történő ellátásáért az MH Anyagellátó Raktárbázis hetényegyházi bázisparancsnoksága a felelős.
2017. 06. 21., 15:30
A kecskeméti születésű Ács Arnold Bence fiatalon kezdett oroszul tanulni. Egyetemistaként már önkéntes­ volt Oroszországban, ahová­ azóta is rendszeresen vissza­jár. A Don-kanyarban a magyar hadsereg emlé­keit kutatja.
2017. 06. 16., 14:01
Elismeréssel köszöntötte az afgán hadsereg légierejének kiképzését végző RSM egyéni tanácsadó csoport tizenegy fős váltását újra Szolnokon Kiss Róbert ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis törzsfőnöke.

  JETfly Magazin

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.