2017. 03. 24. péntek
Gábor, Karina
: 309 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Önjáró lövegek korszerűsítését sürgeti az amerikai haderő

Art of WAR  |  2006-10-27 13:12:00

Már megjelenése is félelmetes, a tűzereje még nagyobb tekintélyt parancsoló. Az M110 önjáró löveg korszerűsítését sürgetik az amerikai szárazföldi haderők. A mozgékony és gyors technikai eszköz jó szolgálatot tett többek között az iraki háborúban. Korszerűsítésére azért van szükség, mert a jármű küzdőtere védtelen a vegyi fegyverek támadása, valamint a tüzérségi repeszek ellen.

Az 50-es években az Egyesült Államok hadseregében rendszeresített 203 mm-es önjáró tarack az M55 volt. Az eszköz két fő hátrányaként említhető a 45 tonnás tömeg, ami miatt légi szállításra nem volt alkalmas, illetve hogy a benzinmotor hihetetlen mértékü üzemanyag-fogyasztása miatt csak 270 kilométer megtételére volt képes. Az ötvenes évek közepe felé egy új önjáró tarack kifejlesztéséről született döntés. A tender kiírásában szerepelt, hogy a jármü légi úton szállítható legyen, valamint hogy mozgékonysága haladja meg az elődökét. A tendert a Pacific Car and Foundry Company nyerte el, és itt kezdődött meg az eszköz gyártása.A hatótávolság növelése érdekében az eszköz benzinmotorját egy 405 LE-s Detriod Diesel Model 8V-71T típusú dízelmotorra cserélték, ezzel a hatótávolsága 750 km-re nőtt. Számos további módosítás után M110 néven állították hadrendbe.

 

Ez a hatalmas monstrum 60 km/h sebesség elérésére képes

A jármüvet öt futógörgővel látták el. A meghajtó lánckerék elöl kapott helyet. A futómü érdekessége, hogy a többi lánctalpas jármütől eltérően ezen nincs külön láncfeszítő kerék, ezt a szerepet az utolsó futógörgő tölti be. A stabil tüzelési helyzet elérése érdekében a felfüggesztést tüzeléskor rögzíteni lehet. A jármü rugózását torziós tengelyek teszik puhábbá. A felépítmény hegesztett acélkonstrukció.

A láncfeszítőn kívül láncvezető görgőket sem láthatunk

Különösebb gondot nem fordítottak a komoly páncélvédelemre, mert a tarack tüztámogató szerepe ezt nem is indokolta. A motor az alváz elejében kapott helyet, jobbra, a vezető számára kialakított kabin mellett. A tarackot a páncéltest hátsó részére szerelték. A jármüre szerelt 203 mm-es M2A2 tarackot a II. világháború előtt fejlesztették ki.

Egy tüzeléshez előkészített M110…

A tarack függőleges irányzási szöge -2º-tól +65º-ig terjedt, a vízszintes irányzási szög pedig jobbra és balra egyaránt 30º. Mind a vízszintes, mind a függőleges irányzás hidraulikus meghajtású, de kézi erővel is müködtethető. A tarack csőszájfékkel és füstelszívóval nem rendelkezik. Az alváz hátsó részén találjuk a töltőautomatát, amely felemeli a lövedéket a földről, és a töltőürbe helyezi.

…és egy tüzet kiváltó. Jól látható, hogy mennyi ember munkájára van szükség

A tarack hagyományos, kazettás, vegyi, nukleáris lövedékek kilövésére egyaránt alkalmas. A jármü csak két lövedéket visz magával, a többi lőszert és a kezelőszemélyzet egy részét egy M548-as szállítja. Az M110 kezelőszemélyzete 13 fő, közülük öt (parancsnok, vezető, három tüzér) tartózkodik a jármüvön. Komoly hátránya, hogy a küzdőtér nyitott, így a kezelőszemélyzet teljesen védtelen a kézifegyverek tüze, a vegyi fegyverek támadása és a repeszek ellen. A védőfelszerelések fejlesztése folyamatban van.

A kezelőszemélyzet egy részét és a lőszereket szállító M548-as

A jármü népszerüségét jól jellemzi, hogy az Egyesült Államok szárazföldi csapatain kívül Belgium, Görögország, Irán, Izrael, Olaszország, Japán, Jordánia, Hollandia, Pakisztán, Szaúd-Arábia, Dél-Korea, Spanyolország, Tajvan, az Egyesült Királyság és Németország alkalmazza.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-13 15:40:22
A német védelmi minisztérium a napokban döntést hozott arról, hogy az amerikai Northrop Grumman vállalattól MQ-4C Triton típusú pilóta nélküli repülőeszközöket vásárol. A Tritonok leszállítása 2025 után kezdődik meg.
2017-03-10 11:38:40
2017. február 27-én levegőbe emelkedett a legújabb kínai felderítő és csapásmérő feladatokra is alkalmas Wing-Loong II típusú drón. A pilóta nélküli repülőgép összesen 31 percet töltött a levegőben.
2017-03-14 11:36:54
Mindkét kontingens katonái tisztességgel és becsülettel helytálltak − jelentette ki Huszár János vezérőrnagy, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka március 13-án, hétfőn Tatán, az MH Iraki Kiképzés Biztosító Kontingens (MH IKBK) harmadik, valamint az MH KFOR Kontingens tizenötödik váltásának visszafogadó ünnepségén.
2017-03-01 11:26:52
1943. március 27-én délután, váratlanul pusztító robbanás rázta meg a hadgyakorlatról hazafelé tartó, HMS Dasher nevű kísérő repülőgép-hordozót.
2017-03-01 09:41:55
Hatáskörük az „egekig ér”, az év minden napján szünet nélkül szolgálatban állnak, és a tűzszerészekhez hasonlóan „élesben” dolgoznak békeidőben is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 24., 09:09

Magyar-amerikai közös kiképzés

Háromnapos közös kézi lőfegyvergyakorlaton vett részt a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár kijelölt állománya, illetve az amerikai 10. páncélos felderítőezred 4. zászlóaljának „Apache” százada a szomódi lőtéren.
2017. 03. 23., 09:31
Hét Bács-Kiskun megyei katona is tagja az ENSZ ciprusi békefenntartó missziója következő váltásának. Valamennyien a kecskeméti repülőbázison dolgoznak, egy év külszolgálatot vállaltak.
2017. 03. 16., 11:39
A magyar katonák eddig is bebizonyították, hogy tudásban, felkészültségben bármikor felveszik a versenyt más nemzetbeli bajtársaikkal.
2017. 03. 14., 11:01
A bukaresti szociálliberális kormány hatályon kívül fogja helyezni az előző szakértői kabinet holland hadihajók beszerzéséről szóló határozatát.

  JETfly Magazin

Hosszával nem, szélességével viszont a repülőtér „legjei” közé tartozik a nemrégiben üzembe helyezett „F” jelű gurulóút a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.