2017. 08. 24. csütörtök
Bertalan
: 303 Ft   : 257 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Önjáró lövegek korszerűsítését sürgeti az amerikai haderő

Art of WAR  |  2006-10-27 13:12:00

Már megjelenése is félelmetes, a tűzereje még nagyobb tekintélyt parancsoló. Az M110 önjáró löveg korszerűsítését sürgetik az amerikai szárazföldi haderők. A mozgékony és gyors technikai eszköz jó szolgálatot tett többek között az iraki háborúban. Korszerűsítésére azért van szükség, mert a jármű küzdőtere védtelen a vegyi fegyverek támadása, valamint a tüzérségi repeszek ellen.

Az 50-es években az Egyesült Államok hadseregében rendszeresített 203 mm-es önjáró tarack az M55 volt. Az eszköz két fő hátrányaként említhető a 45 tonnás tömeg, ami miatt légi szállításra nem volt alkalmas, illetve hogy a benzinmotor hihetetlen mértékü üzemanyag-fogyasztása miatt csak 270 kilométer megtételére volt képes. Az ötvenes évek közepe felé egy új önjáró tarack kifejlesztéséről született döntés. A tender kiírásában szerepelt, hogy a jármü légi úton szállítható legyen, valamint hogy mozgékonysága haladja meg az elődökét. A tendert a Pacific Car and Foundry Company nyerte el, és itt kezdődött meg az eszköz gyártása.A hatótávolság növelése érdekében az eszköz benzinmotorját egy 405 LE-s Detriod Diesel Model 8V-71T típusú dízelmotorra cserélték, ezzel a hatótávolsága 750 km-re nőtt. Számos további módosítás után M110 néven állították hadrendbe.

 

Ez a hatalmas monstrum 60 km/h sebesség elérésére képes

A jármüvet öt futógörgővel látták el. A meghajtó lánckerék elöl kapott helyet. A futómü érdekessége, hogy a többi lánctalpas jármütől eltérően ezen nincs külön láncfeszítő kerék, ezt a szerepet az utolsó futógörgő tölti be. A stabil tüzelési helyzet elérése érdekében a felfüggesztést tüzeléskor rögzíteni lehet. A jármü rugózását torziós tengelyek teszik puhábbá. A felépítmény hegesztett acélkonstrukció.

A láncfeszítőn kívül láncvezető görgőket sem láthatunk

Különösebb gondot nem fordítottak a komoly páncélvédelemre, mert a tarack tüztámogató szerepe ezt nem is indokolta. A motor az alváz elejében kapott helyet, jobbra, a vezető számára kialakított kabin mellett. A tarackot a páncéltest hátsó részére szerelték. A jármüre szerelt 203 mm-es M2A2 tarackot a II. világháború előtt fejlesztették ki.

Egy tüzeléshez előkészített M110…

A tarack függőleges irányzási szöge -2º-tól +65º-ig terjedt, a vízszintes irányzási szög pedig jobbra és balra egyaránt 30º. Mind a vízszintes, mind a függőleges irányzás hidraulikus meghajtású, de kézi erővel is müködtethető. A tarack csőszájfékkel és füstelszívóval nem rendelkezik. Az alváz hátsó részén találjuk a töltőautomatát, amely felemeli a lövedéket a földről, és a töltőürbe helyezi.

…és egy tüzet kiváltó. Jól látható, hogy mennyi ember munkájára van szükség

A tarack hagyományos, kazettás, vegyi, nukleáris lövedékek kilövésére egyaránt alkalmas. A jármü csak két lövedéket visz magával, a többi lőszert és a kezelőszemélyzet egy részét egy M548-as szállítja. Az M110 kezelőszemélyzete 13 fő, közülük öt (parancsnok, vezető, három tüzér) tartózkodik a jármüvön. Komoly hátránya, hogy a küzdőtér nyitott, így a kezelőszemélyzet teljesen védtelen a kézifegyverek tüze, a vegyi fegyverek támadása és a repeszek ellen. A védőfelszerelések fejlesztése folyamatban van.

A kezelőszemélyzet egy részét és a lőszereket szállító M548-as

A jármü népszerüségét jól jellemzi, hogy az Egyesült Államok szárazföldi csapatain kívül Belgium, Görögország, Irán, Izrael, Olaszország, Japán, Jordánia, Hollandia, Pakisztán, Szaúd-Arábia, Dél-Korea, Spanyolország, Tajvan, az Egyesült Királyság és Németország alkalmazza.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-31 11:17:54
1914. szeptember 5-én még csak egy hónapja tartott az I. világháború, de aznap délután örökre megváltozott a tengeri hadviselés, mert egy tengeralattjáró először süllyesztett el modern torpedóval egy hadihajót.
2017-07-27 10:08:12
Az alakulat Szomódon található helyőrségi lőterén ünnepelték fegyvernemi napjukat a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár 11. Harckocsi Zászlóaljának katonái július 25-én, kedden.
2017-07-26 13:47:10
A sikeresen teljesített Tobruq Legacy 2017 többnemzeti, kis-közeli hatótávolságú légvédelmi rakéta harcászati gyakorlat, valamint az éleslövészet után hazatértek az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred honvédjei Csehországból.
2017-07-20 10:06:56
Magazinunkban évek óta beszámolunk az MH 1. Honvéd Tűzszerész- és Hadihajós Ezred kábító- és robbanószer-kereső kutyáinak, illetve vezetőiknek tevékenységéről, májusi számunkban pedig bemutatkoztak az MH Katonai Rendészeti Központ „kutyásai” is.
2017-07-20 09:51:47
Elérkezett a régóta várt alkalom. Az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred honvédei két év után ismét légvédelmi rakéta éleslövészeten bizonyíthatták szakmai felkészültségüket, melyre idén a TOBRUQ LEGACY 2017 gyakorlat kínált lehetőséget Csehországban.
2017-07-19 10:14:30
A TOBRUQ LEGACY 2017 többnemzeti, kis-közeli hatótávolságú, légvédelmi rakéta harcászati gyakorlat és a TOBRUQ ARROW 2017 éleslövészet már javában tart, a rendezvények fő napjai azonban még hátra vannak.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 08. 17., 12:03
Kiválóan teljesít a kiképzéseken az észtországi Training Bridge 2017 feladaton résztvevő Lövészszázad Harccsoport állománya. A terep sajátosságai miatt a foglalkozások fő hangsúlyát a gyalogos harcászatra helyezték.
2017. 08. 15., 15:54
Kína lassan a világ vezető gazdasági hatalma lesz, de hadereje közel sem olyan ütőképes, mint létszáma és az ország forrásai alapján sejteni lehetne.
2017. 08. 08., 14:45
Kritikus időszakot élünk a magyar honvédelem ügye szempontjából.

  JETfly Magazin

A védelmi és biztonsági profilú Saab idén is általános partnere a Szlovák Nemzetközi Légi Fesztiválnak (SIAF), amelyet 2017. augusztus 26-án és 27-én rendeznek a szlovákiai Sliač légi bázison.