2017. 01. 24. kedd
Timót
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hollandia: Patriot igen, MEADS nem

Art of WAR  |  2015-12-03 13:09:25

Hollandia úgy döntött, hogy a már meglévő, a Raytheon hadiipari vállalat által gyártott Patriot légvédelmi rakétaütegeit modernizálja egy olyan új légvédelmi rendszer vásárlása helyett, mint a Lockheed Martin Medium Extended Air Defense System (a továbbiakban: MEADS) légvédelmi rakétarendszere. A döntés nem segíti elő a Lockheed és MBDA Deutschland cégek – melyek közösen fejlesztik Németország számára a MEADS rendszert – azon reményteljes törekvését, hogy megnyerjék NATO-országokat a MEADS rendszer rendszerbe állítására.

Egy ipari forrás szerint, Hollandia a MEADS rendszer megvásárlása helyett, 2017 és 2021 között modernizálni fogja PATRIOT ütegeit, legalább 2040-ig meghosszabbítva azok hadrafoghatóságát. A forrás szerint Hollandia azzal indokolja döntését, hogy jobb a PATRIOT rendszer modernizálása, mint várni egy olyan légvédelmi rendszerre, amely valószínűleg 10 éven belül sem készül el.

Jeanine Hennis-Plasschaert holland védelmi miniszter, a Holland Parlament egyik Honvédelmi Bizottsági ülésén elhangzott nyilatkozata szerint a (holland haderő által üzemeltetett) Patriot rendszer elérte üzemideje végét. Véleménye szerint, a holland döntést az a tény is ösztönözte, hogy Németország – aki a MEADS rendszer hadrendbe állítását tervezi – is legalább 2025-ig hadrendben tartja a Patriot légvédelmi rendszert, ugyanakkor szerinte az együttműködésre képes légvédelmi rendszerek alkalmazása is fontos. Azt is elmondta, hogy a Patriot rendszer fejlesztése volt a kedvezőbb befektetés, mivel annak a MEADS rendszerrel való felváltása túlságosan költséges lenne, különösen, ha figyelembe vesszük a két rendszer 2040-ig számított fenntartási költségét. A fegyverrendszer modernizálása érdekében Hollandia nemrég visszavonta Patriot ütegeit a török-szír határról. (Az Egyesült Államok és Németország szintén így tesz, míg a spanyol szerepvállalással jövőjével kapcsolatos döntés egyelőre várat magára – a szerkesztő kiegészítése).

Egy másik ipari forrás szerint a rakétavédelmi cégek Lengyelországban tartott védelmi konferenciáján napirendre került a holland védelmi miniszter nyilatkozata is. A forrás megjegyezte, hogy miközben Hollandia egy kis összeget tervez költeni a Patriot ütegek hadrendben tartási idejének meghosszabbítását célzó program keretében olyan fejlesztésekre, mint példul új érintőképernyők, addig az ország nem írt ki közbeszerzési pályázatot, nem vizsgálta felül a lehetséges alternatívákat, illetve a következő év költségvetésének tervezésében még csak az előkészítő fázisban tart.

A Lockheed Martin és MBDA Deutschland cégek várják, hogy jövőre aláírják a szerződést Németországgal a MEADS rendszer gyártására. Szeptemberben a Londonban megrendezett DSEI (Defence and Security Equipment International) kiállításon Marty Coyne, a Lockheed Martin MEADS igazgatója azt nyilatkozta az újságíróknak, hogy a szerződés megkötésével "úgy gondolja: a MEADS rendszernek meglesz a lehetősége, hogy a NATO légi és a rakétavédelmi rendszerévé váljon". Meg kell jegyezni, hogy a modernizált lég- és rakétavédelmi képesség piaca egy aranybánya. Coyne szerint "Óvatos becslés alapján mintegy 100 milliárd dollárt költenek az országok erre a következő 15 évben".

Nem olyan régen, a MEADS rendszer jövője szilárd alapokon állt. A MEADS rendszer fejlesztése egy háromoldalú, nemzetközi – amerikai, német, olasz – megállapodással kezdődött. Az Egyesült Államok végül elvetette terveit, hogy a Patriot rendszer leváltására megvásárolja a MEADS lég- és a rakétavédelmi rendszert, de beleegyezett, hogy 800 millió dollárt költ a két éves fejlesztési fázis befejezésére, ami azt jelenti, hogy mind a három ország hozzáfér a program során kifejlesztett technológiához. (Az igazsághoz hozzátartozik, hogy „elősegítette” a döntést, hogy amennyiben elhagyta volna a programot, a háromoldalú megállapodás szerint ennél az összegnél többet kellett volna neki fizetni a partnereknek. A részleteket lásd: itt – a szerkesztő kiegészítése). A program jövője Németország döntésétől függött, mivel Olaszország, akinek kell a MEADS rendszer, nem engedheti meg magának, hogy egyedül folytassa a fejlesztést. Így a Lockheed és az MBDA cégek több, mint egy évet vártak Németországra, hogy az a végső döntéséhez szükséges elemzéseket elvégezze.

Wolfram Lautner az MBDA Deutschland kommunikációs igazgatója azt nyilatkozta, hogy júniusban Németország végül úgy döntött, befejezi a fejlesztést és megkezdi a MEADS TLVS gyártását, amely egyaránt képes a nagy hatékonyságú PAC-3 és a német IRIS-T kis hatótávolságú rakéták indítására. A Lockheed cég reménykedett abban, hogy megnyeri Lengyelország "WISLA" pályázati kiírását egy új lég- és a rakétavédelmi rendszerre, azonban Lengyelország úgy döntött, hogy egy már hadrendben lévő, bizonyított rendszerre van szüksége, ezért elvetette a MEADS rendszert, amely fejlesztése már a végéhez közelített.

Hollandia döntése, a védelmi minisztere szerint, összhangban van más országok Patriot korszerűsítési és beszerzési programjaival, köztük az Egyesült Államokéval. Mégis, az Egyesült Államok azt tervezi, hogy kifejleszt egy jövőbeni rendszert, egy úgynevezett Integrált Lég- és Rakétavédelmi Rendszert, amelyet valószínűleg nem egyetlen rakétavédelmi cég fog kifejleszteni. A szárazföldi hadsereg már kiválasztotta a Northrop Grumman cég által kifejlesztett Integrated Battle Command System harcvezető rendszert és a PAC-3 MSE (Missile Segment Enhanced) elfogó rakétát. Ugyanakkor a szolgálatnak még el kell döntenie, hogy az indítóállvány, a felderítő és tűzvezető radarok vonatkozásában hogyan, mit és mikor fog beszerezni. A rakétavédelmi szakemberek szerint az alternatív megoldások elemzése várhatóan az év végére fejeződik be.

Eközben a Raytheon Co. teret nyer Lengyelország új lég- és rakétavédelmi rendszerének kifejlesztésében, a lengyel ipar számára kiadott elsőkörös ajánlatkérésével. A cég közleménye szerint a felhívás célja, hogy a lengyel cégek nyújtsanak be partnerségi javaslatokat a Lengyel Patriot rendszer főbb elemeinek tervezésére, fejlesztésére és gyártására.

Fordította: Dede Gyula

Forrás: MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
2017-01-11 12:14:03
A szerb védelmi és belügyminisztérium a napokban szerződést kötött az európai Airbus Helicopers vállalattal 9 darab H-145M típusú forgószárnyas vásárlásáról. Korábban, még 2016. októberben a felek már aláírtak egy memorandumot az ügyben.
2017-01-03 13:39:26
Nem panaszkodhatunk: a 2016-os év számos haditechnikai csemegével szolgált az érdeklődők számára. Ezekből választottunk ki „hadszínterenként” egyet-egyet, a világűrtől a tengerekig.
2016-12-27 20:13:51
Dr. Koller József ezredessel, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis megbízott parancsnokával az elmúlt időszak helyi tapasztalatainak összegzése mellett áttekintettük a megvalósításra váró jelentősebb terveket, fejlesztéseket is.
2016-12-21 09:21:09
Zrínyi 2026 névvel, tízéves honvédelmi és haderőfejlesztési programot indít a Magyar Honvédség jövő januárban, ez lesz az elmúlt 26 év legnagyobb haderőfejlesztési vállalkozása - jelentette be dr. Simicskó István honvédelmi miniszter december 20-án, kedden, Budapesten, egy háttérbeszélgetésen.
2016-12-15 09:29:07
Az afganisztáni, majd az iraki háború tapasztalatainak, illetve a felszerelések és a fegyverzet fejlesztésének köszönhetően ma már az amerikai nemzeti gárda „hétvégi harcosai” teljesen egyenértékűnek számítanak a hivatásos állományú hadsereg katonáival. Hosszú út vezetett idáig…
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 23., 09:48
2016 novemberében nem kevesebb, mint 464 darab, új gyártású T-90MSz közepes harckocsit rendelt az indiai kormány Oroszországtól, 2 milliárd dollárért.
2017. 01. 18., 11:24
Afganisztáni egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt kollégáitól köszönt el január 16-án, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka nevében dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka.
2017. 01. 12., 09:18

Tűzszerészek és hadihajósok – 2016.

Tragikus és szomorú évként vonul be 2016 az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred történetébe.
2017. 01. 11., 10:55
Az orosz haditengerészet zászlóshajója a 60 ezer tonnás Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó első alkalommal került éles harci bevetésre.

  JETfly Magazin