2017. 05. 25. csütörtök
Orbán
: 309 Ft   : 276 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nem kell a futurisztikus robotrepülőgép

Art of WAR  |  2007-02-20 20:32:00

A hidegháborúban elsősorban kémrepülőgépek kifejlesztéséről elhíresült, a Lockheed Martin hadiipari vállalat részeként működő Skunk Works legújabb munkája a MPUAV (Multi-Purpose Unmanned Aerial Vehicle). A tervek szerint ezt a futurisztikus megjelenésű robotrepülőgépet az Egyesült Államok Ohio osztályú tengeralattjáróiról indítanák, amelyeket eredetileg nukleáris ballisztikus rakéták bevetésére terveztek, ám mostanság új feladatköröket keresnek nekik. Úgy tűnik azonban, hogy a számos feladat ellátásra képes MPUAV egyelőre nem készülhet el.

 Az ok egyrészt az új rendszer kifejlesztésének tetemes költsége, másrészt létezik ennél jóval olcsóbb - igaz nem annyira futurisztikus - megoldás is. Az eredetileg polgári célokra kifejlesztett Scan Eagle mini robotrepülőgép a maga 18 kg üres tömegével 3 kg hasznos tehert hordozhat, és a csapásmérésen kívül már most minden olyan feladatot el tud látni, amelyeket az egyébként 2010-re kifejleszteni szándékozott MPUAV-től is elvártak. A Scan Eagle ráadásul lényegesen hosszabb ideig, 20 óráig képes a levegőben maradni az MPUAV tervezett 3 órájával szemben. Mint minden ilyen kategóriájú mini robotrepülőgépen, a Scan Eagle-n is a stabilizált videokamera az elsődleges müszer. A gép GPS segítségével előre programozott útvonalon repülhet illetve távvezérelhető is. A rendszer előnye, hogy már létezik levegőből és tengeralattjáróról indítható változata is.

Földről a Scan Eagle-t egy pneumatikus katapult segítségével indítják.

Előbbi esetben a repülőgép egyik pilonjáról (már folyik az MV-22-ről és C-130-ról való indítás kifejlesztése is), utóbbiban torpedóvetőcsövekből indítják. Ezen a változaton mindkét esetben az indításkor a szárnyak 90 fokban hátrafordított állapotban vannak, amelyek a motor indulásával nyílnak ki. Nyílván a visszatérés repülőgép esetében nem megoldott, ám a tengeralattjárók és vízfelszíni egységek újra fedélzetükre vehetik a jármüvet.

Elsősorban part menti tevékenységek támogatása lett volna az MPUAV feladata.

Szintén a Scan Eagle mellett szól beszerzési költség, u.i. a legdrágább változat is ára sem haladja meg a 100.000 dollárt. Az MPUAV valószínüleg 10 millióba került volna. Ezen felül létezik azonban egy másik, kevésbé kézzel fogható érv is, amely az MPUAV ellen szól: egyszerüen arról van szó, hogy az USA haditechnológiai fejlettsége jelentős mértékben felülmúlja a második legfejlettebb ország színvonalát is, így egyszerüen semmi sem indokolja az MPUAV megjelenését - egyelőre.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-05-03 15:25:04
1914. október 27-én reggel, a Royal Navy nyolc modern hadihajója haladt északnyugat felé az Ír-tengeren, hogy lőgyakorlatot tartson a Skóciai nyugati partja mellett fekvő Mull-sziget, Loch na Keal nevű tengeröblében.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 23., 10:04
Precíz mentés slágerekkel: felkészült forgószárnyasok versenyeztek a német bázison.
2017. 05. 22., 12:44
Donald Trump amerikai elnök május 20-ai Szaúd-Arábiai látogatása mega üzletet hozott az Egyesült Államok két legnagyobb katonai gyártójának, a Lockheed Martinnak és a Boeingnak.
2017. 05. 19., 12:27
A Fehérvár Köszönti Katonáit elnevezésű gálaesten ünnepelte megalakulásának tizedik évfordulóját az MH Összhaderőnemi Parancsnokság május 18-án, csütörtökön.
2017. 05. 16., 13:12
A 2018-as költségvetéssel folytatódik a védelmi kiadások bővítése Magyarország és ezzel együtt Európa biztonsága érdekében.

  JETfly Magazin

Az Egyesült Államok Légiereje (USAF) május 15-én jelentette be a hírt, mely szerint az F-35 Lightning II Joint Strike Fighter (JSF) katapultülése miatti súlykorlátozást visszavonja.