2017. 02. 21. kedd
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tisztelgés az amerikai katonai repülés megszületésének emlékére

Art of WAR  |  2007-03-26 18:52:30

Egy háromgépes Stearman kötelék tisztelgett a texasi Fort Sam Houston légterében. A repülőgépek a kilencvenhét évvel ezelőtt megszületett amerikai katonai repülésre emlékeztek, amikor Benjamin Foulois hadnagy az USA híradós hadtestének első számú repülőgépével levegőbe emelkedett. A földi emlékünnepséget Robert H. Karre, a légierő nyugállományú ezredese nyitotta meg. Ezután Oliver „Ollie” R. Crawford méltatta Foulois érdemeit. Végül pedig koszorút helyeztek el a gránit emlékműnél.

97 évvel ezelőtt, 1910. március 2-án az amerikai hadsereg hadnagya, Benjamin Foulois a „Signal Corps Aeroplane No. 1” jelzésü gépével végrehajtotta az első repülést a Fort Sam Huston-i MacArthur Parade Fielden. 9 óra 30 perckor rendben felszállt, majd egy kört írt le a terület fölött, miközben sebessége elérte a 42 km/h-át. A mindössze 7 és fél perces repülés alatt, a pilóta 61 m magasságba emelkedett. Foulois hadnagy ezen a napon összesen 4 fel- és 3 leszállást hajtott végre, ugyanis az utolsó feladat során lezuhant gépével. Ezzel a bemutató repüléssel megszületett a katonai repülés és Benjamin Foulois hadnagyot az amerikai katonai repülés atyjának tartják.A jeles történelmi eseményen Bryan Cooke vezetésével, Mickey Chadwell és Jim Edell féle hármas Stearman kötelék légi tiszteletadást végzett. Ezt követően, Robert H. Karre nyugállományú ezredes nyitotta meg az ünnepséget. A vendégszónok, ezúttal Oliver „Ollie” R. Crawford volt, aki a néhai Foulois hadnagy kiemelkedő szerepéről beszélt. Elmondta, hogy Foulois pályája Fort Sam Houstonban kezdődött, és onnan csatázott a kongresszussal a repülés elfogadtatása érdekében, majd pedig, vezérőrnagyként került Washingtonba, mint a légi hadtest parancsnoka. A tábornok állhatatosan hitt a légierő fontosságában és irányítása alatt erős alakulat született. A repülőgépek mellett a taktikát és stratégiát is fontosnak tartotta, de külön kiemelte, hogy a katonai programok vagy konfliktusok kezdeményezésénél elengedhetlenül élvezni kell az amerikai polgárok támogatását is. Crawford hozzátette még, hogy a légierőnek minden körülmények között müködnie és törekednie kell a légi fölény biztosítására.

Ezen kívül röviden ismertették Benjamin Foulois életpályáját is. Elmondták, hogy Foulois 1908-ban diplomázott a katonaság híradós iskolájában, majd elsőként tanult meg a hadsereg Dirigible No. 1-es jelü – levegőnél könnyebb – motoros léghajóval repülni. A továbbiakban a Wright testvérek Flyer nevü gépének a kísérleteiben is közremüködött, és az ő javaslatára fogadták el ezt a repülőgépet a hadsereg számára.1910 februárjában Foulois hadnagyot áthelyezték Fort Sam Hosutonba, ahol egy csapatot választottak ki „repülő katonának”. A repülés fortélyait a Wright fivérek levélben elküldött útmutatásaiból sajátították el. Végül a hadsereg akkor még egyetlen repülőgépén, az Army Airplane No. 1-en tanulták meg az egyedül repülést. Éppen ezért Foulois tábornok később humorosan csak „posta-szolgálati pilótáknak” titulálta magukat, akik a Wright-féle levelek alapján szerezték összes repülő-tudásukat.

Foulois 1911 júliusban visszatért a híradó hadtest repülő iskolájába, North Islandba. 1913 decemberében, pedig a kaliforniai San Diego-ba került. Később ő lett az 1. repülő század parancsnoka is, amelyik 1916-ban a Pancho Villánál feltartóztatta a mexikóiakat. Majd 1917-1918 között a franciaországi expedíciós erők légi szolgálatának lett a parancsnoka. Foulois tábornok 1929-1930 között a Wright Field-i hadosztályt irányította, majd végül 1931. december 20-án kinevezték a hadsereg légi hadtestének élére. Az aktív katonai szolgálatból 1935. december 31-én vonult nyugállományba. 1967. április 25-én halt meg.Az ünnepség végén a megjelentek, egyperces néma csenddel tisztelegtek, majd pedig, Karre ezredes, Oliver R. Crawford és a szintén nyugállományú Stewart Wyland ezredes koszorút helyezett el a katonai repülés születésének emelt gránit emlékmünél.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
2017-02-08 09:16:55
A második világháború vérzivataros évei után pár hónappal, 1946. február 6-án Bay Zoltán és tudóscsoportja hatalmas horderejű bejelentést tett. Radarjelek segítségével sikerült megmérniük a Föld-Hold távolságot, ezzel megalapozva a modern rádiócsillagászatot.
2017-01-25 10:00:46
Az elmúlt hónapok európai politikájának egyik központi kérdése a közös európai védelem ügye, az egységes irányítású haderő kialakítása volt.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 15., 09:29
Napjaink folyamatosan változó világában is a régi értékek, így a bajtársiasság, a bátorság, az önfeláldozás, a közösségért való kiállás a legfőbb katonai erények – fogalmazott dr. Simicskó István honvédelmi miniszter február 14-én, Budapesten, a haderő éves értékelő és feladatszabó vezetői értekezletén.
2017. 02. 13., 09:37
Amikor minden veszni látszott, Ernest E. Evans sorhajóhadnagy teljes gőzzel a japán flottára rontott.
2017. 02. 10., 09:20
Nincs is olyan messze határainktól a legközelebbi nukleáris támaszpont.
2017. 02. 08., 09:28
A katonák nagyon hatékonyan végzik feladatukat, és tisztességesen helytállva segítik a rendőröket – fogalmazott dr. Benkő Tibor vezérezredes, Honvéd Vezérkar főnök február 7-én, kedden Kelebián, ahol megtekintette a Magyar Honvédség első határvédelmi bázisát.

  JETfly Magazin

Az Air&Cosmos újság a napokban tette közzé a hírt, miszerint rövidesen múzeumba kerülnek az A320-as, az A340-es és az A380-as utasszállító repülőgépek prototípusai.