2017. 07. 24. hétfő
Kinga, Kincső
: 305 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Forgószárnyas szamurájok

Art of WAR  |  2007-04-29 18:00:00

A többi japán fegyvernemhez hasonlóan a JGSDF önállósodása is 1954-ben történt meg. A majdan a szárazföldi erők alárendeltségébe kerülő pilóták képzésére azonban már 1952-től sor került, ehhez amerikai Piper L-21 és L-19 gépeket használtak. Jellegükből fakadóan a szárazföldi csapatok közvetlen harctéri légi támogatására – a specializált csatarepülőgépek mellett – főleg a helikopterek alkalmasak, így nem véletlen, hogy a japánok is nagy mennyiségű forgószárnyas repülőeszköz rendszeresítése mellett döntöttek.

Az 1950-es években nem kevesebb, mint 31 darab Sikorsky H-19 és 94 darab Bell H-13 került az újonnan létrehozott századokhoz. Ezek a korai típusok hosszú ideig meghatározó szerepet töltöttek be a szárazföldi erőknél, a váltótípusok ugyanis csak az 1970-es években jelentek meg nagyobb darabszámban. A hazai gyártású Kawasaki KV-107 harcászati csapat és teherszállító helikopterekből először 42 darabot állítottak rendszerbe, majd ez a szám 70-re bővült. A tandemrotoros szitakötők kezdetben alkalmazott feltünő kék-sárga-fehér festésükkel élesen elütnek a tereptarka vagy olajzöld harci helikopterektől. Pályafutásuk későbbi szakaszában azonban ezek a helikopterek is megkapták a katonai kamuflázst.

1969 és 1979 között a Kawasaki 117 darab OH-6J megfigyelő és futár helikoptert épített licenc alapján, majd újabb 153 darab módosított, OH-6D következett. Egy esetleges partraszállás elhárítására a TOW rakétákkal felszerelt, eredetileg a Bell cég által kifejlesztett AH-1S Cobra csatahelikoptert szemelték ki. A Fuji cég ennek a típusnak is megszerezte a licencgyártási jogát, így ismét a hazai ipar húzott hasznot a megrendelt 96 darab helikopter 1979-től kezdődő legyártásából. Az UH-1 Huey típus is rendszeresítésre került, két lépcsőben, három fő alváltozatból összesen több mint 200 darabot szállítottak le a csapatoknak. Ebben az időszakban a szárazföldi erők helikopterállománya egy igen jelentős megújuláson és bővülésen esett át, a régebbi típusok cseréjén túl ugyanis 290-ről több mint 400 darabra nőtt az egyidejüleg hadrendben álló forgószárnyasok száma. Az 1980-as években tovább folytatódott a szárazföldi erők repülőcsapatainak a fejlesztése, a KV-107-esek lassú kivonásával egyidejüleg megjelent a hasonló felépítésü, de lényegesen nagyobb teljesítményü CH-47J Chinook. Az első példányokat a megszokott módszernek megfelelően még megvásárolták, a többit azonban már Japánban építették meg a Kawasaki üzemeiben. Összesen 45 darab került leszállításra a JGSDF alakulatainak, ugyanakkor a légierő is kapott 23-at a kutató-mentő feladatok ellátására. A KV-107-esek utolsó példányai csak 2002-ben kerültek nyugdíjazásra, addig a két típus párhuzamosan üzemelt.

Az 1990-es években felmerült a kiöregedő Cobrák felváltása, melyre az AH-X program keretében kerestek alternatívákat. Az AH-1Z-vel szemben azonban a Boeing AH-64 Apache lett a nyertes, konkrét megrendelést azonban csak 10 helikopterre adtak le. 2005 decemberében Japán megkapta az első Apache-okat, ezzel új fejezet kezdődött a katonai rendeltetésü forgószárnyasok alkalmazása terén a távol-keleti országban. A Boeing a Fuji Heavy Industries céggel együtt gyártotta le az AH-64DJP Longbow Apache típusjelzésü harci helikoptert. A DJP változat alkalmas az AIM-92 Stinger rövid hatótávolságú levegő-levegő rakéták hordozására is. A tervekben szerepel további 50 darab Apache beszerzése is.

A japán ipar azon kevés terméke közé tartozik az OH-1-es, mely nem váltotta be a hozzá füzött reményeket

Az OH-6-osok felváltására tett sikertelen kísérletként értékelhető a Kawasaki OH-1 Ninja kifejlesztése. Az első felszállását 1996-ban teljesítő típusból mindössze 4 példány épült meg, a nagy sebességü felderítő helikopter azonban mindmáig nem terjedt el és gyakorlatilag esélytelen, hogy a több mint 250 darab még szolgálatban álló OH-6-ost felváltsák vele.A haditengerészethez hasonlóan a szárazföldieknél is egyre nagyobb számban jelennek meg az UH-60 Balckhawk helyi gyártású változatai. Az univerzális közepes szállító helikopterből a katonai vezetők hosszabb távon legalább 70 darabot be kívánnak szerezni, hogy a régi UH-1-eseket fel tudják velük váltani. Érdekesség, hogy a különböző amerikai gyártmányok, illetve az azokon alapuló saját típusok mellett európai eredetü forgószárnyasokat is rendszeresítettek. Még az 1990-es évek közepén született döntés arról, hogy a rövid távolságú VIP szállításokta az Eurocopter SA332 Super Pumát alkalmazzák. Összesen három példányt szereztek be, ezek a Kisarazu légitámaszpontról hajtják végre feladataikat.A szárazföldi erők üzemeltetésében lévő kevés számú merevszárnyas repülőgép közül a Mitsubishi LR-1 és LR-2 típusok emelhetőek ki, ezeket főleg kiképzési és kalibrációs célokra használják.A JGSDF állományában lévő repülőeszközöket öt parancsnokság alárendeltségében körzetek szerint osztották el. A JASDF felépítéséhez hasonlóan a szárazföldi erők is északi, észak-keleti, keleti, nyugati és középső körzetekre vannak osztva, ezek mindegyikéhez tartoznak felderítő, szállító és csatahelikopterek is. A századok nagy része vegyesen üzemelteti a főbb típusokat, nem ritka, hogy egy alakulat 4-5 különböző (UH-1, UH-60, CH-47, AH-1, OH-6) helikoptert alkalmaz feladatai ellátására. A meglévő technikai eszközök modernizálása, illetve az új helikopterek beszerzése folyamatos, a most futó programok közül a lassú ütemü Chinook és Blackhawk gyártás, illetve a folyamatban lévő AH-X project a legnagyobb jelentőségü.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-13 09:49:16
Büszkék vagyunk katonáinkra. Kiválóan felkészült katonákat láthattunk a gyakorlat során, példaértékű volt a bemutató − fogalmazott dr. Simicskó István honvédelmi miniszter július 12-én, a Black Swan 2017 elnevezésű nemzetközi gyakorlat kiemelt látogatói napján.
2017-07-14 09:26:18
Megérkeztek Csehországba az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred honvédei. A győri katonák a következő két hét során a TOBRUQ LEGACY 2017 elnevezésű gyakorlaton képviselik hazánkat.
2017-07-10 11:10:04
Korántsem hétköznapi lehetőség adódott Szolnokon, az Aba-Novák Kulturális Központban július 8-án, szombaton: magyar és amerikai katonák, valamint haditechnikai eszközeik töltötték meg a közeli parkolót, hogy a Black Swan 2017 nemzetközi gyakorlat résztvevői hivatalosan is bemutatkozhassanak a város lakóinak.
2017-07-06 09:50:17
Az első szó, ami eszembe jut arról, amit itt láttunk, az az együttműködés volt. Ennek láttuk ékes bizonyítékát, és szeretnék gratulálni minden egyes katonának, aki a felkészülésben és a bemutatóban részt vett, hiszen magas szinten, magas színvonalon művelik mesterségüket.
2017-07-06 09:42:12
A francia–brit erők nagy reményekkel indított 1917-es tavaszi offenzívája az első világháború korábbi éveinek forgatókönyve szerint zajlott: a német vonalakat nem sikerült áttörni, s a csupán méterekben mérhető előrenyomulásnak hatalmas ára volt.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 20., 09:14

Videón a drónvadász lézerfegyver

A világ első aktívan használt lézerfegyverét mutatta be az Egyesült Államok haditengerészete a CNN riportereinek, akik működés közben készíthettek videót a csendben támadó hadieszközről.
2017. 07. 19., 13:35
A Saber Guardian (Szablya Őre) 2017 fedőnevű rendezvénysorozat része az a keddi ejtőernyős légideszant-művelet is, melyet a pápai légibázis és a bulgáriai Bezmer repülőtere között végeztek.
2017. 07. 19., 13:22
Harminc év után látogatott izraeli kormányfő Magyarországra, Benjámin Netanjahu július 18-án, kedden Orbán Viktor miniszterelnökkel tárgyalt az Országházban. A magyar delegáció tagja volt többek között dr. Simicskó István honvédelmi miniszter is.
2017. 07. 18., 16:17
Az Oroszország ellen érvényben lévő szankciókkal indokolja a Honvédelmi Minisztérium (HM), hogy Mi–17-es szállítóhelikoptereinek nemrégiben Oroszországban elvégzett nagyjavítását nem használta ki arra, hogy egyúttal modernizálja az elavult, 30 éves gépeket.

  JETfly Magazin

1998. július 23-án, délután 3 óra előtt nem sokkal a 17-es oldalszámú MiG-29B repülőgéppel katasztrófát szenvedett Rácz Zsolt alezredes, aranykoszorús első osztályú repülőgép-vezető.