2017. 03. 24. péntek
Gábor, Karina
: 309 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Miről álmodik a Pentagon?

Art of WAR  |  2010-07-23 12:52:46

Olyan repülőgép kifejlesztésébe kezdett bele a Fejlett Védelmi Kutatási Tervek Ügynöksége (DARPA), vagyis az amerikai hadsereg tudományos és műszaki kutatási részlege, amely képes rá, hogy víz fölött alacsonyan szállva közelítse meg a célpontját, majd a felszín alá bukva tengeralattjáróként óvakodjon tovább és cserkéssze be végleg a kijelölt áldozatot.

A New Scientist folyóirat jelentése szerint a 2008-ban született elképzelés a tervjavaslatok elkészítésének stádiumába ért, és több külső fejlesztő is ismertette elképzeléseit. A DARPA egy éven belül elkezdheti a fejlesztési pénzek folyósítását. Bár a hidrodinamika és az aerodinamika elvei sok hasonlóságot mutatnak, a kihívás, amellyel a terv megvalósítására törekvőknek szembe kell nézniük, igen nagyok. Egy repülőgépnek például a lehető legkönnyebbnek kell lennie, hogy minél kisebb erőt igényeljen a levegőbe emelkedéshez, míg a tengeralattjárónak szilárdnak és vastag falúnak, hogy ellenálljon a víz nyomásának. A levegőnél nehezebb repülőgép a szárnyain képződő felhajtó erőnek köszönheti a felemelkedést, míg a tengeralattjáróba egyszerüen vizet pumpálnak vagy vizet eresztenek ki belőle, ha meg akarják változtatni úszótulajdonságait. Ez utóbbi problémán úgy is túl lehet lépni, hogy a víznél könnyebb tengeralattjárót építenek, és - mintha egy felfordított repülőgép lenne - a szárnyain képződő „felhajtó erőt” arra használják, hogy lefelé nyomja, és a víz alatt tartsa. Aztán ha elérkezik a támadás pillanata, a szárnyak állását megváltoztatják, és a tengeralattjáró újból a levegőben szállni képes repülőgéppé alakul át.

Graham Hawkes tengeralattjáró-konstruktőr hiszi, hogy a korszerü könnyü szénszálas kompozit anyagokból olyan jármü építhető, amely elég erős és könnyü ahhoz, hogy víz fölött és víz alatt is „szállhasson”. Már tervezett is egy víz alá merülő, Szuper Sólyom névre keresztelt eszközt, amely rövid szárnyaival egyszersmind 300 méter magasan tud repülni. Hawkes szerint ha sugárhajtómüvei és nagyobb szárnyai lennének, óránként 900 kilométeres sebességet érhetne el, és víz alatt is mintegy 18 kilométer/óra sebességgel haladhatna. Ilyen sebességeknél a víz és a levegő viselkedése azonos. „Fel lehet úgy fogni, hogy víz alatt is repül. Igenis megcsinálható! Csak sokat kell dolgozni rajta” - állítja a tervező. Arra is van megoldása, hogy a víznél könnyebb szerkezet hogyan kerüljön a felszín alá. Elképzelése az, hogy a halászmadarakat kell utánoznia, leszegnie az orrát, és úgy vágódnia a vízbe. Mint mondja, ez látványnak sem lenne utolsó.

Vannak egyéb, megoldásra váró tervezési gondok is. Ha a DARPA által megszabott 44 kilométeres hatósugarat a ma ismert és használatos energiatelepekkel kívánják biztosítani, akkor azok nehezebbek lesznek, mint maga a repülőgép-tengeralattjáró, ráadásul a szokványos üzemanyag elégetéséhez levegőre van szükség, vagyis a jármüvet az amatőr könnyübúvárokéhoz hasonló vízipipával kell ellátni, és nem merülhet mélyebbre néhány méternél. A sugárhajtómüvek, amelyek üzemi hőmérséklete több száz Celsius-fok, valószínüleg felrobbannának a hirtelen hőmérsékletváltozástól, amikor a gép vízbe merül, a szelepes motorok pedig nem tudnának müködni a víz alatt. Fejtörést okozó problémák tehát vannak bőségesen, és úgy tünik, hogy a Pentagon álmának megvalósulására még egy darabig várni kell.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-13 15:40:22
A német védelmi minisztérium a napokban döntést hozott arról, hogy az amerikai Northrop Grumman vállalattól MQ-4C Triton típusú pilóta nélküli repülőeszközöket vásárol. A Tritonok leszállítása 2025 után kezdődik meg.
2017-03-10 11:38:40
2017. február 27-én levegőbe emelkedett a legújabb kínai felderítő és csapásmérő feladatokra is alkalmas Wing-Loong II típusú drón. A pilóta nélküli repülőgép összesen 31 percet töltött a levegőben.
2017-03-14 11:36:54
Mindkét kontingens katonái tisztességgel és becsülettel helytálltak − jelentette ki Huszár János vezérőrnagy, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka március 13-án, hétfőn Tatán, az MH Iraki Kiképzés Biztosító Kontingens (MH IKBK) harmadik, valamint az MH KFOR Kontingens tizenötödik váltásának visszafogadó ünnepségén.
2017-03-02 09:19:39
A Krím orosz katonai erőkkel történt elfoglalásának, majd a kelet-ukrajnai háború eseményeinek köszönhetően ismét az országvédelmi képességek kerültek előtérbe a NATO-ban. Fokozottan vonatkozik ez a leginkább érintett kelet-európai tagországokra.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 23., 09:31
Hét Bács-Kiskun megyei katona is tagja az ENSZ ciprusi békefenntartó missziója következő váltásának. Valamennyien a kecskeméti repülőbázison dolgoznak, egy év külszolgálatot vállaltak.
2017. 03. 16., 11:39
A magyar katonák eddig is bebizonyították, hogy tudásban, felkészültségben bármikor felveszik a versenyt más nemzetbeli bajtársaikkal.
2017. 03. 14., 11:01
A bukaresti szociálliberális kormány hatályon kívül fogja helyezni az előző szakértői kabinet holland hadihajók beszerzéséről szóló határozatát.
2017. 03. 10., 10:25
A Magyar Honvédség szeretné megnyugtatni a lakosságot, hogy semmilyen veszély nem fenyegeti a szentendrei laktanya környékén sétálókat.

  JETfly Magazin

2017. március 16-tól április közepéig hat darab Eurofighter Typhoon állomásozik az izlandi Keflavik repülőterén. A vadászrepülőgépek az Olasz Légierő alakulataitól érkeztek és a NATO észak-európai légvédelmi készültségi erőit fogják támogatni.