2017. 05. 29. hétfő
Magdolna
: 308 Ft   : 275 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

5 év repülés egyhuzamban? Miért ne?!

Art of WAR  |  2010-09-17 11:13:54

A felderítő feladatkört betöltő katonai légi járműveknél, legyenek pilóta nélküliek vagy személyzettel repülők, mindig is fontos volt a minél hosszabb levegőben tölthető idő. Ezt a repülőgépgyártók mindig próbálták a lehető legjobban megnövelni az elődökhöz képest, és mára sikerült is jelentős eredményeket elérni ezen a téren. Azonban a Boeing most újraértelmezte a \"hosszú őrjáratozási idő\" (angolszász terminológiában long endurance) fogalmát, méghozzá nem is akárhogy.  

A Pentagon szeptember 15-én hozta nyilvánosságra, hogy a Boeing elnyert egy szerződést a DARPA-tól, melynek célja, hogy létrehozzanak egy olyan pilóta nélküli légi jármüvet, ami extra hosszú ideig a levegőben tud maradni. Ráadásul kritérium volt, hogy ehhez ne használjon hagyományos üzemanyagokat, vagyis napenergiával kell majd müködnie. A repülőipari óriásvállalat mérnökei pedig nem tétlenkedtek, és korábbi tapasztalataikra alapozva létrehozták egy olyan típus terveit, mely 5 éven át is képes lesz egyhuzamban repülni.

Fotó: Boeing

A DARPA Vulture (Keselyü) névre hallgató projektjének majdani eredményét így a Boeing Phantom Works részlege készítheti majd el. A típus kialakítását tekintve egy ’repülő szárny’ lesz, melynek egész felületet napelemként funkcionál majd, s a Naprendszer központi csillagából nyert energia hajtja majd meg az elektromos erőforrásokat, melyek a Solar Eagle névre keresztelt jármü mozgatásáról fognak gondoskodni. A cégnél már rendelkezésre áll a prototípus, mely egyelőre 30 napos repülésekre képes, ám amint azt Darryl Davis, a Phantom Works vezetője elmondta: ennél sokkal többet szeretnének elérni a közeljövőben.

A majdani típusnak a 60-90 000 láb (18 200 – 27 400 méter) közötti magasságtartományban kell majd járőröznie öt évnél is hosszabb ideig 450 kg hasznos teherrel, óránkénti 5kW-ot energiafogyasztás mellett. A 122 méter széles szerkezet a létrehozásának oka az volt, hogy a Pentagon igénye jelentősen megnőtt a felderítő eszközök iránt, s a DARPA így kívánta egyesíteni a müholdak és a kémrepülőgépek előnyeit. A Vulture programot 2008-ban írták ki, és a Boeing mellett a Lockheed Martin és a Aurora Flight Science cégek pályáztak Odüsszeusz névre hallgató szerkezetükkel, mely az első fázisban vereséget szenvedett, így előbbi cég nyerte el a 3,8 milliós előzetes szerződést.

A Solar Eagle prototípusa

A második fázisra már 155 milliót kapott a Boeing, ebből sikeresen lefolytattak egy berepülési programot, mely során a prototípus összesen 90 napot repült, és 1 kW/órás energiafelhasználás mellett 90 kg-nyi teherrel 99%-os megbízhatóságot produkált. A DARPA teljesen meg van elégedve az eredményekkel, így továbbra is támogatja a fejlesztést, melynek következő állomása a teljes méretü nullszériás példányok megépítése lesz.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-19 10:41:02
A Polish Armaments Group-hoz tartozó Nitro-Chem S.A. vegyi üzem a Rheinmetall Defence-hez tartozó RWM Italia céggel közösen gyárthat Mk-82 és Mk-84 jelzésű bombákat a lengyel F-16-osok számára a lengyelországi Bydgoszcz-ban.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 26., 09:44

Éleslövészetet tartottak a központi gyakorlótéren

Az MH 25. Klapka György Lövészdandár 101. Tüzérosztálya és 36. Páncéltörő Rakétaosztálya közvetlen irányzású lövészetet hajtott végre május 25-én, csütörtökön a Magyar Honvédség Központi Gyakorlótéren.
2017. 05. 25., 13:46
Galéria a Fire Blade helikopteres hadgyakorlat zárónapjáról.
2017. 05. 23., 10:04
Precíz mentés slágerekkel: felkészült forgószárnyasok versenyeztek a német bázison.
2017. 05. 22., 12:44
Donald Trump amerikai elnök május 20-ai Szaúd-Arábiai látogatása mega üzletet hozott az Egyesült Államok két legnagyobb katonai gyártójának, a Lockheed Martinnak és a Boeingnak.

  JETfly Magazin

2017. május 28-án az irkutszki repülőgépgyár területéről levegőbe emelkedett az első MSz-21-300 típusú utasszállító repülőgép. A repülés 30 percig tartott, melyet többnyire 1 000 méter magasan töltött el.