2017. 03. 23. csütörtök
Emőke
: 309 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Mi-24A, Mi-24D és Mi-24P helikopterek különböző filmekben

Art of WAR  |  2010-12-06 14:15:53

A Szovjetuniót különböző időkben sokféleképpen mutatták be a nézőknek, mint gonosz, rossz nagyhatalmat. A hidegháborús szembenállás során, az Amerikában készült filmek többségében a hős amerikai főszereplő - főszereplők ellenfelét egy, vagy több elvetemült KGB-s tiszt, gerilla, vagy épp az akkori szovjet barakkhoz hozzákapcsolható vietkong ellenálló képezte. Ezeket a gaz, ronda, kegyetlen ellenfeleket mindig úgy tették „élethűvé”, hogy mindenhova, ahova csak elfért/felfért méretes vörös csillagot festettek fel.

Ez persze nem vonatkozik a klasszikussá vált AK-47, RPG-7 kézi- és páncéltörő fegyverekre, hiszen ezek már szimpla megjelenésükkel is jelképezték a rendszerben tartó országot.Viszont én most kifejezetten csak a népszerü, és közismert filmekben fellelhető harci helikopterekre koncentrálnék. Először is az igazi etalonnak számító – igaz teljes mértékben oroszok által megrendezett –filmet a 9. századot (9 rota) említeném meg. Aki igazi levegőben függeszkedő, majd alacsonyan áthúzó Mi-24P-ket és teljes fegyverzettel szépen megpakolt Mi-17-eseket akar látni, és hallani – merthogy a hang is nem kevésbé tökéletes – ő, úgy hiszem megtalálta a számára ideális filmet. (A 9. század amúgy a Szovjetunió afganisztáni szerepvállalásának kíván emléket állítani.) Ízelítőül egy videó a filmből:

A Szovjetunió technikáját a hitelesség szempontjából a második legjobban bemutató – immáron amerikai – film véleményem szerint a Fegyvernepper (Lord of War) mely 2005-ben készült el, és egy Amerikába kivándorolt ukrán férfi életét követi nyomon, aki elismert és rettegett fegyvercsempésszé növi ki magát az évek során.

A filmben a rengeteg egyéb haditechnika (T-72, BMP, BTR) mellett a figyelmes néző rögtön kiszúrhatja a hangárban, a csak egy rotorlapáttal ékeskedő Mi-24D-t, de egy másik jelenetben a trélerre felpakolt Mi-24A is jól kivehető a képkockákról. Mielőtt azonban a jól látható – így beazonosítható Mi-24A-ra rátérnék – röviden megemlíteném, hogy a film akciódús jelenetei során találkozhatunk még egy An-12-es teherszállító és egy orosz felségjelzésü L-39-es kiképző-gyakorló repülőgéppel is.

A filmben szereplő 9Q-CIH polgári jelzésü An-12 további érdekessége amellett, hogy filmes szerepet kaphatott, az hogy nem sokkal a film forgatása után, egészen pontosan 2005. január 8-án Bukalaza-ban (Uganda) humanitárius segélyszállítmányozás közben a fedélzeten tartózkodó hat fővel együtt katasztrófát szenvedett.

 

A Mi-24D helikopter a Fegyvernepper címü filmben

A másik Mi-24-es helikopter jóval hosszabb ideig követhető nyomon a képernyőn, így itt már pontos típus-meghatározás is lehetséges, sőt a jól kivehető (sárga 34) oldalszám révén a filmben szereplő helikopter mai fellelhetőségének megállapítására is mód nyílik.

Már elsőre látszik: egy Mi-24A-val van dolgunk

Mielőtt azonban meghatároznánk a filmben szereplő Mi-24A típusát, röviden áttekintem a korai 24-es helikopterváltozat történetét.A Mi-24A-nak két (harci) verziója létezett; a 240-es és a 245-ös gyártmány. Előbbibe a kísérleti széria gépei, míg az utóbbiba a már rendszerbe állított „A”-k tartoztak bele, melyeket 1970-től kezdtek el gyártani az oroszországi Arzenyev gyárban. Mivel a nyugati hírszerzés a 245-ös szériáról előbb szerzett tudomást, mint a 240-esről, így előbbi kapta a Hind-A, míg utóbbi, de egyben korábbi, a Hind-B NATO kódjelet. A Hind-C jelölés a 244-es gyártmányt, vagyis a kiképző Mi-24U-t rejti – nem összekeverendő a Mi-24D kiképző változatával, melynek jelölése Mi-24DU! A Mi-24U nem kapta meg a harci változat 12,7 mm-es egycsövü Afanaszjev A-12.7-es (TKB-481-es) géppuskáját. A kétfős személyzet elrendezése is úgy alakult, hogy a pilótafülkében hátul, baloldalt-középen helyet foglaló pilóta helyébe a növendék került, míg a fegyverkezelő operátor székében (akinek az ülése előrébb bal oldalt van), az oktatópilóta foglalt helyet.

A Mi-24A pilótakabinjának elrendezése számítógépes grafikán

A Mi-24A-nak létezett még egy változata, mely a filmben is látható. Ez pedig a 245M gyártmány volt. Jellemzői: Az elődhöz képest a - Mi-8-astól örökölt - farokrotor elrendezés megváltozott. Az órajárással megegyező irányba forgó főrotor forgatónyomatékát az immáron menetirány szerinti bal oldalra átkerült farokrotor, toló erővel egyenlíti ki a Mi-8-as húzóerejével ellentétben.Másik szembetünő különbség a helikoptert közelebbről megvizsgálva világlik ki. A 245M gyártmány ugyanis sárkányszerkezet megerősítése végett a szárnyak mögött – a menetirány szerinti bal oldalon – egy hét bordából álló vízszintes megerősítést kapott. Mindezt kiegészítették a helikopter elején – a pilótakabin és a deszanttér közötti mindkét oldali – sárkány szilárdságának egy függőleges irányú megerősítésével.

A filmben szereplő Mi-24A egy 245M gyártmány, bekeretezve a megerősített rész látható

Így tehát a filmben szereplő Mi-24-es típusát alighanem 100%-os pontosságúra mondhatjuk; ez egy Mi-24A éspedig a 245M szériából PZU (porszürő) nélkül. Azért kell ezt külön hangsúlyozni, mivel a legtöbb Mi-24A helikopter a TV3-117-es hajtómüvel szerelték fel, és nem volt olyan változat mely gyárilag PZU-val felszerelve került volna ki. Ezeket utólag szerelték fel a gépekre például az 1977-es Etiópiai bevetésük alakalmával, amikor is Szomáliai földi célpontokat kellett támadnia az egy századnyi - szovjet és kubai tanácsadók által üzemeltett és repült – Mi-24A helikoptereknek.

Egy 1992-ben készült kép két etióp Mi-24A-ról (245M gyártmány), melyek porszürővel lettek felszerelve

Visszatérve a filmben szereplő Mi-24A-hoz, hosszas keresgélés után rá sikerült akadnom a filmbe szereplő helikopter „eredetijére”. A sárga 34-es számú Mi-24A-t a filmrendezők a South African Air Force (SAAF) múzeumtól bérelték. A filmből vett képeket összevetve, a múzeumban készült képekkel megállapítható, hogy1. megegyezik a két gép típusa (mindkettő 245M gyártmány – megerősítések, PZU hiánya, stb.)2. megegyezik a sárga 34-es lajstrom, 3. a farokrotorok festésmintája (piros - fehér - piros)4. a farok végi felirat ONACHO (magyar gépeken: Vigyázz!!!) 5. mindkét gépen ugyanott fedezhető fel a piros „Kiváló Gép” jelzés (piros ötszögben látható stilizált repülőgépforma) 

A sárga 34-es oldalszámú Mi-24A 2002-ben a SAAF múzeumában – mögötte egy Super Frelon teherszállító helikopter farok része látható

A filmben látható Mi-24A bekeretezve a megegyező festésminták

Az, hogy a két gép terepfestése nem egyezik meg az annak tudható be, hogy a díszlettervezőknek egy „vérbeli szovjet” helikoptert kellett megalkotniuk, így az eredetileg világos- és sötétbarna színkombinációt egy sokkal oroszosabbra, a sötét- világoszöldre kellett lecserélniük, nem megfeledkezve a gép oldaláról elmaradhatatlan vörös csillagról sem.

Végezetül megemlítenék még pár érdekességet a Mi-24A helikopterekkel kapcsolatosan.A filmben látható Mi-24A habár egy 245M gyártmány, ennek ellenére egy igazi öszvér. Hiszen az SzRO-2-es saját-idegen felismerő rendszer hármas antennája már az olajhütő tetején látható – a 245-ös gyártmánynál ez még a pilótakabin felett volt – és a AI-9V segédhajtómü fúvócsövét is meghosszabbították, és lefelé irányították, de a fotógéppuska – mely a menet irány szerinti bal oldalon a lelógó Falanga indítósínek felett került elhelyezésre a 245M gyártmányoknál – még a 240-es és a 245-ösnél megszokott helyen található, a bal szárny belső fegyver-felfüggesztési pontja felett.

Az utolsó érdekesség. Noha a Mi-24A típus az 1970-es évek haditechnikájának fejlesztési csúcsát jelentette, melyen azóta az idő jócskán túllépett, ennek ellenére egyes országokban, mint például Vietnámban, még mind a mai napig repülnek a 244-es és a 245M gyártmány egyes példányai. Ezt akárhogy számoljuk is, mindenképpen minimum 40 évet (!) jelent aktív szolgálatban, és ez csak a Mi-24 típus „A” verziójának ideje! A rendszerben tartott Mi-24D/DU/V/P/PN stb. változatú helikoptereket illetően nem túlzóak azok a becslések, miszerint még a 2010-es évtől számítva 30-35 év múlva, azaz 2040-ben is találkozhatunk a Mi-24-es helikopterekkel a levegőben. A Vietnámi Mi-24A helikopterek száma persze már csak egy két példányra terjed ki, úgy mint a számomra ismert (és 2006 után még bizonyítottan repülőképes) 7401, 7402 oldalszámú kiképző (244 gyártmány, Mi-24U) és a 7427-es számú (245M gyártmány) Mi-24A.  

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-13 15:40:22
A német védelmi minisztérium a napokban döntést hozott arról, hogy az amerikai Northrop Grumman vállalattól MQ-4C Triton típusú pilóta nélküli repülőeszközöket vásárol. A Tritonok leszállítása 2025 után kezdődik meg.
2017-03-10 11:38:40
2017. február 27-én levegőbe emelkedett a legújabb kínai felderítő és csapásmérő feladatokra is alkalmas Wing-Loong II típusú drón. A pilóta nélküli repülőgép összesen 31 percet töltött a levegőben.
2017-03-14 11:36:54
Mindkét kontingens katonái tisztességgel és becsülettel helytálltak − jelentette ki Huszár János vezérőrnagy, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka március 13-án, hétfőn Tatán, az MH Iraki Kiképzés Biztosító Kontingens (MH IKBK) harmadik, valamint az MH KFOR Kontingens tizenötödik váltásának visszafogadó ünnepségén.
2017-03-02 09:19:39
A Krím orosz katonai erőkkel történt elfoglalásának, majd a kelet-ukrajnai háború eseményeinek köszönhetően ismét az országvédelmi képességek kerültek előtérbe a NATO-ban. Fokozottan vonatkozik ez a leginkább érintett kelet-európai tagországokra.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 23., 09:31
Hét Bács-Kiskun megyei katona is tagja az ENSZ ciprusi békefenntartó missziója következő váltásának. Valamennyien a kecskeméti repülőbázison dolgoznak, egy év külszolgálatot vállaltak.
2017. 03. 16., 11:39
A magyar katonák eddig is bebizonyították, hogy tudásban, felkészültségben bármikor felveszik a versenyt más nemzetbeli bajtársaikkal.
2017. 03. 14., 11:01
A bukaresti szociálliberális kormány hatályon kívül fogja helyezni az előző szakértői kabinet holland hadihajók beszerzéséről szóló határozatát.
2017. 03. 10., 10:25
A Magyar Honvédség szeretné megnyugtatni a lakosságot, hogy semmilyen veszély nem fenyegeti a szentendrei laktanya környékén sétálókat.

  JETfly Magazin

Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.