2017. 01. 21. szombat
Ágnes
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repülő múlt - Egy történet a 10418-as Mi-8-as helikopterről

Art of WAR  |  2011-02-03 09:42:00

Új, időszakosan megjelenő visszaemlékezés sorozatot indítunk az LHSN.HU weboldalon. Szeretnénk megemlékezni, visszaemlékezni a katonai helikopteres repülés múltjára, dicső pillanataira, vagy épp tragikus kimenetelű eseményeire. Olyan egykori pilótákkal, helikopter műszaki szerelőkkel beszélgetünk riportjainkban, akik szívesen felelevenítenek egy-egy érdekesebb eseményt katonai pályafutásukból.

Ezen a héten vendégünk volt Konyecsni Pál aki 1976 és 1979 között Mi-8-as típuson helikopter szerelőként teljesített szolgálatot Szolnokon valamint Szentkirályszabadján az egykori MN 6690 Közepes Szállítóhelikopter Ezrednél. Ez alatt a három év alatt Pali bácsi a 10418 oldalszámú Mi-8-as helikopteren dolgozott, ez volt az „ő gépe”.

„Kezemben tartok egy plexidarabot, ami a helikopter orrplexijéből való, és sajnos egy majdnem tragikus eseményre emlékeztet.” – Meséli Pali bácsi.

10418 Mi-8 plexidarab

A történet 1979. július 30-án játszódik, a 10418-as oldalszámú Mi-8-as a reggeli szabályos ellenőrzés és felkészítés után a szentkirályszabadjai repülőtérről Taszár és Kecskemét közötti újonnan kiképzett MiG-23 pilóták szállítására indult. Pali bácsi is majdnem a  gépen volt:

„Én is mentem volna a géppel, de mégsem. Kicsit késve értem ki a piros vonalra, és a gép otthagyott, nem kellett a földi szerelő…”

A személyzetről annyit lehet tudni hogy a gép kapitánya Horváth Tamás „Tökikém” becenevü pilóta, a fedélzeti technikus Aszalós Ferenc „Ferike” volt, a másodpilóta nevére pedig Pali bácsi már nem emlékszik.

„Na, az történt, hogy - folytatva a történetet - a gép, repülés közben valószínüleg rep.fegyelmezetlenség miatt túl alacsonyan repült, és az országos villanyvezeték hálózatot az orrfutó elkapta és elszakította. A legfelső „0” vezeték felcsapódott a gép orra előtt, és betörte a gép szélvédőjét. Na ezt a plexi darabot fogom én most itt a kezemben.”

A gép ezzel az „ügyes” manőverével a távvezeték két oszlopát is megrogyasztotta, és a sors érdekességeként az alatta fekvő mezőgazdasági táblába épp gyerekek végeztek valamilyen tevékenységet, azonban szerencsére a gép is problémamentesen kényszerleszállt, valamint a gyerekeknek sem lett semmi baja, tudtuk meg Pali bácsitól.

A 10418-as gépet aztán egy mentesítő helikopter a helyszínen újra olyan állapotba hozta, hogy az vissza tudjon repülni a szentkirályszabadjai repülőtérre, és a betört szélvédőn, valamint a vezeték okozta néhány sütési nyomon kívül nem lett baja.Pali bácsi viszont annál inkább kétségbe esett ugyanis csak arról tájékoztatták, hogy kényszerleszállt az ő gépe, és a reggeli munkanaplóval, amibe rögzítette a reggeli ellenőrzés során a folyamatokat, valamint az üzemagyagmintával behívatták a Katonai Elhárításra, hogy számoljon be a napi munkájáról Pali bácsi szavait idézve „A/4-esre Anyja neve öt példányba írja le mit csinált a géppel!”. Azért gondoljunk bele hogy ’79-ben a kommunista rendszerben milyen érzés lehet mikor hirtelen egy ekkora felelősség zúdul az ember nyakába, és még csak azt se tudja milyen okból kellett kényszerleszállást végrehajtania a gépének…

Aztán szerencsére aznap este a Nőtlen Tiszti Szállóban a szomszédja éppen a Katonai Elhárítás tisztje volt, akivel egy sör mellett tisztázták, hogy nem müszaki hiba miatt történt a baleset, és elnézést kért Pali bácsitól, a kellemetlenségekért és hozzá tette, hogy neki viszont ez volt a kötelessége…

Egyelőre ennyit a múltidézésről, hamarosan egy újabb érdekes történetet mutatunk be nektek.

Balogh Ákos

Galéria: Repülő múlt - Egy történet a 10418-as Mi-8-as helikopterről

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
2017-01-11 12:14:03
A szerb védelmi és belügyminisztérium a napokban szerződést kötött az európai Airbus Helicopers vállalattal 9 darab H-145M típusú forgószárnyas vásárlásáról. Korábban, még 2016. októberben a felek már aláírtak egy memorandumot az ügyben.
2017-01-03 13:39:26
Nem panaszkodhatunk: a 2016-os év számos haditechnikai csemegével szolgált az érdeklődők számára. Ezekből választottunk ki „hadszínterenként” egyet-egyet, a világűrtől a tengerekig.
2016-12-27 20:13:51
Dr. Koller József ezredessel, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis megbízott parancsnokával az elmúlt időszak helyi tapasztalatainak összegzése mellett áttekintettük a megvalósításra váró jelentősebb terveket, fejlesztéseket is.
2016-12-21 12:32:39
A Brit Hadsereg létrehozott egy új kiképző csoportot, amely célja az újonnan kialakítandó „Csapásmérő Dandárok” harci alkalmazási elveinek kidolgozása lesz. Az új szervezeti egységek a General Dynamics Ajax harcjármű-családjának eszközeivel lesznek felszerelve.
2016-12-21 09:21:09
Zrínyi 2026 névvel, tízéves honvédelmi és haderőfejlesztési programot indít a Magyar Honvédség jövő januárban, ez lesz az elmúlt 26 év legnagyobb haderőfejlesztési vállalkozása - jelentette be dr. Simicskó István honvédelmi miniszter december 20-án, kedden, Budapesten, egy háttérbeszélgetésen.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 18., 11:24
Afganisztáni egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt kollégáitól köszönt el január 16-án, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka nevében dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka.
2017. 01. 12., 09:18

Tűzszerészek és hadihajósok – 2016.

Tragikus és szomorú évként vonul be 2016 az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred történetébe.
2017. 01. 11., 10:55
Az orosz haditengerészet zászlóshajója a 60 ezer tonnás Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó első alkalommal került éles harci bevetésre.
2017. 01. 09., 12:27

A nagy hidegben is helytállnak a katonák a határon

  JETfly Magazin

Az Olasz Légierő aláírta a szerződést a Leonardo konszernnel, így megkezdődhet az első 5 darab Alenia Aermacchi M-345-ös kiképzőgép gyártása a berendelt 45 darabos tételből.