2017. 02. 24. péntek
: 309 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repülő múlt - Egy történet a 10418-as Mi-8-as helikopterről

Art of WAR  |  2011-02-03 09:42:00

Új, időszakosan megjelenő visszaemlékezés sorozatot indítunk az LHSN.HU weboldalon. Szeretnénk megemlékezni, visszaemlékezni a katonai helikopteres repülés múltjára, dicső pillanataira, vagy épp tragikus kimenetelű eseményeire. Olyan egykori pilótákkal, helikopter műszaki szerelőkkel beszélgetünk riportjainkban, akik szívesen felelevenítenek egy-egy érdekesebb eseményt katonai pályafutásukból.

Ezen a héten vendégünk volt Konyecsni Pál aki 1976 és 1979 között Mi-8-as típuson helikopter szerelőként teljesített szolgálatot Szolnokon valamint Szentkirályszabadján az egykori MN 6690 Közepes Szállítóhelikopter Ezrednél. Ez alatt a három év alatt Pali bácsi a 10418 oldalszámú Mi-8-as helikopteren dolgozott, ez volt az „ő gépe”.

„Kezemben tartok egy plexidarabot, ami a helikopter orrplexijéből való, és sajnos egy majdnem tragikus eseményre emlékeztet.” – Meséli Pali bácsi.

10418 Mi-8 plexidarab

A történet 1979. július 30-án játszódik, a 10418-as oldalszámú Mi-8-as a reggeli szabályos ellenőrzés és felkészítés után a szentkirályszabadjai repülőtérről Taszár és Kecskemét közötti újonnan kiképzett MiG-23 pilóták szállítására indult. Pali bácsi is majdnem a  gépen volt:

„Én is mentem volna a géppel, de mégsem. Kicsit késve értem ki a piros vonalra, és a gép otthagyott, nem kellett a földi szerelő…”

A személyzetről annyit lehet tudni hogy a gép kapitánya Horváth Tamás „Tökikém” becenevü pilóta, a fedélzeti technikus Aszalós Ferenc „Ferike” volt, a másodpilóta nevére pedig Pali bácsi már nem emlékszik.

„Na, az történt, hogy - folytatva a történetet - a gép, repülés közben valószínüleg rep.fegyelmezetlenség miatt túl alacsonyan repült, és az országos villanyvezeték hálózatot az orrfutó elkapta és elszakította. A legfelső „0” vezeték felcsapódott a gép orra előtt, és betörte a gép szélvédőjét. Na ezt a plexi darabot fogom én most itt a kezemben.”

A gép ezzel az „ügyes” manőverével a távvezeték két oszlopát is megrogyasztotta, és a sors érdekességeként az alatta fekvő mezőgazdasági táblába épp gyerekek végeztek valamilyen tevékenységet, azonban szerencsére a gép is problémamentesen kényszerleszállt, valamint a gyerekeknek sem lett semmi baja, tudtuk meg Pali bácsitól.

A 10418-as gépet aztán egy mentesítő helikopter a helyszínen újra olyan állapotba hozta, hogy az vissza tudjon repülni a szentkirályszabadjai repülőtérre, és a betört szélvédőn, valamint a vezeték okozta néhány sütési nyomon kívül nem lett baja.Pali bácsi viszont annál inkább kétségbe esett ugyanis csak arról tájékoztatták, hogy kényszerleszállt az ő gépe, és a reggeli munkanaplóval, amibe rögzítette a reggeli ellenőrzés során a folyamatokat, valamint az üzemagyagmintával behívatták a Katonai Elhárításra, hogy számoljon be a napi munkájáról Pali bácsi szavait idézve „A/4-esre Anyja neve öt példányba írja le mit csinált a géppel!”. Azért gondoljunk bele hogy ’79-ben a kommunista rendszerben milyen érzés lehet mikor hirtelen egy ekkora felelősség zúdul az ember nyakába, és még csak azt se tudja milyen okból kellett kényszerleszállást végrehajtania a gépének…

Aztán szerencsére aznap este a Nőtlen Tiszti Szállóban a szomszédja éppen a Katonai Elhárítás tisztje volt, akivel egy sör mellett tisztázták, hogy nem müszaki hiba miatt történt a baleset, és elnézést kért Pali bácsitól, a kellemetlenségekért és hozzá tette, hogy neki viszont ez volt a kötelessége…

Egyelőre ennyit a múltidézésről, hamarosan egy újabb érdekes történetet mutatunk be nektek.

Balogh Ákos

Galéria: Repülő múlt - Egy történet a 10418-as Mi-8-as helikopterről

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
2017-02-15 11:16:13
Az Nigériai Légierő vezetése a napokban jelentette be, hogy a brazil kormány jóváhagyta, hogy az Embraer Defence and Security Limited vállalat közreműködésével, A-29 Super Tucano típusú könnyű-támadó repülőgépet vásároljanak.
2017-02-08 09:16:55
A második világháború vérzivataros évei után pár hónappal, 1946. február 6-án Bay Zoltán és tudóscsoportja hatalmas horderejű bejelentést tett. Radarjelek segítségével sikerült megmérniük a Föld-Hold távolságot, ezzel megalapozva a modern rádiócsillagászatot.
2017-02-06 14:26:51
Az Orosz Fekete-tengeri Flotta tengeralattjáró-elhárító korvettjéről adtak le lövéseket az Ukrán Haditengerészet An-26-osára – a teherszállító éppen az ogyesszai gázmezők partmenti területe fölött repült.
2017-02-02 12:05:53
Február 3-án lesz a hivatalos búcsúztatása a világ első nukleáris meghajtású repülőgép-hordozójának, az USS Enterprise-nak. A hordozó kulcsfontosságú szereplője volt több fontos eseménynek, így az 1962-es kubai rakétaválságnak, de a részt vett az iraki és az afganisztáni missziókban is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 24., 16:39
Kiképzésre, felderítésre, a határőrizeti munkát segítő megfigyelésre, szükség esetén árvízi helyzet felmérésére is bevethetők lesznek a Magyar Honvédség új, rövidesen hadrendbe álló ZLIN típusú repülőgépei.
2017. 02. 21., 14:16
A fegyverkereskedelem a hidegháború óta nem látott szintre emelkedett a legutóbbi öt évben a világban.
2017. 02. 15., 09:29
Napjaink folyamatosan változó világában is a régi értékek, így a bajtársiasság, a bátorság, az önfeláldozás, a közösségért való kiállás a legfőbb katonai erények – fogalmazott dr. Simicskó István honvédelmi miniszter február 14-én, Budapesten, a haderő éves értékelő és feladatszabó vezetői értekezletén.
2017. 02. 13., 09:37
Amikor minden veszni látszott, Ernest E. Evans sorhajóhadnagy teljes gőzzel a japán flottára rontott.

  JETfly Magazin