2017. 02. 22. szerda
: 308 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Drónvilág: ez történt az idei Farnborough légiszalonon

Art of WAR  |  2014-08-07 11:06:49

Tekintsünk vissza a közelmúltban lezajlott Farnborough légiszalonra, mit mutattak a drónipar szereplői a világ egyik legnívósabb kiállításán és vásárán. Sajnos az UAV szektor méltatlanul alulértékelt maradt a sajtóban, pedig a piaci szakemberek ismét megerősítették előrejelzéseiket, mely szerint 2014 és 2023 között világszerte jelentős összegeket fognak megmozgatni a drónokkal kapcsolatos üzletek. A 49. Farnborough International Airshow-n hetvennél több, pilóta nélküli repülőgépet, alkalmazást vagy kiegészítőt gyártó vállalat vonult fel, igaz, legtöbbjük továbbra is a hadipari megrendelésekre fókuszált.

Az egyik legfelkapottabb hír az a francia-brit megállapodás volt, melynek értelmében egy pilóta nélküli harci repülőgép (UCAV – Unmanned Combat Aerial Vehicle) létrehozására indítanak közös projektet. A Future Combat Air System (FCAS) két, jelenleg külön-külön futó tanulmánygép, a brit BAE Systems Taranis-a és francia Dassault nEUROn tapasztalatait fogja magában egyesíteni. A Taranis-szal kapcsolatban a BAE képviselői bejelentették a második tesztsorozata sikeres lezárását, ezek során a gép már teljes értékü lopakodóként, a radarok számára csökkentett észlelhetőségü módban repült.

Taranis

A nEUROn-ról a májusi kötelékben-repülős akciója óta nem hallhattunk, most annyit árultak el, hogy az év további részében Franciaországban és Olaszországban fogják tesztelni, majd 2016-ban a svédországi Vidsel-be viszik, ahol már bombák ledobásával is kísérleteznek.

neuron

A „nagyok” közül a General Atomics volt ezúttal a legaktívabb, bemutatták az Advanced Cockpit Block 50 nevet viselő, frissen piacra dobott irányítóközpontjukat:

Advanced Cockpit Block 50

Gőzerővel dolgoznak a Predator-ok fejlesztésén is, útban van az RQ-1 A új verziója, a Predator  XP, mely június 27-én első, 35 perces próbarepülését teljesítette. Az XP minden külső paraméterét tekintve megegyezik az alapgéppel, de fejlettebb fedélzeti intelligenciát kapott, meg egy rakat egyéb belső tuningot. A Predator B-hez is érkezik egy módosított modell ER (Extended Range) megjelöléssel, ez a gép megnövelt üzemidejére utal. Az év végéig hosszabb szárnyak, külső üzemanyagtartályok és megerősített futómü révén szeretnék 27 óráról 42-ig feltornászni a drón levegőben töltött maximális idejét.

Predator

Az izraeli-palesztin konfliktus miatt nem volt túl vidám a hangulat az Elbit és IAI standjai körül, utóbbi cég ráadásul abból próbált reklámot csinálni magának, hogy Ghost, Heron, Eitan és Searcher (alul) modelljeik sikeres gázai bevetéseivel büszkélkedett.

Searcher

Visszafogottabb volt az Elbit, nyilván nem jött jól, hogy pont a vásárral egy időben került napvilágra az a videó, melyben egy símaszkos Hamász katona egy lezuhant (lelőtt?) Skylark-ot mutogat.  Hermes TM 450-es és 900-as drónjaikat csak hologramos formában prezentálták. A nagy nevü Thales és Textron nem erőltette meg magát pilóta nélküli repülőgépek terén, mindössze egy FFLMM (Free Fall Lightweight Multi-role Missile) nevü, kifejezetten drónok számára készült bombát mutogattak újdonság gyanánt. 

FFLMM

Nem kápráztatott el a Boeing Insitu és az Airbus sem, előbbi a ScanEagle és Integrator drónjaival, utóbbi egy Atlante nevü modellel letudta az UAV-hangárban való kötelező fellépést.

Atlante

Az AeroVironment sem rukkolt elő újdonsággal, de ők legalább a teljes palettát felvonultatták: Shrike, Puma, Raven és Wasp AE is tiszteletét tette Farnborough-ban.

AeroVironment

Az olasz Piaggio kiállította a Kalapácsfejüt, melynek tesztelése tavaly novemberben ért véget. Az olasz légierőnél állítólag már tervezik, hogy a hazai gyártású gépekre cserélik a jelenlegi Predator-okat, de ehhez még rengeteg próbarepülésre és papírmunkára lesz szükség.

Piaggio

A Turkish Aerospace Industries büszkén jelentette, a török hadsereg 10 darab ANKA-t rendelt 300 millió dollár értékben. Sőt, Egyiptom, Pakisztán és Szaúd-Arábia is érdeklődik a TAI gépe iránt, úgy tünik tehát, a Közel-Keleten sikerült konkurenciát teremteniük a Predatoroknak és Heronoknak.

Anka

Nyomul a portugál Tekever, ezúttal egy vadiúj, közepes hatótávolságú és repülési magasággal bíró gépet lepleztek le: a 4 méter hosszú AR5 Life Ray Evolution 50 kilogrammos hasznos teher melllett 12 órás üzemidőre képes.

Tekever

Magukkal hozták a kistestvért, az AR4 Evolution-t is, amit annyira könnyü összeszerelni, hogy még a riporternőnek is sikerült.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
2017-02-08 09:16:55
A második világháború vérzivataros évei után pár hónappal, 1946. február 6-án Bay Zoltán és tudóscsoportja hatalmas horderejű bejelentést tett. Radarjelek segítségével sikerült megmérniük a Föld-Hold távolságot, ezzel megalapozva a modern rádiócsillagászatot.
2017-02-02 12:05:53
Február 3-án lesz a hivatalos búcsúztatása a világ első nukleáris meghajtású repülőgép-hordozójának, az USS Enterprise-nak. A hordozó kulcsfontosságú szereplője volt több fontos eseménynek, így az 1962-es kubai rakétaválságnak, de a részt vett az iraki és az afganisztáni missziókban is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 21., 14:16
A fegyverkereskedelem a hidegháború óta nem látott szintre emelkedett a legutóbbi öt évben a világban.
2017. 02. 15., 09:29
Napjaink folyamatosan változó világában is a régi értékek, így a bajtársiasság, a bátorság, az önfeláldozás, a közösségért való kiállás a legfőbb katonai erények – fogalmazott dr. Simicskó István honvédelmi miniszter február 14-én, Budapesten, a haderő éves értékelő és feladatszabó vezetői értekezletén.
2017. 02. 13., 09:37
Amikor minden veszni látszott, Ernest E. Evans sorhajóhadnagy teljes gőzzel a japán flottára rontott.
2017. 02. 10., 09:20
Nincs is olyan messze határainktól a legközelebbi nukleáris támaszpont.

  JETfly Magazin

Az Air&Cosmos újság a napokban tette közzé a hírt, miszerint rövidesen múzeumba kerülnek az A320-as, az A340-es és az A380-as utasszállító repülőgépek prototípusai.