2017. 04. 23.
Béla
: 314 Ft   : 293 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Dübörög a lengyel drónipar

Art of WAR  |  2014-09-24 12:39:38

Komoly lemaradásban vagyunk északi barátainkhoz képest, a lengyelországi Kielce-ben már 23. alkalommal került megrendezésre az MSPO, mely napjainkra Kelet-Európa egyik legjelentősebb hadipari és biztonságtechnikai expójává nőtte ki magát. Drónok tekintetében évről évre egyre élénkebb a felhozatal, a kiállítók listáján olyan piacvezető nagyvállalatokat találhatunk, mint a Boeing, a BAE Systems, a Saab, az Elbit Systems vagy az IAI. A négy napos show rengeteg hazai cégnek adott lehetőséget a bemutatkozásra, mi most a lengyel UAV-gyártók újdonságait vettük górcső alá.

Nem spórolt a bemutatókkal a WB Electronics tulajdonában álló Flytronic, akik két merevszárnyú drónt lepleztek le Kielce-ben. A „Manta”  jellegzetes külsővel, szépen lekerekített orral, 3 méter hosszú szárnyakkal érkezik. Különleges képessége a helyből történő fel- és leszállás, de más merevszárnyú drónoktól eltérően ezeket a manővereket nem billenő rotorok, hanem egy, a gép törzse alá rejtett, fedett propeller-pár teszi lehetővé. Hibrid motoros meghajtást kapott, repülés közben egy benzinmotor folyamatosan utántölti a lítium-ion akkumlátorokat, így a Manta esetében közel 20 (VTOL módban 8) órás üzemidővel kalkulálhatnak a megrendelők.

Dübörög a lengyel drónipar

Egy kategóriával feljebb találjuk ezt a teltkarcsú FlySAR-t. A 110 kg-os, közel 6 méter szárnyfesztávolságú drónból eddig három prototípus készült; végsebessége 160 km/óra, maximális teherbírása 45 kilogramm.

Dübörög a lengyel drónipar

Júliusban nevet váltott a Bumar Elektronika, az idei kiállításra már PIT-RADWAR-ként vonultak be és tették közszemlére az Eurotech-el közösen fejlesztett E-310-es modelljüket. A kecses merevszárnyú UAV idén nyáron emelkedett először a levegőbe, tervezői 15 órás üzemidőről és 25 kilogrammos hasznos teherbírásról számoltak be.

Dübörög a lengyel drónipar

Érdekes „akcióval” hívta fel magára a figyelmet az ITWL, a lengyel légierő müszaki egyeteme. A kiállítás előtt néhány hónappal nyílt névadó versenyt hirdettek, levélben bárki javaslatot tehetett legújabb modelljük elnevezésére. Végül az öt és fél méter hosszú, összesen 570 kilogrammot nyomó óriás a nem túl fantáziadús „It-Air1”-re lett keresztelve. A fejlesztési munkálatokat egyébként nem kisebb vállalat, mint maga az Airbus koordinálta, de az első szegtől az utolsóig minden Lengyelországban került legyártásra.

Dübörög a lengyel drónipar

Bónuszként az ITWL kvadkoptere, a BSP Atrax megkapta a kiállítás legjobb védelmi eszközének különdíját. Ez a rendkívül masszív karbon multirotor nyolc, egymástól függetlenül müködö motorral lett felszerelve, ennek köszönhetően kategóriájában igencsak tekintélyes teljesítményre képes: 80 perces üzemidő és 15 kilogrammos teherbírás. Ráadásul a drón még két rotor egyidejü leállása esetén is biztonsággal elnavigálható.

Dübörög a lengyel drónipar

Az olasz AgustaWestland  cégcsoport 2010-ben vásárolta fel a lengyelek legnagyobb helikopter gyártóját és azóta igen szorosan együtt dolgoznak a PZL-Swidnik mérnökeivel. Most elhozták azt az SW-4 Solo Rotocraft helikopterüket, amely opcionálisan pilóta nélküli üzemmódra is alkalmas és amelyet júliusban már az Itáliai Védelmi Minisztérium magas rangú tisztjei előtt nagy sikerrel demonstráltak.

Dübörög a lengyel drónipar

Végül, de nem utolsó sorban, az alábbi ILX-27 személyében komoly vetélytársat kapott az osztrák Camcopter és a svéd Skeldar, igaz, a két lengyel egyetem által készített, 1100 kilogrammos szörnyeteg egyelőre nem kerül sorozatgyártásba. Pedig a drón paramétereinek ismertetésekor elképesztő adatokkal kábították a látogatókat: 300 kilogrammos teherbírás mellett 215 km/órás végsebesség! Egyedül a festésén lenne mit javítani.

Dübörög a lengyel drónipar

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-12 11:12:52
A fehérorosz Belta hírügynökség a napokban tette közzé, hogy 2017. április 7-én újabb Mi-8MTV-5 típusú forgószárnyasokat vehetett át az ország légiereje. A helikopterek a Macsulisah légibázisra érkezek, összesen 6 példány.
2017-04-05 09:24:10
A NATO-tag Lengyelország – földrajzi fekvésénél és történelménél fogva – jogosan tekint aggodalommal keleti határain túlra. Az észak-atlanti szövetség és Oroszország szembenállása egyre fokozódik, s ennek megfelelően a lengyel védelmi képesség, így a légvédelem erősítése sem maradhat el.
2017-04-04 09:15:03
Nem sok idejük lesz a Bakony természeti szépségeit csodálni az MH Bakony Harckiképző Központ katonáinak az idén sem, mert a sűrű tavalyi évhez képest 2017-ben tovább emelkedik a központ kezelésében lévő lő- és gyakorlótereken a különféle kiképzési napok száma.
2017-04-03 09:29:24
1942. október 2-án délután a Queen Mary óceánjáró Írország partjaitól északnyugatra járt, fedélzetén 843 főnyi személyzetén kívül csaknem 15 000 amerikai katonával.
2017-03-29 11:12:20
Amikor egy településen felszámolják a katonai szervezetet, legtöbbször nemcsak munkahelyek tucatjai szűnnek meg, hanem sokszor elvesznek a relikviák, és az évek múltával egyre inkább elhalványul az emlékezet is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 21., 09:51
Fontos követelmény lesz a radartendernél az olcsó működtetés, a rádióelektronikai fedés és a felderíthetőség csökkentése is.
2017. 04. 20., 12:57
A Geroi Arsenala tizenkét emberrel a fedélzetén tört ketté az erős viharban és süllyedt el szerdán a Fekete-tengeren.
2017. 04. 19., 11:25
Két magyar Gripen támogatása mellett tartott éleslövészetet az amerikai Apache század április 13-án, csütörtökön a várpalotai központi gyakorlótéren.
2017. 04. 18., 09:39
Az újrafelhasználható anyagok és az újra felhasználható rakéta. Új űrhajók, csökkenő orosz bevételek. Moszkva inkább India és Kína felé fordul?

  JETfly Magazin

A napokban arról jelentek meg hírek, hogy akár már a jövő héten, az amerikai törvényhozók megkezdik az egyeztetéseket, illetve megvizsgálják az A-29 Super Tucanok értékesítésnek kérdését Nigéria számára.