2017. 08. 17. csütörtök
Jácint
: 304 Ft   : 259 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repülőgép-hordozók az Olasz Haditengerészetben - I. rész

Art of WAR  |  2006-03-02 00:00:02

Az önálló haditengerészeti légierő létrehozásának és fejlesztésének gondolata már az I. Világháború idején megfogant a vezető nagyhatalmak flottáinak parancsnokaiban. Olaszországban is átalakítottak egy gyorsjáratú kereskedelmi hajót, a Quarto-t, hidroplánok hordozására, azonban ez egy kiforratlan próbálkozás volt csak, mely abból állt, hogy a hajó orr-, és farrészén is kialakítottak egy-egy hangárt, melyekben összesen nyolc kisméretű hidroplán fért el.

Indító katapultok és fogadó berendezések híján a vízre leeresztett gépek bevetés után is oda szálltak le, majd pedig felcsörlőzték őket a fedélzetre. Az Európa névre keresztelt hajó nem váltotta be a hozzá füzött reményeket és továbbfejlesztésére sem került sor. Ugyanakkor Nagy-Britanniában, Japánban és az USA-ban is az 1920-as években számos sikeres repülőgép hordozó tesztet hajtottak végre, és nekiláttak az új fegyvernem, a haditengerészeti légierő kialakításának. Nyilvánvalóvá vált, hogy egyik komoly flotta sem nélkülözheti a hadihajókat közvetlenül támogatni tudó, szárazföldi repülőterekről, vagy repülőgéphordozó hajókról felszálló felderítő- és bombázó-, illetve vadászrepülőgépeket. Olaszország - bár a győztesek oldalán került ki a vérzivatarból – némileg elmaradt ezekben a fejlesztésekben, melynek okai sokrétüek voltak. A másodrendü hatalommá degradálódó Itáliában a politikai elégedetlenség és a gazdasági nehézségek táptalajt adtak a kibontakozó fasiszta mozgalomnak. Olaszország hatalmának növelésére és ezzel párhuzamosan teljes földközi-tengeri hegemóniára nyíltan törekvő Mussolini hatalomra jutását követően megindult a haderő modernizálása és bővítése. Ezen belül a légierő kiemelt figyelmet kapott nem utolsó sorban a kiváló aviatikus, Italo Balbo tábornok, légügyi miniszter, a fasiszta mozgalom egyik alapítójának köszönhetően. Ennek ellenére a légierő vezetői mindig is konkurenciának tekintették a hadiflottát és igyekeztek annak befolyását, pozícióját gyengíteni. Arra a feltevésre alapoztak, hogy a rohamléptekkel fejlődő aviatika hosszabb távon ellehetetlenítheti a nagy és sebezhető, ráadásul rendkívül költséges hadihajókra építő hagyományos haditengerészetet. A szárazföldi bázisú, nagy hatótávolságú és gyors bombázó, valamint torpedóvető gépek révén helyettesíthető a hadihajók tüzereje illetve hajózási útvonal ellenőrző szerepe. Ráadásul Olaszország sajátos földrajzi elhelyezkedésének következtében – a Földközi-tenger medencéjébe mélyen benyúló Appenin-félsziget, valamint Szicília és Szardínia szigete alkotja az anyaországot – a környező tengerek legtávolabbi pontjai is jól elérhetőek voltak már az akkori repülőgépekkel is. Ezen tényezőknek és a flotta vezetőinek gyenge érdekérvényesítő képességének is köszönhetően a repülőgéphordozók fejlesztésére illetve az önálló haditengerészeti légierő felállítására nem is került sor, a torpedóvető és tengerészeti járőrgépek illetve hidroplánok is a légierő állományába tartoztak. Ez a felállás békeidőben, illetve a gyarmatosító háborúk során kielégítő megoldásnak is tünt, azonban már a II. Világháború elején elszenvedett a flotta olyan kínos vereségeket, melyek az elégtelen légi felderítés és vadászvédelem miatt következtek be. A keserü tapasztalatok rádöbbentették a flotta és a légierő vezetőit is arra, hogy felül kell bírálniuk a hibás elképzeléseiket. Létrehoztak egy egyeztető bizottságot, mely az új koncepció kialakítását és a két fegyvernem között hatékony kommunikáció szervezését kapta feladatul. Kiderült, hogy a haditengerészet berkein belül már születtek különböző elképzelések olyan, egyenes fedélzettel ellátott un. repülőgép-elhárító, vagy légvédelmi cirkálók megépítésére, melyek sajátos módon ötvözik a vízfelszíni célok elleni ágyúkkal és légvédelmi lövegekkel is jól felszerelt hajókat a néhány vadászgép indítására és fogadására is alkalmas, kisméretü kísérő hordozókkal. Az illetékesek szerint azonban ezek a tervek müszakilag nehezen kivitelezhetőek, időigényesek és költségesek voltak, valamint a végeredmény sem lett volna kellően hatékony harceszköz, ezért elvetették őket. A megoldást abban látták, hogy egy már meglévő nagyméretü hajót alakítanak át teljes fedélzetes hordozóvá, ellátják egy szigetszerü felépítménnyel, valamint a hajótestben kialakított hangárakkal.

Az Aquila (ex-Roma) Genova kikötőjében

A választás a Roma nevü óceánjáróra esett, mely viszonylag fiatal, mindössze tizenöt éves hajó volt, szerkezete megfelelően erős ahhoz, hogy a felépítmények lebontása után ráépítendő fedélzetet megbírja, valamint a hajótest is kellően tágas ahhoz, hogy a belső hangárak elférjenek. Ráadásul ez egy eredetileg polgári célokra épített, eredeti formájában a háborús célokra nehezen hasznosítható óceánjáró volt, nem pedig egy olyan értékes hadihajó, melyet az amúgy is leterhelt flotta kötelékéből kellett volna kivonni az átépítés idejére. A hajó átépítése 1940 nyarán kezdődött el, melynek során lebontották a felépítményeket, kialakították a repülőfedélzetet és az alatta elhelyezkedő, normál esetben 36 gép befogadására alkalmas hangárakat, valamint a hajóhidat és a 8 darab 135-, valamint 12 darab 65 mm-es légvédelmi lövegállást. Számos kis kaliberü géppuskát is elhelyeztek mely a torpedók és a közel merészkedő repülőgépek ellen voltak hatásosak. Megnagyobbított üzemanyag tartályokat - a tekintélyes mennyiségü repülőbenzin tárolására - és új, erősebb hajómotorokat, valamint megfelelő hajócsavarokat kapott, melyeket eredetileg a könnyücirkálók számára fejlesztettek ki. Mindezek együtt növelték az elérhető maximális sebességet és a manőverezőképességet. A hajó fő harci erejét 51 darab egymotoros, együléses Reggiane Re-2001 vadászgép alkotta. Mivel a belső hangárakban alap esetben csak 36 gép fért el, az olaszok egy rendkívül leleményes megoldáshoz folyamodtak. A plafonról lelógó teheremelő kampókon kötelek segítségével rögzítették a többi gépet, így azok szabályosan lógtak a levegőben.

A Re-2001-esek már soros motorokkal épültek

Az átépítési munkálatok 1943 szeptemberéig tartottak, ekkor végezték el a hajó tengeri átvételi próbáit is. A Genovában horgonyzó, ekkor már Aquila névre átkeresztelt, bevetésre kész hordozó 1944-ben, az olasz kapituláció után a németek kezére került. Számos szövetséges bombatámadást szenvedett el, melyek során súlyosan megsérült, végül olasz ellenállók süllyesztették el torpedókkal. A dicstelen pályafutású Aquilán kívül a háború alatt volt még egy hajó, melyet 1942-ben kezdtek el átalakítani kísérő hordozóvá, azonban ez az egység nem készült el, építését abbahagyták.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-31 11:17:54
1914. szeptember 5-én még csak egy hónapja tartott az I. világháború, de aznap délután örökre megváltozott a tengeri hadviselés, mert egy tengeralattjáró először süllyesztett el modern torpedóval egy hadihajót.
2017-07-27 10:08:12
Az alakulat Szomódon található helyőrségi lőterén ünnepelték fegyvernemi napjukat a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár 11. Harckocsi Zászlóaljának katonái július 25-én, kedden.
2017-07-26 13:47:10
A sikeresen teljesített Tobruq Legacy 2017 többnemzeti, kis-közeli hatótávolságú légvédelmi rakéta harcászati gyakorlat, valamint az éleslövészet után hazatértek az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred honvédjei Csehországból.
2017-07-20 10:06:56
Magazinunkban évek óta beszámolunk az MH 1. Honvéd Tűzszerész- és Hadihajós Ezred kábító- és robbanószer-kereső kutyáinak, illetve vezetőiknek tevékenységéről, májusi számunkban pedig bemutatkoztak az MH Katonai Rendészeti Központ „kutyásai” is.
2017-07-20 09:51:47
Elérkezett a régóta várt alkalom. Az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred honvédei két év után ismét légvédelmi rakéta éleslövészeten bizonyíthatták szakmai felkészültségüket, melyre idén a TOBRUQ LEGACY 2017 gyakorlat kínált lehetőséget Csehországban.
2017-07-19 10:14:30
A TOBRUQ LEGACY 2017 többnemzeti, kis-közeli hatótávolságú, légvédelmi rakéta harcászati gyakorlat és a TOBRUQ ARROW 2017 éleslövészet már javában tart, a rendezvények fő napjai azonban még hátra vannak.
2017-07-18 11:17:34
Tizenhét ország hatvanhat csapata vett részt májusban az Országos Rendőr-főkapitányság Rendőrségi Oktatási és Kiképző Központjának nagytétényi, illetve a Magyar Honvédség tatárszentgyörgyi lőterén megrendezett XV. rendőri és katonai mesterlövő világkupán, amelyen a magyar specialisták tiszteletre méltó eredményeket értek el.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 08. 17., 12:03
Kiválóan teljesít a kiképzéseken az észtországi Training Bridge 2017 feladaton résztvevő Lövészszázad Harccsoport állománya. A terep sajátosságai miatt a foglalkozások fő hangsúlyát a gyalogos harcászatra helyezték.
2017. 08. 15., 15:54
Kína lassan a világ vezető gazdasági hatalma lesz, de hadereje közel sem olyan ütőképes, mint létszáma és az ország forrásai alapján sejteni lehetne.
2017. 08. 08., 14:45
Kritikus időszakot élünk a magyar honvédelem ügye szempontjából.

  JETfly Magazin

Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület augusztus 5-én Emlékhely avatót tartott Balatonalmádiban. A 70-es évek közepén két Mi-8-as és egy Kamov Ka-26-os típusú helikopter zuhant a Balatonba.