2017. 06. 26. hétfő
János, Pál
: 309 Ft   : 276 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repülőgép-hordozók az Olasz Haditengerészetben - II. rész

Art of WAR  |  2006-03-05 00:32:16

Bár a II. Világháborút ismét a nyertesek oldalán fejezték be az olaszok, azonban a hadseregük - beleértve a flottát és a légierőt is - gyakorlatilag megsemmisült, valamint az ország gazdasági és infrastrukturális létesítményei egyaránt komoly károkat szenvedtek.

A győztes európai nagyhatalmak és főleg az USA támogatásával mégis igen hamar megkezdődött az újjáépítés és a NATO megalakulása után a haderő fejlesztése is. Bár gyarmatait és hódításait elveszítette, sajátos földrajzi elhelyezkedése miatt Olaszországnak ismét erős flottára volt szüksége, melyben a repülőeszközöknek is értelemszerüen helyet kellett kapniuk. Egy furcsa törvény – mely a haditengerészet és a légierő múltbéli rivalizálására vezethető vissza – azonban megtiltotta, hogy a flotta merevszárnyú repülőgépeket üzemeltessen, erre kizárólag a légierőnek volt joga. A forgószárnyas repülőeszközökről viszont nem rendelkezett ez a törvény, így ezek beszerzését és rendszerbe állítását semmi sem gátolta. A helikopterek az 1950-es években gyorsan fejlődtek mind hatótávolság, mind a levegőbe emelhető hasznos terhelés terén. Az évtized második felében már rendelkeztek olyan technikai paraméterekkel és kellő harcértékkel ahhoz, hogy alkalmazásukat komolyan fontolóra vegyék. Ráadásul ebben az időszakban érte el a szovjet nagy hatótávolságú tengeralattjárók jelentette fenyegetettség azt a szintet, hogy a nyugati flottákon belül elkezdték tervezni a hatékony felderítésükre és leküzdésükre alkalmas specializált hajóegységeket. Az olasz stratégák úgy gondolták, hogy a flottájuk fő müködési területét jelentő, az óceánokhoz képest meglehetősen szük és sekély Földközi-tenger medencéjében a nagy tüzerejü hadihajók és a fedélzetükre telepített helikopterek kellő hatékonysággal vehetik fel a küzdelmet a tengeralattjárókkal szemben. Ennek az elméletnek a jegyében 1958 májusában két új cirkáló gerincfektetésére került sor a CNR hajóépítő cég üzemében. A később Andrea Doria (C553) és Caio Duilio (C554) névre keresztelt egységek 1963-ban lettek vízre bocsátva, hadrendbe pedig teljes felszerelésük után és a sikeres csapatpróbákat követően 1964-ben álltak. Ezek a viszonylag nagyméretü, 6500 tonnás és 149 méter hosszú hajók az orr részük felől nézve semmiben sem különböztek a korabeli cirkálóktól, oldalról, illetve hátulról szemlélve azonban teljesen új irányvonalat követtek.

A bal oldali képen az Andrea Doria látható, a jobb oldalin pedig a rendkívül hasonló felépítésü, ám jóval nagyobb méretü szovjet, Moszkva-osztályú Leningrád helikopterhordozó. A két konstrukció sok hasonlóságot mutat és azonos feladatkörrel is rendelkeztek.

A hajóhíd, a zömök középső felépítmények és a kémények mögött ugyanis nem a megszokott fegyverzet, hanem egy hangár, valamint a lapos, helikopterek indítására és fogadására alkalmas fedélzet kapott helyet. Az orr részen megmaradtak az ágyúk valamint a tengeralattjárók elleni rakéta- és torpedóindító állások, a hátsó nagy, lapos fedélzet viszont nemcsak egyedi külsőt kölcsönzött a hajóknak, hanem új haditengerészeti kategóriát is teremtett, a helikopterhordozó, tengeralattjáró-elhárító cirkálókét. Az Andrea Doria és a Caio Duilio egyaránt 485 fő személyzettel rendelkezett, fő fegyverzetét egy Terrier légvédelmi rakétaindító egység (40 rakétával), a 8 darab 76 mm-es légvédelmi löveg valamint a 6 darab 12,75 inches torpedóvető alkotta. A fedélzeten négy darab kisebb, vagy három darab nagyobb helikopter üzemeltetésére volt lehetőség, ezek kezdetben Agusta-Bell 47G Sioux majd Sikorsky SH-3D és SH-34J, illetve Agusta-Bell 212 típusok voltak. Ez utóbbi forgószárnyasok az SMA-APS -705 keresőradarral, a Bendix ASQ-13B merülő hidrolokátorral és az Otomat hajóelhárító rakétákkal felszerelve hatékony harceszközzé tették ezeket a helikopterhordozókat. A kedvező tapasztalatok alapján egy némileg átalakított harmadik egység (Enrico Dandolo C555) építését is tervbe vették, azonban az igények változása miatt inkább egy teljesen új, nagyobb méretü hajót terveztek, ez lett a Vittorio Veneto osztály, melynek csupán egy tagja (C550) épült meg. A gerincfektetésre 1965-ben, a vízrebocsátásra 1967-ben, míg a szolgálatba állításra 1969-ben került sor. Ez az impozáns méretü, nagy harcértékü egység lett a flotta zászlóshajója, mely címet a Garibaldi rendszeresítéséig viselte is.

A Vittorio Veneto helikopterhordozó cirkáló hosszú időn keresztül az Olasz Haditengerészet legnagyobb harcértékü hajójának számított.

A 9500 tonnás, 180 méter hosszú hajó kiterjedt, korszerü szonár és radarrendszerrel, valamint az elődeihez hasonlóan jelentős mennyiségü beépített fegyverzettel rendelkezett, azonban már hat darab AB.212-es helikopter hordozására és tartós üzemeltetésére volt alkalmas, rövid időre pedig akár kilenc forgószárnyast is a fedélzetére tudott venni. Az Andrea Doria és a Caio Dulio 1979-80-ban, míg a Vittorio Veneto 1980-83-ig állt felújítás és modernizálás alatt. Ennek során Otamat, hajó elleni rakétaindító állványokat kaptak a hajók, valamint a Terrier légvédelmi rakétákat iker MK-10 Aster indítóállvánnyal (az SM-1ER-esek kilövésére) váltották fel. A légvédelmi ágyukat 40 mm-es iker lövegekre cserélték. Modernizálásra került a navigációs rendszer és a felderítő-tüzvezető számítógépek is.

A két korábbi egység 1991-ig, a Vittorio Veneto pedig 1995-ig állt szolgálatban.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-06-15 10:11:21
A tajvani kormány a napokban ingyen és bérmentve 2 darab UH-1H típusú forgószárnyast adott át Burkina Faso-nak. Az ünnepélyes átadáson részt vett a Tajvani Légierő parancsnoka, Wang Shin-Lung altábornagy is, aki épp az országban tartózkodott.
2017-06-14 10:37:40
Európai és magyar szempontból egyaránt fontos döntés a honvédség iraki szerepvállalásának meghosszabbítása és kibővítése, a 2018-as honvédelmi költségvetésből pedig a katonák illetményének emelésére és fejlesztésekre egyaránt jut forrás – mondta Vargha Tamás, a honvédelmi tárca parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes június 13-án, Budapesten.
2017-06-13 09:40:32
Műveleti készenlétet jelentett az MH Légi Tanácsadó Csoport. A helikoptervezetők, fedélzeti technikusok és repülő-műszaki kiszolgáló személyzet tagjai május közepén érkeztek meg afganisztáni állomáshelyükre.
2017-06-06 09:54:37
Kéthetes harckocsizó altiszti szakmai tanfolyamot tartott az MH Altiszti Akadémia a „nullaponti” lő- és gyakorlótéren május végén. Érdekesség, hogy a tanfolyam részeként lefolytatott harckocsiparancsnok-képzésre tizenhárom esztendeje nem volt példa az akadémián, illetve jogelőd szervezeteinél.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 26., 11:45
Helyszíni riport a csernobili lezárt zónából.
2017. 06. 26., 10:09
Két évvel a boleticei lőtéren végrehajtott éleslövészet után ismét Csehországba készül a győri MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred 2. légvédelmi rakétaosztályának kijelölt állománya.
Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis harmadik alkalommal szervezte meg a nyári Honvédelmi Tábort.
2017. 06. 21., 15:33
A Magyar Honvédség szervezeteinek hajtó-, kenő- és karbantartó anyagokkal, üzemanyag-technikai eszközökkel, hűtőfolyadékkal történő ellátásáért az MH Anyagellátó Raktárbázis hetényegyházi bázisparancsnoksága a felelős.

  JETfly Magazin

A brit BAE Systems vállalat a napokban tette közzé, hogy 2017. június 21-én megérkeztek Ománba, az Adam légibázisra az első Eurofighter Typhoonok. Az ünnepségen rész vett az Ománi Légierő parancsnoka, Mattar bin Ali bin Mattar Al Obaidani altábornagy is.