2017. 01. 22.
Artúr, Vince
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ambiciózus kínai flottaépítési törekvések

Art of WAR  |  2007-01-16 18:02:00

Első látásra elgondolkodtató a következő tény: amíg az USA haditengerészete hét hadihajóosztályt épít, illetve terveztet, addig ez a szám Kínában ennek pontosan a duplája.

Röviden felsorolva az osztályokat:A Type 051C Senjang osztályú rombolók. A 7200 tonnás hajókat elsősorban légvédelmi feladatok ellátására szánják.A Type 052C Lan-csou osztályú rombolók. A 6500 tonnás hajók elsődleges küldetése szintén a légvédelem. A hajókat az amerikai haditengerészet Aegis radarjaihoz hasonló fázisvezérelt radarrendszerrel szerelték fel.A Type 052B Kuang-csou rombolók. A szintén 6500 tonnás hajók klasszikus rombolók, így az összes, rombolóknak szánt feladatot el kell látniuk, azaz hajók, tengeralattjárók és repülőgépek ellen egyaránt helyt kell állniuk.A Hang-csou osztályú rombolók valójában megegyeznek az orosz Szovremennyij osztályú rombolókkal. A 8000 tonnás hajók ellenpárja az amerikai Arleigh Burke osztály. A Type 054 Jiangkáj osztályú fregattok. A 3600 tonnás hajókat leginkább a francia La Fayette osztályú fregattokhoz lehet hasonlítani.

A Type 054 osztály egyik egysége. Egyelőre két ilyen hajóval rendelkezik a haditengerészet, amelybe nyugati, orosz és kínai felszereléseket integráltak. Valószínüleg több egységgel nem bővül az osztály, helyette az áttervezett Type 054A osztály egységinek megjelenésével lehet majd számolni a közeljövőben

A Type 054A osztály a fenti Type 054 módosított változata. Tömegét néhány 100 kg-mal megnövelték, illetve a hordozott rakéták indítása függőleges tárolókból történik. Egyelőre még egy példányt sem adtak át a kínai haditengerészetnek.A Type 093 osztályú támadó tengeralattjáró (SSN). A hajó tömege 6000 tonna, és nukleáris meghajtású.A Type 094 osztályú nukleáris meghajtású, ballisztikus rakétákat hordozó tengeralattjáró (SSBN). A hajó tömege 9000 tonna.A Type 039 Song osztályú hagyományos tengeralattjárók. Az 1700 tonnás hajókat dízel-elektromos meghajtással látták el, ám egyes egységeket felszereltek AIP-vel (Air Independent Propulsion), így ezek a hajók hosszabb ideig maradhatnak víz alatt.A Jüancseng osztályú tengeralattjárók. A 2400 tonnás hajók valójában az orosz Kilo osztályt takarják (877EKM, illetve 636 projektek). A hajókat hagyományos dízel-elektromos meghajtással szerelték.A Type 42 Jüan osztályú tengeralattjárók. Az 1900 tonnás egységek hagyományos dízel-elektromos meghajtással rendelkeznek, ám eleve úgy tervezték őket, hogy AIP-vel is fel lehessen őket szerelni.A Type 072-II osztályú, kétéltü müveleteket támogató hajók. Tömegük 5000 tonna.A Type 071 osztályú, kétéltü müveleteket támogató hajók. Ezek a hajók 17 000 tonnás tömegükkel komoly erőt képviselnek.A Type 022 osztályú hajókat leginkább a fejlesztés alatt álló amerikai LCS-hez (Littoral Combat Ship) lehetne hasonlítani, ám tömegük lényegesen kisebb, mindössze 220 tonna. Sokkal inkább parti őrhajónak mondható, mintsem egy többfeladatú egységnek, mint amilyennek a LCS-t szánják. A Type 022 osztályt a lopakodótechnológia vívmányait szem előtt tartva tervezték.

A Type 022. A katamaránszerü hajótestnek köszönhetően rendkívül gyors hajónak számít. Jellemzően part közelében lehet majd a hajó megjelenésével számolni

A felsorolás valószínüleg minden admirálisra komoly hatással lenne, ám figyelembe kell venni, hogy a kínai matrózok, illetve tisztek egyelőre nem rendelkeznek túl sok tapasztalattal, bár néha figyelemre méltó akciókat hajtanak végre (pl. amikor a múlt hónapban egy kínai tengeralattjáró órákon át észrevétlenül követett egy amerikai hordozót). A hajóépítés során még mindig előfordulnak minőségi problémák. Hatványozottan igaz ez a tengeralattjárók építésére, ahol rendkívül precíz munkát kell végezni. Néhány osztály csupán pár egységből áll, s nem is tervezik folytatni őket. Minden arra mutat, hogy a jelenlegi kínai törekvések a jövőnek szólnak: a programok tulajdonképpen a gyártási eljárások biztos elsajátítását, illetve új anyagok kipróbálását szolgálják. Ennek a programnak az eredményei valószínüleg az új évezred 20-as évei körül fognak beérni.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
2017-01-11 12:14:03
A szerb védelmi és belügyminisztérium a napokban szerződést kötött az európai Airbus Helicopers vállalattal 9 darab H-145M típusú forgószárnyas vásárlásáról. Korábban, még 2016. októberben a felek már aláírtak egy memorandumot az ügyben.
2017-01-03 13:39:26
Nem panaszkodhatunk: a 2016-os év számos haditechnikai csemegével szolgált az érdeklődők számára. Ezekből választottunk ki „hadszínterenként” egyet-egyet, a világűrtől a tengerekig.
2016-12-27 20:13:51
Dr. Koller József ezredessel, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis megbízott parancsnokával az elmúlt időszak helyi tapasztalatainak összegzése mellett áttekintettük a megvalósításra váró jelentősebb terveket, fejlesztéseket is.
2016-12-21 12:32:39
A Brit Hadsereg létrehozott egy új kiképző csoportot, amely célja az újonnan kialakítandó „Csapásmérő Dandárok” harci alkalmazási elveinek kidolgozása lesz. Az új szervezeti egységek a General Dynamics Ajax harcjármű-családjának eszközeivel lesznek felszerelve.
2016-12-21 09:21:09
Zrínyi 2026 névvel, tízéves honvédelmi és haderőfejlesztési programot indít a Magyar Honvédség jövő januárban, ez lesz az elmúlt 26 év legnagyobb haderőfejlesztési vállalkozása - jelentette be dr. Simicskó István honvédelmi miniszter december 20-án, kedden, Budapesten, egy háttérbeszélgetésen.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 18., 11:24
Afganisztáni egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt kollégáitól köszönt el január 16-án, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka nevében dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka.
2017. 01. 12., 09:18

Tűzszerészek és hadihajósok – 2016.

Tragikus és szomorú évként vonul be 2016 az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred történetébe.
2017. 01. 11., 10:55
Az orosz haditengerészet zászlóshajója a 60 ezer tonnás Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó első alkalommal került éles harci bevetésre.
2017. 01. 09., 12:27

A nagy hidegben is helytállnak a katonák a határon

  JETfly Magazin

Az Olasz Légierő aláírta a szerződést a Leonardo konszernnel, így megkezdődhet az első 5 darab Alenia Aermacchi M-345-ös kiképzőgép gyártása a berendelt 45 darabos tételből.