2016. 12. 08. csütörtök
Mária
: 313 Ft   : 292 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Újra szolgálatban a világ legnagyobb tengeralattjárója

Art of WAR  |  2010-06-16 13:14:30

Oroszország megváltoztatta döntését az Akula-osztályú (NATO kód szerint Typhoon-osztály) nukleáris meghajtású, ballisztikus rakéta hordozó tengeralattjárók kivonásáról. Hat darab ilyen egység épült a 80-as években, ebből hármat már véglegesen kivontak. Ezeket a valaha épült legnagyobb tengeralattjárókat húsz darab 16 méter hosszú, 2,4 méter átmérőjű, 90 tonnás R-39-es ballisztikus rakétával látták el, amelyek egyébként már szintén nincsenek szolgálatban.

Egy Akulát átalakítottak, amelyen az új Bulava víz alól indítható ballisztikus rakéta kilövését tesztelték. Ezt használják majd az új Borej-osztályú tengeralattjárók is. Két másik egységet már kivontak a hadrendből, mert túl drága volt üzemeltetni őket, azonban most a 12,1 méter hosszú és 2 méter átmérőjü Bulava rakéták hordozására átalakítva újra visszatérnek az aktív szolgálatba. A tengeralattjárók legalább 2019-ig szolgálnak majd.

Az Akulákkal a meglévő Delta IV flottát egészítették ki, és mindkét osztályt az új Borejjel helyettesítenek majd, amely megjelenés tekintetében inkább a Delta IV-re hasonlít. A Borej-osztályú egységek hossza 170 méter, átmérőjük 13 méter, vízkiszorításuk 15 000 tonna és 16 Bulava rakétát tudnak hordozni.

Az Borej-osztály első egysége a Jurij Dolgorukij nevet kapta, amelynek építése több évet csúszott, mivel az első hozzá kifejlesztett rakéta nem teljesítette az elvárásokat. Ezután a sikeres Topol-M földről indítható rakétát alakították át úgy, hogy a tengeralattjáróról is bevethető legyen. Ez húszról tizenhatra csökkentette le a Borej-osztály által hordozható rakéták számát. A hajó négy torpedóvetővel és 12 torpedóval, illetve a vetőcsövekből indítható rakétával van ellátva. A hajó orrában hatalmas szonár foglal helyet.

A személyzet 107 főt tesz ki (az Akulákon ez 163), ennek fele tiszt. Egy ilyen hajó értéke legalább két milliárd dollár. Ez a nagy érték részben arra vezethető vissza, hogy sok beszállító vállalat, melyek a Szovjetunióhoz tartoztak, ma nem Oroszország határain belül található, tehát új gyárakat kellett építeni. A tengeralattjáró és a rakéták minden alkatrésze orosz gyártású. Az egy tucatból álló flotta legyártása feltehetőleg több mint tíz évet vesz majd igénybe.

A kormány ragaszkodik hozzá, hogy a Bulavák rendszerbe álljanak. Számos orosz tisztviselő szerint az összes probléma gyökere az, hogy sok képzett mérnök és tudós elhagyta Oroszország védelmi vállalatait a Szovjetunió összeomlása után, a hadiipari termékek exportjából származó forgalom pedig szinte azonnal visszaesett, 90%-os csökkenést elérve. A képzett emberek pedig gyorsan találtak jövedelmezőbb állást. Ugyanez történt a gyártás terén is. A sikertelen Bulava tesztek is feltehetőleg a szakember hiányának tudhatók be. A kormány láthatóan számít a késésre a Borejek gyártásában, így a három Akula szolgálatban marad. A Delta IV-osztály a 90-es évek vége óta újra rendszeresen járják a tengereket, több időt töltenek távol a kikötőktől, mint az Akula-osztály egységei.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 07., 09:44

Tank nap Szlovákiában

Tank Nap Trenčianske Stankovce-ben, haditechnikai bemutatókkal. 2016. július.
2016. 12. 05., 16:22

A Tomcat nyomában

1976 szeptemberében Skócia közelében rendezték meg a Team Spirit ’76 tengeri hadgyakorlatot, amelynek a USS John F. Kennedy repülőgép-hordozó is részese volt.
2016. 11. 29., 11:51

Feltalálták a drónszelídítő puskát

Ahogy a drónok egyre elterjedtebbé válnak, úgy használják őket egyre többen bűncselekmények elkövetésére.
2016. 11. 25., 09:20

Bács-Kiskun megye katonásan teljesít a toborzásban

A katonai toborzás elmúlt másfél évtizede alkalmából szerveztek ünnepséget csütörtökön Kecskeméten, az egyetem GAMF Karán.

  JETfly Magazin

Kínai internetes fórumokon fellelhető képek alapján a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg légiereje új légiharc rakétát tesztel.