2016. 12. 11.
Árpád
: 314 Ft   : 296 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Karácsony előtt sor kerülhet az első éles elektromágneses katapult kísérletre

Art of WAR  |  2010-12-09 15:16:45

Az Egyesült Államok haditengerészete bízik abban, hogy 2010. december 25-ig – azaz még karácsony előtt – sor kerülhet az EMALS (Electro-magnetic Aircraft Launch System – elektromágneses katapult) első, valós kísérleti indítására, amelynek során egy Boeing F/A-18E típusú repülőgép lesz a „kísérleti alany”. Az EMALS rendszert a US Navy következő generációs repülőgép-hordozóin, a Ford-osztály tagjain kívánják alkalmazni.

A kísérlet eredménye nagyban befolyásolhatja a USS Gerald R. Ford (CVN-78) repülőgép-hordozó projekt további sorsát, mivel azt már az új rendszerrel tervezték. Amennyiben a rendszer nem lesz kész időben, akkor a haditengerészetnek vissza kellene térnie az öregebb gőzkatapultokra, amelynek eredményeképpen újra kellene tervezni egyes részeket, illetve késedelemmel és költségnövekedéssel kellene számolni a repülőgép-hordozó építése során.

A Lakehurstban található tengerészeti légierő mérnöki központban felépített kísérleti komplexumA kísérletre az USA haditengerészetének Lakehurstban található, tengerészeti légierő mérnöki központjában kerül sor, ahol a General Atomics felépít egy földi komplexumot a repülőgép-hordozót alapul véve az EMALS rendszerrel és szükséges szoftver és hardver elemekkel.

Az első éles teszt előtt összesen 722 demonstrációs kilövést hajtottak végre különböző tömegü terhekkel. Amennyiben a Boeing F/A-18E típusú repülőgéppel sikeres lesz a teszt, akkor a követező évben más típusokkal – C-2 Greyhound, a repülőgép-hordozók és a szárazföld közötti szállítási feladatokra specializált típus, valamint a T-45 Goshawk, kiképző repülőgép – folytatják a tesztsorozatot.

Amennyiben az EMALS kísérlet sikeres lesz, ez lesz az első jelentős változtatás az USA haditengerészeténél 1950-es évek óta, amikor is lecserélték a hidraulikus katapultokat gőzzel müködtetett rendszerekre.

Az elektromágneses rendszer alkalmazása szinte minden tekintetben előnyösebb a gőzkatapult alkalmazásánál. Melyek ezek az előnyök? A rendszer müködtetése kevesebb energiát igényel (a gőzkatapulthoz viszonyítva), felépítésének köszönhetően üzemeltetése, karbantartása, javítása sokkal egyszerübb elődeinél.

Az EMALS technológia hatásossága és a vele folytatott tesztsorozat hosszú ideje foglalkoztatja az amerikai haditengerészet mellett a Kongresszust és az ipari cégeket is.

A program során – mint szinte minden fejlesztési program esetében – előfordultak visszaesések, mélypontok, azonban a fejlesztő cég, a General Atomics bízik abban, hogy a rendszer időben elkészül és az így beépíthető lesz a USS Gerald R. Ford (CVN-78) repülőgép-hordozóba.

Az EMALS hat jelentős alrendszerből áll:

Elsődleges energia interfészIndítómotorEnergia átalakító elektronikaIndításvezérlésEnergiaraktározásEnergia elosztó hálózat

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 07., 09:44

Tank nap Szlovákiában

Tank Nap Trenčianske Stankovce-ben, haditechnikai bemutatókkal. 2016. július.
2016. 12. 05., 16:22

A Tomcat nyomában

1976 szeptemberében Skócia közelében rendezték meg a Team Spirit ’76 tengeri hadgyakorlatot, amelynek a USS John F. Kennedy repülőgép-hordozó is részese volt.
2016. 11. 29., 11:51

Feltalálták a drónszelídítő puskát

Ahogy a drónok egyre elterjedtebbé válnak, úgy használják őket egyre többen bűncselekmények elkövetésére.
2016. 11. 25., 09:20

Bács-Kiskun megye katonásan teljesít a toborzásban

A katonai toborzás elmúlt másfél évtizede alkalmából szerveztek ünnepséget csütörtökön Kecskeméten, az egyetem GAMF Karán.

  JETfly Magazin

2016. december 7-én, helyi idő szerint este 6 óra körül az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) elveszítette egyik Japánban állomásozó pilótáját és F/A-18 Hornet repülőgépét.