2017. 03. 28. kedd
Gedeon, Johanna
: 310 Ft   : 285 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

HMS Habakkuk – a brit jégi erő

Art of WAR  |  2015-11-18 13:00:54

Minden magára valamit is adó haderő mottójában szerepel: földön, vízen, levegőben. A britek mindezt tovább is gondolták a második világháború stratégiailag ínséges idejében, és megalkották a Habakkuk-projektet, a jégből készült repülőgép-hordozót.

Az egész, őrültnek ható gondolat hátterében az általános nélkülözés állt, ugyanis Hitler farkasfalkája, a rettegett tengeralattjáró-flotta soha nem látott veszteségeket okozott a szövetségeseknek. Feljegyzések szerint 1942. január 13. és február 6. között a vízfelszín alatti vadászok összesen 157 ezer tonna értékes rakományt süllyesztettek el, saját áldozathozatal nélkül. Ugyanezen év októberében 56 hajót küldtek hullámsírba, összesen 258 ezer tonna szállítmánnyal a fedélzetükön. Holott csak a brit csapatoknak több mint egymillió tonna utánpótlásra volt szüksége hetente (!), hogy sikerrel hadakozzanak a németekkel szemben.

A szövetségesek belátták: képtelenség fenntartani a háború megvívásához szükséges anyagok folyamatos utánpótlását, hacsak ki elő nem áll valaki egy mentőötlettel. Ekkor lépett színre Geoffrey Pyke újságíró, feltaláló extravagáns ötlete: a jéghegyhajó. Winston Churchill, a szokatlan, új tervek nagy támogatója kis latolgatás után zöld utat adott a Habakkuk-projekt kidolgozására. Pyke azzal győzte meg a kétkedőket, hogy sikeresen megakadályozta a jég olvadását. Nem kellett ehhez mást tennie, mint faforgáccsal bevonni a kísérleti jégtömböket. Ezzel nem csak az olvadásnak szabott gátat, de hihetetlen erőssé is varázsolta a jeget: azégyzetcentiméterenként 70 kilogramm súlyt volt képes elviselni, és a közelről érkező lövedékek becsapódásának is ellenállt. A Pyke eljárásával lefagyasztott víz a korabeli számítások szerint tizennégyszer erősebb volt, mint a beton.

Az első világháborút is megjárt vezérkar persze vonakodott az őrült ötlettől, de Churchill lelkesedését nem tudták letörni, hiszen a jég, bármilyen sérülést is szenvedjen harc közben, hamar pótolható és javítható. Ráadásul a javított rész hamar el is készül, mert a tengeri időjárásnak hála pillanatok alatt megfagy. De a legnagyobb érv mégiscsak a jéghordozó elenyésző anyagszükséglete volt.

A Habakkuk elkészülte és sikere esetén több darabot is gyártottak volna belőle, amiket Franciaországhoz közel és az Indiai-óceánon vetettek volna be, elsősorban üzemanyag-töltőállomásként a brit légierő gépei számára. Hogy a lehető legtöbb gépet kiszolgálhassák, 610 méter hosszú fedélzetet terveztek. A számítások szerint kétmillió tonna vízre lett volna szükség a megépítéséhez. Méreteinek hála a jéghordozók egyenként 300 repülőeszköz (köztük bombázók is) befogadására és szállítására lettek volna alkalmasak. Hátrányának csak azt tartották igazán, hogy a fagyos monstrum mindössze 11 kilométeres sebességre lett volna képes.

Az első lekicsinyített tesztmodellt Kanadában kezdték el felépíteni, 1943-ban. A 18 méteres makett egy tonnát nyomott, és a valóságban nem állta olyan jól a meleget, mint tervezői szerették volna. Hogy orvosolják a hibát, egy egész hűtőrendszert alakítottak ki köré. Egyesek szerint ezzel megalkották a világ legnagyobb hűtőszekrényét. Ahogy haladt a makett megépítése, sorra derültek ki a további anyagszükségletek, amikkel együtt nemcsak a lista, de az előállítási költség is egyre gyarapodott. Churchill is megtántorodott, amikor a kísérletek eredményeként megtudta, hogy hordozói egyenként hatmillió fontba kerülnének.

Mire a tervezők és az előállító egységek 1944-re bejelentették, hogy készen állnak az első valós darab elkészítésére, az Atlanti-óceánon addig vívott tengeri csatát már megnyerték a szövetségesek, és a korábban hírhedt farkasfalka már nyomaiban sem volt hű régi nevéhez. A Habakkuk-projekt egyszer csak támogatók nélkül maradt. A megépített modellt magára hagyták a kanadai Patricia-tavon, ahol végső elolvadásáig, 1945 nyaráig ringatózott.

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-03-17 11:56:28
A magyar katonák eddig is bebizonyították, hogy tudásban, felkészültségben bármikor felveszik a versenyt más nemzetbeli bajtársaikkal – köszönt el az ENSZ Ciprusi Békefenntartó Misszió (UNFICYP) magyar kontingens 41. váltásának tagjaitól dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka.
2017-03-14 11:36:54
Mindkét kontingens katonái tisztességgel és becsülettel helytálltak − jelentette ki Huszár János vezérőrnagy, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka március 13-án, hétfőn Tatán, az MH Iraki Kiképzés Biztosító Kontingens (MH IKBK) harmadik, valamint az MH KFOR Kontingens tizenötödik váltásának visszafogadó ünnepségén.
2017-03-07 10:33:32
Komoly képességnövekedést jelent az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred számára az MBDA Mistral légvédelmi rakétarendszer továbbfejlesztése. Új generációs rakéták és kamerarendszerek érkeztek Győrbe, de a fejlődés még csak most kezdődik el igazán.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 27., 09:55
1968 elejétől az észak-vietnami légvédelem új taktikát kezdett alkalmazni az amerikai repülőgépek ellen azzal, hogy a támadó kötelékekre több tüzelőállás indított rakétát.
2017. 03. 24., 09:09

Magyar-amerikai közös kiképzés

Háromnapos közös kézi lőfegyvergyakorlaton vett részt a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár kijelölt állománya, illetve az amerikai 10. páncélos felderítőezred 4. zászlóaljának „Apache” százada a szomódi lőtéren.
2017. 03. 23., 09:31
Hét Bács-Kiskun megyei katona is tagja az ENSZ ciprusi békefenntartó missziója következő váltásának. Valamennyien a kecskeméti repülőbázison dolgoznak, egy év külszolgálatot vállaltak.
2017. 03. 16., 11:39
A magyar katonák eddig is bebizonyították, hogy tudásban, felkészültségben bármikor felveszik a versenyt más nemzetbeli bajtársaikkal.

  JETfly Magazin

Az Egyesült Államok Hill légibázisának közleménye szerint, 2017. március 14-én útnak indultak Indonéziába a soron következő, modernizáláson átesett Block 25-ös verziójú F-16 Fighting Falconok.