2017. 01. 22.
Artúr, Vince
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

HMS Habakkuk – a brit jégi erő

Art of WAR  |  2015-11-18 13:00:54

Minden magára valamit is adó haderő mottójában szerepel: földön, vízen, levegőben. A britek mindezt tovább is gondolták a második világháború stratégiailag ínséges idejében, és megalkották a Habakkuk-projektet, a jégből készült repülőgép-hordozót.

Az egész, őrültnek ható gondolat hátterében az általános nélkülözés állt, ugyanis Hitler farkasfalkája, a rettegett tengeralattjáró-flotta soha nem látott veszteségeket okozott a szövetségeseknek. Feljegyzések szerint 1942. január 13. és február 6. között a vízfelszín alatti vadászok összesen 157 ezer tonna értékes rakományt süllyesztettek el, saját áldozathozatal nélkül. Ugyanezen év októberében 56 hajót küldtek hullámsírba, összesen 258 ezer tonna szállítmánnyal a fedélzetükön. Holott csak a brit csapatoknak több mint egymillió tonna utánpótlásra volt szüksége hetente (!), hogy sikerrel hadakozzanak a németekkel szemben.

A szövetségesek belátták: képtelenség fenntartani a háború megvívásához szükséges anyagok folyamatos utánpótlását, hacsak ki elő nem áll valaki egy mentőötlettel. Ekkor lépett színre Geoffrey Pyke újságíró, feltaláló extravagáns ötlete: a jéghegyhajó. Winston Churchill, a szokatlan, új tervek nagy támogatója kis latolgatás után zöld utat adott a Habakkuk-projekt kidolgozására. Pyke azzal győzte meg a kétkedőket, hogy sikeresen megakadályozta a jég olvadását. Nem kellett ehhez mást tennie, mint faforgáccsal bevonni a kísérleti jégtömböket. Ezzel nem csak az olvadásnak szabott gátat, de hihetetlen erőssé is varázsolta a jeget: azégyzetcentiméterenként 70 kilogramm súlyt volt képes elviselni, és a közelről érkező lövedékek becsapódásának is ellenállt. A Pyke eljárásával lefagyasztott víz a korabeli számítások szerint tizennégyszer erősebb volt, mint a beton.

Az első világháborút is megjárt vezérkar persze vonakodott az őrült ötlettől, de Churchill lelkesedését nem tudták letörni, hiszen a jég, bármilyen sérülést is szenvedjen harc közben, hamar pótolható és javítható. Ráadásul a javított rész hamar el is készül, mert a tengeri időjárásnak hála pillanatok alatt megfagy. De a legnagyobb érv mégiscsak a jéghordozó elenyésző anyagszükséglete volt.

A Habakkuk elkészülte és sikere esetén több darabot is gyártottak volna belőle, amiket Franciaországhoz közel és az Indiai-óceánon vetettek volna be, elsősorban üzemanyag-töltőállomásként a brit légierő gépei számára. Hogy a lehető legtöbb gépet kiszolgálhassák, 610 méter hosszú fedélzetet terveztek. A számítások szerint kétmillió tonna vízre lett volna szükség a megépítéséhez. Méreteinek hála a jéghordozók egyenként 300 repülőeszköz (köztük bombázók is) befogadására és szállítására lettek volna alkalmasak. Hátrányának csak azt tartották igazán, hogy a fagyos monstrum mindössze 11 kilométeres sebességre lett volna képes.

Az első lekicsinyített tesztmodellt Kanadában kezdték el felépíteni, 1943-ban. A 18 méteres makett egy tonnát nyomott, és a valóságban nem állta olyan jól a meleget, mint tervezői szerették volna. Hogy orvosolják a hibát, egy egész hűtőrendszert alakítottak ki köré. Egyesek szerint ezzel megalkották a világ legnagyobb hűtőszekrényét. Ahogy haladt a makett megépítése, sorra derültek ki a további anyagszükségletek, amikkel együtt nemcsak a lista, de az előállítási költség is egyre gyarapodott. Churchill is megtántorodott, amikor a kísérletek eredményeként megtudta, hogy hordozói egyenként hatmillió fontba kerülnének.

Mire a tervezők és az előállító egységek 1944-re bejelentették, hogy készen állnak az első valós darab elkészítésére, az Atlanti-óceánon addig vívott tengeri csatát már megnyerték a szövetségesek, és a korábban hírhedt farkasfalka már nyomaiban sem volt hű régi nevéhez. A Habakkuk-projekt egyszer csak támogatók nélkül maradt. A megépített modellt magára hagyták a kanadai Patricia-tavon, ahol végső elolvadásáig, 1945 nyaráig ringatózott.

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
2017-01-11 12:14:03
A szerb védelmi és belügyminisztérium a napokban szerződést kötött az európai Airbus Helicopers vállalattal 9 darab H-145M típusú forgószárnyas vásárlásáról. Korábban, még 2016. októberben a felek már aláírtak egy memorandumot az ügyben.
2017-01-03 13:39:26
Nem panaszkodhatunk: a 2016-os év számos haditechnikai csemegével szolgált az érdeklődők számára. Ezekből választottunk ki „hadszínterenként” egyet-egyet, a világűrtől a tengerekig.
2016-12-27 20:13:51
Dr. Koller József ezredessel, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis megbízott parancsnokával az elmúlt időszak helyi tapasztalatainak összegzése mellett áttekintettük a megvalósításra váró jelentősebb terveket, fejlesztéseket is.
2016-12-21 12:32:39
A Brit Hadsereg létrehozott egy új kiképző csoportot, amely célja az újonnan kialakítandó „Csapásmérő Dandárok” harci alkalmazási elveinek kidolgozása lesz. Az új szervezeti egységek a General Dynamics Ajax harcjármű-családjának eszközeivel lesznek felszerelve.
2016-12-21 09:21:09
Zrínyi 2026 névvel, tízéves honvédelmi és haderőfejlesztési programot indít a Magyar Honvédség jövő januárban, ez lesz az elmúlt 26 év legnagyobb haderőfejlesztési vállalkozása - jelentette be dr. Simicskó István honvédelmi miniszter december 20-án, kedden, Budapesten, egy háttérbeszélgetésen.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 18., 11:24
Afganisztáni egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt kollégáitól köszönt el január 16-án, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka nevében dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka.
2017. 01. 12., 09:18

Tűzszerészek és hadihajósok – 2016.

Tragikus és szomorú évként vonul be 2016 az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred történetébe.
2017. 01. 11., 10:55
Az orosz haditengerészet zászlóshajója a 60 ezer tonnás Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó első alkalommal került éles harci bevetésre.
2017. 01. 09., 12:27

A nagy hidegben is helytállnak a katonák a határon

  JETfly Magazin

Az Olasz Légierő aláírta a szerződést a Leonardo konszernnel, így megkezdődhet az első 5 darab Alenia Aermacchi M-345-ös kiképzőgép gyártása a berendelt 45 darabos tételből.