2017. 05. 30. kedd
Janka, Zsanett
: 308 Ft   : 275 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Csapás az égből - JTAC Szlovéniában

Art of WAR  |  2013-06-07 14:09:00

Először csak egy szürke pont tűnt fel az ég alján, aztán, ahogy közeledett, egyre jobban hallatszott az a robbanásszerű süvítés is, ami kísérte. Az F-16-os vadászgép pörgött-forgott, majd lecsapott. A földön pedig felporzott a talaj, s egy felvillanó füstgomolyag jelezte: talált. Ez bizonyította a JTAC pontosságát. Szlovéniában, az Adriaiatic Strike 2013 gyakorlaton  jártunk…

S hogy mi is az a JTAC (Joint Terminal Attack Controller)? Valójában inkább ki. Egy olyan felszerelést kezelő katona, aki közvetlen rádiókapcsolatban van a környéken elérhető légicsapásmérőkkel. Szükség esetén a JTAC-es megadva a koordinátákat, egyezteti az ellenséges célpontot a harci légi egység személyzetével, akik e rávezetést követve leszámolnak a fenyegetéssel. 

„A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy cél érdekében kell dolgozzon a szárazföldi és a légierő. A JTAC az az összekötő kapocs, ami ezt lehetővé teszi” – foglalta össze a JTAC tennivalóit a helyszínen Sáfár Albert dandártábornok, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság légierő haderőnem főnöke. 

Így, röviden-tömören persze egyszerünek hangzik, de ahhoz, hogy egy ilyen magas fokú precizitást és körültekintést igénylő folyamatsorozatot fennakadás- és balesetmentesen véghez lehessen vinni, gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni kell. E célt szolgálta a június 2-7. között Szlovéniában megrendezett Adriatic Strike 2013 (Adriai Csapás 2013) gyakorlat. Összesen nyolc  nemzet – a házigazda szlovének, amerikaiak, franciák, horvátok, magyarok, montenegróiak, olaszok és osztrákok - katonái dolgoztak össze égen és földön egyaránt. Magyarország nem csak JTAC-berendezéssel felszerelt katonákkal, de JAS-39 Gripenekkel is részt vett az egyhetes gyakorlaton.

Adriatic Strike 2013

A sajtónapon már menetrend szerint közlekedtek a különböző nemzetek vadászai. Jobbról amerikai F-16-os hasított a felhőkkel tarkított levegőbe, balról a szlovének feltunningolt Pilatus PC-9-ese színesítette az égboltot… és így tovább. Ám a JTAC-esek ekkora már elrejtőztek a gyakorlótér különböző szegleteiben, készen állva a koordináták leadására és a célpontok azonosítására. 

Nem is kellett sokáig várniuk: az információt hamar közölték és az addig köröző vadászgépek megkezdték rárepülésüket a célokra. Előbb füstpamacsok, majd eget zengető robajok hangja jelezte, hogy a mérések pontosak voltak... 

Dolguk végeztével a harci gépek visszabújtak a felhőtakarók fölé, helyüket szállító- és kísérőhelikopterek vették át. Megkezdődött a deszant egységek bevonása. Őket rövidesen a páncélozott harckocsik követték. A perce leforgása alatt kialakult háborús jelenetet végül az újra berepülő szlovén PC-9-esek fedező tüze zárta. 

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-19 10:41:02
A Polish Armaments Group-hoz tartozó Nitro-Chem S.A. vegyi üzem a Rheinmetall Defence-hez tartozó RWM Italia céggel közösen gyárthat Mk-82 és Mk-84 jelzésű bombákat a lengyel F-16-osok számára a lengyelországi Bydgoszcz-ban.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 26., 09:44

Éleslövészetet tartottak a központi gyakorlótéren

Az MH 25. Klapka György Lövészdandár 101. Tüzérosztálya és 36. Páncéltörő Rakétaosztálya közvetlen irányzású lövészetet hajtott végre május 25-én, csütörtökön a Magyar Honvédség Központi Gyakorlótéren.
2017. 05. 25., 13:46
Galéria a Fire Blade helikopteres hadgyakorlat zárónapjáról.
2017. 05. 23., 10:04
Precíz mentés slágerekkel: felkészült forgószárnyasok versenyeztek a német bázison.
2017. 05. 22., 12:44
Donald Trump amerikai elnök május 20-ai Szaúd-Arábiai látogatása mega üzletet hozott az Egyesült Államok két legnagyobb katonai gyártójának, a Lockheed Martinnak és a Boeingnak.

  JETfly Magazin

2017. május 28-án az irkutszki repülőgépgyár területéről levegőbe emelkedett az első MSz-21-300 típusú utasszállító repülőgép. A repülés 30 percig tartott, melyet többnyire 1 000 méter magasan töltött el.