2017. 05. 28.
Csanád, Emil
: 307 Ft   : 274 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Bajtársi helytállás

Art of WAR  |  2013-11-15 10:25:47

Egy improvizált robbanószerkezettel felrobbantott MD-530-as oktatóhelikopter személyzetének kimentését biztosították szeptember 7-én Afganisztánban az MH Mi-17 Légi Tanácsadó Csoport hatodik váltásnak magyar kiképzői. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis hat katonájának bátorságát bajtársi helytállásnak minősítették amerikai szövetségeseink.

Díszoklevéllel és egy zászlóval köszönték meg az afgán helikopterpilóták kiképzését segítő amerikai katonák Balla Tibor őrnagy, gépparancsnok, Dajka Attila százados, másodpilóta, Tóth Péter zászlós fedélzeti technikus, Kise Zoltán százados, Mátyás Zoltán zászlós és Gecse Zoltán főtörzsőrmester ajtólövészek bajtársiasságát. 

A magyarok segítségét az amerikai MD-530-as kiképző részleg parancsnoka személyesen köszönte meg

A szolnoki helikopterbázis kiképzői az AAT (Air Advisory Team) hatodik váltásában teljesítettek szolgálatot, szeptember 7-én egy amerikai személyzetü Mi-17-es vezérgép kísérése lett volna a feladatuk. A gép parancsnoka, Balla Tibor őrnagy, elmondta: eredetileg arra készültek, hogy a 100 kilométerre lévő Herat repülőtérről tüzoltó palackokat szállítsanak a Shindand bázisra. Már a felszállási engedélyt is megkapták, amikor a repülésvezetőtől egy újabb parancs érkezett: egy balesetet szenvedett helikopter megsegítésére küldték a köteléket. Az elsődleges információjuk szerint az egyik kijelölt légtérben, egy gyakorló függést végrehajtó MD-530 típusú helikopter szenvedett balesetet. A lezuhant helikopteren egy amerikai és egy afgán pilóta volt.

Ezzel a díszoklevéllel és zászlóval ismerték el az amerikai katonák a magyar kiképzők bátorságát 

Azonnal megkezdték a kutatást, tíz perc repülés után pedig Balla őrnagyék javasolták a vezérgépnek a kötelék bontását, hogy külön-külön nagyobb területet tudjanak átvizsgálni. Amikor a vezérgép megtalálta a roncsot, attól mintegy hatszáz méterre leszállt, a kísérő magyar személyzetü Mi-17-es pedig a lezuhant helikopter fölött körözve, két M-240-es géppuskát készenlétbe helyezve biztosította a helyszínt. Közben a vezér ismét felszállt, s közelebb, hetven méterre repült az égő helikopterhez. Először egy fedélzeti lövész, majd egy tüzoltó ereszkedett le a bajbajutott személyzet megsegítésére. 

A géptől mintegy tíz méterre találták meg a két hajózót – az amerikai pilóta húzta el az égő roncstól eszméletlen afgán társát. A segítségükre érkezett két katona szorítókötéssel állította el a sebesültek vérzését. Miután tájékoztatást kapott a sérültek állapotáról, a bonyolult terepviszonyokra tekintettel a vezérgép parancsnoka rádión harctéri egészségügyi kiürítést (medical evacuation – MEDEVAC) kért. A baleset helyszíne ugyanis a tengerszint felett 1350 méter magasságban, egy sziklán volt. Amikor a két MEDEVAC gép és az őket kísérő két harci helikopter a helyszínre érkezett, a két Mi-17-es már együtt biztosította a levegőből a kimenekítést. Az első gépbe az életveszélyesen sérült afgán pilótát, a másodikba pedig az amerikai oktató emelték. Miután az egészségügyi különítmény elhagyta a körzetet, a magyar gép légi biztosítása mellett a Mi-17-es kötelék vezérgépe felvette a segítségnyújtásban részt vett katonákat és párban visszaindultak a Shindand bázisra. 

A magyar és amerikai kiképzők oktatják az afgán pilótákat, akik először MD-530-assal, majd Mi-17-essel repülnek 

A helyszín átvizsgálásakor megállapítást nyert, hogy az MD-530-as tragédiáját egy nyomásra müködésbe lépő improvizált robbanótest okozta. Az amerikai oktató és az afgán pilóta úgynevezett gyakorló függést hajtott végre a hegy tetején, ahol a leszállásra csak egy 5x5 méteres terület alkalmas. Az afgán ellenállók valószínüleg a közeli faluból figyelték a katonai helikopterek útvonalát, s miután észrevették, hogy erre a tenyérnyi sík területre hetente többször is leszáll egy-egy gép, bevéstek a sziklába egy bombát. Utólag aztán az is kiderült, hogy néhány robbanószerkezetet a szikla felé vezető úton is elástak – ezeket a majdani sebesültek mentésére érkező egészségügyi katonáknak „szánták”. 

A felrobbantott oktatógép amerikai kiképzőjének a bal combja sérült súlyosan, az afgán pilóta pedig a baleset után tíz nappal elhunyt. 

Az MH AAT hatodik váltását október 18-án köszöntötték ismét „hazai földön” 

Fotó: Galambos Sándor és archív

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-03 15:25:04
1914. október 27-én reggel, a Royal Navy nyolc modern hadihajója haladt északnyugat felé az Ír-tengeren, hogy lőgyakorlatot tartson a Skóciai nyugati partja mellett fekvő Mull-sziget, Loch na Keal nevű tengeröblében.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 26., 09:44

Éleslövészetet tartottak a központi gyakorlótéren

Az MH 25. Klapka György Lövészdandár 101. Tüzérosztálya és 36. Páncéltörő Rakétaosztálya közvetlen irányzású lövészetet hajtott végre május 25-én, csütörtökön a Magyar Honvédség Központi Gyakorlótéren.
2017. 05. 25., 13:46
Galéria a Fire Blade helikopteres hadgyakorlat zárónapjáról.
2017. 05. 23., 10:04
Precíz mentés slágerekkel: felkészült forgószárnyasok versenyeztek a német bázison.
2017. 05. 22., 12:44
Donald Trump amerikai elnök május 20-ai Szaúd-Arábiai látogatása mega üzletet hozott az Egyesült Államok két legnagyobb katonai gyártójának, a Lockheed Martinnak és a Boeingnak.

  JETfly Magazin

Mint ahogy arról a napokban már lapunkon is beszámoltunk, 2017. május 22. és június 9. között zajlik a többnemzeti Load Diffuser 2017 hadgyakorlat a Kecskeméti Repülőbázison.