2017. 02. 22. szerda
: 307 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Australian National Aviation Museum - Interjú a kollekció tulajdonosával

Art of WAR  |  2014-03-20 11:15:41

A Moorabbin repülőtéren működik az Ausztrál Légierő egyik legnagyobb repülőmúzeuma és oldtimer gyűjteménye, melyekből néhányat repülőképessé is tesznek. Az önkéntesen működő ausztrál múzeum tulajdonosával, David Soderstorm-mal készült interjút olvashatják most lapunkon!

Ausztrál Nemzeti Légi Múzeum

Kérlek, mutasd be a múzeumot!

Az Ausztrál Nemzeti Légi Múzeum vagyunk, Melbourne dél-keleti részén a Moorabbin Repülőtéren. Jelenleg önkéntesen müködünk, teljesen profitmentes egyesületként több mint 50 repülő és 20 db repülőgép hajtómüvel a tulajdonban.

Korábban említetted, hogy felújítást is végeztek. Ezek a gépek repképesek lesznek?

Lesz néhány, ami igen a végén. Némely régebbi repülőgépnél, az alkatrészek beszerzése nehezebb lesz időről időre, némely esetben pedig lehetetlenség. Ezért a múzeum célja, hogy megőrizze és összegyüjtse azokat a repülőgépeket, melyek képviselik az ausztrál repüléstörténetet. Habár több gépet is képesek vagyunk gurulásra késztetni és megőrizni a képességet.

Ausztrál Nemzeti Légi Múzeum

Hogyan kezdődik egy gép felújítása?

A legelső út ott kezdődik, hogy mit és hogyan újítunk fel egy gépen. Az olyan dolgok, mint „mennyibe fog kerülni?”, „az alkatrészek kéznél vannak, vagy le kell gyártatni?”, „van-e határideje a projektnek?” az első kérdések. Miután ezek a dolgok meghatározásra kerülnek, elkezdünk az alkatrészek beszerzésén dolgozni, ezek esetleges helyettesítésén. Még múzeumként is figyelni kell arra és fontos, hogy korrózió ne legyen a gépeken. Nemrég kezdtük el a Beaufort gépnek a felújítási munkálatait, weboldalunkon megtekinthető és adományokat is lehet küldeni.

Jelenleg mi található a múzeumban?

Egy csodás repülő kollekció, ezek közül néhány nagyon ritka, mint például:

DAP Beaufighter A8-328   - az egyik abból a hatból, ami fennmaradt és az egyetlen ami képes lesz guruló manőverekre.

CAC Wirraway A20-10   - ez a legöregebb megmaradt Wirraway a világon.

Desoutter II – az egyik a megmaradt háromból.

DAP Beaufort A9-13 – a legöregebb Beaufort a világon.

BE2A, csak a szárnyak – ritka szárnykészlet az I. vh. Idejéből.

Kelly and Lewis V8 Engine – az egyike a megmaradt háromból a világon.

Ausztrál Légi Nemzeti Múzeum

Kapcsolatban vagytok repülőnapok szervezőivel?

Nem, de a múzeumunk szokott kiállítás céljára jelen lenni.

Az Ausztrál Légierő segít valamiben? Ismerik a munkáitokat?

Szoktak segíteni a tervezésben és tanácsot is adnak, alkalmanként részt is vesznek és tudják mit csinálunk és mik a céljaink.

Melyik gép felújítása volt a legnehezebb?

Mindegyik önmagában nagy kihívást jelent. A Beaufort felújítása igen masszív dolognak tünik révén, hogy kétmotoros bombázóról van szó és több mint 30 000 darabból áll, ami hatalmas munkát ad majd a következő évekre.

Melyik a kedvenc géptípusod? Múlt és jelen?

Nehéz kérdés! Személy szerint a  Beaufighter, egy csodás gép hatalmas erővel az akkori időkben.

Igazat megvallva, nekem személy szerint az F-4 Phantom a kedvencem, mely repült ausztrál színekben 1970-1973 között. Van Ausztráliában megmaradt repképes példány, ha nincsen dolgoznál egyen?

Sajnos nincsen F-4-es repképes állapotban Ausztráliában. Lízingelve voltak és távoztak amikor az F-111C-k megérkeztek. Egy darab van kiállítva a RAAF múzeumában, de ez nem szolgált a légierőnél. A múzeumunknak nincsenek meg a megfelelő technikák egy ilyen modern gép felújítására.

Elsősorban magyar olvasóinknak, van olyan „keleti” gép amin szívesen dolgoznál?

Nem egészen, ugyanis a múzeumunk célja megőrizni az ausztrál repülés történetében megfordult gépeket. Ennek ellenére, ismerek pár embert akik MiG vagy Szuhoj pilótakabinokkal tünnek fel bemutatókon. Néha vidéken is kabin gyüjteményekben. Plusz ott van a használatuk lefordításának gondja és az alkatrészeké!!!

Köszönöm a segítséget, remélem hamarosan beszélünk!

Nagy örömömre szolgált, kérünk minden olvasót látogasson el weboldalunkra, vagy a Facebook oldalra. www.aarg.com.au, www.facebook.com/moorabbinairmuseum

Interjú és fordítás: Benedek Levente, lhsn.hu

Fotók: aarg.com.au 

Az interjút az Lhsn.hu és az Airshowinfo.hu készítette!
Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
2017-02-15 11:16:13
Az Nigériai Légierő vezetése a napokban jelentette be, hogy a brazil kormány jóváhagyta, hogy az Embraer Defence and Security Limited vállalat közreműködésével, A-29 Super Tucano típusú könnyű-támadó repülőgépet vásároljanak.
2017-02-08 09:16:55
A második világháború vérzivataros évei után pár hónappal, 1946. február 6-án Bay Zoltán és tudóscsoportja hatalmas horderejű bejelentést tett. Radarjelek segítségével sikerült megmérniük a Föld-Hold távolságot, ezzel megalapozva a modern rádiócsillagászatot.
2017-02-06 14:26:51
Az Orosz Fekete-tengeri Flotta tengeralattjáró-elhárító korvettjéről adtak le lövéseket az Ukrán Haditengerészet An-26-osára – a teherszállító éppen az ogyesszai gázmezők partmenti területe fölött repült.
2017-02-02 12:05:53
Február 3-án lesz a hivatalos búcsúztatása a világ első nukleáris meghajtású repülőgép-hordozójának, az USS Enterprise-nak. A hordozó kulcsfontosságú szereplője volt több fontos eseménynek, így az 1962-es kubai rakétaválságnak, de a részt vett az iraki és az afganisztáni missziókban is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 21., 14:16
A fegyverkereskedelem a hidegháború óta nem látott szintre emelkedett a legutóbbi öt évben a világban.
2017. 02. 15., 09:29
Napjaink folyamatosan változó világában is a régi értékek, így a bajtársiasság, a bátorság, az önfeláldozás, a közösségért való kiállás a legfőbb katonai erények – fogalmazott dr. Simicskó István honvédelmi miniszter február 14-én, Budapesten, a haderő éves értékelő és feladatszabó vezetői értekezletén.
2017. 02. 13., 09:37
Amikor minden veszni látszott, Ernest E. Evans sorhajóhadnagy teljes gőzzel a japán flottára rontott.
2017. 02. 10., 09:20
Nincs is olyan messze határainktól a legközelebbi nukleáris támaszpont.

  JETfly Magazin

A Rosztech állami vállalat vezérigazgatója, Szergej Csemezov a napokban arról számolt be, hogy az Egyesült Arab Emirátusok szándéknyilatkozatot írt alá Oroszországgal Szu-35-ös vadászbombázók esetleges eladása ügyében.