2023. 03. 21. kedd
Benedek
: 399 Ft   : 374 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hadiipari mérföldkövek 2010-ben 1. rész

Art of WAR  |  2011. 01. 11., 11:17

A mögöttünk álló, 2010. év nem igazán kényeztette el a hadiipar újdonságai iránt rajongókat jelentős katonai fejlesztésekkel, különleges eseményekkel. Hiányérzetünk elsősorban a világot megrázó gazdasági válság miatt lehet, aminek hatására sok, korábban megfogalmazott tervet kellett a sarokba dobni. Mindezek ellenére az elmúlt évben is voltak olyan események, amelyek felkeltették a téma iránt érdeklődők figyelmét, ezek közül szemezgetett egy orosz lap, amit most megosztunk Olvasóinkkal.

Az első orosz ötödik generációs

 

A 2010-es év, egy már régóta várt eseménnyel kezdődött – január 29-én levegőbe emelkedett az orosz ötödik generációs repülőgép, a PAK FA (Front Légierő Perspektivikus Repülő-komplexuma) prototípusa. A tesztrepülésnek a Komszomolszk-na-Amure-i repülőgépgyár területén található repülőtér adott otthont. A gép első repülése Szergej Bogdanov érdemes berepülő-pilóta irányításával 47 percet töltött levegőben, és azt leszállás után sikeresnek nevezték. Napjainkban is folynak a PAK FA (T-50) prototípusának tesztrepülései, és a tervek szerint immár ez év elején a második prototípusnak is csatlakoznia kell a tesztsorozathoz. A közelmúltban új „besorolást” kapott a repülőgép, a jelenlegi megnevezése PAK FA/MI - Front Légierő Perspektivikus Repülő-komplexuma/Többfunkciós Vadászrepülőgép. A repülőgép technikai adatai titkosak, hivatalosan annyit közöltek mindössze, hogy a gép magas intelligenciájú pilótakabinnal fog rendelkezni, valamint a fel- és leszállás végrehajtásához mindössze 300-400 méteres pályára van szüksége.

A Szuhoj cég tervei szerint 2011-2012-ben lezajlanak a gép tesztjei, majd 2013-ban az orosz védelmi minisztérium 10 gépet vásárol, amelyeken az orosz légierő fogja a teszteket végrehajtani. A T-50 tesztjeinek első szakasza 213-ban fejeződik be. A gépek beszerzésére az orosz fegyveres erőkre vonatkozó, 2011-2020 között végrehajtásra kerülő kormányprogram ad lehetőséget. A tíz kísérleti gép megvásárlása mellett 2016-tól az orosz védelmi minisztérium további hatvan repülőgép beszerzését tervezi. Az orosz védelmi miniszter helyettese, Vlagyimir Popovkin úgy nyilatkozott, hogy az orosz légierőnek száz T-50 típusú repülőgépre van szüksége.

 

További információk a gépről: Amit ma az orosz ötödik generációs vadászrepülőgépről tudni lehet

 

A T-50 alapjain készül az indiai ötödik generációs repülőgép, az FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft - Ötödik Generációs Vadászrepülőgép). A szerződést az orosz és indiai felek 2010. december 21-én írták alá. Az indiai légierő a tervek szerint 250 FGFA repülőgépet vásárol, 25 milliárd dollár értékben.

 

A második orosz ötödik generációs

 

2010 májusában az „Oroszország Helikopterei” holding vezérigazgatója, Andrej Sibitov nyilatkozta, hogy Oroszország az elkövetkező néhány év alatt kifejleszti ötödik generációs, csapásmérő helikopterét. Sibitov a helikopter technikai adatairól nem nyilatkozott, de megerősítette, hogy „a cég aktívan dolgozik az ötödik generációs harci helikopter koncepcióján”. Mindössze talán egy hónappal ezelőtt a Mil tervezőiroda főkonstruktora, a vezérigazgató első helyettese, Alekszej Szamuszenko beszélt arról, hogy a helikopter fejlesztése gyakorlatilag 2011-ben veszi kezdetét. Szamuszenko elmondása szerint jelenleg a tudományos kutatómunka kezdetéről beszélhetünk, amely meghatározza az elvárásokat, majd ezután kezdődhet a prototípus fejlesztése. A munkában részt vesz a Kamov tervezőiroda is, amely a koaxiális rotor-vezérlésü helikopterek gyártásában jeleskedik. Szamuszenko azt is elmondta, hogy az új harci helikopterrel szemben támasztott követelmények az elkövetkező 10-15 évre tervezett védelmi koncepció alapján kerülnek meghatározásra.

 

Mi-28N negyedik generációs harci helikopter

A követelményekkel kapcsolatban konkrétumok nem ismertek, azonban ezek között valószínüleg szerepelni fognak a következők: nagy repülési sebesség, függőleges felszállás, tüzkibocsátás lehetősége fedezékből, 24 órás, minden időjárási körülmények közötti bevethetőség, felderítő rendszer megléte, megnövelt túlélőképesség, alacsony zajkibocsátás.

A Mil tervezőiroda főkonstruktora szerint az új helikopter függőleges sebessége elérheti a 250-300 km/h-t, míg a vízszintes sebessége a 450-500 km/h sebességet. Ezen kívül a helikoptert mesterséges intelligenciával is ellátják, ami – ahogy fogalmaztak – rugalmasságot biztosít a pilóta számára.

További információk a tervvel kapcsolatban nem kerültek nyilvánosságra, így az sem, hogy a 2011-2020 közötti időszakra vonatkozó, a fegyveres erők fejlesztésére irányuló kormányprogram tartalmazza-e a fejlesztés finanszírozási feltételeit.

 

Ekranoplan

 

Az elmúlt év májusában vált ismertté az, hogy Oroszország kész megújítani az ekranoplan (kétéltü jármü) gyártását. A hírt az Alekszejev nevét viselő központi tervezőiroda vezetője jelentette be, amely tervezőiroda, mint a „Kaszpi-tengeri Szörny”, a gigantikus méretü kétéltü jármü (felszálló tömege 544 tonna) megalkotója vált ismertté. Az Alekszejev iroda vezérigazgatója. Szergej Platonov elmondta, hogy a felhatalmazást megkapták Oroszország kormányától a munkálatok felélesztésére, az orosz ekranoplanok sorozatgyártása 2015 után kezdődhet meg.

2010-2011-ben a projekt beindításával kapcsolatos munkákat fogják végrehajtani, és 2012-től kezdődik el a második, sokkal hosszabb időszaka a munkáknak. Ebben az etapban kerül sor a tervező munkákra, amelynek eredményeképpen kifejlesztenek egy „megfelelően nagyméretü ekranoplant”. Platonov nyilatkozata szerint az első etapban Oroszország 50, 100 és 600 tonna vízkiszorítású ekranoplanokat fog építeni.

2010. december közepén Szergej Ivanov, miniszterelnök helyettes úgy nyilatkozott, hogy a 2011-2020 közötti kormányprogram védelmi kiadásokra tervezett kiadásai nem veszik figyelembe az ekranoplanok építését.

Repülőgépek esetében leszállás közben a repülőgépre ható felhajtóerő – a fesztávval megegyező távolságra a talajtól – hirtelen megnő, ezt nevezi a terminológia ground effect-nek. Ezt az aerodinamikai jelenséget (párnahatás) használják ki az ekranoplanok- mindig a gorund effect zónában hajtják végre repüléseiket, közvetlenül a víz- vagy a földfelszín felett. Mindezen tulajdonságok mellett az ekranpolanokat elsősorban vízfelszín feletti repülésekre használják, mivel az a földfelszínhez viszonyítva egyenletesebb. Más hadihajóktól, mint pl. légpárnás-, vagy szárnyashajók elsősorban nagyobb sebességével különbözik, ami elérheti a 460 km/n sebességet is.

 

A Szovjetunióban 1957-ben kezdődött az ekranoplanok építése, és egészen az 1990-es évek elejéig tartott. A több mint 30 év alatt mintegy 30 ilyen gépet építettek. Az 1960-as években az Alekszejev tervezőiroda a Kaszpi-tengeren építette meg és kísérletezett egy monumentális ekranoplannal, amit a nyugati titkosszolgálatok egyszerüen „Kaszpi-tengeri Szörnynek” neveztek el.

Az ekranoplan fesztávolsága 37,6 m, hossza kb. 100 m, maximális felszálló tömege 544 tonna. 1980-ban a prototípus balesetet szenvedett és elsüllyedt, aminek eredményeképpen a projektet leállították. A legismertebb szovjet ekranoplanok közé tartozott a szállító-deszant „Orlenok” (Sasfiók), valamint a „Luny” (Héja) csapásmérő-rakétahordozó – amit az 1990-es években vontak ki a Fekete-tengeri flotta állományából.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 02. 15., 09:21
Nem csak az új technológia fejlesztésére kell összpontosítanunk, hanem arra is, hogy a már meglévő technológiákat innovatív, újszerű módon alkalmazza a haderő a védelmi és támadó funkciókra.
2023. 02. 14., 09:11
A Duna vízén háromnapos kiképzés keretében tesztelte az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár harctámogató osztagának állománya február nyolcadikától a különleges műveleti képességfejlesztés keretében átépített, újonnan navigációs műszerekkel felszerelt Zodiac Pro 850 típusú hajókat.
2023. 02. 09., 10:25
Banglades ugyan a világ egyik legszegényebb országa, de a haditengerészet védelmi erőinek egyik legfontosabb része, mivel a nagy kiterjedésű Bengáli-öböl, az itt található fontos nemzetközi kikötők, haditengerészeti támaszpontok, valamint a területhez kapcsolódó gazdasági övezet védelméért is felelős.
2023-02-02 13:50:19
Toborzóbuszokkal gazdagodik a Magyar Honvédség eszközállománya. Tíz darab Iveco Daily 35S16 típusú járművet adtak át az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) részére január 31-én az MH Anyagellátó Raktárbázis (MH ARB) Újszász utcai objektumában.
2023-01-27 09:56:50
Hideg is, látni is alig lehet a felszín alatt, de a muszáj nagy úr. Márpedig gyakorolni muszáj még téli körülmények között is, éppen ezért hódítják meg évről-évre a csongrádi Holt-Tisza olykor fagyott, máskor „csak” roppant hideg vizét az MH II. Rákóczi Ferenc 14. Műszaki Ezred katonabúvárai.
2023-01-20 13:31:49
Az I. világháborút megelőző évtizedekben az egyre erősödő Németország hatalmas erőfeszítéseket tett, hogy egyenrangú világhatalommá váljon a fénykorát élő Brit Birodalommal. Versengésük egyik legfőbb színtere a haditengerészet volt, így a német mérnökök tudásuk legjavát beleadva, kiváló hadihajók sorát alkották meg.
2023-01-17 12:48:21
A modern fegyverrendszerek, hadműveleti és harcászati eljárások alkalmazásához, az ezekhez kapcsolódó kiképzési és gyakorlatozási feladatokhoz, valamint a sikeres toborzáshoz elengedhetetlen egy jól felkészült, nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező, fiatal tiszti és altiszti állomány.
2023-01-16 15:03:49
„Rendkívül mozgalmas évet tudhat maga mögött alakulatunk” – mondta el a 2022-es évet értékelve Szilágyi Zsolt ezredes, az MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred parancsnoka, aki hozzátette: tavaly több mint 2500 éles, harcászati műveleti feladatot hajtottak végre az ezred katonái.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 03. 20., 13:40
Az MH II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred képességei fenntartásához és növeléséhez nélkülözhetetlenek azok a technikai eszközök, amelyek a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program keretén belül folyamatosan érkeznek az ezredhez.
2023. 03. 20., 13:15
Az Airbus érkezése várostörténeti jelentőséggel bír, a város gazdasága új szintre lépett.
2023. 03. 17., 14:03
Gépjármű vezetői kiképzésen vett részt a közelmúltban az MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred logisztikai századának állománya, tábori körülmények között.
2023. 03. 16., 14:41
A szlovén parlament védelmi bizottsága jóváhagyta a fegyveres erők (SAF) hosszú távú fejlesztésére vonatkozó határozatot, amely korábbra tervezi a védelmi kiadások növelését – közölte a szlovén közszolgálati televízió március 8-án, szerdán.

  JETfly Magazin

Befejeződött az Airbus H225M típusú, közepes szállító helikopterek magyar katonai típusalkalmassági vizsgálata. A megrendelt tizenhat többcélú helikopterből kettőt ez év júliusában adnak át az Airbus Helicopters franciaországi, Marignane-i gyártó központjában.