2017. 10. 22.
Előd
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

56 fegyverei: A PPS géppisztoly

Art of WAR  |  2006. 10. 23., 18:43

A második világháború során volt tapasztalható a fegyverek legnagyobb mérvű fejlődése. Számolatlanul jelentek meg az újabbnál újabb technikai megoldások, fegyverek. Mindez a kézifegyvereknél is megfigyelhető. Az egyik legérdekesebb és a hagyományos megoldásoktól leginkább eltérő a PPS-41 típusú szovjet géppisztoly volt. Kivitelezése, technikai megoldásai szinte egyedülállóak voltak abban a korban. Külsőségeiben csak a finnek által gyártott géppisztoly volt hozzá hasonló.

A II. világháború során a Spagin által tervezett és a szovjet hadseregben rendszeresített PPS-41 a rosszul sikerült PPD-40-es kiváltására készült. A fegyver sorozatgyártását 1940. december 21-én hagyta jóvá a Vörös Hadsereg vezetése, és természetesen Sztálin. A gyártás hosszas előkészületek után 1941 júniusában kezdődött meg a Zagorszki fegyvergyárban.

Szinte még csak az első darabok jöttek le a futószalagokról, amikor a sorozatos német támadások miatt a gyártósorok áttelepítése mellett döntöttek. A meglévő eszközöket keletre, Kirov környékére evakuálták. A folyamatos gyártás és a harcoló alakulatok zavartalan ellátása érdekében további három gyárban indították be a PPS-41 gyártását. A moszkvai gyár például 1945-ig 3,5 millió darabot gyártott le. 

A gyártósorok mellett nők dolgoztak

A PPS-41 szabad hátrasiklású tömegzáras rendszerü fegyver. A zár lövéskor a kiáramló gázok hatására hátrafelé mozog, amely során a hüvelyt kihúzza a csőből, és azt kiveti a fegyverből. A helyretoló rugó energiájának segítségével a zár előremozog, a következő lőszert betolja a fegyverbe, és lezárja a töltényürt. Ez a folyamat mindaddig tart, míg az elsütőbillentyüt elhúzva tartják. A fegyverágy és a tusa fából készült. A tusa nyaka a fegyver markolatához hasonló formát kapott. A fegyver csövét - a hütés hatásfokának növelése érdekében - végig perforált lemezborítással látták le. A csővég kialakítása a lángrejtő és kompenzátor szerepét egyaránt ellátja. A fegyver egyik érdekessége a 71 lőszer befogadására alkalmas dobtár.

Jól látható a dobtár és a csövet körülölelő perforált lemez

Gyártottak ugyan a fegyverhez 35 lőszer befogadására képes ívtárat, de ez közel sem volt oly népszerü, mint a szinte végtelenített dobtár. A kisebb ívtárat parancsnoki tárnak is nevezték. Ez a hatalmas lőszermennyiség, illetve a 900 lövés/perc tüzgyorsaság tette a lövészárkok és a városi harcok egyik legfélelmetesebb eszközévé. Tehát a közelharc kiváló eszköze volt, de csak a közelharcé, hiszen a hatásos lőtávolsága csupán 200 méter volt, ezen a távolságon túl célzott lövés leadására nem volt esély. A célzást tovább nehezítette, hogy a fegyver 3,65 kilogrammos súlya töltött tárral 5,5 kilogrammra növekedett, és ezzel együtt a fegyver kiegyensúlyozatlanná vált.  Spagin 1942-ben áttervezte a fegyvert, tovább egyszerüsítette a szerkezetét, valamint a fatusa helyett behajtható válltámaszt alkalmazott. A PPS-42 néven rendszeresített fegyvert Spagin az ejtőernyősök, harcjármüvek kezelőszemélyzete számára kiírt pályázatra szánta. Ezt a pályázatot nem nyerte el, így a sorozatgyártására sem került sor. A fegyver továbbfejlesztett változata 1945-re készült el PPS-45 néven. Ez típus már teljes egészében fémből készült. Ennek a típusnak azonban nem volt esélye az életben maradásra, mert ekkor már megkezdte térhódítását a Kalasnyikov nevéhez füződő gépkarabélycsalád. 

  Együtt a két vetélytárs

A PPS-41 tömegfegyver volt. Müködése megfelelt a szovjet hadsereg harcászati elvének, azaz hogy a nagy tömegben támadó seregtestek a lehető legtöbb fegyverből a legnagyobb tüzzáport zúdítsák az ellenségre. A nagy mennyiségen volt minden téren a hangsúly, a pontosság másodrendü volt. A PPS-41 nagy tüzgyorsaságával és a nagy mennyiségü lőszer befogadására képes dobtárjával hüséges társa volt ennek az elméletnek. Nem szabad azonban azt sem elfelejtenünk, hogy a németek MP-40-esével szemben ez a fegyver jól türte az időjárás-változásokat, és kevésbé igényelte a folyamatos karbantartásokat.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.