2017. 10. 19. csütörtök
Nándor
: 308 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Őfelsége hadihajója - 1. rész

Art of WAR  |  2006. 01. 19., 08:24

A katonai célú tengeri hajózás történetében a brit Royal Navy rendelkezik talán a legnagyobb és legjelentősebb történelmi múlttal. Az elmúlt évszázadokban a hatalmas gyarmatbirodalom kiépítésében és a különböző háborúk idején a szigetország szuverenitásának biztosításában is oroszlánrészt vállalt a flotta. A 20. században a repülőgépek megjelenésével és tömeges elterjedésével párhuzamosan azonban némileg csökkent, illetve átértékelődött a haditengerészet szerepe, melynek legfontosabb egységei immár nem a hatalmas csatahajók, hanem a repülőgéphordozók lettek.

Napjainkban is - bár gyarmatbirodalmát és nagyhatalmi státuszát lényegében elveszítette - a szövetségi kötelezettségeinek messzemenően eleget tevő Nagy-Britannia okulva a múltbéli háborús tapasztalatokból rendszerben tart olyan hadihajókkal, melyek fedélzetéről üzemeltethetőek merevszárnyú repülőgépek, és helikopterek egyaránt. Ezek - a sajátos alkalmazási koncepciót megtestesítő, Invincible-osztályú repülőgéphordozók – egyike az az Ark Royal, mely patinás neve miatt talán a legjobban képviseli a brit haditengerészeti hagyományokat.

Nagy a zsúfoltság a fedélzeten...

A név kötelez

A hagyományokhoz rendkívüli módon ragaszkodó britek a hadihajók névadásánál sem hazudtolják meg önmagukat, ugyanis számos esetben ugyanazt a nevet több hajó is viselte a Royal Navy történelme során. Az Ark Royal (szó szerinti fordításban Királyi Bárka) nevet már az 1500-as években is fellelhetjük a spanyol Armada ellen vonuló angol hajóhadban. Az átkeresztelés is bevett szokás, ugyanis a gerincfektetéskor még Ark Raleigh nevet viselő hajó később Ark Royal-ként, pályafutása vége felé pedig Anne Royal-ként is szerepelt a flotta nyilvántartásában. Háromszáz évvel később, 1914-ben egy kereskedelmi hajó átalakításával megszületik a repülőgéphordozók ősének tekinthető hajótípus, mely szintén az Ark Royal nevet kapja. A repülőgépek fel- és leszállásra is alkalmas átalakított fedélzettel rendelkező hajó sem kerülhette el azonban  a névváltoztatást, mivel 1934-ben átnevezték Pegazus-ra, hogy a jól bevált név felszabadulhasson az egyik épülő új repülőgéphordozónak. Az immár harmadik Ark Royal rövid pályafutása során számos hadmüveletben vett részt a dél-atlanti vizektől Norvégiáig, legjelentősebb haditette azonban az volt, hogy részt vett a német Bismarck csatahajó felkutatására és megsemmisítésére indított hadmüveletben az Atlanti-óceánon. A hordozóról felszálló, elavult, kétfedelü Fairey Swordfish repülőgépek sikeres torpedótámadást hajtottak végre a Bismarck ellen, melynek következtében megsérült a legyőzhetetlennek vélt acélkolosszus kormánymüve. A manőverező képességétől megfosztott német csatahajót így könnyen utolérték a Home Fleet (a Royal Navy azon egységei, melyek kiemelt feladata volt a szigetország védelme) hadihajói és ádáz küzdelemben elsüllyesztették a III. Birodalom büszkeségét. Az Ark Royalt és repülőgépeit azonban vélhetően megátkozták a sikeres torpedótámadást követően a Bismarck tengerészei, és a bosszú nem is késett sokat. 1941 novemberében az U-81 búvárhajó ugyanis Gibraltár közelében sikeresen megtorpedózta a Máltáról visszatérő hordozót, mely a brit tengerészet minden igyekezete ellenére végül hullámsírba merült.

Az Ark Royal körül jól láthatóak a kétfedelü Swordfish torpedóvetők

1943-ban az Audacious-osztály egyik tagjának gerincfektetésekor ismét előkerül a jól bevált név, az időközben befejeződő világháború miatt az új, immár negyedik Ark Royal azonban ténylegesen csak 1955 februárjában került aktív szolgálatba. 1980-as nyugdíjba vonulásáig a Royal Navy egyik legnagyobb harcértékü egységének számító hajó egyike volt az utolsó, hagyományosnak tekinthető brit hordozóknak, melyek fedélzetéről az F-4K Phantomok és a Buccanerek is üzemeltek. Kivonását a hajótest kora és a költségvetési megszorítások indokolták.A brit Admiralitás azonban úgy érezte, hogy a hagyomány nem szakadhat meg és a flotta nem maradhat Ark Royal nélkül, így az épülő új Invincible-osztály harmadik egységét – mely a gerincfektetésekor még Indomitable névre hallgatott - a vízrebocsátásakor, mondhatni szokás szerint, átkeresztelték Ark Royal-ra. A legenda újjászületett…

Megváltozott körülmények, új repülőgéphordozó koncepció

A II. Világháborút követő évtizedekben a zsugorodó, majd pedig szinte teljesen eltünő brit gyarmatbirodalom és a gazdasági nehézségek is a flotta radikális csökkentésére valamint átalakítására ösztönözték a döntéshozókat. A hatalmas csatahajókat mind lebontották, de a Szuezi-válság után a repülőgéphordozók közül is csak a legmodernebb egységeket hagyták meg, amelyekről a sugárhajtású gépeket üzemeltetni tudták. Új hordozók szolgálatba állítása szóba sem jöhetett egészen az 1970-es évek elejéig. Ekkor kezdődött meg egy teljesen új koncepciójú osztály tervezése a régi, nagy hordozók leváltására.

Ezen a képen igazán jól látható a brit Invincible-osztály és az amerikai Nimizt-osztály közötti méret-, illetve elrendezésbeli különbség

Az Invincible-osztály tervezésekor figyelembe vették a megváltozott gazdasági és politikai helyzetet, valamint a modern hadviselés követelményeit egyaránt. A rendelkezésre álló anyagi források már nem tették lehetővé a merevszárnyú, hagyományos repülőgépek fogadására alkalmas hatalmas méretü hajók gyártását és üzemben tartását, így elsősorban helikopterek és VTOL/STOL képességekkel rendelkező Harrier vadászbombázók hordozására tervezték az új hajóosztályt. Ennek megfelelően az Invincible-osztály besorolása is változott, Trough Deck Cruiser-nek (ívfedélzetes cirkáló) illetve Sea Control Ship-nek (tengeri felügyelő hajó) néven is említették őket.A koncepció lényege az volt, hogy a viszonylag kisméretü hajótestre épített felső fedélzetet egy leginkább a síugró sáncra hasonlító végződéssel látták el, mely megkönnyítette a Harrierek felszállását, szükségtelenné téve a bonyolult és helyigényes gőzkatapult rendszert. Erre a síugró sáncra a teljes sebességgel felfutó repülőgépek szárnyainak állásszöge ugyanis megnövekszik és annyi plusz felhajtóerő keletkezik rajtuk, mely elegendő a levegőbe emelkedéshez akár teljes terheléssel is, ellentétben a gőzkatapultos rendszerrel, amelyik a felszálló repülőgép sebességét növeli meg.

Harrier felszállás közben felülnézetből

Természetesen a hajó méreteiből eredő rövid nekifutási úthossz miatt szükség van a Harrier azon képességére is, hogy a hajtómüből kiáramló gázsugarat változó szögtartományban el tudja téríteni, ezáltal a síugró sánc segítségével termelődő felhajtóerőre rádolgozik.

Harrier felszállás közben alulnézetből

Az új hordozók rendkívül összetett feladatkört kaptak. A flottacsoport zászlóshajójaként a hadmüveletek irányítása, a felszíni egységek légvédelme és a partra szálló csapatok támogatása mellett tengeralattjáró elhárításra és a tengeri útvonalak ellenőrzésére is alkalmasnak kellett lenniük. Ez utóbbi feladatokat elsősorban helikopterekkel kívánták megoldani, mivel a Harriereken kívül egyéb merevszárnyú repülőgépet nem lehet üzemeltetni a fedélzetükről. A flotta vezetőinek kérésére a hajókat önálló kommandós akciók végrehajtására is alkalmassá kellett tenni, ez esetben a Királyi Tengerészgyalogság kijelölt egységei és helikopterei is a fedélzetre települnek, fokozva az amúgy is meglévő zsúfoltságot.

Chinook helikopterek az Ark Royal fedélzetén

A koncepció létrehozása után immár a részletes tervek elkészítése és a hajók megépítése volt soron.

A cikk második része >>>

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.
2017. 10. 06., 13:09
Ukrajna a lehető legjobban szeretné csökkenteni az energiafüggőségét Oroszországtól, ráadásul van egy hatalmas sugárszennyezett területe, amit szinte semmire nem lehet használni.

  JETfly Magazin

A Lufthansa Csoport légitársaságai mintegy 12,7 millió utast szállítottak 2017 szeptemberében, 17,8%-kal többet, mint az előző év hasonló időszakában. A rendelkezésre álló utaskilométerek száma 11%-kal haladta meg az előző évit, miközben az árbevétel 12,9%-kal nőtt.