2024. 07. 13. szombat
Jenő
: 393 Ft   : 361 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Megkezdődött az ötödik, orosz atomjégtörő hajó gyártása

Megkezdődött az ötödik, orosz atomjégtörő hajó gyártása
Art of WAR  |  2024. 01. 30., 13:48
Megkezdődött az ötödik, orosz atomjégtörő hajó gyártása

A 22220-as projektszámú, Leningrád névre keresztelt univerzális atommeghajtású jégtörő hajó - eddigi társaihoz hasonlóan - fontos szerepet tölt majd be az északi hajózási útvonalon a szállítmányozás felfuttatásában.

Az új atommeghajtású jégtörő hajó építése alkalmából tartott ünnepséget Vlagyimir Putyin, az Oroszországi Föderáció elnöke nyitotta meg. Beszédében kiemelte, hogy Oroszország rendelkezik a világ legnagyobb jégtörő flottájával, ami versenyelőnyt és hatalmas lehetőséget biztosít az országnak a logisztika, illetve az ipar fejlesztése terén. - Ennek köszönhetően új munkahelyek jönnek létre és komplexen fejleszthetők az orosz északi-sarkvidék települései. Az atomjégtörőknek köszönhetően egy valóban globális projekt valósul meg Oroszország partnerei, a baráti országok és mindazok számára, akik készek együttműködni Oroszországgal” – hangsúlyozta Vlagyimir Putyin elnök.

Alekszej Lihacsov, a Roszatom vezérigazgatója arról beszélt, hogy az északi hajózási útvonal fejlesztése elválaszthatatlanul összekapcsolódik a hajógyártással. "A közeljövőben nagyon sok olyan sarkvidéki hajóra lesz szükség, amelyek nehéz jégviszonyok között is képesek helytállni. A sarkvidéki hajók építése stratégiai szempontból fontos irány Oroszország számára. A Roszatom ebben a relációban nemcsak megrendelő, hanem az egész folyamat tevékeny részvevője" - hangsúlyozta Alekszej Lihacsov, hozzátéve, hogy meggyőződése szerint az új Leningrád atomjégtörő hajó is hozzájárul majd ezekhez a fejlesztésekhez.

Jelenleg három 22220-as projektszámú univerzális atomjégtörő hajó szolgál az Északi-sarkvidéken. Az Arktika névre keresztelt hajó (a képen) volt az első a sorban, amely 2020 óta áll szolgálatban.  A következő, a Szibir 2021-ben, majd rá egy évre 2022-ben az Ural nevű hajó is megkezdte a munkát. Jelenleg építés alatt áll a Jakutia és Csukotka, előbbi várhatóan még az idén, utóbbi pedig 2026-ban készül el.

A 22220-as projektszámú, sorozatban készülő atomjégtörők gyártása során innovatív megoldásokat alkalmaznak. A hajók meghajtását a RITM-200-as új generációs atomreaktorok biztosítják. Teljes egészében orosz fejlesztésről van szó, amely megfelel a jelenlegi atomenergetikai trendeknek. Az atomjégtörő hajók kettős merülésűek, ami lehetővé teszi használatukat a jéggel borított sarkvidéki tengeren éppúgy, mint a szibériai folyók torkolatában, például a Jenyiszej sekélyebb vizű ágaiban Dugyinka térségében, illetve az Ob torkolatában.  Az északi hajózási útvonal elősegíti a globális ellátási láncok fenntartható működtetését.

Háttér:

Az északi hajózási útvonal a legrövidebb összeköttetést biztosítja Európa és az ázsiai-csendes-óceáni térség között. A Roszatom a növekvő áruforgalom miatt megújítja az atomjégtörő flottáját. Az elkövetkező években az atomjégtörők hivatottak biztosítani a Roszatom és DP World közös vállalata által működtetett hajók biztonságos átjutását az év nagy részében jéggel borított északi-sarkvidéki vizeken. A tervek szerint az éves forgalom eléri majd a 800 ezer húszlábas egységkonténer (TEU) mennyiséget. Ennek érdekében a Roszatom sorozatgyártású sarkvidéki konténerszállító hajókat is épít. A hajók paraméterezése már megtörtént, jelenleg a tervezés tendereztetése zajlik. 

Tavaly az északi hajózási útvonalon az áruforgalom elérte a 2,1 millió tonnát, ami történelmi rekord. A fentiekben jelzett hajóépítési programnak köszönhetően várhatón tovább növekszik majd az áruforgalom.

Oroszország számára stratégiai prioritást élvez a sarkvidéki területek fejlesztése. Az északi hajózási útvonalon az áruforgalom növelése elengedhetetlen feltétele ennek. Az északi-tengeri logisztikai folyosó fejlesztése a rendszeres teherforgalom, új atomjégtörők gyártásával, illetve az infrastruktúra modernizálásával valósítható meg. A Roszatom vállalatai aktív részesei ennek a folyamatnak.

A 22220-as projektszámú univerzális atomjégtörő hajók főbb paraméterei:

Hossz: 173,3 méter (a vízvonalnál mérve 160 méter)

Szélesség: 34 méter (a vízvonalnál mérve 33 méter)

Fedélzet magassága: 15,2 méter

Teljesítmény: 60 MW (a hajócsavarok tengelyein mérve)

Sebesség: 22 csomó (jégmentes vízen)

Merülés: 10,5, illetve 9,03 méter)

Maximális leküzdhető jégtorlasz vastagsága: 2,9 méter

Vízkiszorítás: 33 540 tonna

Tervezett üzemidő: 40 év

Személyzet: 54 fő

Sajtóközlemény

Forrás: Rosatom

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

Vannak katonák, akiket – kis áthallással – bölcső helyett a levegő ringatott. A magyar válogatott tagjai már gyermekkorukat is a reptéren töltötték, vagy fiatalon szerettek bele az ejtőernyőzésbe, a honvédség iránti elköteleződésüket is a sport szeretete inspirálta.