2025. május 26-án egy szűkebb körű sajtóeseményre érkeztünk a HungaroControl székházába: a program során részt vehettünk a közelgő nyári csúcsidőszakra való felkészülést elemző szakmai beszélgetésen, ellátogathattunk az irányítótermekbe, illetve kitölthettük a FEAST tesztet is, ami kötelező elem a légiforgalmi irányítók felvételi eljárásában.
A HungaroControl székháza a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közvetlen szomszédságában, az Igló utca 33. szám alatt található: az épület már kívülről is impozáns látványt nyújt, belépve pedig rögtön látható, hogy itt minden a repülésről szól, 775 munkavállaló (ebből 197 fő irányító) dolgozik légiforgalmunk biztonságos lebonyolításáért, melybe most néhány óra erejéig mi is bepillantást nyerhettünk. A sajtóesemény első programpontjaként egy szakmai beszélgetésen vehettünk részt, ahol jelen volt Turi Ferenc vezérigazgató, továbbá Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató. A sajtó képviselői feltehették kérdéseiket is, melyre a vezérigazgató úr részletes, adatokkal alátámasztott válaszokat adott.
Mielőtt rátérnénk a szakmai beszélgetés részleteire, érdemes böngészni ezeket az adatokat, például a 2024-eseket, illetve a 2025-re vonatkozó előrejelzéseket: az ukrán válság miatti légtérkorlátozások, a világjárvány utáni gyors forgalom-visszarendeződés, illetve a globálisan növekvő utazási kedv soha nem látott légiforgalmat generált hazánk légterében, a kétszámjegyű járatszámnövekedés évek óta tart, minden évben megdöntve az előző évben regisztrált rekordforgalmat. A tavalyi adatok közül kiemelendő: 1 288 267 légi jármű, ebből 144 330 a KFOR-szektor, 1 143 937 pedig a Magyarország légterében kezelt gépek száma. A HungaroControl előrejelzései szerint 2025-ben is folytatódni fog a kétszámjegyű forgalomnövekedés, ami kihívások elé állítja a szolgáltatót: a hazai átrepülő forgalom várhatóan 8-12 százalékkal, míg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér terhelése 10-15 százalékkal nőhet a korábbi évhez képest. Az idei év első négy hónapjában több mint 327 ezer repülőgép közlekedett a hazai légtérben, ez több mint 7 százalékos növekedés 2024 azonos időszakához viszonyítva. Összehasonlításként itt érdemes megemlíteni, hogy Nyugat-Európában az átrepülő forgalom tavaly még nem érte el a 2019-es, járvány előtti szintet, míg Európa délkeleti tengelyére, ahol Magyarország is elhelyezkedik, a 2019-nél 25-30%-kal nagyobb forgalom zúdult.
Turi Ferenc több mint 40 éves szakmai tapasztalattal 2024. augusztus 1-től tölti be pozícióját, többek között az elmúlt 10 hónap eredményeiről, a nyári csúcsidőszakra való felkészülésről, a légiforgalmi irányítók számának alakulásáról, a HungaroControl stratégiai céljairól, továbbá - a fentebb említett számadatokra kitérve - a rövid és hosszú távú kapacitás- és hatékonyságnövelő intézkedésekről is részletesen beszámolt. Köszöntőjében hangsúlyozta, hogy a magyar állam, a légitársaságok és az utasok érdekeit képviselik, az elmúlt tíz hónapban elvégzett munka egyértelműen ezt tükrözi. Rávilágított arra is, hogy a polgári légiközlekedés mára már egy szabadversenyes terület: légitársaságok alakulnak, megszűnnek, új járatokat indítanak vagy épp állítanak le, emellett viszont fontos tudni, hogy a vállalat alapjában véve egy infrastruktúra szolgáltató, ahol a humán rész kiemelt fontosságú. A fejlesztések kulcsfontosságúak, hiszen ebben az iparágban lerövidült az innovációs ciklus: folyamatosan jönnek újabb és újabb rendszerek, rendszerfrissítések, ahhoz, hogy lépést tudjanak tartani, illetve megőrizni kiemelt pozíciójukat, folyamatosan költeni kell. Turi Ferenc beszélt a légiforgalom koronavírus-járvány utáni visszarendeződéséről is, mely a vártnál sokkal nagyobb számokat produkált és egyben feszültséget is okozott az iparág szereplői között például a járatkimaradásokat és a késéseket tekintve, a megfelelő kommunikációnak, párbeszédeknek és egyeztetéseknek köszönhetően ugyanakkor a légitársaságok is jobban értik és megértik a légiforgalmi szolgáltatók érveit, meglátásait.
A rövid távú kapacitásnövelő intézkedések között említette meg, hogy az érdekképviseleti szervezetekkel aláírtak egy 2+1+1 évre szóló bérmegállapodást. Ennek is köszönhető, hogy elindítva a cég nemzetköziesítését, külföldről is érkeznek a vállalathoz légiforgalmi irányítók (KFOR szektorhoz), így kiváltva 13 magyar irányítót, akik át tudnak ülni a kapacitáshiánnyal küzdő magaslégtér szektorba, végezni fog a képzésével további 9 magyar irányító is. Szintén előrelépés, hogy külföldről is toborozhatnak már magaslégtéri irányítókat, az oktatási ciklus (2 év) felére csökkenthető a már képzett, külföldi irányítók felvételével, pozitívum továbbá, hogy visszacsábítottak a HungaroControlhoz három, korábban már a cégnél dolgozó irányítót. Az irányítói létszámot ezekkel az intézkedésekkel 10%-kal sikerült megnövelni.
A tájékoztató folytatásában a légiforgalmi irányítók képzésének és munkájának részleteibe kaptunk betekintést. A mostani kiválasztás során 950 főből fognak 13 embert kiválasztani, ez a szám is mutatja, hogy nagyon kevesen alkalmasak erre a különösen megterhelő, nagy felelősséggel járó hivatásra, így nem is lehet kérdés, hogy anyagi és erkölcsi megbecsülést érdemelnek, főleg úgy, hogy a kiképzett irányítókért Európa szerte versenyeznek. A toborzás formái is változnak, hosszabb távra szóló intézkedés már, hogy országos toborzókampányt indítottak, megemelték a hallgatók juttatását, a vidékről érkező hallgatókat pedig lakhatási támogatással is segítik. Az irányítóképzést jelentősen felpörgették, egy helyett két évfolyamot indítottak, hosszabb távon jelentősen növelni szeretnék az irányítók számát. A képzés átalakításával is szeretnék tehermentesíteni az oktatóként is dolgozó irányítókat, így a csúcsforgalom idején bevethetőek maradnak.
Turi Ferenc beszélt a kezdeti lépésekről is: az új menedzsment 2024. augusztus 1-től végzi munkáját, szigorú tervezési rendszerben, ötéves stratégiák mentén kell dolgozniuk, a tételekre lebontott költségvetést az Európai Bizottság hagyja jóvá. Kezdődött mindez egy stratégiai szervezetfejlesztéssel, elindítva egy új működési modellt: csak azzal foglalkoznak, ami a fő területük, ez pedig nem más, mint a légiforgalmi-irányítás, a kiszolgáló és ellátó területek is azért dolgoznak, hogy az irányítás hatékonyan és biztonságosan működjön. Három fő területre koncentrálnak: humán erőforrás, technológia (fejlesztés) és légiirányítás.
A rövid távú kapacitás- és hatékonyságnövelő intézkedéseknek máris vannak látható eredményei, hatásai: az elmúlt 10 hónap munkája - benne a paradigmaváltással - a légtér zökkenőmentes kezelésében is előrelépéseket hozott, ezek közül kiemelendő, hogy elkezdték átalakítani, újragondolni a légtér szerkezetét, 2024-ben hat szektort tudtak megnyitni, az átszervezéssel 2%-os kapacitásnövekedést értek el. Nyitottak keleten egy észak-dél folyosót, nyugati szektorban is voltak kisebb javítások. Az időjárási anomáliák kezelésére (egész Európa időjárásának figyelemmel követése miatt, továbbá a supervisorok munkájának segítésében is kulcsfontosságú) is született megoldás: a HungaroMet-tel kötött megállapodás keretein belül 2025. április 15-től a HungaroControl irányítótermében egy állandó meteorológiai szolgálat üzemel 8-18 óra között. Szorosabb együttműködést alakítottak ki a Budapest Airport-tal is, a folyamatos egyeztetéseknek köszönhetően máris elérték azt, hogy a nyári időszakban június 1. és augusztus 31. között mindig két futópálya fog üzemelni (biztonság és kapacitásnövekedés), a karbantartási munkálatokat éjjel végzik majd. Szintén folyamatos a párbeszéd az Eurocontrollal és a jelentősebb légitársaságokkal, közös cél a járatkésések csökkentése.
Elhangzott az is, hogy 10-15 évre előre tekintenek, elkezdtek már foglalkozni a mesterséges intelligenciával (AI), a közelmúltban adták át a távoli toronyirányítási rendszert, továbbá folyamatban van a jelenleg használt MATIAS rendszer megújítása, utóbbit 2027-ben tervezik leváltani, az új rendszerben már lesznek AI elemek is. Jelen adatok szerint kb. 200-an dolgoznak a technológiai részlegen, köztük sokan az innovációs és a kutatás-fejlesztés területein, fontos a folyamatos fejlesztés és fejlődés. Turi Ferenc hangsúlyozta, hogy a repülésbiztonság az elsődleges szempont, mindent ennek rendelnek alá.
A szakmai beszélgetést követően utunk a HungaroControl irányítótermébe vezetett, ahol részletesen bemutatták részünkre az ellenőrzött légtér (toronyirányítás, közelkörzeti irányítás, távolkörzeti irányítás), illetve a nem ellenőrzött légtér (repüléstájékoztatás) részlegeken dolgozók munkáját, eszközeit: Turi Ferenc és Bárány Ákos kíséretével minden állomáson kaphattunk tájékoztatást az éppen ott dolgozó kollégáiktól, továbbá arról, hogyan épül fel egy-egy adott terület napi munkavégzése, beosztása. Találkozhattunk a délelőtti beszélgetés során megemlített HungaroMet-es meteorológussal is, bemutatta munkaállomását és mesélt nekünk a kapcsolódó feladatokról, illetve arról, hogyan segítik a valós idejű támogatásukkal az időjárás okozta bizonytalanságot, a kiszámíthatóbb forgalomirányítástól is a járatkésések csökkenését reméli a HungaroControl.
A terem szektorain végigsétálva tökéletes képet kaphattunk arról, hogy a légi közlekedés biztonsága a kapcsolódó területek összehangolt munkájának eredménye. A már említett munkaállomásokon kívül beszélgethettünk a háttérfolyamatokban kiemelkedő szerepet betöltő áramlásszervezőkkel, akik – különböző adatokat elemezve - a magyarországi légtér szektorbeosztására adnak javaslatokat, ez pedig segítség a forgalmi irányítók munkáját felügyelő supervisornak. Az irányítóterem körbejárása után megtekinthettük a biztonságos működést a nap 24 órájában garantáló infomatikai termet, illetve a közelmúltban átadott új, moduláris integrált távoli toronyirányítási rendszert (mirTWR), amely egy újabb jelentős mérföldkő a fejlesztések között. A rendszernek köszönhetően a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalma a HungaroControl terméből is kezelhető, köszönhetően a modern videó- és szoftvermegoldásoknak, idővel kisebb vidéki repterek kiszolgálása is megvalósítható lesz ilyen módon.
Utolsó programpontunk egy informatikai terembe vezetett, ahol lehetőségünk volt kitölteni a légiforgalmi irányítók felvételijének egyik kötelező elemét, a FEAST tesztet. Kaptunk tájékoztatást arról is, hogyan zajlik a kiválasztási folyamat, melynek során elsősorban a jelentkezők kognitív képességeit (észlelés, információfeldolgozás, memória, döntéshozatal, angol nyelvtudását) mérik és a munkakör ellátásához szükséges személyiségjegyeket vizsgálják. Legfontosabb készségek között megemlítendő: a figyelemmegosztási képesség, a gyors és hatékony döntéshozatal, a kiegyensúlyozottság és felelősségteljes személyiség, a jó kommunikációs készség és a csapatmunkára való nyitottság.
Összességében elmondható, hogy egy kiválóan megszervezett, informatív, napi működést és újdonságokat egyaránt bemutató programon vehettünk részt. A meghívóért és a lebonyolításért ezúton is köszönetet mondunk Turi Ferencnek és a HungaroControl Kommunikációs Osztályának!
Friss információ, hogy a HungaroControl 2025. június 24-én tartja újabb légiforgalmi irányító toborzó napját, ennek részleteiről a linkre kattintva tájékozódhatunk!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |