2024. 02. 23. péntek
Alfréd
: 389 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Veterán MiG-15-ösök a levegőben

Veterán MiG-15-ösök a levegőben
Filip Modrzejewski  |  2023. 11. 24., 09:35
Veterán MiG-15-ösök a levegőben

Amikor a repülés szeretetéhez nagysebességű konstrukció párosul, az eredmény igazán lenyűgöző lehet. Ez teljesen igaz a Squadron Foundation szervezetre, amely hosszú évek óta azon dolgozik, hogy üzemképes Lim-2-es repülőgépet varázsoljanak a lengyel égboltra.

Ha esetleg valakinek nem lenne ismerős, a Lim-család nem más, mint a szovjet MiG-ek lengyel gyártású változatai. A Lim-2-es pedig a legendás MiG-15-ös, melyet egészen a rendszerváltásig hadrendben tartottak. Évtizedeken át a légierő gerincét alkották, melyen több ezer pilótát képeztek ki, ezzel pedig a lengyel repüléstörténet egyik legjelentősebb korszakát élték meg. Ugyanakkor az öreg ikonikus vadászgépből - nem meglepő módon - alig néhány maradt fenn üzemképes állapotban. A Squadron Foundation (Század Alapítvány) jóvoltából viszont Lengyelországban rögtön kettő is van belőlük!

Minden a Bartosz Maciejczyk, Mateusz Strama és Piotr Kowalski pilóták által alkotott csapattal kezdődött: úgy gondolták, hogy különleges gépekkel lenne igazán érdemes repülni. Mateusz és Piotr többek között egy-egy Boeing Stearman, illetve Jak-11-es tulajdonosa is volt, így róluk már a sugárhajtású projekt előtt is hallhattunk. A 006-os oldalszámú SB Lim-2-es újjáépítését még az elő tulajdonos Polish Eagles Foundation (Lengyel Sasok Alapítvány) végezte és 2010-ben polgári légijárműként kapta meg a szükséges engedélyeket. Ennek ellenére három évvel később a program leállításra került, a gépet pedig eladásra kínálták. Hosszú időn át nem érkezett rá vevő, 2019-ben úgy tűnt, hogy külföldre kerül, ami a lengyel Lim-álom szomorú végét jelentette volna. Bartek gyorsan döntött: megnézte az egykori vadászgépet és Mateusz-al együtt elhatározták, hogy megvásárolják. Piotr hasonlóan gondolkodott, végül ő is beszállt a tulajdonosok közé.

A prioritást nem az jelentette, hogy a gép Lengyelországban maradhasson, hanem az, hogy az eredeti elgondolás szerint a levegőbe is emelkedhessen. Megfelelő állapotban volt ahhoz, hogy 2019 decemberében megkaphassa immár a felszálláshoz szükséges hatósági engedélyeket. Biała Podlaskából Mielecbe repülték át, hogy a következő évi airshow szezon előtt még alaposabb ellenőrzésre kerüljön sor. Akkor viszont jött a Covid és a gyors munkálatoknak, azzal együtt pedig a következő évi bemutatóknak is búcsút mondhattak. Minden rosszban van valami jó: ennek köszönhetően viszont a pilóták jobban megismerkedhettek a géppel. Bartosz áprilisban, Mateusz pedig a következő hónapban kezdett repülni vele. Időközben Bartek vásárolt még egy példányt (602), amely a 006-oshoz képest jóval több gondoskodást igényelt. A felújítás 2020 tavaszán kezdődött az egykori góraszkai repülőtéren. A munkálatokkal a következő év júniusában végeztek, ennek köszönhetően a második Lim is üzemképes állapotba került.

A Squadron Foundation a tavalyi év során került létrehozásra. Mateusz elmondása szerint: „Azért hoztuk létre az alapítványt, hogy még több szervezeti, illetve egyéni támogatás álljon rendelkezésre a két történelmi légijármű üzemeltetéséhez. Ennek köszönhetően népesebb közönség csodálhatja őket és magát a repülést is magasabb szinten tudjuk propagálni. Már eddig is számos bemutatón vettünk részt, a Squadron Foundation égisze alatt viszont még hatékonyabban mutathatjuk meg az embereknek ezeket a gépeket.”

Az alapítvány bázisa jelenleg a varsói Modlin repülőtéren található. A helyi hatóságoknak és a Lim-eket technikai szempontból üzemeltető FUBAR Aviation vállalatnak köszönhetően a gépek számára saját hangár épülhetett. Sőt: a létesítmény az esetleges bővítésre gondolva további két példány befogadására is alkalmas. Amikor magáról a szervezetről beszélünk, nem szabad megfeledkezni arról a technikai csapatról, amely nélkül a nagyszabású vállalkozás nem valósulhatott volna meg. Alekszander Daniluk, Rafał Stolp és Mate Krasztel már a kezdetektől fogva komoly szerepet játszott a repülőgépek feltámasztásában és áldozatos munkájuknak köszönhetően jelenleg is hozzájárulnak ahhoz, hogy a Lim-ek a levegőbe emelkedhessenek. A felújítás során kiemelt jelentőséggel bírt, hogy a gépek napjaink követelményeinek is megfeleljenek, Krzysztof Łączkowski jóvoltából végül az ehhez szükséges avionika is újjászülethetett.

A jelenleg üzemeltetett gépek közül a 006-os oldalszámú SB Lim-2 a család kétüléses verziója, amely eredetileg MiG-15UTI néven vált ismertté. Ez a példány stílszerűen az SP-UTI civil lajstromjelet kapta és idén szeptemberben „ünnepelte” a 70. születésnapját. Érdekessége, hogy annakidején Lim-1-esként hagyta el a WSK Mielec gyárat, az 1974-es nagyjavítása során viszont átépítették egy Lim-2-es törzs hátsó részével, illetve a hozzá tartozó Lis-2-es hajtóművel. (Mivel nálunk ezek a verziók kevésbé ismertek: a lengyelek jelentős számú kétüléses példányt a bisznek megfelelő, modernebb helyi modifikáció hátsó részével és gázturbinájával módosították, ebben az esetben is ez történt.) Négy évtizedes aktív szolgálata során a légierő Pruszcz Gdański, Słupsk, Dęblin, Piła, Bydgoszcz és Mirosławiec bázisain üzemelt, karrierje végén pedig a haditengerészet 7. különleges ezrede használta. 1993-tól a Łódź-ban található Lublinek repülőtér gyűjteményében kapott helyet. Érdemes megjegyezni, hogy ez a Lengyelországban repülő legöregebb sugárhajtású légijármű - sőt talán a földrészen is - és egyike az Európában üzemeltetett mindössze három ilyen konstrukciónak.

A 602-es oldalszámú, jelenleg SP-MIG lajstromjelet viselő együléses példány eredetileg is Lim-2-esnek (MiG-15bisz) született, 1955-ben emelkedett először a levegőbe. Az ő története is rendkívül érdekes: Poznań Ławica, Szczecin Goleniów, Warszawa Bemowo és Biała Podlaska bázisokon szolgált. 1977-től a Rombik bemutató kötelék használta, amely számos hazai és külföldi repülőnapon kápráztatta a közönséget. Katonai karrierje 1984-ben ért véget, akkor a Lodzi Repülőklubhoz került, de természetesen már nem emelkedett a levegőbe. Felújítása óta a leggyorsabb lengyel polgári gépnek és az egyetlen üzemképes ottani gyártású MiG-15bisz-nek számít.

Bár a két Lim igen hasonló életkorú, az újjáépítésük folyamata jelentősen eltért egymástól. Annak ellenére, hogy a 006-os hat évig állt a betonon, gyakorlatilag üzemképes állapotban maradt, mindössze néhány hetes ápolásra volt szükség. Miután átkerült Mielecbe még egy sor kisebb munkát elvégeztek, majd további ellenőrzések következtek, végül a légiközlekedési hatóság által előírt tanúsításokra került sor. Amikor ezeket is befejezték, a repülőgép gyakorlatilag üzemképes állapotba került. Ezzel szemben az együléses 602-es esetében egyedül a hajtómű volt használható állapotban, a sárkányszerkezetet és a fedélzeti berendezéseket mind teljesen fel kellett újítani. Ez három szerelő másfél éves munkáját igényelte, melybe a teherviselő elemek gondos átvizsgálása is beletartozott. Ezek többségére Góraszkában került sor, a végszerelést pedig Modlinban végezték. A kemény munka meghozta gyümölcsét és 2021 júniusában ez a gép is a levegőbe emelkedhetett. A tulajdonosok szándékai szerint amennyire csak lehetett meghagyták a pilótafülke eredeti kialakítását. A klasszikus rendszerek mellé Garmin GTN-650, G-5 és GI-275 típusú berendezéseket építettek, ezzel a gépek teljesen megfelelnek az IFR műszerrepülési követelményeknek, még ilyen jellegű bejöveteleket is végezhetnek. Ennek egyébként az a jelentősége, hogy a repülőnapokra történő áttelepüléseket így kevésbé befolyásolja a kedvezőtlen időjárás. Ugyanakkor, amit lehetett meghagytak eredeti állapotában: ilyen például az AGI típusú szovjet műhorizont.

Joggal merülhet fel a kérdés, a pilóták hogyan szerezték meg a típus repüléséhez szükséges képzettséget? Mateusz, Bartosz és Piotr egyaránt tapasztalt hajózóknak számítanak. Számos különféle típus fedélzetén összesen több mint 30 000 órát töltöttek eddig a levegőben, jelenleg pedig mindannyian Boeing 737-est vezetnek. Előéletüknek és tapasztalataiknak köszönhetően a Lim-2-es nem okozott nagy gondot nekik. Az intenzív átképzés a polgári légiközlekedési hatóság által jóváhagyott tematika szerint 2021 tavaszán történt. A folyamatban fontos szerepet játszott Miroslaw Obreski, aki több ezer órányi sugárhajtású tapasztalattal a háta mögött nemcsak vizsgáztat, hanem berepülő pilóták oktatásával is foglalkozik. A folyamat kezdetén mindegyik jelölt igen hosszú időt töltött a földön álló gép fülkéjében és úgy is megismerték a különféle rendszerek működését, illetve a különböző vészhelyzeti eljárásokat. Ezt fejenként háromórányi, oktatóval végzett repülés követte, amely vizsgával zárult.

Hogyan kell vezetni egy Lim-et, amely nagymértékben különbözik a civil típusoktól? A választ Mateusz adta meg: „A legnagyobb eltérést a sebesség jelenti. Általában 648 km/óra felett repülünk, a bejövetelt pedig 278 km/órá-val végezzük, ami jóval nagyobb, mint a többi gép esetében. Mivel a hajtómű alapjáratról viszonylag hosszú idő alatt pörög fel felszálló teljesítményre, minden egyes mozdulatot jó előre át kell gondolni. Mivel a kerékfék nem túl hatékony, ezért a leszállást igen precízen kell végrehajtani.”

A sugárhajtómű viszont komoly teljesítmény tartalékkal rendelkezik és a MiG vadászgépekre jellemző legendás manőverező képesség is hozzájárul ahhoz, hogy a repülés igazi élmény legyen. Ez nem csak a pilótákra vonatkozik, hanem azokra a szerencsésekre is, akik lehetőséget kapnak arra, hogy a hátsó kabinban emelkedjenek a magasba. „A repülőgép meglepően jóindulatú, nem bonyolult kiszolgálni. A kormányerők nem túl nagyok, ennek köszönhetően az alap manőverek precízen végrehajthatóak. Ami számomra igazán meglepőnek bizonyult, az az, hogy a 0 és 800 km/óra közötti sebességtartományban is csak alig kell használni a trimmet.” - mondta Mateusz. Ugyanakkor a típus nemcsak gyors és kiválóan manőverező repülőgép, hanem egyben a lengyel repüléstörténet egy darabját is jelenti.

Hogyan tovább? A Lim-ek napjainkban már rengeteg bemutatón vesznek részt, ahol még a pilóták is megcsodálják őket. „Bárhová megyünk, az emberek mindenhol érdeklődnek irántuk. Rengeteg olyan emberrel találkozunk, akinek a nagypapája repült ilyenekkel, a nagybátyja üzemeltette, sőt az anyukája a gyárban dolgozott. Ezek a gépek egészen az 1990-es évekig szolgáltak a légierőnél, addig pedig a modernebb MiG-ekre történő előképzésre is használták őket.”

A két Lim-el a bemutatókon kívül utasrepültetést, illetve légi fotózást is végeznek. A közeljövőben egyéb szolgáltatásokat is terveznek, például a szükséges engedélyek megszerzését követően még kiképzést is. Bartosz a norvég légiközlekedési hatóságtól már az oktatói és a vizsgáztatói jogosítást is megszerezte a típusra, így a Norwegian Historic Squadron (Norvég Történelmi Század) ilyen gépére, sőt a de Havilland Vampire-re készülő hajózókat is segítheti.

Ezen kívül igen ambiciózus terveket is dédelgetnek: bővítenék a gépparkot, a tervek szerint egy Lim-5-öst (MiG-17F-et) újítanának fel. Ez remélhetőleg csak idő kérdése és a projekt a következő 2-3 évben akár meg is valósulhat. Amennyiben ez megtörténik, egy cikket mindenképpen megér!

A szerző köszönetet mond a White-Red Wing Foundation alapítványnak a légi fotók lehetőségéért, továbbá a CamCam és ProClub szervezeteknek a technikai jellegű támogatásért.

A cikk nyomtatott változata az Aranysas magazin 2023. decemberi számában jelent meg. 

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 15., 15:16
Új-Zéland Védelmi Minisztériuma bejelentette, hogy a Lockheed Martin Marietta-i üzemében lefestették az első C-130J szállító repülőgépüket, mely tervezetten idén érkezhet Új-Zéland légierejéhez.
2024. 02. 14., 13:34
Az „Embert a Vasra!" toborzókampány keretében ötszáznál több fiatal jelentkezett Tatára, közülük kerül ki majd a végső állomány – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter február 13-án, Tatán, a Klapka György 1. Páncélosdandár vitéz Barankay József 1. Önjáró Tüzérosztályához jelentkezett állomány bevonulásán.
2024. 02. 09., 11:15
Újabb mérföldkő a magyar KC-390-es programban: 2024. február 8-án Brazíliában levegőbe emelkedett a Magyar Honvédség első Embraer KC-390 típusú katonai szállítórepülőgépe, ami a tervek szerint ez év folyamán érkezik Magyarországra.
2024. 02. 06., 11:13
A legnagyobb volt, a legtöbb nehézlöveggel felszerelve és egyben a legfényűzőbb. Mielőtt egyáltalán szolgálatba állt volna, már három ország is birtokolta. Ez volt a HMS Agincourt csatahajó, egy igazi különlegesség a hadihajók között.
2024-02-05 13:57:16
2024. január 12-én Detrich István úr és a Meteor Természetbarát Turista Egyesület meghívására a kaposvári Takáts Gyula Könyvtárban tartott vetítőképes előadást Huszár András, „A hadak útján – Katonahőseink nyomában” címmel. Az előadás anyaga már visszanézhető!
2024-02-01 14:07:08
Az amerikai Bremertonban működő, elsősorban katonai, rendőrségi, tűzoltó és mentöhajók tervezésére és gyártására szakosodott SAFE Boats International (SBI) egyetértési és együttműködési megállapodást írt alá az elektromos meghajtású csónakokra specializálódott brit Vita Power vállalattal egy zéró kibocsátású, kisméretű járőrhajó kifejlesztéséről és gyártásáról.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 02. 22., 09:38
A terv közös katonai gyakorlatokat, konferenciákat, oktatási-, képzési- és kiképzési, hadtörténeti és hadisírgondozási együttműködést, valamint hagyományőrző rendezvényeket, programokat foglal magába a 2024-es évre.
2024. 02. 21., 13:18
Külszolgálati feladataik befejezése előtt ünnepség keretében vehették át a békefenntartásért járó érdemjeleiket az ENSZ Libanoni Békefenntartó Misszióban (United Nations Interim Force in Lebanon – UNIFIL) szolgáló magyar és lengyel katonák.
2024. 02. 20., 15:31
A bizalom és a kölcsönös segítségnyújtás mellett az alapszerződés 5. pontja, ami meghatározó, mondta el Szenes Zoltán, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára.
2024. 02. 19., 15:54
A NATO Előretolt Szárazföldi Többnemzeti Harccsoport híradó szakállománya felkészítését hajtották végre februárban a székesfehérvári MH Nagysándor József 51. Híradó- és Vezetésbiztosító Dandár laktanyájában.

  JETfly Magazin

2024. február 23-án, pénteken, Budapestre érkezett Svédország miniszterelnöke, Ulf Kristersson. Orbán Viktor magyar miniszterelnökkel folytatott tárgyalássorozat eredményeként többek között arról is megállapodás született, hogy bővül a Magyar Légierő Gripen flottája.