2017. 10. 22.
Előd
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Horvátország elégedetlen a modernizált MiG-21-eseivel

2017. 03. 20., 12:37

A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.

  • Folyamatosan problémák vannak a horvát MiG-21-es flottával
  • A kialakult helyzettel állandó veszélybe kerültek a pilóták is
  • A 12 db MiG-21-esből 4 van bevethető állapotban

A megújult horvát MiG-21-esek üzemeltetése ugyanis egyre nehezebbé válik. Jelenleg a 12 gépes flottából csak 4 van bevethető állapotban, ebből 1 együléses és 3 kétüléses verzió - nyilatkozta a napokban a horvát katonai vezetés. Az ország elnöke nemrégen jelentette ki, hogy ki kell vizsgálni a beszerzési procedúrát, valamint a modernizációs és nagyjavítási munkák elvégzését. A legnagyobb problémát az állandó meghibásodások okozzák, melyek már mindennapossá váltak. Milan Sundov tábornok az ügyben azt nyilatkozta, hogy 2015 júliusa óta (ekkor érkezett meg az utolsó gép is Horvátországba) a meghibásodások száma elérte a 300-at is. Az újságíróknak tett nyilatkozata szerint, leginkább a hidraulikus, a navigációs és kommunikációs rendszerek hibásodnak meg, illetve állandó probléma az üzemanyag és olajszivárgás is. Továbbá már kétszer előfordult, hogy repülés közben a hajtómű is meghibásodott.

Legutóbb maga Andrej Plenkovic, az ország miniszterelnöke látogatott el a Zágráb-Pleso légibázisra, ahol a vizit során is láthatóak voltak a gépeken az üzemanyag és olaj szivárgások nyomai. A légibázis műszaki állománya már több mint másfél éve együtt dolgozik 5 ukrán mérnökkel, melyek a szerződés értelmében az Odesaviaremservis vállalattól érkezetek annak érdekében, hogy minél magasabb szinten tudják tartani a gépek hadrafoghatóságát, azonban ez egyre többször csak sikertelen próbálkozás. Tíz nappal ezelőtt például az egyik MiG-21-es felszállása után közvetlenül meghibásodott az egyik szárny hidraulikus rendszere, így a gép a biztonság érdekében megszakította repülési feladatát és sikeresen visszatért a bázisra.

A horvát védelmi minisztérium egyik munkatársa az ügyben azt nyilatkozta, hogy a folyamatos meghibásodások miatt a légierő képtelen ellátni minden feladatát maradéktalanul, továbbá veszélybe került az ország légterének védelme is. A kialakult helyzettel állandó veszélybe kerültek a pilóták is. Továbbá már vizsgálják annak lehetőségét is, hogy amennyiben továbbra is ennyire problémás lesz a gépek üzemeltetése, akkor elképzelhető, hogy szerződést kötnek valamely NATO tagállammal, a horvát légtér védelmének ideiglenes ellátására. Egy másik hírforrás, a Jutarnij List információi szerint, a katonai rendészet már vizsgálja, hogy miért éppen Ukrajna modernizálta a gépeiket. A rendészet már egy sor jelentést adott le az ország védelmi minisztériumának, melyek alapján több gyanús dologra derült fény már a szerződés aláírása kapcsán is.

Meg nem erősített információk szerint, az 5 Ukrajnától vásárolt MiG-21-es dokumentációiról van szó. Kiderült, hogy az 5-ből 4 MiG-21-es törzsrésze nem esett át a nagyjavításon, illetve az 5 gépből kettő hajtóműve ismeretlen eredetű, ugyanis a sorozatszámuk nem azonosak a dokumentumokban leírtakkal. Néhány tartalék alkatrész szériaszáma sem egyezik. Fény derült arra is, hogy bizonyos személyek 10 000 euró kenőpénzt kaptak, illetve megvádolták a védelmi minisztérium két őrnagyát, valamint néhány vállalat tulajdonosát, melyek részt vettek a modernizációs munkálatokban. Valamennyi vádlott már elismerte bűnösségét, azonban a nyomozás tovább folytatódik.

 

 

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.