2025. 03. 28. péntek
Gedeon, Johanna
: 400 Ft   : 372 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

KÉPGALÉRIA - Több újdonság is várta a spottereket Szolnokon

KÉPGALÉRIA - Több újdonság is várta a spottereket Szolnokon
Darabos Erika  |  2023. 05. 28., 21:04
KÉPGALÉRIA - Több újdonság is várta a spottereket Szolnokon

2023. május 26-án, pénteken, ismét kinyitotta kapuit a spotterek előtt az MH Kiss József 86. Helikopterdandár, ahol több újdonság is várta a repülőgépek fotósait. Mutatjuk Olvasóinknak a helyszínen készült felvételeket!

Első spotter napját még 2021-ben rendezte meg az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis, melynek új elnevezése 2023. január 1-től MH Kiss József 86. Helikopterdandár. Az alakulat az első rendezvény tapasztalatai és a beérkező javaslatok alapján május 26-án adott ismét lehetőséget a bejutásra, ezúttal a fotózás szempontjából kellemesebb, késő délutáni időponttól. A szolnoki dandár hivatalos közösségi oldalán tették közzé a felhívást, a regisztrált jelentkezők közül közel 40 fő vehetett részt a pénteki nap eseményein.

A program 17 órától indult, első helyszínként a makettezők számára is ismerős Intézményi Művelődési Otthonban, ahol az adategyeztetés és a regisztráció után következett a hivatalos nyitány. Elsőként Zölei Anita főhadnagy tájékoztatott a rendezvény fő programpontjairól és lebonyolítási rendjéről, majd Suszter Attila alezredes, repülésbiztonsági főnök ismertette a biztonsági rendszabályokat. A helyszínre érkező spotterek ezt követően dr. Bali Tamás ezredes, a dandár parancsnokának előadását hallgathatták meg, melyben rövid kivonatot kaptunk az eddig elért eredményekről, a beszerzések aktuális állapotáról, illetve az előttük álló feladatokról.

A dandár parancsnoka elmondta, hogy az aznapi, spottereknek szóló program egyúttal a május 27-én megrendezett Családi Nap hivatalos főpróbája, melynek keretein belül lehetőség nyílik a jelenleg hadrendben álló típusok megtekintésére dinamikus és statikus formában. Dr. Bali Tamás ezredes többször is kiemelte, hogy ez a nap a spotterekről szól, így bármilyen kérés-kérdés esetén állnak rendelkezésre és a lehetőségekhez mérten, mindent megtesznek azért, hogy jó fotók készülhessenek.

A dandárparancsnok prezentációja bővelkedett autentikus, szakmai információkban, melyek segítségével kis betekintést nyerhettünk a dandár életének eddig nem publikált mindennapjaiba. Ezek közül elsőként emelte ki, hogy az orosz-ukrán háború miatt számtalan változás lépett életbe, ami kihat többek között a kiképzési repülésekre is: eddig 15 méter alatt nem repültek, most pedig 15 méter a teteje, efölé nem repülnek, ami óriási változás (igazából 18 méter/60 láb). Aki az említett magasság fölé repül háborús helyzetben, azt a mai technikai eszközökkel lelövik, így az összes harceljárásukat újra kellett írni, majd mindezt el kellett kezdeni gyakorolni, elsőként a pilótákat egyesével kiképezve: napjainkban már a kiképzés része pl. a vezetékek alatti átrepülés is. Terepkövetésben repülnek éjszaka is, kétféle NVG-vel (Night Vision Goggles): alkalmaznak negyedik generációs zöldképes, illetve rosszabb időjárási körülmények (pl. párás a levegő) esetén a jobb kontrasztarányú, fekete-fehér képet adó Sentinel éjjellátó készüléket. Éjszaka repülnek már földközelben, kötelékben is, ez a kötelék-képesség szükséges a mostani, rajtaütési műveletekhez.

Az előadás folytatásában a 2021 decemberében teljessé váló, Airbus Helicopters H145M könnyű, többcélú forgószárnyas flottáról hallgathattunk meg friss információkat. A dandár dolgozik a típus műveleti képességén, ennek kezdeti állomását nevezi a katonai terminológia IOC-nek (Initial Operational Capability), a teljes műveleti képességet pedig FOC-nek (Final Operational Capability), utóbbit még nem érte el a dandár, hiszen a helikopter fegyverrendszerének teljes spektruma még nem került be a magyar hadrendbe. A típus gépágyúlövészetei folyamatosak (Táborfalva és Hajmáskér), a rakéták érkezését várják, ami tervezetten idén meg is valósulhat, teljessé téve ezzel az HForce rendszer alkalmazhatóságát is. Elhangzott az is újdonságként, hogy megalakult - megnövelt repidővel, hiszen új képességet építenek fel - a Különleges Légi Műveleti Osztag, kifejezetten a különleges erők fő feladatainak (mélységi felderítő, rajtaütési és kimenekítő műveletek) támogatására. Az alakulat sok gyakorlaton vesz részt, a harctámogatás mellett, önálló harcfeladatokat is végeznek: szintén újdonság a H145M kapcsán a légi fegyveres felderítés (Armed Scout), ami korábban nem volt jelen a magyar haderőben. A feladatra kijelölt forgószárnyas kap egy területet, derítse fel önállóan a célt, a műveleti központnak küldött visszajelzés és annak visszaigazolása után pedig addig lőheti a célt, amíg van üzemanyaga, illetve fegyvere/lőszere. A H145M kapcsán nagyon jó kapcsolatot alakítottak ki a németekkel, a laupheimi különleges erőkkel.

Dr. Bali Tamás ezredes beszélt az évente visszatérő NEPTUNE STRIKE gyakorlatról (Hornetek a magyar légtérben) is, melynek fő feladata az európai haderők JTAC-einek mozgatása: ebben a régióban annyira erősek lettünk, hogy az európai JTAC-ek hazánkba jönnek rávezetéseket gyakorolni a Dalmácia partjainál tartózkodó amerikai repülőgép-hordozó fedélzetéről érkező Hornetekkel.

Az előadás érintette a típust még üzemeltető országok körében nagy népszerűségnek örvendő Mi-17-es szimulátort is, melynek kapcsán említést tett a gyakran hallható kérdésről, miért is tartjuk még hadrendben a Mi-17, illetve Mi-24 típusokat, miközben több haderő is lecserélte már környezetünkben (pl. említésre került Szlovákia és Csehország is) a keleti technikát. A dandárparancsnok elmondta, hogy az alkatrészek beszerzése a kialakult helyzetben nem egyszerű, de a helikoptereink kapcsán nem a típusokra, hanem az általuk biztosított képességekre fókuszálnak. A H145M és az érkező H225M (az első példány tervezetten 2023. július 17-én) típusokkal jelenleg nem tudják kiváltani sem a Mi-17 szállító, se pedig a Mi-24 harci képességét, amire márpedig szükség van. Hallhattunk információkat arról is, hogy az említett képességek terén milyen alternatívák léteznek a forgószárnyas piacon (pl. az olasz AW-249 harci helikopter). Mi-17-es szimulátor található még a csehországi Ostravában, valamint volt Ukrajnában is, utóbbi a háború miatt már nem elérhető.

A prezentáció folytatásában szintén egy újdonságról beszélt a dandár parancsnoka, mégpedig arról a fejlesztésről mely a felderítő képességet modernizálta az adattovábbítás terén. A saját fejlesztésnek köszönhetően mindez már internetes platformon valósul meg (természetesen nem nyílt hálózaton), a világ bármely pontjára valósidejű képet tudnak streamelni. Ezt a másnapi Családi Nap egyik újdonságának szánták: a 3 000 lábon lévő H145M segítségével lényegében élőben követhetőek egy földi kivetítőn az esemény programpontjai. A spotterek szerencsések voltak, hiszen a pénteki napon is sikerült már bemutatni - civilek számára elsőként - ezt a modernizációs elemet.

Az orosz-ukrán háború szintén megmutatta, hogy nagyon fontos a települési képesség, melyet a szolnoki alakulat is sokat gyakorol. Az áttelepülés kapcsán az Előretolt Műveleti Bázisról (Forward Operating Base - FOB), ami alkalmas az adott technika kiszolgálására, immáron az úgynevezett jump FARP (Forward Arming and Refueling Point) Előretolt Felfegyverző és Üzemanyagtöltő pontok kerültek a fókuszba, ahol maximum kétórás tartózkodási idő alatt megtankolják és felfegyverzik a forgószárnyasokat.

Az előadás végén dr. Bali Tamás ezredes a Honvéd Kadét Program fontosságáról beszélt, melyben a szolnoki dandár kiemelkedő jelentőségű. Idén is szerveznek honvédelmi táborokat, repülős, illetve ejtőernyős táborokat, melyekből kikerülhetnek a jövő ejtőernyősei, valamint a leendő hajózó és műszaki személyzet tagjai.

A pénteki spotter nap következő helyszíne a repülőtér területe volt, ahová busz szállította a csapatot. A dinamikus program kezdetén - melyet ezúttal is Fidel Ákos százados kommentelt - lehetőség nyílt az állóhelyükről felszálló helikopterek fotózására, ezt követően pedig a nyitókötelék (1x AS-350B, 3x Zlin, 1x Mi-17 és 2x Mi-24, továbbá 5x H145M) dokumentálására. Az időjárás alkalmas volt az ejtőernyős ugrások végrehajtására, valamint az egyéni demo-k (Zlin 242L, AS-350B, H145M, Mi-24) lerepülésére is, plusz programelemként látható volt a Mi-17-es légi tűzoltási bemutatója is a Bambi Bucket eszköz használatával. A közelgő zivatar miatt a harci helikopter bemutatóját már napfény nélkül fotózhatták a spotterek, de ez nem szegte kedvét a lelkes társaságnak, főleg, hogy érkezett az az újdonság, melyről dr. Bali Tamás ezredes már beszámolt. A H145M flare dobása egy igazán látványos eleme a dinamikus résznek, amit a másnapi Családi Nap meglepetésének szántak, továbbá a program elején szintén megvalósult a már említett élő közvetítés is a levegőben lévő H145M segítségével. Az időjárás kegyes volt, hiszen eső nélkül járhatták körbe a statikus soron a jelenleg hadrendben álló eszközöket, többek között az HForce rendszerrel felszerelt egyik H145M helikoptert.

A program záróállomása az Intézményi Művelődési Otthon volt, ahol a résztvevők egy kiosztott papíron írhatták le aznapi pozitív vagy negatív tapasztalataikat, illetve javaslataikat a következő spotter nap megrendezéséhez. Dr. Bali Tamás ezredessel, valamint a Kommunikációs és Protokoll Alosztály munkatársaival a teljes program során lehetőség nyílt beszélgetni és kérdéseket feltenni. A búcsúzást követően véget ért a 17 órától 21 óráig tervezett program, melyről túlzás nélkül elmondható, hogy kiválóan sikerült!

Olvasóink számára egy bővebb képgalériát állítottunk össze vegyesen a pénteki napról: a fotókért ezúton is köszönetet mondunk Müller Dórának, Szúh Józsefnek és Lakatos Attilának, a kiegészítő segítségért Rohr Balázsnak, az esemény megrendezéséért pedig az MH Kiss József 86. Helikopterdandár teljes állományának!

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-06-20 15:28:26
A közelmúltban számoltunk be lapunkon Brunei H145M rendeléséről, most pedig folytatódik a sor Belgiummal: az újabb beszerzés hírét a Párizsban megrendezett Eurosatory védelmi és biztonsági kiállításon jelentették be.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

A Wizz Air nagy örömmel jelenti be, hogy mától négy új célállomásra is lehet jegyet foglalni Budapestről: Bilbaóba, Wrocławba, Gdanskba és Vilniusba júliustól közvetlen járatok indulnak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről.