Az Európai Unió országainak védelmi és külügy miniszterei négy fő irányvonalról egyeztettek a katonai együttműködés területén, úgymint a légi utántöltésről, a pilóta nélküli repülőgépekről, a kiberbiztonságról, valamint műholdas hírközlési rendszerekről. Az együttműködésről szóló alap megállapodást 2013. november 19-én írták alá Brüsszelben. A szerződés véglegesítésére a védelmi miniszterek decemberi találkozóján kerül sor.
A légi-utántöltés standardjainak egységesítési programjában az Európai Unió kilenc tagállama – Belgium, Franciaország, Görögország, Magyarország, Luxemburg, Hollandia, Lengyelország, Portugália és Spanyolország – valamint tizedik államként Norvégia (nem tagja az Uniónak) veszt részt, és a megállapodás értelmében közösen kívánnak a beszerezni új, légi-utántöltő repülőgépet. A közös üzemeltetésü repülőgépparkot a felek 2020-ig akarják kialakítani.
Fotó: air-attack.com A pilóta nélküli repülőgépek tekintetében az Unió tagállamai három irányvonalon kívánnak együttmüködni. Mindenekelőtt az Unió hét tagállamának védelmi költségvetéséből különítenek el eszközöket a szükséges technológiák fejlesztésére, amelyek elengedhetetlenek az UAV-ok fejlesztéséhez, beleértve az automatikus fel- és leszálló, valamint a légi forgalomban való részvételt biztosító rendszereket. Másodsorban az országok közösen fejlesztenek olyan magassági felderítésre alkalmas drónt, amely hosszú időn keresztül képes a levegőben manőverezni.
Harmadszor, a tagállamok egyetértettek abban, hogy közös követelményrendszert dolgoznak ki egy, a jövőben Európában kifejlesztendő nagymagassági felderítő feladatok végrehajtására alkalmas pilóta nélküli repülőgépre vonatkozóan. E program keretében az országok együttmüködnek az ilyen UAV-ok integrációjának megvalósításában, ami lehetővé teszi a feladatvégrehajtást az egységes légtérben, ahol katonai és polgári repülőgépek egyaránt végrehajtanak repüléseket. Ebben a projektben Nagy-Britannia nem vesz részt, mivel ilyen repülőeszköz fejlesztésén önállóan dolgozik.
A kiberbiztonsággal, valamint a müholdas hírközlési rendszerekkel kapcsolatos együttmüködés részletei egyelőre nem ismertek. A védelmi miniszterek találkozóján felmerült egy ötödik együttmüködési vonal is – a hadiipari komplexum támogatása. A kérdésben a felek nem tudtak közös nevezőre jutni a nemzetközi együttmüködés méreteit, illetve a szükséges anyagiak elosztását illetően.Meg kell említeni, hogy az együttmüködés bizonyos részei már a megvalósítás stádiumában vannak. 2013 szeptemberében az Európai Védelmi Ügynökség (European Defence Agency – EDA) egy gyakorlat keretében ellenőrizte az Olasz Légierő légi-utántöltő repülőgépeit, az Európai Unió légi-utántöltésre vonatkozó egységes szabályzók alapján. A légi-utántöltésre vonatkozó egységes standardok alkalmazása az Unió területén 2012-ben azok után kezdődött meg, hogy az EDA kiadta a megfelelő direktívát.