2024. 04. 19. péntek
Emma
: 394 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Radaros előny az első forduló után

Art of WAR  |  2010. 06. 07., 09:46

Győrben, az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred szervezésében került megrendezésre az MH járőrverseny első fordulója, ahol a női csapatok küzdöttek meg a helyezésékért. A pálya nehézségei mellett a hölgyeknek a természettel is ringbe kellett szállniuk, hiszen az időjárás ezen a napon is hozta 2010-ben már megszokott formáját.

A napok óta tartó esőzések nagyon meglátszottak a terepen: a versenybíróság is meggyőződhetett erről, hiszen amikor a laktanyából a feladat ellenőrzésére ment ki, mindösszesen három ellenőrzési pontot tudott elérni. A hetes ellenőrzési pontig számtalan komoly víz átfolyáson és tócsán kellett átvergődni, és ezt az UAZ sem bírta mindig. A közel három kilométeres útszakaszon háromszor állt le a gépkocsi motorja és csak kis karbantartás után lehetett újraindítani a motort.

A versenyt a hölgyek a külső körülmények ellenére nagyon komolyan vették. A rendezők a járőrpályán történő jobb eligazodást szalagozással segítették. Az az út, melyet szinte tíz méterenként végig kijelöltek, egyenesen a célba vezetett. Akik ezt követték, 16,5 kilométer megtétele után jutottak el a kiinduló ponttól a laktanyában lévő célig. Azoknak viszont, akik a térképen tájékozódva az ideális útvonalat követték, a befutásig 13,5 kilométert vagy ennél kevesebb távot kellett leküzdeniük. A versenybíróság már a technikai értekezleten felhívta a csapatok figyelmét arra, hogy a szalagozás a „nagy eltévedések” elleni segítség miatt van, és lehetőséget jelent a tájékozódásra. Akik ezt választják, biztosan be fognak érni a célba, de önmagukat hozzák hátrányos helyzetbe, mert három olyan szakasz is akadt, ahol a jelzett rész lényegesen eltért az ideális útvonaltól. Ezzel tehát időt fognak veszíteni, ami csak nagyon jó futóteljesítménnyel dolgozható le.

A verseny félidejében a hetes ponthoz érkező ellenőrök meglepődve tapasztalták, hogy mindösszesen két csapat jelentkezett be az ideig az ellenőrző pontra és teljesítette a feladatot. Ezen az állomáson a csapattagoknak a „szakadék” felett kötélen függeszkedve kellett átkelniük. A lányoknak ez nem mindennapi feladat volt, de tisztességes csapatmunkával és sok biztatással szinte mindenkinek sikerült teljesítenie. A feladat nem teljesítése „plusz büntetést”, ráadáskörök lefutását vonta maga után, amit a versenyzők tíz kilométerrel a lábukban már nem szívesen akartak.

A nyolcas ellenőrző ponton is kemény feladat várt a katonanőkre: sebesült csapattársukat hordágyon kellett elvinniük a kijelölt helyre. A legnagyobb gondot itt is az időjárás okozta azzal, hogy megtöltötte esővízzel az egy héttel ezelőtt még száraz bányagödröt. Ahol a pálya kitüzésénél száraz lábbal át lehetett menni, most bokáig érő víz állt. A sebesültet közel kétszáz méter hosszú pályán hegyen, völgyön, vízen át cipelték a már meglehetősen fáradt amazonok. Aki a hordágyon feküdt, annak sem volt egy álomutazás ez az út, különösen az utolsó ötven méter bizonyult nagyon keservesnek, amikor a csapatoknak egy meredek, csúszós parton kellett leereszkedniük.

Ezen az ellenőrzési ponton már látni lehetett a verseny állását is. A tizenötös rajtszámmal, utolsóként indult légtérellenőrző csapata ötödikként futott be és csak néhány perccel volt előttük a nagy rivális, a tizenkettedikként indult Honvédelmi Minisztérium csapata. A két favoritot követően egymás után jöttek a többi csapatok, akik még a további helyezésekért voltak versenyben. A nyolcas pont akadályának a leküzdését követően már előttük volt a célegyenes és a zuhogó esőben egészen a célig lehetett hajrázni.

A célban szembesülhettek a versenyzők azzal, mekkora jelentősége volt a perceknek és a másodperceknek. A második helyezett kevesebb, mint egy perccel előzte meg a harmadik helyezést elért csapatot, és a negyedik is mindössze 36 másodperccel maradt le a dobogóról. Nem egy csapatvezető nézegette szomorúan az eredményeket, és elemezte azt, hogy miért és hol csúsztak le a jobb helyezésekről. Az eredményeket látva sokan nem is gondolták volna, hogy a csapatoknak ezen a versenyen egy 15 kilométeres távot kellett teljesíteniük. A célban a rendezők forró teával és tapssal várták a fáradt versenyzőket, akik alig várták, hogy végre leüljenek és kiöntsék a cipőikbe folyt vizet. A versenyen indulókon a táv végére egyetlen száraz ruhadarab sem maradt. Az eredményhirdetésig a versenyzőknek volt idejük és lehetőségük a felfrissülésre, a szétázott ruháik lecserélésére.

A 2010. évi járőrbajnokság nők versenyében első helyezett az MH 54. Veszprém Légtérellenőrző Ezred csapata, második helyezést ért el a Honvédelmi Minisztérium csapata, harmadik helyezett az MH 25. Klapka György Lövészdandár csapata lett.

Az érmeket és az okleveleket Bozsóki Attila mk. alezredes, ezredparancsnok helyettes adta át, és köszönte meg a versenyzőknek a nem mindennapi időjárási viszonyok közötti sportszerü helytállást. A verseny egyik rendezője, Chmelik Ernő alezredes elmondta: a 2010. évi MH járőrbajnokságnak ez csak az első felvonása volt, az ezévi összetett helyezéseket később, a férfiak eredményének ismeretében fogják kihirdetni. Az előző évek tapasztalatai alapján vették ketté a nők és a férfiak versenyét, hiszen csapatok nagy létszáma miatt kezelhetetlenné vált a verseny, mert több olyan ellenőrző pont volt, ahol feltorlódtak a csapatok és vita alakult ki a holtidő kérdésében. Ezt a vitát akarták elkerülni azzal, hogy a nőknek és a férfiaknak külön versenynapokon rendezték a meg járőrt.

A folytatásra a fiúkkal néhány hét múlva, valahol a Bakonyban kerül majd sor.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 13:56
Az Oroszország és Ukrajna közötti háborúban mindkét fél, de elsősorban az ukránok több ízben bevettettek különböző típusú és méretű (pl. Sea Baby, Magura, stb.), robbanóanyaggal megrakott drónhajókat, hogy ezekkel mérjenek csapást az ellenfél tengeri és kikötői célpontjaira.
2024. 03. 11., 11:50
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár katonái többhetes elméleti és gyakorlati képzés keretében sajátították el a Spike LR2 típusú páncéltörő rakéta használatát és karbantartását, a tatai laktanyában, illetve a Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén, a Bakonyban.
2024-04-11 10:21:28
2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-04-04 12:53:29
„Európa legmodernebb tüzérségi lövedékeket gyártó fegyvergyártóműve épül Várpalota keleti városrészén – húzta alá prof. dr. Palkovics László, az N7 Holding Nemzeti Védelmi Ipari Innovációs Zrt. vezérigazgatója a Várpalotai Védelmiipari Komplexum 155 milliméteres tüzérségi lőszereket gyártó épületének alapkőletételén, április 3-án, szerdán.
2024-03-22 13:32:24
Az Olasz Légierő a közelmúltban búcsúzott a HH-212A helikoptertől, amely több mint 40 év intenzív olaszországi és külföldi szolgálat után vonult nyugdíjba. A HH-212A típus hadrendbe állítása óta több mint 180 000 órát repült, és több száz életet mentett meg.
2024-03-18 15:07:54
2024-ben az EUFOR parancsnoki teendőit ellátó nemzet, így magyar csoport biztosítja a misszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét. Beszélgetés a misszióra való felkészülés részleteiről és a külföldi szolgálat körülményeiről Dajka Attila alezredessel, az EUFOR Helikopter Alegység parancsnokával és dr. Forgács Levente hadnaggyal, az alegység egyik orvosával.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 17., 13:42
Fodor László számtalan alkalommal és szerepkörben bizonyította, hogy a hazai lövészet központi alakja, hiszen többek között lövészetvezető, bíró, edző, fegyvermester és szerszámkészítő. Nem mellesleg, közelgő nyugdíjba vonulása előtt több, mint négy évtizeden át vezette a szentendrei laktanya lőterét.
2024. 04. 16., 12:25
Ma már alig emlékszik valaki Tankó Béla grafikusművészre, aki az ötvenes évektől kezdődően a nyolcvanas évek elejéig alkotott.
2024. 04. 16., 10:37
Tizennyolc nemzet hallgatóinak részvételével kezdődött a 44. Nemzetközi Katonai Megfigyelő Tanfolyam április 8-án, az MH Béketámogató Kiképző Központban.
2024. 04. 15., 13:26
Harckocsi vezetési gyakorlatot tartott az MH Klapka György 1. Páncélosdandár Szomódon, április 9-én. A tatai katonák a „harcmezők királyával”, a Leopard 2A4HU típusú harckocsival manővereztek a változatos terepen.

  JETfly Magazin

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom, amikor a Budapest Airport az utasok visszajelzése alapján kiérdemelte a rangos elismerést.