2023. 06. 02. péntek
Anita, Kármen
: 371 Ft   : 344 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Helikopterről küzdenek a vízzel

Art of WAR  |  2010. 06. 07., 10:06

„Viszik a homokzsákot, mint afgán gyerekek a cukorkát…” - ez a mondat Ócsanálostól nem messze, egy depóban hangzott el. A vízügyes szakember annak a tempónak adózott elismeréssel, amivel a szolnoki Mi-17-esek „tüntették el” párosával az egyenként egy tonnás homokzsákokat.

Miskolc repülőterén vasárnap hajnalban is elindul az égi körhinta. Szombat reggel a gépek segítségével sikerült eltömni egy kisebb gátszakadást Ócsanálos felett, majd délután egy, sajnos már jóval nagyobb szakadást tudtak leszükíteni. A gépek oda is képesek segítséget szállítani, ahol már más nem járhat.

A bizalom fehér vonalaként húzódnak a fentről cérnavékonynak látszó, homokzsákkal magasított töltések, azok a védvonalak, mellyel a még menthető házakat, településrészeket, szántóföldeket, állatokat igyekeznek védeni az egyre magasabb vízszinttől. Ahol a víz áttörte a gátat, ott egyre nagyobb területü szántóföldet nyelt el a barna áradat.

A két helikopter délelőtt 1 óra 54 perc alatt egyenként 15 felszállással, azaz homokzsák-körrel, míg délután 2 óra 6 perc alatt 19 kört teljesítve dolgozott a védelmi bizottságok kérésének megfelelően. Ehhez persze légiirányítók is kellettek, akik a homokzsák-depónál és a gátszakadások mellett irányították a pilótákat. Elkelt a segítség, hiszen a hosszú köteles homokzsák-emelés a bonyolult feladatok közé tartozik. A nagyobb lebegési magasság miatt a gát fölött már nem számíthat a pilóta a gépet „megtartó” légpárna-hatásra, így nagyobb teljesítménnyel dolgoznak a hajtómüvek. Nehezíti a pontos manőverezést, hogy nincsenek igazán viszonyítási pontok, így nehezebb megítélni a gép mozgását. Ilyenkor nagyon fontos a fedélzeti technikusok szerepe: a szabadabban mozgó, nyitott ajtóban figyelő technikus azonnal közli a pilótával, ha a gép bármelyik irányba mozdul függeszkedés közben. Éppen ezért meg is oszlik a rádiózás feladata: a gépet vezető első pilóta a technikussal beszél, míg a néha meglehetősen sok szereplős külső rádiózás bonyolítása a másodpilóta feladata.

A feladatot nehezíti, ha egy tereptárgy, délután például egy fa is van a leengedés helyszínén. Enélkül is elég nehéz lenne a tonnás zsákokat a sodrás megfelelő helyére leengedni, hogy ne vigyel el azt azonnal a víz. Ekkor a pilóták szerint a technikus „a gép szeme”, hiszen ő lát a helikopter alá, a lengő teherre és a gátszakadás helyszínére. A fedélzeti technikus szemszögéből a hosszú kábel miatt a homokzsák hajlamos lehet belengeni, ami igencsak megnehezíti a gép irányítását és a lerakáshoz szükséges pontos célzást. Optimális esetben egyetlen, lassú „bemenetelből” lehet azonnal lerakni a zsákot: ehhez a szerencse mellett folyamatosan kommunikáló, összeszokott személyzetre is szükség van, és persze homokzsákokra is: a tonnás tömeget sok kisebb zsák adja meg. Egészen pontosan két púpos és egy csapott lapátnyi homok szákonként, melyet volt szerencsém megtanulni.

Beálltam a lapátoló munkások közé, hogy legalább valami kézzel foghatót tegyek. A közeli településekről érkezett védekezők között hölgyek is akadtak szép számmal, a víz mindenkit fenyegetett. Amikor a kíváncsi helyiek megtudták, hogy honnan is érkeztünk, a férfiak azonnal elkezdték mesélni a remekebbnél remekebb katonatörténeteket. Volt, aki magabiztosan közölte: ismerős a helikopterek rotor- és hajtómüzaja, hiszen a nyolcvanas évek elején nem csupán helikopterből, hanem An-26-osból is ugrott eleget. Egy másik lapátoló pedig azokat a PTSz-elet hiányolta, melyekkel még katonakorában dolgozott, mint szerelő. Más a régi egyenruháját hasonlította össze a mai, modernebb tereptarkával: az egyszínü zöldön emlékei szerint sokkal csúnyábban festenek a sátfoltok. Nem felejtették el, amit akkor és ott átéltek, de azt sem felejtik el, hogy az akkori bajtársak késői utódai ma sem feledkeznek meg bajba jutott elődeikről.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 05. 09., 10:25
1986. április 26-án történt meg Európa legnagyobb nukleáris katasztrófája. A csernobili Vlagyimir Iljics Lenin atomerőmű 4-es számú RBMK-1000 típusú, grafitrudas szabályozású reaktorblokkja a konstrukció tervezési hibája, illetve sorozatos emberi mulasztások miatt kigyulladt, majd a keletkezett gőz szétvetette magát a reaktort, illetve az annak helyet adó épület tetőszerkezetét is.
2023. 04. 17., 09:54
A Sargasso-tenger évszázadok óta az Atlanti-óceán egyik leghírhedtebb térségének számít, többek között azért, mert területén fekszik a Bermuda-háromszög is.
2023-04-27 12:51:07
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter javaslatára Novák Katalin köztársasági elnök a mai nappal felmentette beosztásából dr. Ruszin-Szendi Romulusz altábornagyot, a Honvéd Vezérkar főnökét. A feladat ellátására a honvédelmi miniszter dr. Böröndi Gábor altábornagyot, a Magyar Honvédség brüsszeli NATO és EU Katonai Képviselő Hivatalának vezetőjét javasolja.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 06. 02., 09:19
Magyar idő szerint 2023. április 14-én 14 óra 15 perckor egy Ariane–5 hordozórakétán a francia guyanai Kourouról elindult az Európai Űrügynökség JUICE űrszondája a Jupiter bolygó Euro­pa, Ganymedes és Callisto elnevezésű jeges holdjaihoz, hogy ezeket 2031-ben elérve különféle tudományos vizsgálatokat végezzen.
2023. 06. 01., 09:59
Csehország védelmi kiadásai a jövőben az éves bruttó hazai termék (GDP) legalább két százalékát fogják kitenni. A vonatkozó törvényt a képviselőház után május 31-én, a cseh szenátus is jóváhagyta, érvénybe lépéséhez csak az államfő aláírása szükséges.
2023. 05. 31., 14:34
A Magyar Honvédség éjszakai éleslövészettel egybekötött kiképzési feladatot hajt végre május 31-én és június 1-jén 14.00-24.00 óra között a „nullaponti” lőtéren, Bakonykútiban és térségében.
2023. 05. 23., 12:47
A Magyar Honvédség fennállásának 175. évfordulója alkalmából a Magyar Nemzeti Bank (MNB) 100 forintos forgalmiérme-emlékváltozatot bocsát ki május 23-án, kedden, egymillió példányban – közölte a jegybank az MTI-vel.

  JETfly Magazin