2025. 04. 19. szombat
Emma
: 408 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Helikopterről küzdenek a vízzel

Art of WAR  |  2010. 06. 07., 10:06

„Viszik a homokzsákot, mint afgán gyerekek a cukorkát…” - ez a mondat Ócsanálostól nem messze, egy depóban hangzott el. A vízügyes szakember annak a tempónak adózott elismeréssel, amivel a szolnoki Mi-17-esek „tüntették el” párosával az egyenként egy tonnás homokzsákokat.

Miskolc repülőterén vasárnap hajnalban is elindul az égi körhinta. Szombat reggel a gépek segítségével sikerült eltömni egy kisebb gátszakadást Ócsanálos felett, majd délután egy, sajnos már jóval nagyobb szakadást tudtak leszükíteni. A gépek oda is képesek segítséget szállítani, ahol már más nem járhat.

A bizalom fehér vonalaként húzódnak a fentről cérnavékonynak látszó, homokzsákkal magasított töltések, azok a védvonalak, mellyel a még menthető házakat, településrészeket, szántóföldeket, állatokat igyekeznek védeni az egyre magasabb vízszinttől. Ahol a víz áttörte a gátat, ott egyre nagyobb területü szántóföldet nyelt el a barna áradat.

A két helikopter délelőtt 1 óra 54 perc alatt egyenként 15 felszállással, azaz homokzsák-körrel, míg délután 2 óra 6 perc alatt 19 kört teljesítve dolgozott a védelmi bizottságok kérésének megfelelően. Ehhez persze légiirányítók is kellettek, akik a homokzsák-depónál és a gátszakadások mellett irányították a pilótákat. Elkelt a segítség, hiszen a hosszú köteles homokzsák-emelés a bonyolult feladatok közé tartozik. A nagyobb lebegési magasság miatt a gát fölött már nem számíthat a pilóta a gépet „megtartó” légpárna-hatásra, így nagyobb teljesítménnyel dolgoznak a hajtómüvek. Nehezíti a pontos manőverezést, hogy nincsenek igazán viszonyítási pontok, így nehezebb megítélni a gép mozgását. Ilyenkor nagyon fontos a fedélzeti technikusok szerepe: a szabadabban mozgó, nyitott ajtóban figyelő technikus azonnal közli a pilótával, ha a gép bármelyik irányba mozdul függeszkedés közben. Éppen ezért meg is oszlik a rádiózás feladata: a gépet vezető első pilóta a technikussal beszél, míg a néha meglehetősen sok szereplős külső rádiózás bonyolítása a másodpilóta feladata.

A feladatot nehezíti, ha egy tereptárgy, délután például egy fa is van a leengedés helyszínén. Enélkül is elég nehéz lenne a tonnás zsákokat a sodrás megfelelő helyére leengedni, hogy ne vigyel el azt azonnal a víz. Ekkor a pilóták szerint a technikus „a gép szeme”, hiszen ő lát a helikopter alá, a lengő teherre és a gátszakadás helyszínére. A fedélzeti technikus szemszögéből a hosszú kábel miatt a homokzsák hajlamos lehet belengeni, ami igencsak megnehezíti a gép irányítását és a lerakáshoz szükséges pontos célzást. Optimális esetben egyetlen, lassú „bemenetelből” lehet azonnal lerakni a zsákot: ehhez a szerencse mellett folyamatosan kommunikáló, összeszokott személyzetre is szükség van, és persze homokzsákokra is: a tonnás tömeget sok kisebb zsák adja meg. Egészen pontosan két púpos és egy csapott lapátnyi homok szákonként, melyet volt szerencsém megtanulni.

Beálltam a lapátoló munkások közé, hogy legalább valami kézzel foghatót tegyek. A közeli településekről érkezett védekezők között hölgyek is akadtak szép számmal, a víz mindenkit fenyegetett. Amikor a kíváncsi helyiek megtudták, hogy honnan is érkeztünk, a férfiak azonnal elkezdték mesélni a remekebbnél remekebb katonatörténeteket. Volt, aki magabiztosan közölte: ismerős a helikopterek rotor- és hajtómüzaja, hiszen a nyolcvanas évek elején nem csupán helikopterből, hanem An-26-osból is ugrott eleget. Egy másik lapátoló pedig azokat a PTSz-elet hiányolta, melyekkel még katonakorában dolgozott, mint szerelő. Más a régi egyenruháját hasonlította össze a mai, modernebb tereptarkával: az egyszínü zöldön emlékei szerint sokkal csúnyábban festenek a sátfoltok. Nem felejtették el, amit akkor és ott átéltek, de azt sem felejtik el, hogy az akkori bajtársak késői utódai ma sem feledkeznek meg bajba jutott elődeikről.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-06-20 15:28:26
A közelmúltban számoltunk be lapunkon Brunei H145M rendeléséről, most pedig folytatódik a sor Belgiummal: az újabb beszerzés hírét a Párizsban megrendezett Eurosatory védelmi és biztonsági kiállításon jelentették be.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  NÉPSZERŰ HÍREK