A MH 86. Szolnok Helikopter Bázison települő szállítóhelikopter zászlóalj állománya éjjellátós repülő kiképzést hajtott végre MH Pápa Bázisrepülőtéren. E berendezések későbbi generációi a bejövő háttérfényt harminc-negyvenezerszeresére erősítve alkotnak olyan minőségű képet, amellyel éjszaka is közel teljes értékű vizuális repülést lehet folytatni.
A négy oktató-gépparancsnokból, és ugyanennyi oktató-fedélzeti technikusból álló csapat május 8. és 28. között, két modernizált helikopterrel közel 80 órában, 456 felszállással kapott NVG (Night Vision Googles – éjjellátó készülék) repülésből kiképzést és oktatói minősítést. Az oktatók nagy hadmüveleti, és nemzetközi oktatói tapasztalattal rendelkező amerikai szakemberek voltak, akik 7–8 ezer repült órával rendelkeztek, amelynek nagy részét hadmüveleti feladatokban repülték le.
Az Amerikai Hadsereg szabályzatain alapuló kiképzés két fő részből állt össze. Az első lépésben a hajózók alapképzést kaptak, amelynek során elméleti és gyakorlati foglalkozásokon tanulhatták meg az NVG-k használatának sajátosságait, és gyakorolhatták a repülés alapelemeit annak használatával. A kiképzés második megtanulták, és gyakorolták a kötelékrepülést géppárban, a repülőtéren kívüli kiválasztott területen történő leszállásokat, valamint oktatói minősítést szereztek.
A kiképzés nem csak a levegőben zajlott. Azért, hogy a Magyar Honvédségben az éjjellátó üzemelhessen, szükség volt a berendezés földi karbantartó kapacitásának kiépítésére is. Ennek érdekében két repülő-müszaki szakember végzett tanfolyamot, és szerzett jogosultságot az AN/AVS-9 típusú éjjellátó berendezés karbantartói feladatok ellátására, és annak oktatására. A világ fegyveres erői közül a repülésben az amerikai használja legrégebben az éjjellátás képességét. A hadsereg helikopterein a nyolcvanas évek eleje óta nem szokatlan a sisak elejére felszerelt berendezés, amely úgy néz ki, mint egy kisebb távcső. E berendezések későbbi generációi a bejövő háttérfényt harminc-negyvenezerszeresére erősítve alkotnak olyan minőségü képet, amellyel éjszaka is közel teljes értékü vizuális repülést lehet folytatni. Ez a képesség olyan előnyöket teremt a felhasználójának, mint például a rejtettség, meglepés képessége, vagy a müveleti feladatok térben, és időben való kiterjeszthetősége.
Alkalmazása vitathatatlan előnyökkel jár a kutató-mentő feladatok végrehajtásánál is, amelyre magyarországon csak a Magyar Honvédség helikoptervezetői, és szakszemélyzetei vannak kiképezve, és helikoptereik felkészítve. Hazánkban az éjjellátós képesség alapjait két Mi–17-es helikopter modernizációja, és az azokkal megvásárolt éjjellátó berendezések teremtették meg. Szükség volt továbbá arra is, hogy a modernizált, új képességgel rendelkező helikoptereket megfelelő kiképzettséggel rendelkező hajózók üzemeltessék. Ennek érdekében 2008 nyarán két helikoptervezető, és egy fedélzeti technikus kapott NVG kiképzést Oroszországban. Ez természetesen egy képesség alkalmazásához kevés, ezért volt arra szükség, hogy további oktatók kiképzésével egy olyan csapat álljon rendelkezésre, amely tovább tudja folytatni a hajózók éjjellátós oktatását.
Természetesen az útnak még csak az elején tartunk. Sok akadályt kell még ahhoz leküzdeni, hogy elmondható legyen: a Magyar Honvédség helikopteres erői napi rutinként képesek éjjelátós repülések végrehajtására. Ez az eszköz nem csak új képességet jelent, hanem teljesen új alkalmazási filozófiát. Az alkalmazás összetettségét jelzi az is, hogy a kiképzésbe bevontaknak csak egy része volt a hajózó állomány. A fedélzeten lehetősége volt kipróbálni a berendezést a MH 25/88. Könnyü Vegyes Zászlóalj ajtólövész állományának, valamint a kiképzés egy részében részt vett a MH 34. Bercsényi László Különleges Müveleti Zászlóalj kijelölt állománya is.
A MH 86. Szolnok Helikopter Bázis, és a MH Pápa Bázisrepülőtér katonái tanúbizonyságot tettek felkészültségükről a háromhetes „éjszakai müszak” alatt. Amerikai vendégeink elismerően szóltak mind a különböző szakterületek munkájának minőségéről, mind pedig a magyar hajózók képességéről, szaktudásáról, és szakmai elkötelezettségéről. Abban a reményben búcsúztunk, hogy alkalmunk lesz további közös munkára. A magyar katonai helikopteres repülésben mérföldkőnek számít az éjjellátók alkalmazásának megjelenése, és a végrehajtó szinten azon dolgozunk, hogy az a hétköznapi feladatok része legyen, így szolgálva a repülésbiztonságot, valamint a müveleti biztonságot és a kutató-mentő feladatokat is.