2025. 06. 22.
Paulina
: 403 Ft   : 350 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Több csapatot legyőzött a Bakony

Art of WAR  |  2010. 07. 12., 09:24

Az MH 54. Veszprém Légtérellenőrző Ezred a hetedik alkalommal írta ki az 54-es kihívást, melynek szép számban indultak neki a katonák, rendőrök, tűzoltók és büntetés-végrehajtók. A szervezők idén új pályával és új feladatokkal várták a két napos küzdelem résztvevőit: a verseny fő helyszínét a zánkai üdülőcentrum adta.

A versenyt szervező légtérellenőrzők laktanyájában reggel nyolc óra előtt nagyon sok ismeretlen gépkocsi és versenyző sorakozott: a regisztráció folyamatosan tartott, az ország minden részéből érkezett indulni szándékozók hosszú sorokban várakoztak.

A versenyről a helyi média képviselőit Vass Tibor százados, a rendezvény főszervezője tájékoztatta. Többek között elmondta: a versenyt két naposra tervezték, ezalatt a versenyzőknek 108 kilométert kell teljesíteniük, de ez a táv megnövekedhet annak függvényében, milyen útvonalat választanak a csapatok. Az útvonal során huszonhat ellenőrző pontot kell érinteni, ezek többségénél valamilyen ügyességi feladat vár a versenyzőkre. A feladat teljesítése időjóváírást, nem teljesítése büntetést von maga után. Az ellenőrző pontokat a csapatoknak érinteniük kell, mert különben kiesnek a versenyből.

Vass Tibor tájékoztatásul elmondta még: a regisztráció alapján harminckét férfi, tizenöt vegyes és három női csapat, valamint negyvenegy egyéni induló nevezett, ez összességében százkilencvenhárom versenyzőt jelent. A pálya útvonala alapján biztosnak látszik az, hogy a versenyzőknek legalább egy éjszakát valamelyik ellenőrző ponton, vagy az erdőben kell eltölteniük, de az ügyesebbek elérhetik a zánkai központot is. A rendező kiemelte: nagyon odafigyeltek a versenyzők biztonságára, végig biztosított az egészségügyi ellátás, ezért időben tudnak segíteni a bajba jutottakon. Ezen kívül kijelöltek olyan könnyen elérhető találkozási pontokat is, ahová ha a versenyt feladók eljutnak, behozzák őket gépjármüveikkel a laktanyába. "Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a nehéz terepviszony miatt elég gyakoriak a kisebb, húzódásos sérülések. Azt is tudni kell, hogy a kihíváson indulók a verseny során a saját ellátásukról önállóan gondoskodnak. Az ellátás alatt kell érteni a vizet, az ételt és a fektetőanyagokat", fogalmazott a százados.

Hangsúlyozta: ennek a próbának annak ellenére, hogy a végén minden kategóriában értékelik a legjobbakat, nem a verseny a lényege, hiszen akik részt vesznek rajta, azok a katonai élet kihívásait ismerhetik meg, melynek a végén kapnak egy pólót, amin mindenki számára láthatóan ott áll: „Legyőztem a száznyolc kilométert.”

Az idei kihíváson az újdonság az új útvonal mellett az volt, hogy Zánka befogadta a versenyt, és ezért ide koncentrálódott a feladatok többsége. Ez azt jelenti, hogy egyes csapatok már az első nap végére elérhették az üdülőközpontot, ahol nagyon sok feladat várta őket. Innen indulhattak el a további ellenőrzési pontok felkutatására, valamint a bónusz feladat teljesítésére. Utóbbi nem volt kötelező, akik teljesítették, négy óra jóváírást kaphattak. Zánkán a feladatok között szerepelt többek között a balatoni sárkányhajózás, ezzel közel három kilométert kellett a versenyzőknek teljesíteniük, a festéklövészet, a kaland park megpróbáltatásai, de előtte vízen való átkelés is, amit csak egyedi ötletekkel lehet megoldani. Vass Tibor külön hangsúlyozta: a zánkai együttmüködés nagyon sokat segített a rendezőknek a verseny színvonalasabbá tételében.

A rendezvény megnyitóján Zentai László alezredes köszöntötte a résztvevőket, eseménymentes és nagyon sportszerü feladatteljesítést kívánt. Az ezred parancsnokhelyettese elmondta: az ezred történetében szokás az, hogy a kihíváson valamelyik ezredparancsnok-helyettes is elindul. "Mivel Szücs József ezredes parancsnok lett, kénytelen vagyok folytatni a hagyományokat és a kihíváson képviselni az ezred parancsnoki állományát", mondta.

A „kihívás” mezőnye a terveknek megfelelően kedd délelőtt tizenegy óra után Újdörögd katonai bázis térségéből rajtolt el. Az indulást követően zánkai üdülő centrumba települt versenyközpontba a „kihívás” helyzetéről folyamatosan érkeztek az információk. A rajtot követő második nap délután öt órakor már nagyon sok volt a kiesett csapat és az egyéni versenyző. Becsülendő az, hogy több csapat tagja döntött úgy, hogy annak ellenére, hogy már a csapatversenyből kiestek, azért a pályán végigmennek. A versenyt meglátogató Szücs József ezredes kérte a rendezőket, hogy ismerjék el az indulók teljesítményét azzal, hogy kapjanak ők is egy-egy gratuláló oklevelet.

A zánkai központban található kalandpark a verseny huszonkettedik állomása volt. Több csapat futott itt egymásra, és a holt időben egy kicsit legalább kifújhatták magukat. A feladat - fák között való egyensúlyozás különböző módokon és átjárókon - sok versenyző számára szokatlan feladat volt. A feladat végrehajtását megelőzte a gyakorlópályán történő felkészülés. A pálya üzemeltetői minden mozdulatot és biztonsági előírást elmagyaráztak és begyakoroltattak és csak ezt követően jöhetett a kalandpálya, karabinerekkel és fejvédővel. A versenyzőknek mindezt az öt-hat méteres magasságban azzal kellett megélniük, hogy a célba érkezésig még van harminc-egynéhány kilométerük.

A második nap végén mindössze harminckét versenyző ért célba. A Bakony a szervezők segítségével megmutatta nehézségeit.

A férfi csapatok közül végül győzött az MH Pápa Bázis Repülőtér, második helyezést az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis, harmadik helyezést az MH 64. Logisztikai Ezred csapata érte el.

A vegyes csapatok versenyében első helyezett Tapolca Honvéd SE, második az MH 54. Veszprém Légtérellenőrző, harmadik az ÖHP és a Léte. vegyes csapata lett.

Férfi egyéniben első helyezést ért el Balázs Ádám szakaszvezető az MH 1.Honvéd Tüzszerész és Hadihajós Zászlóalj, második Kiss Alajos alezredes az MH Támogató Dandár, a harmadik Somogyi Péter főtörzsőrmester az MH Bakony Harckiképző Központ állományából.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-06-20 15:28:26
A közelmúltban számoltunk be lapunkon Brunei H145M rendeléséről, most pedig folytatódik a sor Belgiummal: az újabb beszerzés hírét a Párizsban megrendezett Eurosatory védelmi és biztonsági kiállításon jelentették be.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  NÉPSZERŰ HÍREK