2017. 10. 19. csütörtök
Nándor
: 308 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A konvoj célba ért!

Art of WAR  |  2006. 04. 18., 12:39

Egy katonai konvojnak megvannak a szabályai, ezért összeállításánál fontos, hogy melyik gépkocsi hol helyezkedik el, és hány páncélozott harcjármű biztosítja a menetoszlopot. Lényeges a távközök pontos betartása és az is, hogy mikor, mekkora sebességgel haladhat az oszlop.

A jármüvekben utazó katonáknak pedig a konvoj védelmére kell összpontosítaniuk, hiszen nem tudhatják, hol és mikor kerülnek váratlan helyzetbe, mikor éri őket támadás. Humanitárius szállítmány célba juttatását kapta feladatul egy békefenntartó szakasz Tatán. A harminc katonának élelmiszer csomagokat kell eljuttatniuk egy nemzetközi elosztó központba. A konvoj útja azonban két, egymással fegyveres konfliktustan álló ország területén keresztül vezet.

A segélycsomagokat szállító katonai teherautók a terepkutató gépjármü, és a biztosító BTR 80–as sorolnak be, mögöttük egy újabb páncélozott nyolckerekü, majd az egészségügyi és a logisztikai biztosítás jármüvei sorakoznak fel. A menetoszlopot – a konvoj összeállításának szabályaik szerint – egy harmadik BTR zárja.

Rövid eligazítás. A felderítő jelentésekből kiderül: a határzónában kisebb-nagyobb fegyveres csoportok mozognak. Elképzelhető, hogy megpróbálják megszerezni a segélyszállítmányt, vagyis a katonáknak fel kell készülniük a konvojt érő támadásokra is.

 Indulás! – adja ki az utasítást a menetoszlop parancsnoka. A fiatal törzsőrmester azonban rövid menet után kénytelen megállítani a konvojt. Az út szélén egy férfi fekszik, több sebből vérzik. Azonnal intézkedik, s az egészségügyi katonák szakszerüen ellátják, majd a mentőautóba helyezik a magatehetetlen sebesültet.

Néhány kilométer után újra megállunk. A terepkutató járőr útakadályt jelez. Nem lehet tudni, hogy az úton keresztbe fektetett vastag faágak nincsenek-e aláaknázva. Tiszta! – jelzik az előre küldött müszakiak, miután átvizsgálták a torlaszt. Sőt a jármüvek könnyedén át is tudnak kelni rajta, nincsen szükség az elbontására.

 – Ügyes döntés volt – nyugtázza a tiszthelyettes reagálását Virág Zoltán százados. A fiatal tiszt a parancsnoka annak a szárazföldi parancsnokság szintü békefenntartói alapkiképzésnek, melynek egyik zárófeladata a mostani konvojkísérés. Az öt alakulattól érkezett harminc katonának a humanitárius segélyszállítmányt biztonságos célba juttatása a feladata, miközben különféle váratlan helyzetekre kell reagálniuk. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az úttorlasz nem volt benne az eredeti „forgatókönyvben” – az ágakat az előző napi viharos szél törte le az út menti fákról.

 Alighogy elindulunk az útszéli erdőből lövések dörrennek. – Támadás ért minket! – hallatszik a rádióból. Az előírások szerint a jármüvek gyorsítanak, nagyobb távközt vesznek fel, miközben a biztosítók sorozatlövéseket adnak abba az irányba, ahonnan a támadás érkezett.

UAZ-unk „pattog” az MH 25. Klapka György Könnylülövészdandár szomódi gyakorlóterének úttalan útjain. Közben a konvoj tovább folytatja útját, de rövid idő múlva ismét megáll. Az út szélén elhagyott gépjármü áll, nem lehet tudni milyen célból. Lehet, hogy csak egyszerüen elromlott, de az is megeshet, hogy robbanószerkezet van benne. Virág Zolán százados szerint a konvojparancsnok a lehető legjobb döntést hozta, amikor alternatív útvonalat jelölt ki, s a menetoszlop ezen folytatja útját.

 A következő megállás ismét „müsoron kívüli”. Előző este szakadt az eső, s a terepkutató járőr UAZ-a elakad az egyik vízátfolyás méteres iszapjában. Csak a menetoszloppal tartó logisztikai csoport mühelygépjármüve tudja kihúzni a küszöbig érő dagonyából. A konvoj ismét „rögtönzött” útvonalon megy tovább, ám fegyveres csoport állja útját. A parancsnok tárgyalni kezd, csakhogy a „partizánok” hajthatatlanok, mindenáron a szállítmányt akarják. Virág százados szerint a tömeg kezelése a legnehezebb feladat, az eddigitől eltérő reakciókat igényel az állománytól. Hiszen eredetileg minden katonát arra képeznek ki, hogy fegyverrel oldja meg a felmerülő konfliktusokat. Egy mostanihoz hasonló tanfolyamon azonban el lehet sajátítani az új gondolkodásmódot is.

A segélyszállítmányt csak a csoportosulás feloszlatásával sikerül megvédeni. Amikor néhány figyelmeztető lövés dörren, a tömeg szétrebben. Mehetünk tovább. Innen már szabad az út, rövid időn belül megérkezünk a nemzetközi elosztó központba. A konvoj célba ért! Az állomány jól vizsgázott.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.
2017. 10. 06., 13:09
Ukrajna a lehető legjobban szeretné csökkenteni az energiafüggőségét Oroszországtól, ráadásul van egy hatalmas sugárszennyezett területe, amit szinte semmire nem lehet használni.

  JETfly Magazin

A Lufthansa Csoport légitársaságai mintegy 12,7 millió utast szállítottak 2017 szeptemberében, 17,8%-kal többet, mint az előző év hasonló időszakában. A rendelkezésre álló utaskilométerek száma 11%-kal haladta meg az előző évit, miközben az árbevétel 12,9%-kal nőtt.