2011. április 11-15. között éleslövészetet hajtott végre az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis Harcihelikopter Zászlóalja, a Veszprém Melletti „0” ponti lőtéren, valamint a Jutaspuszta – Újmajor leszállóhelyen. A Jutaspusztán kiépített tábor parancsnokától, Lázár Béla őrnagytól megtudtuk, hogy az április 11-i héten kezdődött lövészetre, a zászlóalj két darab Mi-24-es harcihelikopterrel, valamint a repüléseket biztosító logisztikai és repülőműszaki elemekkel települt ki.
A kiképzési célból végrehajtott levegő-föld éleslövészet során a helikopter fedélzeti fegyvereinek rendeltetésszerü használatát gyakorolták. A mostani alkalommal a 336-os oldalszámú Mi-24 P, valamint a 716-os oldalszámú Csőri II. díszfestésü Mi-24-es 30 milliméteres gépágyújával (Mi-24 P), 12,7 milliméteres géppuskájával, valamint az Sz-5 és Sz-8 típusú nem irányított rakétájával hajtották végre a feladatokat. Ezzel összefüggésben a helikopterek fedélzetéről, gépkarabéllyal történő éleslövészetet is gyakoroltak a Mi-24-es deszant teréből.
Az előretolt felfegyverző és üzemanyagtöltő pontra hétfőn érkező helikoptereseknek a keddi, szerdai és csütörtöki napokon volt lehetősége a lövészeti feladatok teljesítésére.Április 12-én, kedden délelőtt, a Szállítóhelikopter Zászlóalj is csatlakozott a lövészethez. Két darab Mi-8 típusú közepes szállítóhelikopterrel települtek ki Szolnokról a zászlóalj katonái, melyekkel biztosították a délelőtt folyamán a fedélzeti lövészek felkészítését, kiképzését a Magyar Honvédség Mi-17 Légi Kiképzés támogató Csoport (AMT MI-17) missziójába.
A „szállítók” közösen hajtották végre repülési feladataikat a Harcihelikopter Zászlóaljjal. A harci- és szállítóhelikopterek felváltva repültek a „0” ponti célok fölé, hogy a fedélzetükön lévő légi lövészekkel, valamint fedélzeti fegyvereikkel tüzet vezessenek azokra. A megfelelő számú éles lőszer ellövésével kiképezték a lövészeket arra, hogy az afganisztáni misszióban egy adott fedélzetről képesek legyenek a helikopterek repülését, valamint le- és felszállását biztosítani.
Azon kívül, hogy ezt a képességet sikeresen elsajátították a katonák, missziós feladatukból adódóan megszerzett tudásukat át is kell majd adniuk az afgán haderő katonái számára. A végrehajtott készségfejlesztés után a magyar fedélzeti lövészek ebben a feladatkörben is helyt tudnak majd állni az ázsiai országban.
A kedd délelőtti gyakorlat után a Szállítóhelikopter Zászlóalj katonáinak feladata volt a „0” ponti lőtér biztosítása. Erre egy Mi-8-as szállítóhelikopter lett kijelölve. A gép és személyzetének feladata egy esetleges nagyobb lőtéri tüz felgyúlásakor a BAMBI-Bucket-tel történő oltás lett volna, melyre szerencsére nem volt szükség. A „harciak” gépágyús, valamint nem irányított rakétás lövészete során ugyan keletkeztek kisebb tüzek az aljnövényzetben, de ezeket, a lövészetet biztosító tüzoltó személyzet képes volt eloltani. A keddi napon a Szállítóhelikopter Zászlóalj feladata volt a lőtéri repülésvezetői feladatok ellátása is.
Szerdán már csak a Harcihelikopter Zászlóalj folytatta a lövészetet, szintén a délelőtti óráktól kezdve.
Április 14-én, csütörtökön viszont délután 16 órakor kezdődött a repülés, és egészen este 22 óráig tartott. Ez alatt kellett a pilótáknak a meghatározott, valamint az előző napokról megmaradt lőszer- és rakétamennyiséget „elszórni” a lőtéren.
Sajnos az időjárás nem volt túl kedvező.”Amit olvasunk erről a tankönyvben, azt most tapasztalhatjuk a valóságban” – mondja Lázár Béla őrnagy a csütörtöki időre. Eső, hideg, viharos szél, kevés napsütés. Talán így lehetne jellemezni a napot. A gépeken dolgozó kiszolgáló személyzetnek embert próbáló feladat volt délutántól egészen estig az esőben, viharos, hideg szélben dolgozni, a helikopteren lévő pilóták gyomrát pedig egy-egy nagyobb széllökés keverte fel a repülések során.
Természetesen a kiváló rutinnal rendelkező müszaki személyzetnek és a pilótáknak így is sikerült a kiszabott mennyiségü lőszert és rakétát betöltenie és ellőnie, tehát, egy újabb sikeres kiképzési lövészetet tudhat maga után az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis Harcihelikopter Zászlóalja.
Április 15-én, pénteken elkezdődött a hazatelepülés, először a két helikopter indult el szolnoki bázisára, majd őket követték a repülést biztosító és kiszolgáló földi egységek, persze, ők már az ország közúthálózatát használva…
Szerző: Balogh Ákos
További képekért kattintson az LHSN képgaléria rovatára!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |