2025. 01. 13. hétfő
Veronika
: 413 Ft   : 401 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Vizsga és aknaszedés az 1611-es folyamkilométerben

Art of WAR  |  2012. 04. 10., 11:10

A szárazföldhöz szokott ember számára szinte leírhatatlan az élmény, amikor az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred BAJA névre hallgató járőrhajója elköt az ercsi kikötő kikövezett partfalától és megindul „völgymenetben”, azaz a folyás irányában a város határában található sóderbánya felé. Oda, ahol már kikötve várakozik két aknamentesítő hadihajó, az AM–31-es DUNAÚJVÁROS és az AM–32-es DUNAFÖLDVÁR.

Az ezred hadihajós-alosztályának katonái számára ismerős ez a terület, az Ercsi városától néhány kilométerrel „lejjebb”, egészen pontosan az 1611-es folyamkilométerben található Duna-part. Közel három esztendővel ezelőtt, a Bevetési Irány 2009 gyakorlaton ugyanitt, a bal parton építették ki bázisukat. Az akkori tábort azóta már visszahódította a természet, mindent benőtt az aljnövényzet és a dudva.

Vizsga és aknaszedés az 1611-es folyamkilométerben

Joggal merül fel a kérdés: mit keresnek itt a hadihajósok? Itt, ahova legfeljebb a legelszántabb pecások járnak a horgászszerencse reményében. A választ Szilágyi Zsolt alezredestől, az ezred megbízott parancsnokától tudjuk meg: a takarékosság jegyében összekötötték a kiképzést és a közszolgálati munkát. Azaz a hadihajós-tanfolyam gyakorlati vizsgáját, a búvár-tüzszerészek szinten tartó merülését és a Dunában talált harckocsiaknák – tavaly a rossz időjárási viszonyok miatt elhalasztott – kiemelését.Hadihajós-tanfolyamot minden évben egy alkalommal szervez az alakulat, mégpedig azoknak a katonáknak, akik újonnan kerülnek hadihajós beosztásba. Illetve a gyakorlott személyzet tagjai közül azok részére, akik magasabb osztályos fokozatot szeretnének szerezni – mindezt már Major Tibor őrnagy, az alakulat törzsfőnöke árulja el, hozzátéve: a tanfolyamon részt vevők között sokan vannak, akik csak minimális hajózási ismerettel rendelkeznek. A kurzus egyébként általában a téli hónapokban, vagyis abban az időszakban kezdődik, amikor a hadihajók a kikötőben állnak. Így volt ez idén is: a tanfolyam elvégzésére kötelezett tizenöt hadihajós katona januárban kezdte elsajátítani azokat az ismereteket, amelyek nélkülözhetetlenek számukra a beosztásukban.

AM-31 Dunaújváros

A hadihajós-tanfolyam három modulból áll. Az első az általános katonai kiképzés, amit a szakalapozó kiképzés követ. A harmadik etap pedig szakharcászati kiképzés, amelyet gyakorlati foglalkozás zár – tájékoztat még a BAJA fedélzetén Danyikó László százados, a hadihajós-alosztály parancsnoka, miközben arra várunk, hogy a tüzszerész-járőrhajót a katonák a DUNAÚJVÁROS tatjához kössék és átszállhassunk a fedélzetére. Lassú és figyelmet igénylő munka ez, hiszen ha túl erősen „koccan egymásnak” a két hajótest, komoly károk is keletkezhetnek.„Az AM–31-est neveztük ki iskolahajónak, magyarán a kiképzés alatt álló legénység ezen gyakorolja a feladatait” – mondja Danyikó százados, miközben Sebestyén Tibor zászlós, főkormányos harci riadót rendel el a fedélzeten. Mindez azt jelenti, hogy a katonák a hajó mindhárom fegyverét harckész állapotba hozzák, illetve elfoglalják harci őrhelyüket. Az egész alig néhány másodperc alatt játszódik le.

Vizsga és aknaszedés az 1611-es folyamkilométerben

Aztán innentől fogva nincsen megállás, az iskolahajó legénységének reagálnia kell a légiriadóra, a légiveszélyre, a légi harcra, a horgonyházban keletkezett tüzre vagy éppen a vegyi riadóra is. Ami a kívülálló számára kaotikus kapkodásnak tünik, az valójában jól megkoreografált mozdulatok sora: minden egyes katona a másik teendőit nem zavarva, rövid időn belül készen áll a harcra. Nem véletlen, hogy a szakszerüség mellett a gyorsaságon is hangsúly van, hiszen egy éles helyzetben akár másodperceken is múlhat az emberi élet…A hadihajósok órákon keresztül gyakorolják az előírt feladatokat. Ezt a napot – amely egyébként a tanfolyam utolsó napja – erre szánták, s ez egyben a gyakorlati vizsgájuk is – mondja Danyikó százados, akitől megtudjuk azt is, hogy a kiképzés három modulját követő számonkérés és a mostani vizsga adja a tanfolyam értékelését: a legénység ennek alapján kapja meg hadihajós-minősítését, amely egy osztályba soroló vizsgának felel meg.

Vizsga és aknaszedés az 1611-es folyamkilométerben

Időközben, a part menti fákhoz kikötött AM–32-esen már készülődnek a búvár-tüzszerészek a merülésre. A hadihajó mögé kötött pontonelemen kiépített „bázison” mindenki pontosan tudja a dolgát. Van, aki a „békaembereknek” segít felölteni a fekete színü gumiruhát és a sárga sisakot, miközben mások a Kirby-Morgen típusú nehézbúvár-felszerelés kommunikációs modulját, illetve a levegőellátó rendszert ellenőrzik. Aztán az 1-es és a 2-es búvár lemerül a koszosszürke színü Dunába. A sisakjukra szerelt kamera képét a kommunikációs modul képernyőjén mi is látjuk − azaz csak látnánk, mert a monitoron mindössze a zöldesszürke hullámzó masszát figyelhetjük meg, ami körbeveszi a búvárt. Nem lehetnek túl barátságosak a körülmények odalenn…Azt, hogy az elkövetkező háromnegyed órában mi történik lenn, a víz alatt négy méter mélységben, csak a rádióforgalmazásból sejtjük: a két búvár-tüzszerész a folyómeder fenekén szétszórt harckocsiaknákat gyüjti össze egy, a vízbe engedett fémkosárba. A vízből tizenöt-húsz darab rozsdás, leginkább a régi mozifilmek dobozaira emlékeztető fémkazettát emelnek a DUNAFÖLDVÁR fedélzetére. Aztán a hajó oldalára szerelt létrán a két búvár is kijön a folyóból.

Vizsga és aknaszedés az 1611-es folyamkilométerben

„Nagyjából még tizenöt hasonló, a szovjetek által gyártott harckocsiakna maradt a vízben” – mondja Vörös Mihály főhadnagy, a speciális tüzszerészszázad megbízott parancsnoka, aki tüzszerész járőrparancsnokként a mai napi víz alatt mentesítést vezette. A fiatal tiszttől megtudjuk azt is, hogy az aknákról tavaly december 6-án, lakossági bejelentést követően szereztek tudomást, amikor a Duna szokatlanul alacsony vízállása miatt több mint száz darab került szárazra. Egy tüzszerészjárőr akkor megállapította, hogy ezek gyakorlóaknák, majd az ártalmatlan, robbanóanyagot, valamint gyújtószerkezetet nem tartalmazó eszközöket elszállította. A helyszíni vizsgálat során azonban kiderült, hogy a vízben, a parttól kicsit távolabb maradt még akna. Az akkor viharosra forduló időjárás és a tél miatt ezek azonosítására – mármint annak megállapítására, hogy éles vagy gyakorló az az eszköz, ami a víz alatt van –, továbbá összeszedésére és elszállítására csak most nyílt lehetőség.Vörös főhadnagy – akinek munkáját a vízben Rózsa Nándor törzsőrmester, beosztott búvár-tüzszerész segítette – elárulja azt is, hogy a mélyben szinte semmit nem látott. Amikor mozdulatlan volt, harminc centiméter távolságból még kivette a tárgyak körvonalát, ám amint elindult valamerre, azonnal felkavarodott az iszap és „nullára csökkent a látótávolság”. Ilyen körülmények között csakis tapogatva, azaz „kézzel látva” lehet dolgozni. A kiemelést követő azonosítás során aztán megállapította: ismét gyakorlóaknák kerültek elő.

Vizsga és aknaszedés az 1611-es folyamkilométerben

Természetesen a tüzszerészeknek arról is van elképzelésük, hogy a gyakorlóaknák hogyan juthattak a vízbe. Azt valószínüsítik, hogy az 1980-as években, a szovjet és a magyar alakulatok által müszaki vízi-gyakorlótérként használt Duna-szakaszon valakik nemes egyszerüséggel a vízbe borítottak több száz, számukra feleslegessé vált ilyen eszközt − megoldva ezzel a saját problémájukat, ám évtizedekkel később komoly feladatot adva a tüzszerészeknek.„Persze voltaképpen mindegy is, hogyan kerültek a gyakorlóaknák a vízbe, az a lényeg, hogy mindet ki kell szedni onnan” – mondja Vörös főhadnagy, miután, a rövid pihenőt követően ismételten elkezdi a felkészülést a merülésre.

Vizsga és aknaszedés az 1611-es folyamkilométerben

Szilágyi alezredes szerint nagyszerü dolog látni, ahogy tüzszerész és hadihajós katonák együtt, egy egységként dolgoznak. Bár az idei év bővelkedni fog feladatokban – közszolgálati munka; lőtér és gyakorlóterek mentesítése; veszélyes anyagok megsemmisítése; az IRON CAT 2012 légvédelmi lőgyakorlat előkészítése, végrehajtása; valamint egyéb kiképzési, felkészítési feladatok várnak az alakulat katonáira –, a parancsnok úgy véli, a rendelkezésre álló erő, eszköz, és anyagi források ésszerü, racionális felhasználásával az alakulat meg tud felelni ezeknek a kihívásoknak.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-06-07 14:52:48
Olaszországban és Svédországban bizonyítottak a Magyar Honvédség különleges műveleti katonái NATO gyakorlat keretében, ahol tömeges ejtőernyős ugrás, a logisztikai utánpótlás megszervezése, rajtaütés és beépített területen vívott harc szerepelt a feladataik között, de éleslövészeten is megmutatták felkészültségüket.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.

  NÉPSZERŰ HÍREK