2024. 02. 26. hétfő
Edina
: 389 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Vizsga és aknaszedés az 1611-es folyamkilométerben

Art of WAR  |  2012. 04. 10., 11:10

A szárazföldhöz szokott ember számára szinte leírhatatlan az élmény, amikor az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred BAJA névre hallgató járőrhajója elköt az ercsi kikötő kikövezett partfalától és megindul „völgymenetben”, azaz a folyás irányában a város határában található sóderbánya felé. Oda, ahol már kikötve várakozik két aknamentesítő hadihajó, az AM–31-es DUNAÚJVÁROS és az AM–32-es DUNAFÖLDVÁR.

Az ezred hadihajós-alosztályának katonái számára ismerős ez a terület, az Ercsi városától néhány kilométerrel „lejjebb”, egészen pontosan az 1611-es folyamkilométerben található Duna-part. Közel három esztendővel ezelőtt, a Bevetési Irány 2009 gyakorlaton ugyanitt, a bal parton építették ki bázisukat. Az akkori tábort azóta már visszahódította a természet, mindent benőtt az aljnövényzet és a dudva.

Vizsga és aknaszedés az 1611-es folyamkilométerben

Joggal merül fel a kérdés: mit keresnek itt a hadihajósok? Itt, ahova legfeljebb a legelszántabb pecások járnak a horgászszerencse reményében. A választ Szilágyi Zsolt alezredestől, az ezred megbízott parancsnokától tudjuk meg: a takarékosság jegyében összekötötték a kiképzést és a közszolgálati munkát. Azaz a hadihajós-tanfolyam gyakorlati vizsgáját, a búvár-tüzszerészek szinten tartó merülését és a Dunában talált harckocsiaknák – tavaly a rossz időjárási viszonyok miatt elhalasztott – kiemelését.Hadihajós-tanfolyamot minden évben egy alkalommal szervez az alakulat, mégpedig azoknak a katonáknak, akik újonnan kerülnek hadihajós beosztásba. Illetve a gyakorlott személyzet tagjai közül azok részére, akik magasabb osztályos fokozatot szeretnének szerezni – mindezt már Major Tibor őrnagy, az alakulat törzsfőnöke árulja el, hozzátéve: a tanfolyamon részt vevők között sokan vannak, akik csak minimális hajózási ismerettel rendelkeznek. A kurzus egyébként általában a téli hónapokban, vagyis abban az időszakban kezdődik, amikor a hadihajók a kikötőben állnak. Így volt ez idén is: a tanfolyam elvégzésére kötelezett tizenöt hadihajós katona januárban kezdte elsajátítani azokat az ismereteket, amelyek nélkülözhetetlenek számukra a beosztásukban.

AM-31 Dunaújváros

A hadihajós-tanfolyam három modulból áll. Az első az általános katonai kiképzés, amit a szakalapozó kiképzés követ. A harmadik etap pedig szakharcászati kiképzés, amelyet gyakorlati foglalkozás zár – tájékoztat még a BAJA fedélzetén Danyikó László százados, a hadihajós-alosztály parancsnoka, miközben arra várunk, hogy a tüzszerész-járőrhajót a katonák a DUNAÚJVÁROS tatjához kössék és átszállhassunk a fedélzetére. Lassú és figyelmet igénylő munka ez, hiszen ha túl erősen „koccan egymásnak” a két hajótest, komoly károk is keletkezhetnek.„Az AM–31-est neveztük ki iskolahajónak, magyarán a kiképzés alatt álló legénység ezen gyakorolja a feladatait” – mondja Danyikó százados, miközben Sebestyén Tibor zászlós, főkormányos harci riadót rendel el a fedélzeten. Mindez azt jelenti, hogy a katonák a hajó mindhárom fegyverét harckész állapotba hozzák, illetve elfoglalják harci őrhelyüket. Az egész alig néhány másodperc alatt játszódik le.

Vizsga és aknaszedés az 1611-es folyamkilométerben

Aztán innentől fogva nincsen megállás, az iskolahajó legénységének reagálnia kell a légiriadóra, a légiveszélyre, a légi harcra, a horgonyházban keletkezett tüzre vagy éppen a vegyi riadóra is. Ami a kívülálló számára kaotikus kapkodásnak tünik, az valójában jól megkoreografált mozdulatok sora: minden egyes katona a másik teendőit nem zavarva, rövid időn belül készen áll a harcra. Nem véletlen, hogy a szakszerüség mellett a gyorsaságon is hangsúly van, hiszen egy éles helyzetben akár másodperceken is múlhat az emberi élet…A hadihajósok órákon keresztül gyakorolják az előírt feladatokat. Ezt a napot – amely egyébként a tanfolyam utolsó napja – erre szánták, s ez egyben a gyakorlati vizsgájuk is – mondja Danyikó százados, akitől megtudjuk azt is, hogy a kiképzés három modulját követő számonkérés és a mostani vizsga adja a tanfolyam értékelését: a legénység ennek alapján kapja meg hadihajós-minősítését, amely egy osztályba soroló vizsgának felel meg.

Vizsga és aknaszedés az 1611-es folyamkilométerben

Időközben, a part menti fákhoz kikötött AM–32-esen már készülődnek a búvár-tüzszerészek a merülésre. A hadihajó mögé kötött pontonelemen kiépített „bázison” mindenki pontosan tudja a dolgát. Van, aki a „békaembereknek” segít felölteni a fekete színü gumiruhát és a sárga sisakot, miközben mások a Kirby-Morgen típusú nehézbúvár-felszerelés kommunikációs modulját, illetve a levegőellátó rendszert ellenőrzik. Aztán az 1-es és a 2-es búvár lemerül a koszosszürke színü Dunába. A sisakjukra szerelt kamera képét a kommunikációs modul képernyőjén mi is látjuk − azaz csak látnánk, mert a monitoron mindössze a zöldesszürke hullámzó masszát figyelhetjük meg, ami körbeveszi a búvárt. Nem lehetnek túl barátságosak a körülmények odalenn…Azt, hogy az elkövetkező háromnegyed órában mi történik lenn, a víz alatt négy méter mélységben, csak a rádióforgalmazásból sejtjük: a két búvár-tüzszerész a folyómeder fenekén szétszórt harckocsiaknákat gyüjti össze egy, a vízbe engedett fémkosárba. A vízből tizenöt-húsz darab rozsdás, leginkább a régi mozifilmek dobozaira emlékeztető fémkazettát emelnek a DUNAFÖLDVÁR fedélzetére. Aztán a hajó oldalára szerelt létrán a két búvár is kijön a folyóból.

Vizsga és aknaszedés az 1611-es folyamkilométerben

„Nagyjából még tizenöt hasonló, a szovjetek által gyártott harckocsiakna maradt a vízben” – mondja Vörös Mihály főhadnagy, a speciális tüzszerészszázad megbízott parancsnoka, aki tüzszerész járőrparancsnokként a mai napi víz alatt mentesítést vezette. A fiatal tiszttől megtudjuk azt is, hogy az aknákról tavaly december 6-án, lakossági bejelentést követően szereztek tudomást, amikor a Duna szokatlanul alacsony vízállása miatt több mint száz darab került szárazra. Egy tüzszerészjárőr akkor megállapította, hogy ezek gyakorlóaknák, majd az ártalmatlan, robbanóanyagot, valamint gyújtószerkezetet nem tartalmazó eszközöket elszállította. A helyszíni vizsgálat során azonban kiderült, hogy a vízben, a parttól kicsit távolabb maradt még akna. Az akkor viharosra forduló időjárás és a tél miatt ezek azonosítására – mármint annak megállapítására, hogy éles vagy gyakorló az az eszköz, ami a víz alatt van –, továbbá összeszedésére és elszállítására csak most nyílt lehetőség.Vörös főhadnagy – akinek munkáját a vízben Rózsa Nándor törzsőrmester, beosztott búvár-tüzszerész segítette – elárulja azt is, hogy a mélyben szinte semmit nem látott. Amikor mozdulatlan volt, harminc centiméter távolságból még kivette a tárgyak körvonalát, ám amint elindult valamerre, azonnal felkavarodott az iszap és „nullára csökkent a látótávolság”. Ilyen körülmények között csakis tapogatva, azaz „kézzel látva” lehet dolgozni. A kiemelést követő azonosítás során aztán megállapította: ismét gyakorlóaknák kerültek elő.

Vizsga és aknaszedés az 1611-es folyamkilométerben

Természetesen a tüzszerészeknek arról is van elképzelésük, hogy a gyakorlóaknák hogyan juthattak a vízbe. Azt valószínüsítik, hogy az 1980-as években, a szovjet és a magyar alakulatok által müszaki vízi-gyakorlótérként használt Duna-szakaszon valakik nemes egyszerüséggel a vízbe borítottak több száz, számukra feleslegessé vált ilyen eszközt − megoldva ezzel a saját problémájukat, ám évtizedekkel később komoly feladatot adva a tüzszerészeknek.„Persze voltaképpen mindegy is, hogyan kerültek a gyakorlóaknák a vízbe, az a lényeg, hogy mindet ki kell szedni onnan” – mondja Vörös főhadnagy, miután, a rövid pihenőt követően ismételten elkezdi a felkészülést a merülésre.

Vizsga és aknaszedés az 1611-es folyamkilométerben

Szilágyi alezredes szerint nagyszerü dolog látni, ahogy tüzszerész és hadihajós katonák együtt, egy egységként dolgoznak. Bár az idei év bővelkedni fog feladatokban – közszolgálati munka; lőtér és gyakorlóterek mentesítése; veszélyes anyagok megsemmisítése; az IRON CAT 2012 légvédelmi lőgyakorlat előkészítése, végrehajtása; valamint egyéb kiképzési, felkészítési feladatok várnak az alakulat katonáira –, a parancsnok úgy véli, a rendelkezésre álló erő, eszköz, és anyagi források ésszerü, racionális felhasználásával az alakulat meg tud felelni ezeknek a kihívásoknak.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 15., 15:16
Új-Zéland Védelmi Minisztériuma bejelentette, hogy a Lockheed Martin Marietta-i üzemében lefestették az első C-130J szállító repülőgépüket, mely tervezetten idén érkezhet Új-Zéland légierejéhez.
2024. 02. 14., 13:34
Az „Embert a Vasra!" toborzókampány keretében ötszáznál több fiatal jelentkezett Tatára, közülük kerül ki majd a végső állomány – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter február 13-án, Tatán, a Klapka György 1. Páncélosdandár vitéz Barankay József 1. Önjáró Tüzérosztályához jelentkezett állomány bevonulásán.
2024. 02. 09., 11:15
Újabb mérföldkő a magyar KC-390-es programban: 2024. február 8-án Brazíliában levegőbe emelkedett a Magyar Honvédség első Embraer KC-390 típusú katonai szállítórepülőgépe, ami a tervek szerint ez év folyamán érkezik Magyarországra.
2024. 02. 06., 11:13
A legnagyobb volt, a legtöbb nehézlöveggel felszerelve és egyben a legfényűzőbb. Mielőtt egyáltalán szolgálatba állt volna, már három ország is birtokolta. Ez volt a HMS Agincourt csatahajó, egy igazi különlegesség a hadihajók között.
2024-02-01 14:07:08
Az amerikai Bremertonban működő, elsősorban katonai, rendőrségi, tűzoltó és mentöhajók tervezésére és gyártására szakosodott SAFE Boats International (SBI) egyetértési és együttműködési megállapodást írt alá az elektromos meghajtású csónakokra specializálódott brit Vita Power vállalattal egy zéró kibocsátású, kisméretű járőrhajó kifejlesztéséről és gyártásáról.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 02. 22., 09:38
A terv közös katonai gyakorlatokat, konferenciákat, oktatási-, képzési- és kiképzési, hadtörténeti és hadisírgondozási együttműködést, valamint hagyományőrző rendezvényeket, programokat foglal magába a 2024-es évre.
2024. 02. 21., 13:18
Külszolgálati feladataik befejezése előtt ünnepség keretében vehették át a békefenntartásért járó érdemjeleiket az ENSZ Libanoni Békefenntartó Misszióban (United Nations Interim Force in Lebanon – UNIFIL) szolgáló magyar és lengyel katonák.
2024. 02. 20., 15:31
A bizalom és a kölcsönös segítségnyújtás mellett az alapszerződés 5. pontja, ami meghatározó, mondta el Szenes Zoltán, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára.
2024. 02. 19., 15:54
A NATO Előretolt Szárazföldi Többnemzeti Harccsoport híradó szakállománya felkészítését hajtották végre februárban a székesfehérvári MH Nagysándor József 51. Híradó- és Vezetésbiztosító Dandár laktanyájában.

  JETfly Magazin

2024. február 23-án, pénteken, Budapestre érkezett Svédország miniszterelnöke, Ulf Kristersson. Orbán Viktor magyar miniszterelnökkel folytatott tárgyalássorozat eredményeként többek között arról is megállapodás született, hogy bővül a Magyar Légierő Gripen flottája.