2017. 10. 22.
Előd
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hajóroncsot kutatnak a debreceni harci búvárok

Art of WAR  |  2012. 05. 25., 13:05

Hatvan év után ismét tengeri merülést hajtanak végre a Magyar Honvédség katonai búvárai: az Osztrák–Magyar Monarchia haditengerészetének egyik büszkesége, a 45 méter mélységben fekvő Ferenc József csatacirkáló roncsának feltérképezésében, állapotának dokumentálásában vesznek részt. Miklós Bence zászlós, Molnár Zsolt törzsőrmester, Bíró Lajos őrmester és Hollós Péter szakaszvezető, az MH 5. Bocskai István Lövészdandár 24. Bornemissza Gergely Felderítő Zászlóaljának harci búvárai május 25-én indultak az Adriára.

Évtizedek óta pihen az Adria mélyén a Ferenc József csatacirkáló. A Kaiser Franz Joseph I. névre keresztelt hajót 1889. május 18-án Maria Josefa főhercegnő bocsátotta vízre, részt vett több tengeri ütközetben, az első világháború után francia kézre került; a Cattarói-öböl bejáratánál süllyedt el 1919. október 17-én: lehorgonyzott állapotában a vihar felborította. A cirkálón szolgálatot teljesítő, de hajózási ismeretekkel egyáltalán nem rendelkező tizenhét francia őrkatona is a hullámsírba veszett. A roncs feltárását a negyvenöt méteres mélység mellett az is nehezíti, hogy pont a montenegrói−horvát határon fekszik a tenger mélyén. A magyar kutatók ezért évtizedekig nem kaptak engedélyt a feltérképezésére, állapotának dokumentálására. A roncshoz először a debreceni székhelyü Czakó Búvár Kft. szervezhetett merülést, a csatacirkálóról 2007. július 22-én készítették az első fényképeket. A hajó a bal oldalán fekszik a laza, iszapos tengerfenéken, de azt még mindig nem lehet tudni, hogy a dőlésoldal ágyúi a helyükön maradtak-e.

Hajóroncsot kutatnak a debreceni harci búvárok

A magyar búvárok május 25-én ismét felkeresik a Ferenc József csatacirkálót. Czakó László, az expedíció vezetője a honvedelem.hu-nak elmondta: két napra kaptak merülési engedélyt, amihez hét hatóság pecsétjét kellett beszerezniük, ami összesen hétszáz euróba került. A szükséges papírok birtokában most beúszhatnak a hajóba, fotókat és videofelvételeket készíthetnek róla, de elmozdítaniuk semmit nem szabad rajta, mivel a horvát törvények szerint a 70 évnél régebbi tárgyak muzeális védettséget élveznek. A kutatásra rendelkezésükre álló idő viszont olyan rövid, hogy igazán alapos és gyors munkát csak a Magyar Honvédség búvárainak a segítségével tudnak végezni. A dandár katonái víz alatti biztosítási feladatokat, megfigyeléseket és egyéb, a dokumentálást elősegítő feladatokat látnak majd el, így szakmai munkájukkal segítik az elsüllyedt cirkáló állapotának részletes felderítését.

Hajóroncsot kutatnak a debreceni harci búvárok

Dr. Böröndi Gábor dandártábornoktól, az MH 5. Bocskai István Lövészdandár parancsnokától megtudtuk, hogy dr. Hende Csaba honvédelmi miniszter és dr. Benkő Tibor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke az első megkeresésre engedélyezte a katonák részvételét az expedícióban. Ezzel a kutatással ugyanis a magyar katonák hozzájárulhatnak hadtörténelmünk, nemzetünk múltja egy kis szeletének megismeréséhez. A tervek szerint az expedíció végén a búvárok az MH 5. Bocskai István Lövészdandár és a 24. Bornemissza Gergely Felderítő Zászlóalj címerével ellátott zászlókkal merülnek le majd le a roncshoz, így tisztelegnek a Ferenc József cirkálón szolgált egykori magyar haditengerészek és katonai búvárok emléke előtt.

Az expedíciós merülés a hagyományőrzésen túl azonban kiképzési célokat is szolgál. A roncs elhelyezkedése miatt ugyanis ideális lehetőség nyílik olyan extra mély merülések végrehajtására, amelyekre Magyarországon nincs mód. A roncs terjedelmének köszönhetően a víz alatt felderítési és megközelítési feladatokat is gyakorolni tudják, a hajó körüli tengeri áramlások, a könnyen felkavarodó üledék miatti rossz látótávolság pedig szintén egyedülálló kiképzési körülményeket biztosít: a katonák megtanulhatják, hogyan oldják meg a merülés közbeni vészhelyzeteket.

Fotók: Molnár Zsolt törzsőrmester és a szerző felvételei

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.