2024. 06. 20. csütörtök
Rafael
: 396 Ft   : 368 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Harckocsi-vezetési gyakorlat a tatai dandárnál

Art of WAR  |  2012. 11. 30., 13:21

Még a harckocsikhoz kevésbé vonzódók számára is van valami megfoghatatlanul gyönyörű abban, amikor egy több mint negyventonnás vasszörnyeteg, lánctalpaival a saras földet szaggatva és dagasztva elhalad mellettünk. Legutóbb a tatai lövészdandár 11. Harckocsi-zászlóaljának vezetési gyakorlatán volt részünk hasonló élményben.

A semmivel össze nem téveszthető, jellegzetesen mély moraj, ami az álló helyzetben, „alapjáraton” pöfögő harckocsikból árad. A föld remegése, amikor a negyventonnás monstrumok csikorogva megindulnak és elhaladnak mellettünk, vagy éppen a látvány, ahogy a hatalmas lánctalpak belekapnak a földbe s tépik, szaggatják a rögöket… A tatai harckocsizó katonák számára mindez – mondhatni – a mindennapi élet része, ám egy kívülállónak csak ritkán adatik meg, hogy – ha csak néhány órára is – ízelítőt kapjon a „tankos életérzésből”.

A Klapka György laktanyából a kijelölt „hadiúton” alig néhány perc alatt ér ki a zászlóalj négy darab T–72-ese az alakulat gyakorlóterére, ahol a vezetési pálya is található. A hétszáznyolcvan lóerős motorokból kicsapó füst megüli a környéket, az égett gázolaj jellegzetes büze azonban nem zavarja a harckocsizókat; számukra ez olyan, mint a lövészkatonának a puskapor szaga: az élete része.

Mintegy húsz katona sorakozik fel a gyakorlótér közepén, az úgynevezett indítóháznál. Eligazításuk rövid: meghallgatják a feladatot és átismétlik a biztonsági rendszabályokat. Az „Oszolj!” után azonban nem a harckocsikhoz mennek, hanem a közelben felállított sátrak egyikébe.

Harckocsi-vezetési gyakorlat a tatai dandárnál

„Az osztályba soroló vizsgáztatás az elméleti ismeretek felmérésével és egy tesztlap kitöltésével kezdődik” – magyarázza a látottakat Tóth András százados. A harckocsi-zászlóalj megbízott törzsfőnökétől megtudjuk azt is, hogy az MH 25. Klapka György Lövészdandár szervezésében zajló, Magyar Honvédség-szintü vezetési gyakorlaton részt vesz a Nemzeti Közszolgálati Egyetem öt végzős, harckocsizó szakos honvédtiszt-jelöltje is, de érkeztek az MH Logisztikai Ellátó Központból és az MH Altiszti Akadémiáról is katonák, hogy megszerezzék a harckocsi-vezetői engedélyüket. Velük együtt természetesen a zászlóalj saját állománya is részt vesz a képzésen.

A kéthetes gyakorlat első felében – a tantermekben és a telephelyen – a harckocsik technikai jellemzőivel, felépítésével és vezetési sajátosságaival ismerkedtek meg a katonák, maga a vezetés november 26-án kezdődött. A szabályzatban előírt összes, nappali és éjszakai vezetési gyakorlatot végrehajtották, így már csak az osztályba soroló vizsga, vagyis a 6-os számú vezetési gyakorlat vár rájuk – sorolja Tóth százados, miközben gyakorlatvezetőként természetesen arra is figyel, hogy minden a lehető legnagyobb rendben legyen, és elkezdődhessen a vizsgavezetés.

Harckocsi-vezetési gyakorlat a tatai dandárnál

A katonáknak egy 3200 méter hosszú, előre kijelölt pályán kell végigmenniük – mindvégig legalább 18 kilométer/órás sebességgel – s több, könnyebb-nehezebb akadályelemet kell leküzdeniük. Szlalom, tüzelőállásba be- és kiállás, emelkedőn történő elindulás, harckocsiárok és kiemelt nyompálya leküzdése egyaránt szerepel a teljesítendő feladatok között.

„Egy harckocsit vezetni nem nehezebb, mint egy személyautót. Viszont egy harckocsit jól vezetni már nagyon nehéz! A ma sikeresen vizsgázók számára még csak most kezdődik majd a harckocsi-vezetői karrierjük. Nagyon hosszú út áll még előttük, hiszen vár még rájuk a kezelőszemélyzet- és a szakasz-összekovácsolás is, és ezek során lesz majd csak igazán szükségük a most megszerzett tudásukra” – mondja a százados, miközben az első vizsgázó elindul a pályán.

Harckocsi-vezetési gyakorlat a tatai dandárnál

Minden mozdulatát árgus szemek figyelik, hibapontot ér ugyanis, ha nem tudja leküzdeni az akadályelemet, nekimegy a pályát kijelölő zászlóknak, vagy ha megszegi a biztonsági rendszabályokat.

Szerencsére azonban – legalábbis az elmúlt évek tapasztalatai alapján – ilyen nagyon ritkán fordul elő. A zászlóalj megbízott törzsfőnöke szerint, aki a két hét során megfelelően teljesít és az elméleti vizsgát is sikeresen leteszi, az megszerzi a vezetői engedélyt a harckocsira.

Fotó: Rácz Tünde

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 07., 14:52
Olaszországban és Svédországban bizonyítottak a Magyar Honvédség különleges műveleti katonái NATO gyakorlat keretében, ahol tömeges ejtőernyős ugrás, a logisztikai utánpótlás megszervezése, rajtaütés és beépített területen vívott harc szerepelt a feladataik között, de éleslövészeten is megmutatták felkészültségüket.
2024. 05. 28., 13:25
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024. 06. 05., 13:05
Átalakulás kiképzés által, avagy transformation through training – ez a NATO Összhaderőnemi Kiképző Központ (NATO JFTC) mottója, amely többek között a védelmi szervezeten belüli közös és nemzeti kiképzéssel, a koncepciófejlesztéssel, illetve az interoperabilitás elősegítésével foglalkozik.
2024. 05. 24., 10:15
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
2024. 05. 14., 15:51
Az Airbus Helicopters friss bejelentése értelmében, új rendelés érkezett a H145M típusú könnyű, többfeladatú forgószárnyasra: Brunei hat példányt rendelt a hazánk által is hadrendbe állított helikopterből.
2024-05-27 12:25:53
Megvan a következő magyar űrhajós! Kapu Tibor lehet az a magyar, aki a világűrbe mehet - jelentette be közösségi oldalán Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter. A Magyar Honvédség nagy szerepet vállalt az űrhajósok felkészítésében.
2024-05-22 12:52:38
A Japán Birodalmi Haditengerészet repülőgép-hordozói a 2. világháború kezdetén legyőzhetetlenek voltak, a fedélzetükről felszálló harci gépek uralták a Csendes-óceán égboltját.
2024-05-21 16:29:52
A NATO Kooperatív Kibervédelmi Kiválósági Központ 2010 óta szervezi meg éves Locked Shields gyakorlatát. Magyarország az idén is sikeresen képviseltette magát a nemzetközi megmérettetésen, mely ezúttal négy napon át, 40 ország 18 csapatának, közel négyezer szakértőjének részvételével zajlott. A magyar csapat az előkelő negyedik helyen zárt.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 06. 18., 11:47
A Bálna Honvédelmi Központ mellett a RepTár Szolnoki Repülőmúzeum, a börgöndi repülőtér és a Pintér Művek Haditechnikai Park is várja a haditechnika iránt érdeklődőket június 22-én, a Múzeumok éjszakáján.
2024. 06. 14., 14:19
A hajdúszoboszlói Hőgyes Endre Gimnázium is bekapcsolódott a Honvéd Kadét Programba.
2024. 06. 11., 13:54
Magas szintű szerb delegáció látogatása Magyarországon.
2024. 06. 10., 14:25
A Magyar Honvédség katonákkal és eszközökkel segíti a megáradt Rába mentén az árvízi védekezést – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf, június 10-én, hétfőn.

  JETfly Magazin

A legfrissebb információk szerint Svédország - a légierő modernizációs folyamatának részeként - már 2024 vége előtt dönthet a kiöregedő Lockheed Martin C-130H szállító repülőgép flottájuk cseréjéről.