2024. 07. 27. szombat
Liliána, Olga
: 392 Ft   : 361 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Harckocsi-vezetési gyakorlat a tatai dandárnál

Art of WAR  |  2012. 11. 30., 13:21

Még a harckocsikhoz kevésbé vonzódók számára is van valami megfoghatatlanul gyönyörű abban, amikor egy több mint negyventonnás vasszörnyeteg, lánctalpaival a saras földet szaggatva és dagasztva elhalad mellettünk. Legutóbb a tatai lövészdandár 11. Harckocsi-zászlóaljának vezetési gyakorlatán volt részünk hasonló élményben.

A semmivel össze nem téveszthető, jellegzetesen mély moraj, ami az álló helyzetben, „alapjáraton” pöfögő harckocsikból árad. A föld remegése, amikor a negyventonnás monstrumok csikorogva megindulnak és elhaladnak mellettünk, vagy éppen a látvány, ahogy a hatalmas lánctalpak belekapnak a földbe s tépik, szaggatják a rögöket… A tatai harckocsizó katonák számára mindez – mondhatni – a mindennapi élet része, ám egy kívülállónak csak ritkán adatik meg, hogy – ha csak néhány órára is – ízelítőt kapjon a „tankos életérzésből”.

A Klapka György laktanyából a kijelölt „hadiúton” alig néhány perc alatt ér ki a zászlóalj négy darab T–72-ese az alakulat gyakorlóterére, ahol a vezetési pálya is található. A hétszáznyolcvan lóerős motorokból kicsapó füst megüli a környéket, az égett gázolaj jellegzetes büze azonban nem zavarja a harckocsizókat; számukra ez olyan, mint a lövészkatonának a puskapor szaga: az élete része.

Mintegy húsz katona sorakozik fel a gyakorlótér közepén, az úgynevezett indítóháznál. Eligazításuk rövid: meghallgatják a feladatot és átismétlik a biztonsági rendszabályokat. Az „Oszolj!” után azonban nem a harckocsikhoz mennek, hanem a közelben felállított sátrak egyikébe.

Harckocsi-vezetési gyakorlat a tatai dandárnál

„Az osztályba soroló vizsgáztatás az elméleti ismeretek felmérésével és egy tesztlap kitöltésével kezdődik” – magyarázza a látottakat Tóth András százados. A harckocsi-zászlóalj megbízott törzsfőnökétől megtudjuk azt is, hogy az MH 25. Klapka György Lövészdandár szervezésében zajló, Magyar Honvédség-szintü vezetési gyakorlaton részt vesz a Nemzeti Közszolgálati Egyetem öt végzős, harckocsizó szakos honvédtiszt-jelöltje is, de érkeztek az MH Logisztikai Ellátó Központból és az MH Altiszti Akadémiáról is katonák, hogy megszerezzék a harckocsi-vezetői engedélyüket. Velük együtt természetesen a zászlóalj saját állománya is részt vesz a képzésen.

A kéthetes gyakorlat első felében – a tantermekben és a telephelyen – a harckocsik technikai jellemzőivel, felépítésével és vezetési sajátosságaival ismerkedtek meg a katonák, maga a vezetés november 26-án kezdődött. A szabályzatban előírt összes, nappali és éjszakai vezetési gyakorlatot végrehajtották, így már csak az osztályba soroló vizsga, vagyis a 6-os számú vezetési gyakorlat vár rájuk – sorolja Tóth százados, miközben gyakorlatvezetőként természetesen arra is figyel, hogy minden a lehető legnagyobb rendben legyen, és elkezdődhessen a vizsgavezetés.

Harckocsi-vezetési gyakorlat a tatai dandárnál

A katonáknak egy 3200 méter hosszú, előre kijelölt pályán kell végigmenniük – mindvégig legalább 18 kilométer/órás sebességgel – s több, könnyebb-nehezebb akadályelemet kell leküzdeniük. Szlalom, tüzelőállásba be- és kiállás, emelkedőn történő elindulás, harckocsiárok és kiemelt nyompálya leküzdése egyaránt szerepel a teljesítendő feladatok között.

„Egy harckocsit vezetni nem nehezebb, mint egy személyautót. Viszont egy harckocsit jól vezetni már nagyon nehéz! A ma sikeresen vizsgázók számára még csak most kezdődik majd a harckocsi-vezetői karrierjük. Nagyon hosszú út áll még előttük, hiszen vár még rájuk a kezelőszemélyzet- és a szakasz-összekovácsolás is, és ezek során lesz majd csak igazán szükségük a most megszerzett tudásukra” – mondja a százados, miközben az első vizsgázó elindul a pályán.

Harckocsi-vezetési gyakorlat a tatai dandárnál

Minden mozdulatát árgus szemek figyelik, hibapontot ér ugyanis, ha nem tudja leküzdeni az akadályelemet, nekimegy a pályát kijelölő zászlóknak, vagy ha megszegi a biztonsági rendszabályokat.

Szerencsére azonban – legalábbis az elmúlt évek tapasztalatai alapján – ilyen nagyon ritkán fordul elő. A zászlóalj megbízott törzsfőnöke szerint, aki a két hét során megfelelően teljesít és az elméleti vizsgát is sikeresen leteszi, az megszerzi a vezetői engedélyt a harckocsira.

Fotó: Rácz Tünde

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-06-07 14:52:48
Olaszországban és Svédországban bizonyítottak a Magyar Honvédség különleges műveleti katonái NATO gyakorlat keretében, ahol tömeges ejtőernyős ugrás, a logisztikai utánpótlás megszervezése, rajtaütés és beépített területen vívott harc szerepelt a feladataik között, de éleslövészeten is megmutatták felkészültségüket.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

2024. július 22-én újabb mérföldkövet jelentő eseményt regisztrálhatott a Szlovák Légierő: megérkezett az első két F-16 Block 70 vadászbombázó északi szomszédunk Malacky-Kuchyňa Légibázisára.

  NÉPSZERŰ HÍREK